Toon posts:

[BC3] Multiculurele samenleving , tweaker mening?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wonen er volgens jullie te veel buitenlanders in Nederland? Of zijn jullie juist voor een multiculturele maatschappij

Verwijderd

Op woensdag 16 mei 2001 23:45 schreef the-matrix het volgende:
Wonen er volgens jullie te veel buitenlanders in Nederland? Of zijn jullie juist voor een multiculturele maatschappij
Ik kan niet tegen een multiculture samenleving zijn, omdat ik me niet kan voorstellen hoe het anders zou zijn.

er wonen niet teveel buitenlanders in NL, maar over het algemeen is de groei nogal sterk.

Verwijderd

Hoop niet dat hier weer zo''n mooi draad met vooroordelen en racisme uit voortkomt.

Multiculturele samenleving = geweldig, enige nadeel is dat racisme, daar word ik dus echt ongelofelijk pissig over!!

Natuurlijk zijn er economische vluchtelingen, en die mogen ze ook meteen de grens over schoppen, maar voor de rest: heerlijk!!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:58

Wuursj

want worst is al bezet

Tuurlijk is een multiculturele samenleving goed! Stel je eens voor van niet, zaten we elke dag boerekool met worst(!) te eten. Beeh (komt dit oude school-voorbeeld ook weer eens uit de kast). Er zijn natuurlijk veel meer redenen om er voor te zijn. Ik zou niet in een Nederland met alleen maar van die droge kaaskoppen willen wonen. Was ik trouwesn meteen mijn baan kwijt. Zeker mensen die in hun eigen land hun leven niet zeker zijn zijn wat mij betreft welkom hier, ecomische vluchtelingen zou inderdaad er veel worden. Das jammer.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Verwijderd

Op woensdag 16 mei 2001 23:48 schreef MREn het volgende:
Hoop niet dat hier weer zo''n mooi draad met vooroordelen en racisme uit voortkomt.

Multiculturele samenleving = geweldig, enige nadeel is dat racisme, daar word ik dus echt ongelofelijk pissig over!!

Natuurlijk zijn er economische vluchtelingen, en die mogen ze ook meteen de grens over schoppen, maar voor de rest: heerlijk!!
Probleem is alleen dat veel politieke vluchtelingen in een later stadium economische vluchting worden.

Verwijderd

Yo,

Multiculturele samenleving is vet wijz gewoon. Wat moet je anders met alleen Nederlanders of andere zooi. IK kan het je vertellen uit mijn eigen ervaring dat als je er alleen een volk bij laat. Dat ze gewoon weer naar elkaar verlangen. "k meen het zereneus.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Multiculturele samenleving is niet meer wegtedenken uit ons poldermodel. Maar van mij mag het best wat minder. De hoeveelheid economische vluchtelingen is enorm en daar moet duidelijk een halt aan toe worden geroepen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Tja, multicultureel best, maar wel 1 taal en 1 groep...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Op donderdag 17 mei 2001 00:06 schreef Darth-Sentinel het volgende:
Multiculturele samenleving is niet meer wegtedenken uit ons poldermodel. Maar van mij mag het best wat minder. De hoeveelheid economische vluchtelingen is enorm en daar moet duidelijk een halt aan toe worden geroepen.
Dat heeft niet zoveel met de multi-culturele samenleving te maken, maar meer met het vluchtelingen probleem.

Om de multi-culturele samenleving minder multi-cultureel te laten worden zul je bepaalde culturen het land uit moeten sturen. En dat lijkt me niet erg gewenst.

Vluchtelingen zijn wel een probleem. Maar die mensen komen hier ook niet voor hun plezier. Die zien het als een keus tussen de rest van hun leven werken voor bijna niks en honger lijden of naar europa verhuizen en nooit meer honger lijden. Dan lijkt mij de keus ook niet zo moeilijk.

Dus wat er gebeurt is dat het in europa goed gaat en in de rest van de wereld slecht en daarom willen alle mensen naar europa komen. Uiteraard kan niet de hele wereldbevolking in europa wonen, maar we moeten wel proberen zoveel mogelijk mensen te helpen. Mensen die onze hulp het hardste nodig hebben komen eerst (politieke vluchtelingen). Deze mensen worden meestal vermoord als ze naar hun eigen land terugkeren en dat lijkt is wel reden genoeg om ze asiel te verlenen.

Bij de economische vluchteling is het iets moeilijker omdat bijna de hele wereldbevolking een economische vluchteling kan zijn. Alle mensen naar nederland halen is geen oplossing, dus moeten we zorgen dat die mensen minder reden hebben om naar nederland te komen. Met ontwikkelingshulp zorgen we voor betere omstandigheden in die landen waardoor mensen in hun eigen land kunnen blijven wonen. Als ze dan toch hierheen komen moeten ze terug worden gestuurd.

Ik ga nu alweer behoorlijk offtopic...
Multi-culturele samenleving is al een feit en valt niet meer terug te draaien. Zitten veel positieve kanten aan (niet elke dag boerenkool met worst), maar er ontstaan soms ook problemen door. Culturen kunnen met elkaar in conflict komen. De oorzaken zijn meestal onbegrip, onwetendheid en intolerantie. Laten we daar dus wat aan doen.

Een multi-culturele samenleving begint bij jezelf.

Verwijderd

Op donderdag 17 mei 2001 00:21 schreef -=Confuzer=- het volgende:
Niets mis met meertaligheid, alleen iedereen die hier woont moet wel op z''n minst één officiele taal spreken (Nederlands of Fries), om zich hier verstaanbaar te kunnen maken.

Eén groep hoeft ook niet per definitie er zijn genoeg mensen in dit land waar ik niet mee geassocieerd wens te worden.

Verwijderd

Op donderdag 17 mei 2001 00:21 schreef -=Confuzer=- het volgende:
Ja, dezelfde taal is heel belangrijk omdat mensen goed met elkaar moeten kunnen communiceren. Doen ze dit niet dan ontstaan er allerlei problemen.

En 1 groep... Wat is 1 groep?
Je kan niet verwachten dat 16 miljoen mensen zich als 1 groep gedragen. Met zoveel mensen krijg je altijd groepsvorming. Meestal zoeken mensen die overeenkomsten hebben elkaar op. Bijvoorbeeld mensen die uit hetzelfde land afkomstig zijn. Het wordt pas vervelend als deze groep zich helemaal afscheidt van de rest van de bevolking zoals je ziet in china towns in grote steden. Dat zijn gewoon chinese kolonieen.

De verschillende culturen moeten dus wel met elkaar omgaan, anders is het ook geen multi-culturele samenleving maar zijn het allemaal eilandjes van culturen. Maar groepsvorming houdt je altijd. En daar is meestal ook niks slechts aan.

Verwijderd

multiculturele samenleving is best wel gezellig

jammer dat de overheid bewust aan ghettovorming doet

Verwijderd

Op donderdag 17 mei 2001 00:44 schreef Flamez het volgende:
multiculturele samenleving is best wel gezellig

jammer dat de overheid bewust aan ghettovorming doet
Hoezo? Bedoel je dat de overheid alle goedkope woningen bij elkaar zet? Of bedoel je dat de overheid met opzet de culturen uit elkaar houdt?

/me is gekomen om anti-overheid gedachten in de kiem te smoren >:)

• BC3 Victim
Nederland is altijd een immigrantenland geweest, nog voordat de staat Nederland onstond en dat is geloof ik 2 eeuwen geleden.
Nederland is mix van allerlei invloeden,
zie de taal.
En de nederlandse symbolen zoals: de tulp, sinterklaas komen uit Turkije, en wat dacht je van de aardappel uit Zuid-Amerika.
De knoflook uit Italie en zo kan je nog lang doorgaan.
Het koningshuis uit Duitsland, Spanje, Rusland, Argententie.
De beste nederlandse tennisser uit Tsjecho-Slowakije.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Overheid probeerd "ze" uit elkaar te zetten om de intergratie te bevorderen, maar "ze" kruipen toch steeds weer naar elkaar toe.

Zeker in culturen waarin de vrouwen onderdanig zijn en puur voor het huishouden en de kinderen zorgen, zullen ze nooit de taal leren of iets van de andere culturen meemaken, dit is wel slecht.

Gelukkig dat het met de 2e en 3e generatie veelal beter gaat. Ze worden er nu nog onder gehouden door hun, conservatieve, vader, maar op het moment dat de eerste generatie dood is, zal er veel, ten goede, veranderen.

Verwijderd

Op donderdag 17 mei 2001 01:00 schreef JoeDoe een leuk stukkie
En dat vind ik nou net het mooie aan Nederland, veel invloeden van anderen op ons land, maar ook zeer veel landen die door Nederland beïnvloed zijn, en dan m.n. in de 17e en 18e eeuw. Denk aan New York, Suriname, Indonesie.

Heerlijk toch? Zijn we tenmiste niet zo''n land als Frankrijk (om maar een volk te nomen dat ik niet uit kan staan), met alleen maar van die Fransen, maar gewoon mensen met vele achtergronden.

Verwijderd

multiculturele samenleving In nederland.. Zal pas tot zijn recht komen ..na enkele generaties.

Verwijderd

Nederland is altijd al een multiculturele samenleving geweest.

Zonder de buitenlanders zijn wij ook al een multiculturele samenleving. Sinds de 16e eeuw is Nederland een smeltkroes van culturen en mensen. Ze komen uit Duitseland, Belgie, Frankrijk, Spanje en Engeland.

Ik bv, ras echte nederlander, ben voor .25 hongaars, verder zit er italiaans, frans duits, spaans en nederlands bloed in me.

Dit kun je duidelijk zien aan mensen. Oorspronkelijk leefde hier het germaanse ras. Welbekend om de blonde haarkleur en blauwe ogen. Als je nu om je heen kijkt: hoeveel mensen hebben donkerder haar?

Toevallig doet nu een donkere huid een intrede. Is dit wezelijk anders dan een andere haarkleur?

Over 100 jaar, is huidskleur net zo iets als haarkleur. They spread everywhere:) Dan loopt iedereen te zeiken over de immigratie van al die intergalactische wezens*D

Nee, maar het gaat om de cultuur die ze meebrengen zul je zeggen.

Toch, daar geldt ook het zelfde voor. De nederlandse cultuur is een verzameling van gebruiken die in de loop der tijd bijeen is gebracht door de verschillende subculturen.

Verschilde de mensen die vroeger uit Frankrijk kwamen met de mensen die nu van verder komen?

Niet wezelijk. Nederland heeft zich altijd opgesteld als tolerant land. Er zijn mensen gekomen die kwamen voor de vrijheid van denken, en er zijn mensen gekomen om economisch hun voordeel te doen.

De heterogene samenstelling van de bevolking heeft altijd tot een beperkte mate van stijd geleid. Denk bv aan de verzuiling van geloof. Het was zo erg dat iedereen geloof zijn eigen bakker en speeltuin had. Dit soort problemen speelt dus al veel langer, en is niet het gevolg van de huidige immigranten.

Het is een vraagstuk over hoe je met verschillende mensen en culturen samenleeft, waarbij je tot wederzijds voordeel wil komen.

Gezien de geschiedenis van de multiculturele samenleving in Nederland denk ik dat ''de nederlander'' de oplossing van dit vraagstuk in zijn bloed heeft zitten.

Mijn conclusie zou dus zijn: we hebben altijd al in een multiculturele samenleving gewoond, en dat gaan we naar alle tevredenheid blijven doen.

• BC3 Victim
Ik wil toch even een kanttekening plaatsen over de tolerantie van de nederlander:
In de 17/16de eeuw,toen veel mensen (dit waren joodse mensen en andere andersdenkende mensen) vluchtten uit zuid-Nederland(Belgie), Spanje, Portugal, werden vaak alleen de bemiddelde vluchtelingen toegelaten.
Ik zelf heb een overgrootvader die in de 19de eeuw uit Duitsland kwam om hier te gaan werken als smid. Je zou kunnen zeggen dat ie een economische vluchteling was.

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Onder 1 groep versta ik een groep die voor elkaar opkomt... dus geen 2 deling...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Op donderdag 17 mei 2001 12:28 schreef -=Confuzer=- het volgende:
Onder 1 groep versta ik een groep die voor elkaar opkomt... dus geen 2 deling...
Dan is het niet meer multicultureel, dan zijn het verschillende culturen, die 1 cultuur zijn gaan vormen.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:57
Een verzoek aan de topicstarter om meer in je start post te zetten. Als ik deze topic gevonden had zonder de leuke discussie die eruit was gekomen had ik hem gesloten.

Lees de policy is.

• Papa Roach
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op woensdag 16 mei 2001 23:48 schreef MREn het volgende:

jup
ik hoor ook vaak van jah ze gaan hier ieder1 slaan en schoppen en steken, het zijn ook veel buitenlanders die mogen van mij ook de naar timboektoe maar als nederlanders iets doen geld voor mij precies hetzelfde

• Lamborghini
  • Laatst online: 08-06-2022
Ik persoonlijk vindt dat de mensen in ons eigen land te weinig worden geholpen in vergelijking tot de buitenlanders. Als je ziet hoe de ouderen/zieken/armen enz. worden geholpen en dan kijkt wat al die buitenlanders wel niet wordt geschonken en wat er allemaal wel niet voor ze wordt geregelt dan dan vraag ik me toch echt af waar ze mee bezig zijn. En dat vindt ik jammer.

Voor de rest, wij zijn allemaal mensen, allemaal gelijk, waar we ook vandaan komen.

• ronaz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-01 18:56

ronaz

Wishmaster

Wederom een moeilijk onderwerp. Een multiculturele samenleving is niet meer weg te denken en IMHO ook een verrijking voor iedere inwoner van ons land.

Alleen zou er resoluut een halt moeten worden toegeroepen aan (wederzijds!)racisme, mensen laten ophouden met generaliseren, echt wat doen aan de integratie, begrip kweken enz.

De hokjesgeest en groepsvorming moet in de kiem gesmoord worden. Verschillen zullen er altijd zijn in een multiculturele samenleving, maar wederzijds respect, respect voor de wetten, normen en waarden van elkaars cultuur moet toch niet zo moeilijk op te brengen zijn.

Het kernwoord hier is aanpassen. Iederéén moet zich aanpassen maar dit moet wel op een gezonde manier door de overheden gestimuleerd worden.

"Endure.... In enduring, grow strong." (Dak'kon)

Verwijderd

multiculturele samenleving In nederland.. Zal pas tot zijn recht komen ..na enkele generaties.
Ik denk niet dat het ooit zo ver zal komen, er blijven steeds nieuwe mensen komen, dus ook al zijn de "allochtonen" van nu over een paar generaties misschien volledig geïntegreerd, dan nog zijn er mensen die hier pas heel erg nieuw zijn.

Verwijderd

Het hoeven er van mij niet meer te worden, laat ze lekker in hun eigen land.

Verwijderd

De hokjesgeest en groepsvorming moet in de kiem gesmoord worden. Verschillen zullen er altijd zijn in een multiculturele samenleving, maar wederzijds respect, respect voor de wetten, normen en waarden van elkaars cultuur moet toch niet zo moeilijk op te brengen zijn.
Als je uitgaat van respect voor de cultuur van de ander, ga je er dus al vanuit dat hij tot een andere cultuur behoort. En zeker als je algemeen gaat propaganderen dat je andere culturen moet respecteren duw je mensen bij voorbaat al in hokjes. Je zegt in feite: je moet van mensen in dat hokje die en die eigenschap accepteren, omdat dat nou eenmaal bij dat hokje hoort.

Begrijp me niet verkeerd, respect is goed, heel belangrijk zelfs, maar je moet uitgaan van respect voor alle medemensen, niet alleen om hun cultuur of omdat ze homo zijn ofzo, maar omdat het medemensen zijn. En bij dat respect hoort ook respect voor dingen waarin ze anders zijn dan jij. Ga je die apart noemen leg je daar juist nadruk op, en dat is nou net niet de bedoeling.

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

Respecteren tot op zekere hoogte, maar er zijn grenzen en ik vind dat die zeker gesteld moeten worden. Van bepaalde zaken hoort ''de staat'' maar in feite ieder weldenkend mens te zeggen: "dit pikken wij niet." Denk aan vrouwenonderdrukking e.a. onfrisse elementen uit bepaalde niet-westerse culturen (ja, ik ben me ervan bewust dat ik bepaalde bevolkingsgroepen nu over 1 kam scheer, maar (wederzijdse) tolerantie moet niet te ver worden doorgedrukt).

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Multicultureel? tjah, je kan er niet om heen, maar ik wil 1 ding recht zetten. Als er kritiek is op vele buitenlanders in nederland dan hoor ik altijd hetzelfde, jah nederland heeft ze zelf gehaalt, ik denk dat dit een grote misvatting is, het waren de grote bedrijven in nederland (hoogovens,bruynzeel,etc) die de gastarbeiders hebben gehaalt, niets op tegen maar ze hebben zich eigenlijk nauwelijks om deze mensen bekommert.

Ik vind de multi culturele samenleving ook een farce, eigenlijk zie je zowel van nederlandse als van buitenlandse kant heel weinig samensmelting, het blijven culturele eilandjes, en allerlei sociologen onderschatten de situatie die er nu aan het ontstaan is, van kleine minderheidsgroepjes in de jaren 50 zie je nu complete stadsdelen van 1 cultuur, zelf woon ik in bos en lommer amsterdam, nederlanders wonen er eigenlijk nauwelijks meer, op wat bejaarden en wao ers na dan. Je ziet ook dat die gasten alleen maar in zelfde kringetje blijven hangen, het eigen buurtje, de buurt verpaupert ook snel, elke winkel die failliet gaat wordt overgenomen door de turkse middenstand(Lees, Mafia). Ga nou niet zeggen dat dit onzin is, ik ken een aantal van hen vrij goed, dus ik kan ongeveer wel raden waarmee het geld wordt verdient.

Wat er aan gedaan moet worden? Tjah ik vrees dat het eigenlijk consolideren wordt, proberen de komende 100 jaar de jeugd uit dit soort intensief gaan begeleiden, en misschien maar een beetje met strakke hand, ik hoop dat de oudere allochtonen hier in mee gaan.

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01 10:58
Ik denk er heel dubbel over. Aan de ene kant vindt ik dat het moet kunnen.....en aan de andere kant heb ik het helemaal gehad met die gasten.
Kijk daar ga ik al...die gasten...helemaal foute omschrijving! Laat ik het zo zeggen...ik woon in Hoograven (wijk in Utrecht), voordat ik hier kwam wonen had ik een stuk minder negatief beeld over buitenlanders dan dat ik nu heb. Bij een multiculturele samenleving denk ik aan wederzijds respect. Nou klagen die Marokanen jongeren (want daar heb ik het eigenlijk over) dat ze niet worden gerespecteerd door de Nederlanders. Nou ik kan me sinds 1,5 jaar goed voorstellen waarom zij niet gerespecteerd worden. Ik heb als buren één Turks en één Marokaans gezin. Ik heb bijna nooit last van hun en zij bijna nooit van mij. Af en toe ff een praatje maken enzo...hartstikke leuk. Maar die jeugd|:(.....daar heb ik echt genoeg van:r!
Leeftijds genoten (23) van Marokaanse afkomst die de buurt totaal verzieken...ja daardoor krijgt de hele marokaanse gemeenschap een negatief imago.
Btw je hoort mij niet zeggen dat nederlanders altijd van die lieverdjes zijn. Maar als je zo steen en been klaagt over gebrek aan respect, zorg er dan eerst maar eens voor dat je het verdient. Das niet makkelijk, maar zeker niet onmogelijk!

Beetje off topic??? Kan, maar moest het ff kwijt. Ik hoop van harte dat die gasten mij van mening kunnen doen laten veranderen. (op een positieve manier dan:))

Enne ik besef ook dat die marokanen niet de hele "allochtone" gemeenschap vertegenwoordigen!

Handtekening

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Dan is het niet meer multicultureel, dan zijn het verschillende culturen, die 1 cultuur zijn gaan vormen.
Dus je denkt dat voor multicultureel er een 2-deling nodig is???
Waarom kan je bv geen chinese buurman hebben met wie je prettig omgaat en die bv elke zaterdag uitgebreid chinees kookt? DAT versta ik onder multicultureel...

Niet dat "Wij staan hier in het hoekje in de disco, hun staan in het andere hoekje, en de atheisten staan op de dansvloer..." snappie?

Verwijderd

Dus je denkt dat voor multicultureel er een 2-deling nodig is???
Waarom kan je bv geen chinese buurman hebben met wie je prettig omgaat en die bv elke zaterdag uitgebreid chinees kookt? DAT versta ik onder multicultureel...
Volgensmij is dit alleen maar een kwestie van hoe je het definieert, en hoe je daarop zielig door kunt zeuren.
Njaa, dat is ergens ook wel de lol van zulk soort discussies. :)

• The Dutchman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 20:11
TEGEN

----------------------------------------

• Xu
  • Laatst online: 29-04-2025

Xu

Mijn vraag:

Hoe komt dat Nederland een welvarend/rijk land is geworden?

[AMD XP 2400@2.0GhZ | Asus A7V8X-X | 512 DDR-RAM | Sapphire Ati Radeon 9800 Pro 128 MB | 80GB Maxtor 5400] && [AMD DURON 800@800 | MSI KT266A Pro2 | 256 DDR-RAM | GeForce2 MX/MX400 64MB | 20GB Maxtor 5400]

Verwijderd

Ik vind een multiculturele samenleving een goede ontwikkeling.. als ik hier met _alleen_ maar Nederlanders zou wonen zou onze samenleving, denk ik, nog veel bekrompener zijn.

Echter, heb ik het idee, dat Nederland de laatste paar jaren veel teveel buitenlanders binnenlaat, die misbruik maken van onze welvaart.
Het zijn natuurlijk niet alle buitenlanders die dat doen, maar je hoort toch heel veel om je heen dat bijvoorbeeld, veel Marrokanen zeggen dat ze 10kinderen oid hebben, zodat ze extra veel kinderbijslag krijgen, en dat sturen ze dan allemaal naar Marokko zodat hun leventje daar lekker makkelijk word. Dat soort dingen vind ik dus ronduit achterlijk, dat wij daar belasting voor betalen.

De Nederlandse Regering moet, vind ik, strenger optreden, en alleen maar mensen binnenlaten als ze hier in Nederland een baan aangeboden hebben gekregen, of als er een duidelijk motief is, bijv. oorlog.

Verwijderd

Ik persoonlijk vindt dat de mensen in ons eigen land te weinig worden geholpen in vergelijking tot de buitenlanders. Als je ziet hoe de ouderen/zieken/armen enz. worden geholpen en dan kijkt wat al die buitenlanders wel niet wordt geschonken en wat er allemaal wel niet voor ze wordt geregelt dan dan vraag ik me toch echt af waar ze mee bezig zijn. En dat vindt ik jammer.

Voor de rest, wij zijn allemaal mensen, allemaal gelijk, waar we ook vandaan komen.
Dat is weer een spijker in het hout, en wel met één gigantische klap.

Verwijderd

Op vrijdag 18 mei 2001 22:00 schreef ReOrder het volgende:

[..]

Dat is weer een spijker in het hout, en wel met één gigantische klap.
Nou! Echt weer zo van ik denk wat dus ik zeg het maar ik weet verder ook niet zo goed wat ik moet vertellen en heb niet zoveel kaas gegeten van genuanceerd denken.

Verwijderd

Waartegen?

• Reefer
  • Laatst online: 21-02-2025

Reefer

madness

ik lees dit soort topics maar niet meer door,
maar hier mijn mening

ik vind dat nederlanders maar eens door moeten krijgen hoegroot het verschil tussen nederland en het gemiddelde 3wereld land is.
Ik vind het niet gek dat iedereen naar europa komt om wat van de rijkdom mee te pikken.

A Breakbeat A Day Keeps Religion Away.

• zeef
  • Laatst online: 26-01 01:06
Op vrijdag 18 mei 2001 21:54 schreef Pacific_Ocean het volgende:

Echter, heb ik het idee, dat Nederland de laatste paar jaren veel teveel buitenlanders binnenlaat, die misbruik maken van onze welvaart.
Het zijn natuurlijk niet alle buitenlanders die dat doen, maar je hoort toch heel veel om je heen dat bijvoorbeeld, veel Marrokanen zeggen dat ze 10kinderen oid hebben, zodat ze extra veel kinderbijslag krijgen, en dat sturen ze dan allemaal naar Marokko zodat hun leventje daar lekker makkelijk word. Dat soort dingen vind ik dus ronduit achterlijk, dat wij daar belasting voor betalen.
Wat een verkapt racsime stekt er in jou. je weet niet wat je wil. Aan de ene kant wil je een multi culturele samenleving met andere input dan alleen nederlanders, aan de andere kant mogen het alleen mensen zijn die aan jouw ideaal beeld voldoen.

Ook ben je lekker aan het generalisren, veel marrokanen bla bla bla. Wat een open minded mening. Kun je die ook met feiten onderbouwen ? Holle retoriek, maar dat kan ik ook hoor : "Veel nederlanders lichten de belasting op zodat degene die wel betalen per saldo meer moet afdragen". Of deze :"Veel nederlanders frauderen met sociale uitkeringen. Als ze dat niet zouden doen, dan zouden de werkelijk rechthebbenden een hogere uitkering kunnen krijgen".

Natuurlijk zijn er criminelen onder asielzoekers/migranten/allochtonen. Maar er zijn ook zat autochtone/nederlandse/polderboys criminelen. Kun je je aandacht niet beter richten op de positieve kant. Laten we nu net niet dat slechte nederlandse gebruik inzetten in een discussie over de multi culturele samenlving.(je weet wel de splinter in andermans oog zien ,maar je eigen balkje vergeten)

Verwijderd

Op zaterdag 19 mei 2001 14:05 schreef zeef het volgende:

[..]

Wat een verkapt racsime stekt er in jou. je weet niet wat je wil. Aan de ene kant wil je een multi culturele samenleving met andere input dan alleen nederlanders, aan de andere kant mogen het alleen mensen zijn die aan jouw ideaal beeld voldoen.
Is iedereen niet een beetje rascistisch? Iedereen heeft toch wel vooroordelen? En misschien is het wel verkapt rascisme wat ik zeg.. maar het is beter dan dat ik roep "En al die vuile turken oprotten ermee!" ofzo, want dat is ook niet waar dat ik er zo over denk.
Ook ben je lekker aan het generalisren, veel marrokanen bla bla bla. Wat een open minded mening. Kun je die ook met feiten onderbouwen ? Holle retoriek, maar dat kan ik ook hoor : "Veel nederlanders lichten de belasting op zodat degene die wel betalen per saldo meer moet afdragen". Of deze :"Veel nederlanders frauderen met sociale uitkeringen. Als ze dat niet zouden doen, dan zouden de werkelijk rechthebbenden een hogere uitkering kunnen krijgen".
Ik verzin wat ik zeg niet zomaar ofzo, ik heb het gehoord van m''n oom en die had het weer van het journaal. Er schijnen op het moment ook problemen mee te zijn tussen Nederland en Marokko, omdat Marokko niet wil toelaten dat Nederland in hun Economische huishouding kijkt, of het ook echt klopt dat al dat geld van de kinderbijslag daar word gestort.
Natuurlijk zijn er criminelen onder asielzoekers/migranten/allochtonen. Maar er zijn ook zat autochtone/nederlandse/polderboys criminelen. Kun je je aandacht niet beter richten op de positieve kant.
Dat doe ik ook, maar het valt niet te vermijden dat je toch veel slechte verhalen hoort over buitenlanders.

Natuurlijk zijn er genoeg Nederlandse jongeren die ook misdadig ed. bezig zijn, maar dat is gewoon het pakkie an van de Nederlandse regering vind ik, en als buitenlandse jongeren hier gaan kloten moeten ze maar terug naar hun eigen land en daar aangepakt worden, zodat ze weten dat Nederland niet zomaar alles pikt.

• zeef
Op zondag 20 mei 2001 14:42 schreef Pacific_Ocean het volgende:

[..]

Is iedereen niet een beetje rascistisch? Iedereen heeft toch wel vooroordelen? En misschien is het wel verkapt rascisme wat ik zeg.. maar het is beter dan dat ik roep "En al die vuile turken oprotten ermee!" ofzo, want dat is ook niet waar dat ik er zo over denk.
Nee niet iedereen is een beetje racistisch. Je bent het of je bent het niet. Je bent ook niet een beetje zwanger. het gaat om het principe. Als ik jou reactie lees hieronder, dan kan ik me niet voorstellen dat je je een voorstander van een multi culturele samenleving vind.
[..]

Ik verzin wat ik zeg niet zomaar ofzo, ik heb het gehoord van m''n oom en die had het weer van het journaal. Er schijnen op het moment ook problemen mee te zijn tussen Nederland en Marokko, omdat Marokko niet wil toelaten dat Nederland in hun Economische huishouding kijkt, of het ook echt klopt dat al dat geld van de kinderbijslag daar word gestort.
Het verhal van de klok en de klepel. Je maakt uit al je observaties een eigen selectief verhaal. Laten we de zaak eens ontrafelen.

Nederland en Marokko. De marrokaanse overheid wil nederlands ambasade personeel (ie. sociale attaché) geen toegang geven tot de gegevens van het kadaster. Dit inzake de opsporing van huisbezit onder ingezetenen van Nederland met een bijstandsuitkering. Fit heeft niets met de kinderbijslag te maken. De contacten tussen de SVB (=o.a. AOW en kinderbijslag uitkeringsinstantie) en de verschillende vreemde overheden zijn over het algemeen goed. Ook is de laatste jaren veel bereikt op het gebied van fraude preventie.

btw Misschien is het een idee om zelf eens het journaal te kijken en de krant te lezen. Da''s beterdan je opinie baseren op wat anderen zeggen gezien/gelezen te hebben.
[..]

Dat doe ik ook, maar het valt niet te vermijden dat je toch veel slechte verhalen hoort over buitenlanders.

Natuurlijk zijn er genoeg Nederlandse jongeren die ook misdadig ed. bezig zijn, maar dat is gewoon het pakkie an van de Nederlandse regering vind ik, en als buitenlandse jongeren hier gaan kloten moeten ze maar terug naar hun eigen land en daar aangepakt worden, zodat ze weten dat Nederland niet zomaar alles pikt.
Iedereen die in nederland verblijft en geen asielzoeker is (VVTV) of illegaal, heet de nederlandse nationaliteit of een verblijfsvergnning. Heel veel van de "buitenlanders" hebben de nederlandse nationaliteit gekregen door naturalisatie en zijn dus wel ons pakkie an. We zouden immers geen onderschie maken op ras, geloof etc. etc (art 1 GW).

Misdrijven gepleegd door niet-nederlanders die hier verblijven op basis van een VVTV (vergunnig tot voorlopig verblijf), ofwel de asielzoeker, grond zijn tot onmiddellijke stopzetting van de procedure. Gevolg : -> exit. Misdrijven gepleegd door illegalen zijn een rede tot onmiddellijke uitzetting.

Maar dan nog. We zijn als soevereine natie toch wel in staat om de misdaden die hier gepleegd zijn zelf te behandelen ?

• BC3 Victim
zeef maakt weer op die typische Nederlandse betweterige manier duidelijk dat het nog steeds politiek incorrect is om je mening over bepaalde zaken te geven. Onmiddelijk wordt weer met het opgeheven vingertje geroepen dat je een racist bent als je het niet met de softe aanpak van een deel van onze buitenlandse gasten eens bent.
Het ontkennen dat andere mensen minder genuanceerd over dit probleem denken en bij een multi-culturele samenleving niet alleen aan exotische gerechten denken is op zich het grootste probleem van de "politiek correcte" Nederlander. Zodra we weer gewoon kunnen toegeven dat we ervan balen dat je niet meer gewoon met je gezin naar zandvoort durft en dat imam''s alles kunnen ventileren en jij niet dan komt er zeker eens een goede oplossing. Anders komt er m.i. een keer een niet goede oplossing.

• zeef
Hoho vrind. Jij mag best zeggen dat je niet voor een MC samenlving bent. Alhoewel dat niet mijn mening is, heb ik daar binnen de grenzen van de wet respect voor. Maar waar het mij om ging is het duale in het verhaal van P_O.

Het gebruik van enkele kleine details, en deze dan huizenhoog opblazen is jou trouwens ook niet vreemd zie ik. Waar ik niet aan wil is een bevolkings of geloofsgroep vastpinnen op de actie''s van enkelen. Wat moet ik dan van ons Nederlanders zeggen na de Feyenoordrellen van vorig jaar ? Dat we allemaal dronken sloopzieke gekken zijn ?

Ik ben absoluut tegen de mening van de Imam''s overigens. Wijs mij eens aan waar ik het over een softe aanpak heb ? Misdaden moeten bestraft worden, alleen wil ik niet een onderscheid maken tussen een nederlandse en een allochtone overvaller. Beiden verdienen (veel) straf. Maar dit
en als buitenlandse jongeren hier gaan kloten moeten ze maar terug naar hun eigen land
raakt dus kant nog wal, en is gewoon racsime "het (voor)oordelen toekennen aan een groep op basis van ras, huidskleur of geloofsovertuiging)" en dient met alle middelen bestreden te worden. Overigens denk ik dat in dit voorbeeld ook de leeftijd van de auteur meespeelt.

Verwijderd

raakt dus kant nog wal, en is gewoon racsime "het (voor)oordelen toekennen aan een groep op basis van ras, huidskleur of geloofsovertuiging)" en dient met alle middelen bestreden te worden. Overigens denk ik dat in dit voorbeeld ook de leeftijd van de auteur meespeelt.
Ik kan me de reactie wel voorstellen. En ik denk dat mensen die zulke dingen zeggen het liefst ook landgenoten die crimineel zijn het land uit schoppen, maar die hebben geen land van herkomst, waar ze heen getrapt kunnen worden.
Hoe terecht de reactie is, hang er ook vanaf hoe lang iemand al in nederland is en hoe hij zich verder aan onze cultuur/samenleving heeft aangepast

Verwijderd

Op woensdag 23 mei 2001 01:11 schreef Xu het volgende:
Mijn vraag:

Hoe komt dat Nederland een welvarend/rijk land is geworden?
Handel al eeuwen lang en nu ook technologie.

• DarkHelmet
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik ben fundamentalistisch extreem radicaal vóór... :)

Simpele reden, het is gewoon gezelliger!

Maar ik vind wel, het blijft Nederland, en de geldende norm geeft de regel/wet aan, en die moet opgevolgt worden.

Imam Moumni moeten ze stevig aanpakken (eruit hoeft niet persé van mij).
Maar laat hem maar eens met homofiele Aids (of andere ziekte) patienten werken als dienstverlening of zoiets dergelijks.

Door dit soort figuren raakt ons land ''vol'' en is er geen ruimte meer voor vluchtelingen.

Om niet te ver te gaan: vluchtelingen zijn een ZEER lastig punt. Politiek vluchteling= toegang tot land. Ze integreren naar behoren, en worden nederlander. Hebben een baan en leven. Maar zodra het weer beter wordt in dat land gaan ze niet terug (logisch). Maar niet goed, want de meeste vluchtelingen, zijn diegene die een land het hardst nodig heeft (leraren/wetenschappers/goeie politici) etc.) en zo blijft een land zwak en labiel en makkelijk doelwit voor dood/verderf/onderdrukking.

Ook heb ik gelezen dat je bij een bepaald percentage allochtonen automatisch te kampen krijgt met racisme (op grotere schaal)en dat soort zaken.

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Verwijderd

Ik heb er absoluut geen probleem mee dat hier veel buitenlanders (zouden) wonen. Engels, Amerikaans, Turks, Chinees, etc. is allemaal gezellig. Ben er eigenlijk wel trots op als je in Nederland in een stad loopt en zo veel verschillende culturen naast / bij elkaar (kunnen) leven.

Wel vind ik heel soms dat er soms groepen ontstaan. Opzich is dat niet erg zolang ze zich maar niet vijandig opstellen ten opzichte van andere.

Wel vind ik dat het in Nederland zelf een beetje druk wordt. En dat kun je merken aan verschillende dingen, zoals files... Maar ja daar is weinig aan te doen, en ik denk dat dat zichzelf wel oplost. :)

Verwijderd

Simpele reden, het is gewoon gezelliger!
O ja? Is verschillende culturen een vereiste voor gezelligheid dan?
Maar ik vind wel, het blijft Nederland, en de geldende norm geeft de regel/wet aan, en die moet opgevolgt worden.
Als je vindt dat alle "vreemde" culturen zich helemaal aan moeten passen aan de nederlandse, ben je dan niet gewoon tegen een multiculturele samenleving?

Een cultuur accepteren is meer dan alleen de kookkunst waarderen of er geen probleem mee dat mensen er iets anders uitzien. Bij verschillende culturen horen ook verschillende normen en waarden.
Door dit soort figuren raakt ons land ''vol'' en is er geen ruimte meer voor vluchtelingen.
Dus als je alle mensen van recente buitenlandse afkomst die niet alle nederlandse (politiek correcte) opvattingen hebben overgenomen het land uit schopt heb je wel genoeg ruimte voor vluchtelingen?
Nu ik er zo over nadenk, hier heb je misschien nog gelijk ook. |:(
Om niet te ver te gaan: vluchtelingen zijn een ZEER lastig punt. Politiek vluchteling= toegang tot land. Ze integreren naar behoren, en worden nederlander. Hebben een baan en leven.
Hoe komt het dan dat alle politieke vluchtelingen zo perfect intergreren (en alle economische vluchtelingen niet?)?
Maar zodra het weer beter wordt in dat land gaan ze niet terug (logisch). Maar niet goed, want de meeste vluchtelingen, zijn diegene die een land het hardst nodig heeft (leraren/wetenschappers/goeie politici) etc.) en zo blijft een land zwak en labiel en makkelijk doelwit voor dood/verderf/onderdrukking.
Ik ben het met je eens dat het logisch is dat vluchtelingen blijven, zeker als de situatie pas verbeterd na vele jaren. En ik ga met je mee dat leraren, wetenschappers en goede politici belangrijk zijn voor een land, maar waar haal je precies vandaan dat dat de meeste vluchtelingen zijn? En zijn dat niet juist de mensen die hier het meest welkom zijn, verstandige mensen, die nog wat kunnen ook?
Oftewel, wat zou je hiertegen willen doen?
Ook heb ik gelezen dat je bij een bepaald percentage allochtonen automatisch te kampen krijgt met racisme (op grotere schaal)en dat soort zaken.
Op zich een interessant gegeven, maar hoe kom je eraan, is dat percentage al bereikt in Nederland, wat wil je er verder mee doen?
Een wet invoeren die zegt dat het percentage allochtonen onder dat percentage moet blijven is bij voorhand al gebaseerd op racisme.

• DarkHelmet
Op woensdag 23 mei 2001 23:48 schreef el_marcianito het volgende:

[..]

O ja? Is verschillende culturen een vereiste voor gezelligheid dan?
[..]
Zeg ik dat? Wel had ik eigenlijk een smiley erachter moeten zetten. Ik zelf vind multi-cultureel iets extra''s geven aan een samenleving, verder ga ik niet op de vraag in, omdat het retorisch is.
Als je vindt dat alle "vreemde" culturen zich helemaal aan moeten passen aan de nederlandse, ben je dan niet gewoon tegen een multiculturele samenleving?
NEEN! Zekers niet, zoals ik zei: aanpassen aan de geldende normen/waarden.
Deze veranderen dus naargelang er meer invloed komt van geintegreerde allochtonen.
Niet geintegreerde allochtonen zullen iig veel meer weerstand ondervinden met hun normen en waarden.
En helemaal aanpassen zeg ik niet. Wel normen en waarden. Goed voorbeeld is die imam El Moumni (ofzoiets). Dat past duidelijk niet bij het nederlandse denkbeeld van gelijkheid etc. Verder weerhoud de nederlandse norm hem er niet van de islam te preken (zijn eigen land blijkbaar wel, ken je nagaan! >:))
Een cultuur accepteren is meer dan alleen de kookkunst waarderen of er geen probleem mee dat mensen er iets anders uitzien. Bij verschillende culturen horen ook verschillende normen en waarden.
[..]
Bijv. dat de vrouw onderdanig aan de man moet zijn (staat overgens nergens in een echte bijbel/tora/koran). Dat hoort dus niet in de nederlandse normen en waarden (Grondwet)
Besnijden is OK, omdat het verder niet afdoet aan de Grondwet en normen en waarden.
Dus als je alle mensen van recente buitenlandse afkomst die niet alle nederlandse (politiek correcte) opvattingen hebben overgenomen het land uit schopt heb je wel genoeg ruimte voor vluchtelingen?
Nu ik er zo over nadenk, hier heb je misschien nog gelijk ook. |:(
[..]
Dit is inderdaad een discutabel punt, moet je ''integranten'' strengere eisen opleggen dan een gewone nederlander. M.a.w. kun je strenger zijn voor iemand die ''net komt kijken van buiten''.....
Hoe komt het dan dat alle politieke vluchtelingen zo perfect intergreren (en alle economische vluchtelingen niet?)?
[..]
Is dit echt een vraag, ik snap iig niet wat ik moet antwoorden, of is dit ook niet de bedoeling? :?
Ik ben het met je eens dat het logisch is dat vluchtelingen blijven, zeker als de situatie pas verbeterd na vele jaren. En ik ga met je mee dat leraren, wetenschappers en goede politici belangrijk zijn voor een land, maar waar haal je precies vandaan dat dat de meeste vluchtelingen zijn? En zijn dat niet juist de mensen die hier het meest welkom zijn, verstandige mensen, die nog wat kunnen ook?
Oftewel, wat zou je hiertegen willen doen?
[..]
Ik wil hier niks tegen doen, ik zeg simpelweg feiten. Een feit is dat hoger opgeleide mensen vaak meer geld hebben dan de ''dommere''. Meer geld = makkelijker vluchten, en meer IQ = eerder vluchten, grof gezegt. Dit pluk ik niet uit de lucht, maar heb ik van me ma + zus die de feiten uit de praktijk hebben gehaald.
Op zich een interessant gegeven, maar hoe kom je eraan, is dat percentage al bereikt in Nederland, wat wil je er verder mee doen?
Een wet invoeren die zegt dat het percentage allochtonen onder dat percentage moet blijven is bij voorhand al gebaseerd op racisme.
Hier wil ik niks mee. Ik poneer alleen een stelling waar ik van gehoord heb. Ik vind dit een verontrustende stelling als het waar blijkt te zijn namelijk is het niet best met Nederland in de toekomst.....

En dit hele hutspot gedoe werkt in theorie erg leuk, maar in de praktijk loop je tegen heel lastige vraagstukken aan.....

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Verwijderd

Wie is er dan de eerste echte nederlander ??
De germaan de als eerste per boomstam de rijn afzakte ?

En waarom krijgt Maxima dan zonder mankeren een Nederlandese nationaliteit ? Probeer zelf eens een buitenlandse vrouw te trouwen dan ben je 10 jaar verder voor je DAT voor elkaar hebt. En btw in Nederland geld iedereen met minimaal 1 ouder als allachtoon.
Laat deze vergelijking even los op de koninklijke familie.
Ik woon zelf in het oosten des vaderlands en de een groot deel van de mensen hier heeft een achternaam die uit het duits komt. Zijn dat wel echte nederlanders ?
In mijn woonplaats is een keurslager Silversmit en die verkopt karbonades !! De burgermeester van Amsterdam heet Cohen en in leiden is meer dan de helft van de inwoners afstammeling van vluchtelingen uit de 16e eeuw.
Hoezo multiculturele samenleving ?? die is er al. Tenminste als je blank bent, dan mag je mee doen.

• Lordy79
  • Laatst online: 20:53

Lordy79

Vastberaden

In een ander topic (doodstraf) wordt gezegd dat ons rechtssysteem gebaseerd is op de normen en waarden van de meerderheid van de inwoners van ons land. (democratie)

Als er dus immigranten komen die nederlander worden, kunnen/mogen/zullen zij ook hun normen en waarden meenemen. Mijns inziens is het dus onzin om te zeggen dat ze ONZE normen en waarden moeten overnemen. Dat heet geen democratie, maar dictatuur.

Aan de andere kant hebben mensen met een andere mening mijns inziens genoeg vrijheid om eigen normen en waarden te hanteren. Ik ben dan ook erg blij dat ik als christen in nederland woonachtig ben en niet in china, rusland of een streng-islamitisch land.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

DarkHelmet:

Ik geloof dat je de bedoeling van m''n post niet helemaal begrepen hebt. Je kon iid niet overal even goed op antwoorden. Ik wilde dan ook vooral om een wat diepgaandere argumentatie vragen, niet zomaar wat losse feitjes/stellingen.
Dit pluk ik niet uit de lucht, maar heb ik van me ma + zus die de feiten uit de praktijk hebben gehaald.
Als je zo dicht bij de bron zit, weet je vast wel wat meer erover te zeggen. Als je je feiten presenteert alsof ze zomaar uit de lucht zijn komen vallen (zo kwam het toch op mij over) kun je er weinig mee in een discussie. En - niet beledingend bedoeld - je ma en zus geven geen extra waarde aan een argument, zeker niet voor mensen die ze niet kennen.
Hier wil ik niks mee. Ik poneer alleen een stelling waar ik van gehoord heb.
Deze stelling is geen algemeen aanvaard feit, dus misschien is het handig om erbij te zeggen waarom het zo zou kunnen zijn bijvoorbeeld.

Maar nu over de inhoud, daar gaat het tenslotte om. ;)
En dit hele hutspot gedoe werkt in theorie erg leuk, maar in de praktijk loop je tegen heel lastige vraagstukken aan.....
Maar dat lijkt me geen reden om een multiculturele samenleving bij voorbaat af te keuren, eerder om die vraagstukken aan te pakken.
Ik vind dit een verontrustende stelling als het waar blijkt te zijn namelijk is het niet best met Nederland in de toekomst.....
Als de stelling klopt hoeft dat nog niet perse zo''n negatieve uitwerking te hebben, dat hangt er vanaf waarom er vanzelf racisme ontstaat bij een bepaald percentage allochtonen, zoals jij beweert. Als je dat weet kun je er misschien wat tegen doen of in elk geval zorgen dat het effect minder sterk optreedt.
Weet je nog waar je de stelling vandaan hebt en wat de verklaring ervoor was? Dan kunnen we erover doorpraten, want het is op zich best een interessante stelling.
En helemaal aanpassen zeg ik niet. Wel normen en waarden. Goed voorbeeld is die imam El Moumni (ofzoiets). Dat past duidelijk niet bij het nederlandse denkbeeld van gelijkheid etc. Verder weerhoud de nederlandse norm hem er niet van de islam te preken (zijn eigen land blijkbaar wel, ken je nagaan!)
[...]
Bijv. dat de vrouw onderdanig aan de man moet zijn (staat overgens nergens in een echte bijbel/tora/koran). Dat hoort dus niet in de nederlandse normen en waarden (Grondwet)
Ik geloof dat je niet helemaal begrepen heb wat ik bedoelde. Juist die dingen die botsen met onze normen en waarden zijn ook essentiele delen van een cultuur. Als je alleen die delen accepteert die toch al binnen de onze passen (veelal "uiterlijke" cultuurkenmerken), accepteer je die andere cultuur niet echt. Ik zeg niet dat je daarom maar alles moet accepteren, alleen dat je niet meer van acceptatie kunt spreken als je er alleen die dingen uit pikt die je aanstaan.

• DarkHelmet
Well el_marcianito>

Aha, idd je deponeert vragen en stellingen voor de groep, om de discussie aan te gaan. Duidelijk.

Even het volgende, ik beschouw mijn moeder met een berg aan mensenkennis, en zonder grote vooroordelen (voor een mens) toch als een zeer betrouwbare bron (niet omdat het me ma is of zo), na 12,5 jaar in een grote allochtonen wijk in Rotterdam met gezinnen te hebben gewerkt met allerlei culturen.
En mijn zus die in een Asielzoekers Centrum in Den Haag heeft gewerkt (minder objectief welliswaar) kan toch ook het een en ander vertellen.

Tot zover mijn bronnen. :)

Over het percentage buitenlanders dat voor racisme bij de ''inboorlingen'' aanwakkert:
ik denk dat dit gebeurt bij slechte economie (zie Duitsland jaren 20 & 30) en bij verlies aan eigen identiteit.
Waar ik de stelling vandaan heb zou ik niet meer weten, iig van TV programma.

Dat over de hutspot is gewoon een logische redenering mijner zijds, hoe behouw je de identiteit van het eigen land, zonder de ''nieuwkomers'' te onderdrukken....

Eigen cultuur behoud je grotendeels door eigen huishouden en evenementen/activiteiten/restaurants/gemeenschappen met landgenoten.
Maar ik noem bijv. de hoofddoek. Het is een uiting van eigen cultuur, en Nederlanders zien het veelal als een inbreuk in de Nederlandse cultuur. Zelf heb ik er nog geen mening over, ieder kan zijn verhaal overtuigend brengen, klinkt allebei aannemelijk. Het zal concessies eisen van beide partijen, en logischerwijs meer van de kleinste partij...

Verwijderd

Over het percentage buitenlanders dat voor racisme bij de ''inboorlingen'' aanwakkert:
ik denk dat dit gebeurt bij slechte economie (zie Duitsland jaren 20 & 30) en bij verlies aan eigen identiteit.
Waar ik de stelling vandaan heb zou ik niet meer weten, iig van TV programma.
Economie speelt zeker mee denk ik ja. Mensen zijn ontevreden en gaan zoeken naar iemand die ze de schuld kunnen geven. Maar om een bepaalde groep de schuld te geven moet ie wel groot genoeg zijn. De enige zimbabwaan in het hele land kan moeilijk in z''n eentje een economische crisis veroorzaakt hebben of alle baantjes afpikken.

Op de rest van je post reageer ik later nog, ok?

• BC3 Victim
zoals al eerder aangehaald: ik zou niet weten hoe het anders zou zijn, het is wel zo dat de voordelen wat moeilijker aan te geven zijn dan de nadelen.

edit: misschien ook wel leuk om optemerken:
amsterdam werd pas een wereldhaven toen de rijke joden hun hele handeltje uit het bezette antwerpen meenamen (jaartal is me ff ontschoten, maar denk de val van antwerpen in de 80 jarige oorlog) :)

Pagina: 1