💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Maar ik heb er toch niet zo''n vertrouwen in als ik eerlijk moet zijn...
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
Als je zegt dat er een ''onderbewuste'' is, of een ''geweten'' dan zijn dat ook geen dingen die je echt kan vastpakken.
Chakra''s zijn dit evenmin.
Maar het ''onderbewuste'' of het ''geweten'' hebben een duidelijke functie en het gebruik van die woorden is niet loos.
Met chakra''s zie ik dit ook zo. Ik denk dat er relevante manieren zijn waarop je mensen als chakra stelsel kunt beschrijven.
Dus met het feit dat het een nut heeft, bestaan chakra''s dus.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Verwijderd
Helaas is de theorievorming omtrent de constitutie van chakra''s niet zo consistent.
1. Stuitchakra/ of overlevingschakra
Kleur: rood - motto: Ik leef!
Vanaf voeten tot en met bekkenbodem stroomt een sterke levensdrang. Is dit gebied verstoord dan heeft men moeite om zichzelf goed te verzorgen, men is snel slachtoffer, heeft regelmatig ongelukjes of valt vaak. Dit zijn klachten die met een aangetast levensgevoel te maken hebben.
2. Gevoels en sexualiteitschakra
Kleur: oranje - motto: Ik voel!
De organen in de buik zijn verbonden met ons emotionele leven (je gal spuwen, iets op je lever hebben). Voor een goed gevoelsleven en een gezonde sexuele relatie is een warme zachte doorademde buikchakra belangrijk.
Bij blokkade ontstaan klachten zoals spanning in de onderrug, constipatie of diarree, mannen- en vrouwenkwalen.
3. Maagchakra
Kleur: geel - motto: Ik besta!
Het maagchakra is verbonden met het ego, het Ik, de identiteit. Vanuit de maag speelt Uw persoonlijkheid en individuele kracht de belangrijkste rol. Niet zomaar iemand leeft of voelt, maar dat bent U!
Als Uw Ik in de verdrukking zit zijn er veelal autoriteitsconflicten, piekeren, machteloosheid, depressie, angst, wisselende stemmingen enz.
4. Hartchakra
Kleur: groen - motto: Ik verbind me
Het hartchakra is het verbindingschakra. Verbinding tussen het onderbewustzijn, het bewustzijn en het hogerbewustzijn. Tussen lichaam en geest, hemel en aarde, Uzelf en Uw naaste. Door verbinding toe te laten is er doorstroming en verandering mogelijk, zonder dat is het onmogelijk om liefde en compassie te ervaren.
Een verstoord hart-chakra geeft problemen op het gebied van zelfacceptatie, men is altijd ontevreden of te veel in het hoofd (overbewust), of te impulsief en emotioneel (onderbewust). Men heeft last van een te eenzijdige blik op de wereld, eenzaamheid of angst voor de dood.
5. Keelchakra
Kleur: lichtblauw - motto: Ik geef vorm!
Dit chakra is van belang bij het onszelf uitdrukken via spraak en handen. Onze creativiteit komt hier naar buiten. Inspiratie, adem, lucht geven aan wat er leeft, wat je voelt. Wie je bent en waar je van houdt komt tot uiting via het vijfde chakra, maar ook wat men denkt en waarin men gelooft. De manier van uitdrukken is per mens verschillend en geeft ruimte voor een eigen creatief proces.
Als dit chakra problemen vertoont uit zich dat vaak heel direct door een brok in de keel of er komt niets meer uit de handen, men is niet meer in staat te produceren. Klachten: niet durven spreken, dingen laten vallen, werk niet afmaken, faalangst, keelpijn, last van armen en schouders, gezwollen handen, moeite met aanraking.
6. Waarnemingschakra
Kleur: indigo (donkerpaars) - motto: Ik neem waar!
Tussen de wenkbrauwen ligt het zesde zintuig oftewel ons intuitieve vermogen. Via onze vijf andere zintuigen richten we ons op de stoffelijke wereld, met ons zesde zintuig zijn we meer op onstoffelijke informatie gericht. Zoals het welbevinden van de mensen waarmee we verbonden zijn, op welk tijdstip we het beste dingen kunnen ondernemen en in welke omstandigheden. Daar is zowel logica als intuitie voor nodig.
Klachten: hoofdpijn, slecht zien, oorontsteking, nergens op je gemak zijn, moeite met beslissingen nemen, pech, bijholte-ontstekingen, woedeaanvallen, last van paniek, moeite met luisteren en leren.
7. Kruinchakra
Kleur: lichtpaars/ wit - motto: Ik ben verlicht!
Dit chakra vormt de basis van ons hogerbewustzijn. Geloof en vertrouwen omdat we weten. Dit weten reikt hoger dan kennis uit een boekje, het is het weten van de wijze of de onbevangene.
Als het kruinchakra niet goed functioneert is men stuurloos en altijd zoekende. Klachten: onbegrip en onbegrepen voelen, teveel met zichzelf bezig, moeite met aarden, altijd alles willen vastleggen en zeker willen weten. Onevenredige moeite met tegenslagen, machtsconflicten enz.
Soms weet ik het ook niet meer.........
Way to go Major_Kusanagi, ik ben ook kinesioloog...Op zaterdag 19 mei 2001 12:39 schreef Major_Kusanagi het volgende:
ik heb al meermalen mogen ervaren dat veel alternatieve dingen niet geheel onzin zijn. wat denken jullie?
* Elvhenk gaat regelmatig naar een kinesiologietherapeut en het helpt ''m enorm.
Hier ff een beschrijving,voor de mensen die niet weten wat er mee bedoelt wordt:
1. Stuitchakra/ of overlevingschakra
Kleur: rood - motto: Ik leef!
2. Gevoels en sexualiteitschakra
Kleur: oranje - motto: Ik voel!
3. Maagchakra
Kleur: geel - motto: Ik besta!
4. Hartchakra
Kleur: groen - motto: Ik verbind me
5. Keelchakra
Kleur: lichtblauw - motto: Ik geef vorm!
.
6. Waarnemingschakra
Kleur: indigo (donkerpaars) - motto: Ik neem waar!
7. Kruinchakra
Kleur: lichtpaars/ wit - motto: Ik ben verlicht!
ter aanvulling, (en een school van overtuiging-want er zijn er een aantal)
De chakra''s zijn die punten waar het etherisch lichaam verbonden is met het fysieke. (maw. het samen komen van het stoffelijke en het niet stoffelijke)
(eigenlijk psychische centra die weer verschillen van de chakra''s maar goed)
je het het grofstoffelijk lichaam nodig om hier in deze zeg maar grove omgeving te zijn waarnemen handelen enz. vergelijk een auto (of ander voertuig) de bestuurder (ziel) is van een andere wereld, er is als het ware een vertaal slag nodig (verdikking) van hoog naar laag en andersom.
er zijn echter verschillende inwijdings niveaus.
zenuwknooppunten
chakra''s
psychische centra''s
Vergelijk de vedas (India)
Accupunctuur
een willekeurige mysterie school, Theosofie/Vrijmetselaars/Rozekruisers/khabala/enz.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
ik vind het een leuke bijkomstigheid dat je veel over je persoonlijkheid te weten komt... ik heb blijkbaar veel gemeen met een 2e graads waterman.Op zondag 20 mei 2001 14:12 schreef Elvhenk het volgende:
[..]
Way to go Major_Kusanagi, ik ben ook kinesioloog...http://kinesiologie.homestead.com
klankschalen zijn ook heel aparte dingen.
Verwijderd
IN theorie kun je bewust raken van zeer fijne energieen.
Om hier toe te komen is het nodig om lichaam en geest onder controle te hebben.
Yoga, of disciplinaire maatregelen zoals vasten etc zijn de voorwaarden.
Qua auteurs kan ik je van harte aanbevelen iets van Mircea Eliade of Arthur Avalon
(pseudoniem van Sir John Woodroffe) te lezen.
Ook de christelijke mystiek kent deze centra, er is bijv. het ''gebed van het hart'' zoals beschreven in de Philokalia.
(Ze vormen wel leuke additie tot het verhaal in die trilogie van Julian May
"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!
kun je iets specifieker zijn? flesjes bachbloesem (zo heet dat toch) tussen m''n voeten kon ik wel voelen, en ik merk ook wel dat drukpunten gevoelig zijn.Op maandag 21 mei 2001 15:34 schreef Murof het volgende:
...als je je er op concentreert dan voel je ze.
De methode die bij mij het beste werkt, is met behulp van ademhaling. Eerst zorg ik voor een goede buikademhaling en dan ga ik me concentreren op alle chakra''s, te beginnen bij de stuit. Ik visualiseer dan dat ik in- en uitadem op die punten. Dat klinkt misschien vreemd, maar het werkt wel. Soms reageert een chakra niet, soms erg sterk. Meestal voel ik een tinteling of prikkeling. Probeer niet teveel te denken tijdens deze ''oefening'' en doe het ook niet als je veel dingen aan je hoofd hebt gehad. Als je dit regelmatig doet, dan ga je je chakra''s ook op andere momenten voelen. Bijvoorbeeld als je kwaad bent of als je je blij voelt. Veel van de ''theorie'' klopt aardig met mijn eigen ervaringen.Op dinsdag 22 mei 2001 19:55 schreef Major_Kusanagi het volgende:
[..]
kun je iets specifieker zijn? flesjes bachbloesem (zo heet dat toch) tussen m''n voeten kon ik wel voelen, en ik merk ook wel dat drukpunten gevoelig zijn.
Groeten Murof