Verwijderd

Topicstarter
Nog meer agnosten aanwezig?

Verwijderd

Zo gesteld een beetje nutteloos topic, maar om antwoord te geven: ja

Voor degenen die er niets van weten:
ag·nos·ti·Žcis·me (het ~) [fil.]

1 de leer, dat men de eerste oorzaak der dingen (God, het absolute) niet kan kennen

Verwijderd

Topicstarter
Nee.... dit is niet zinloos, er bestaat ook zoiets als geloof, check waarom gelooft men>?
Dat is de vraag......,

Verwijderd

Op woensdag 16 mei 2001 23:20 schreef the-matrix het volgende:
Nee.... dit is niet zinloos, er bestaat ook zoiets als geloof, check waarom gelooft men>?
Dat is de vraag......,
Dat er hier gelovigen zitten, is wel duidelijk. Waarom men gelooft weet ik niet, ik vind geloven persoonlijk ook iets doms.

Geloven in God/Jezus en heel die reut vind ik tenminste onzin, geloof in je zelf is niets mis mee.

Al vind ik dan weer wel dat met echt fanatics niet te discussieren valt over het geloof omdat ze alles zo lettelijk uit de bijbel interpreteren, en m.i. daarom niet voor enige rede vatbaar zijn.

Verwijderd

Trouwens, als je dat hier zo gaat stellen mag deze wel dicht, lijkt me in feite dubbelop, nietwaar?

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, ik zie geloven meer als een soort gok. 50% kans dat het waar is..... 100% zeker weet niemand het vandaar maar agnost...

Heb je gelijk in, maar ik vindt het intressant om andere beweeg redenen voor geloof te horen dan de standaards..

Denk je niet dat het een bangheid voor de dood is?

Verwijderd

50/50 :?

Is dat niet een beetje optimistisch? Hoe komt het dat wij, met onze wetenschappelijke kennis, zo goed als alles kunnen verklaren op deze planeet?

Grond tot aan het middelpunt onderzocht, ruimte in geweest, metingen...niets gevonden. Volgens mij wordt alles bepaald door het de acties van mensen en de gevolgen daarvan.

Verwijderd

Op woensdag 16 mei 2001 23:31 schreef the-matrix het volgende:
Denk je niet dat het een bangheid voor de dood is?
Absoluut niet! Lijkt me zelfd heerlijk om dood te zijn, klaar te zijn met leven...hoewel het waarschijnlijk, als het moment daar is, te vroeg zou lijken, dan ben ik nog blij als ik dood ben, heerlijk gevoel lijkt me dan.

Niks geen hemel of hel, gewoon niets, leegte, geen gevoelens meer, over...

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, dat is ook mijn ideale dood... wie zal het zeggen.....

Verwijderd

Het is zoals het is, geloof is maar een mooi verzinsel om de maatschappij een beetje te kunnen controleren door de kerk. Mensheid werd in het gareel gehouden op straffe Gods, hel ende verdoemenis, duivel, hel.

Maar in deze realistische maatschappij trekt ider z''n eigen plan wel. Dit veranderd wel weer als er hier een oorlog uitbreekt dent ik, lekker hypocriet, maar als het de mensen helpt..ik vind het best.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
En waarschijnlijk sta je dan zelf vooraan de rij mREN.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op donderdag 17 mei 2001 00:54 schreef Darth-Sentinel het volgende:
En waarschijnlijk sta je dan zelf vooraan de rij mREN.
Waarom denk je dat?

Verwijderd

Op woensdag 16 mei 2001 23:14 schreef the-matrix het volgende:
Nog meer agnosten aanwezig?
En dan? Is dit een pol? Of zoek je gelijkgestemden?

Verwijderd

Volgens mij is het verschil tussen agnostisch en atheistisch niet duidelijk?

Agnostisch staat tegenover gnostisch, en heeft niets met atheisme te maken. Agnostisch betekent letterlijk dat je God niet kunt kennen, niet dat God niet bestaat. Met God niet kennen wordt bedoeld dat je God geen eigenschappen uit deze wereld kunt toeschrijven. Je kunt niet zeggen hoe oud God is, hoe groot hij is, of hij al dan niet een baard heeft; en op een ander niveau hoe God en het spirituele is "opgebouwd", als het ware hoe God en het spirituele "werkt". Kortom, een agnost gelooft dat je geen exacte kennis over God of het spirituele kunt bezitten.

Een gnost aan de andere kant, is er van overtuigd dat het wel mogelijk is dit soort exacte kennis over God en het spirituele op te doen. Hij weet dus bv. precies hoeveel onze vaders hij moet bidden om zijn fouten weer goed te maken, hoe oud God is, of hoe zijn wonderen te verklaren zijn, enz.

<edit>kleine toevoeging</edit>

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:10

Lordy79

Vastberaden

Op woensdag 16 mei 2001 23:20 schreef the-matrix het volgende:
Dat is de vraag......,
Hier is pas nog een topic over geweeest genaamd ''waarom geloof jij?''.

check it out, use the search.. en maak er svp volgende keer een wat boeiendere opening van... svp, please, ajb...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op donderdag 17 mei 2001 06:59 schreef Lordy79 het volgende:

[..]

Hier is pas nog een topic over geweeest genaamd ''waarom geloof jij?''.

check it out, use the search.. en maak er svp volgende keer een wat boeiendere opening van... svp, please, ajb...
Klopt ja, die heb ik 2 weken geleden gestart...

[topic=169285] :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Lordy79
  • Laatst online: 22:10

Lordy79

Vastberaden

met dank aan stoffel om de goede draad erbij te zoeken...

wat is * Lordy79 toch een luie donder...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ok, dan mag ik ook :) :

Nog meer non-cognitivisten aanwezig?

Dat wil zeggen: mensen die stellen dat het woord ''god'' betekenisloos (cognitief leeg) is.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Op donderdag 17 mei 2001 19:20 schreef Lord Daemon het volgende:
Ok, dan mag ik ook :) :

Nog meer non-cognitivisten aanwezig?

Dat wil zeggen: mensen die stellen dat het woord ''god'' betekenisloos (cognitief leeg) is.
Is God niet per definitie leeg, en ga je dit na een tijd levenservaring, of "druk" uit de omgeving, zelf invullen?

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Het gaat erom of er een begrijpelijke definitie voor het woord ''god'' is.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Morgoth
  • Laatst online: 27-01 13:57
Lees de policy en fully understand waarom deze topic gesloten word.

[topic=168194]
Pagina: 1