Toon posts:

[BC3] Wat is gelukkig zijn?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer voel je je gelukkig? Of denk je alleen maar dat je gelukkig bent omdat je nooit beter tijden hebt gekend?

Bovendien, wat heb je nodig om het opperste geluk te voelen? God? Relatie? Geld? Gezondheid? Of iets anders?

Of is er no such thing als geluk? Want alles kan altijd beter natuurlijk, er zullen altijd dingen zijn die anderen wel hebben en jij niet, maar die jou waarschijnlijk wel gelukkig zouden kunnen maken. Of valt dat eerder onder de noemer ''gelukkig met wat je hebt''? Natuurlijk kan je beter gelukkig zijn met wat je hebt, maar als je van veel veel denkt dat je daarmee gelukkiger zou zijn, ben je dan in weze wel gelukkig?

M.a.w. je kan wel zeggen dat je gelukkig bent, maar ben je dat diep je je hart ook?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik ben meestal zowel gelukkig als ongelukkig. Ik kan heel lang over iets nadenken en daar wel gelukkig van worden, of juist niet, maar ik ben eigenlijk nooit echt superhappy uit de grond van mijn hart. Nou ja dat is ook niet waar, want dat is iedereen wel eens.
Ik ben wel iets te vaak depri vind ikzelf. maar dat komt denk ik omdat als ik iets moois heb (of had vroeger) dan gaat er altijd iets mis waardoor dat geluk weer word verstoord. Dus ik ben altijd heel voorzichtig tegenwoordig om echt gelukkig te worden van iets.

En natuurlijk ben ik gelukkig met mijn gezondheid. Ik ben gelukkig met hoe mijn leven loopt (hoewel niet altijd), ik ben gelukkig met mijn vrienden en famillie.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Daarom vroeg ik me ook af of mensen die zeggen gelukkig te zijn, het ook echt zijn. Ik ben op het moment weer wat omhoog aan het komen uit een ongelofelijke kuttijd, maar daarvoor had ik meestal wel het idee gelukkig te zijn, maar nu ik alles zo eens wat objectiever overzie, dus niet door de bril der liefde, kan ik me moeilijk voorstellen dat er volmaakt gelukkige mensen zijn.

Voel me regelmatig op de meest onvoorspelbare momenten zwaar klote, en soms gaat dat ook op de meest vreemde momenten weer over, hoewel dit niet vaak gebeurd.

Daarom denk ik ook dat niemand volkomen gelukkig kan zijn, puur vanwege het feit dat hij bestaat.

• BC3 Victim
Geluk zit in een klein hokje...

Geluk komt altijd op de momenten dat je het nooit verwacht dus zoek er ook niet naar dat spaart je een hoop ellende en problemen want ook jouw huwlijk zal ruzie bevatten, geld maakt niet gelukkig, een beest van een computer evenmin...

Ik voel mij gelukkig als ik een dag hard gewerkt heb en dan voldaan naar huis mag gaan alwaar een heerlijke maaltijd voor mij klaarstaat. Dat noem ik nou geluk.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 16 mei 2001 23:56 schreef Darth-Sentinel het volgende:
Geluk zit in een klein hokje...

Geluk komt altijd op de momenten dat je het nooit verwacht dus zoek er ook niet naar dat spaart je een hoop ellende en problemen want ook jouw huwlijk zal ruzie bevatten, geld maakt niet gelukkig, een beest van een computer evenmin...

Ik voel mij gelukkig als ik een dag hard gewerkt heb en dan voldaan naar huis mag gaan alwaar een heerlijke maaltijd voor mij klaarstaat. Dat noem ik nou geluk.
Dus jouw leven is volmaakt als je na iedere werkdag kan eten zonder het zelf klaar te maken?

• BC3 Victim
Echt gelukkig ben ik alleen als ik dans.
Als ik een ben met de muziek en alleen nog maar de bas in me lichaam voel. Met me ogen dicht al me frustraties, zorgen, dagelijkse beslommeringen vergeten.
Dansen is mijn passie, me alles het enige moment dat ik alles kan vergeten om me heen.
Das het moment dat ik gelukkig ben. Voor de rest heeft het woord geluk weinig betekenis voor mij omdat het nou niet echt voorkomt in me leven. Behalve op die paar momenten op de dansvloer.

• BC3 Victim
Op woensdag 16 mei 2001 23:58 schreef MREn het volgende:

[..]

Dus jouw leven is volmaakt als je na iedere werkdag kan eten zonder het zelf klaar te maken?
Beweer ik dat? Dacht het niet.... Ik geef alleen een voorbeeld want ik werk ook niet iedere dag hard :)

• BC3 Victim
Op woensdag 16 mei 2001 23:59 schreef MissX het volgende:
Als ik een ben met de muziek en alleen nog maar de bas in me lichaam voel. Met me ogen dicht al me frustraties, zorgen, dagelijkse beslommeringen vergeten.
Dansen is mijn passie, me alles het enige moment dat ik alles kan vergeten om me heen.
Das het moment dat ik gelukkig ben. Voor de rest heeft het woord geluk weinig betekenis voor mij omdat het nou niet echt voorkomt in me leven. Behalve op die paar momenten op de dansvloer.
Amen.... Ik heb dat gevoel ook. Als ik op de dansvloer sta en mijn ogen sluit kan ik helemaal op gaan in de muziek en alle shit vergeten en mij gelukkig voelen. Het enige nadeel (en dat is met alle drugs/verslavingen) dat het helaas snel over is :'(

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 17 mei 2001 00:01 schreef Darth-Sentinel het volgende:

[..]

Beweer ik dat? Dacht het niet.... Ik geef alleen een voorbeeld want ik werk ook niet iedere dag hard :)
OK, you''re right. Meestal beschouw ik eten niet als hoogtepunt van de dag, maar meer als noodzakelijk kwaad. Dat wil dan niet zeggen dat ik niet lekker kan eten, maar ik vind het zo zonde dat dit mij 2 of 3 keer in de week een uur, of 2 uur kost, voor een kwartiertje eten, dus om nou te zeggen dat ik gelukkig word van eten...nee.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 16 mei 2001 23:59 schreef MissX het volgende:
Kijk, dat heb ik nu met goede muziek. Even loeihard, lekker meegillen (buren :?) en dan ook even alles vergeten. Maar om nou te zeggen dat dat geluk is, ik zie het vergeten van de dagelijkse ''problemen'' nou niet echt echt als geluk, wat niet wegneemt dat het wel een heerlijk gevoel kan zijn.

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Gelukkig zijn is geen stress hebben, lekker in je vel zitten en weten wat ongelukkig zijn is en het niet zijn...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• BC3 Victim
Op donderdag 17 mei 2001 00:03 schreef Darth-Sentinel het volgende:

[..]

Amen.... Ik heb dat gevoel ook. Als ik op de dansvloer sta en mijn ogen sluit kan ik helemaal op gaan in de muziek en alle shit vergeten en mij gelukkig voelen. Het enige nadeel (en dat is met alle drugs/verslavingen) dat het helaas snel over is :'(
Tja ik kan het ook zonder drugs, maar dan kan ik het niet 10 uur lang volhouden. En die roes vn het dansen hou ik liever 10 uur dan een half uur vol.

Verwijderd

Op donderdag 17 mei 2001 00:13 schreef MissX het volgende:

[..]

Tja ik kan het ook zonder drugs, maar dan kan ik het niet 10 uur lang volhouden. En die roes vn het dansen hou ik liever 10 uur dan een half uur vol.
Ach, als je helemaal in trance raakt van de muziek hou je het ook wel lang vol. Drugs is natuurlijk wel makkelijker en plezierig.

• BC3 Victim
Op donderdag 17 mei 2001 00:15 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Ach, als je helemaal in trance raakt van de muziek hou je het ook wel lang vol. Drugs is natuurlijk wel makkelijker en plezierig.
Soms spelen er fysieke probs mee die alleen met drugs zijn op te lossen. Dan kan je het niet op alleen een trance van muziek.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 17 mei 2001 00:17 schreef MissX het volgende:

[..]

Soms spelen er fysieke probs mee die alleen met drugs zijn op te lossen. Dan kan je het niet op alleen een trance van muziek.
Kan je fysieke problemen wel oplossen met drugs? M.i. vergeet je alleen maar dat ze er zijn, je lichaam geeft die signalen natuurlijk niet voor niets af. Lijn is een teken dat er iets niet goed zit -> stoppen, anders gaat het helemaal verkeerd.

• BC3 Victim
Op donderdag 17 mei 2001 00:13 schreef MissX het volgende:

[..]

Zolang hou ik dat niet vol! Tenminste niet 10 uur aan een stuk door.... kan het wel maar met pauzes.

• BC3 Victim
Op donderdag 17 mei 2001 00:22 schreef MREn het volgende:

[..]

Kan je fysieke problemen wel oplossen met drugs? M.i. vergeet je alleen maar dat ze er zijn, je lichaam geeft die signalen natuurlijk niet voor niets af. Lijn is een teken dat er iets niet goed zit -> stoppen, anders gaat het helemaal verkeerd.
Bij mij niet, mijn leven bestaat uit 24/7 pijn. De enigste momenten dat ik echt geen pijn ken is met XTC. Hoe het kan geen idee, heb al alle mogelijke pijnstiller geprobeerd, maar niks werkt.
Gebruik nu in overleg met me artsen zelf. En alleen als ik echt ga dansen omdat dat me lust en me leven is. Maar dat zijn de enigste moment zonder pijn. Wat bij mij gelijk staat aan geluk eik.

Verwijderd

content zijn is voor mij ultieme gelukkigheid

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
olav> Je hebt helemaal gelijk... * Grrrrrene is ook dolgelukkig en kan zeggen dat hij alle 6 punten dagelijks ervaart

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 17 mei 2001 00:26 schreef -=Confuzer=- het volgende:
Gelukkig zijn is geen stress hebben, lekker in je vel zitten en weten wat ongelukkig zijn is en het niet zijn...
diep :9 mooi

Verwijderd

Op donderdag 17 mei 2001 00:17 schreef MissX het volgende:

[..]

Dat weet ik, ja...de grens tussen medicijnen en drugs is natuurlijk erg dun.

Verwijderd

Op donderdag 17 mei 2001 00:26 schreef MissX het volgende:
Bij mij niet, mijn leven bestaat uit 24/7 pijn. De enigste momenten dat ik echt geen pijn ken is met XTC. Hoe het kan geen idee, heb al alle mogelijke pijnstiller geprobeerd, maar niks werkt.
Ligt ook aan de pijn, een pijnstiller is bedoelt voor een minder prikkelende pijn, zoals hoofdpijn, een zeurig gevoel, maar niet echt fel.
XTC, of eigenlijk MDMA werd vroeger veel gebruikt in de psychiatrie, om de patienten rustig te krijgen. Ook maakt het stoffen aan die werken als natuurlijke verdovers.

Verwijderd

Definitie:
Geluk is de geestesstaat waarin je jouw waarnemingen van de buitenwereld kleurt met een affectieve waarneming uit je binnenwereld.

Deze affectieve staat kenmerkt zich door:
1. intens waarderen (je geniet van geluk)
2. interne jubbelen (je hart springt op en neer)
3. schoonheid (je ziet de perfectie in datgene waar je naar kijkt)
4. bevrediging (je hebt bereikt wat een doel was)
5. spontaniteit (je hebt zoveel vertrouwen dat je denkt:"Just go for it)
6. bereidheid tot ondersteunen (je bent zo licht, dat je andere mensen genoeg kunt geven)

Dit is de affectieve staat zelf. Deze staat projecteer je op iets! of iemand in je waarnemingsgebied. Vervolgens zul je proberen te handelen naar bovenbeschreven kenmerken. Ik beschouw de affectieve staat universeel, dus voor iedereen hetzelfde, terwijl de uiting voor iedereen verschillend is. Ieder persoon heeft een verschillende manier om tot uiting te komen van bonvenstaande kenmerken.

Wat leidt ik hier uit af?

Geluk is in JOU, en JIJ kent geluk toe. Iemand met veel geluk heeft dus INTERN wat ontwikkeld, en niet extern. Je leert geluk kennen door jezelf te leren kennen en te ontdekken. Vervolgens kun je geluk schenken! aan anderen

Geluk is een mix van verschillende basistoestanden. Een eenzijdige benadering van geluk (bv alleen bevreding zonder bereidheid tot ondersteuning) leidt niet tot volledig geluk.

Geluk kan nooit bestaan uit kenmerken tegenstrijdig met bovenstaande kenmerken. Je gelukkig noemen terwijl je egoistisch bent, kan dus niet.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:45

Lordy79

Vastberaden

Gelukkig zijn?
Vrij simpel...

Gelukkig zijn is een lange periode van vreugde en blijdschap.
Dit hoeft niet per se door gevoelens te komen die in het algemeen als ''positief'' worden ervaren zoals liefde, genegenheid.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op donderdag 17 mei 2001 01:40 schreef olav het volgende:
Definitie:
Geluk is de geestesstaat waarin je jouw waarnemingen van de buitenwereld kleurt met een affectieve waarneming uit je binnenwereld.
Wat een geneuzel... ben ik het totaal niet mee eens, argumenten komen...

Geluk is in JOU, en JIJ kent geluk toe. Iemand met veel geluk heeft dus INTERN wat ontwikkeld, en niet extern. Je leert geluk kennen door jezelf te leren kennen en te ontdekken. Vervolgens kun je geluk schenken! aan anderen
Je spreekt jezelf tegen. JIJ bent geluk, maar kunt het wel aan anderen schenken en dan wordt het dus vanuit een ander gezien EXTERN onwinkkeld. Beetje jammer...
Geluk is een mix van verschillende basistoestanden. Een eenzijdige benadering van geluk (bv alleen bevreding zonder bereidheid tot ondersteuning) leidt niet tot volledig geluk.
Ho ho.. hier gaat het mis. Dat is misschien JOUW defenitie van ''volledig geluk''. Maar er zijn ook genoeg mensen op de wereld die alleen maar gelukkig zijn als ze het ZELF maar goed hebben en andere mensen zijn totaal niet interessant.
Geluk kan nooit bestaan uit kenmerken tegenstrijdig met bovenstaande kenmerken. Je gelukkig noemen terwijl je egoistisch bent, kan dus niet.
Dat kan dus wel.

Verwijderd

Echt gelukkig zijn:?

Dat pure blije vredige gevoel wat je krijgt...
Dat kan voor iedereen verschillen wanneer je dat krijgt...
Ik krijg het van veel kleine dingetjes...
Ik voel me best wel vaak intens gelukkig :)
Ik wordt gelukkig van mijn vriendje, mijn katjes, familie, vrienden, mensen, dansen, muziek, paardrijden, tekenen, van de natuur genieten en weet ik veel wat nog meer :)

Verwijderd

Op donderdag 17 mei 2001 01:40 schreef olav het volgende:
Definitie:

Deze affectieve staat kenmerkt zich door:
1. intens waarderen (je geniet van geluk)
2. interne jubbelen (je hart springt op en neer)
3. schoonheid (je ziet de perfectie in datgene waar je naar kijkt)
4. bevrediging (je hebt bereikt wat een doel was)
5. spontaniteit (je hebt zoveel vertrouwen dat je denkt:"Just go for it)
6. bereidheid tot ondersteunen (je bent zo licht, dat je andere mensen genoeg kunt geven)

Dit is de affectieve staat zelf. Deze staat projecteer je op iets! of iemand in je waarnemingsgebied. Vervolgens zul je proberen te handelen naar bovenbeschreven kenmerken. Ik beschouw de affectieve staat universeel, dus voor iedereen hetzelfde, terwijl de uiting voor iedereen verschillend is. Ieder persoon heeft een verschillende manier om tot uiting te komen van bonvenstaande kenmerken.

Hier kan ik me heel goed in vinden!
Ik kan bijv ook intens genieten van schoonheid, ik kan schoonheid in vele dingen zien, de perfectie...
Alle 6 punten ervaar ik regelmatig...

Jammer dat niet iedereen zo kan genieten van het leven alleen...

Verwijderd

Op donderdag 17 mei 2001 06:45 schreef Lordy79 het volgende:

Wat een geneuzel... ben ik het totaal niet mee eens, argumenten komen...
Dat neuzelen moet soms, omdat we er dan strak over kunnen praten. Als ik een of ander vaag gevoel aanduid, en we gaan over dat vage gevoel praten, dan blijkt dat dat niet volledig is, ea, en dan gaan we zitten discussieren over de betekenis van een woord, en dat is niet de bedoeling, vandaar...
Je spreekt jezelf tegen. JIJ bent geluk, maar kunt het wel aan anderen schenken en dan wordt het dus vanuit een ander gezien EXTERN onwinkkeld. Beetje jammer...
Goed opgemerkt:), maar...

Geluk is een gevoel dat in jou heerst. Als je waarlijk gelukkig bent, dan kun je anderen zich ook gelukkig laten voelen. Echter, als jij weer weg bent, dan voelen die mensen zich niet meer gelukkig, omdat jij hun motor was. Mensen kunnen het wel leren van je, maar dat is wel hun eigen ontwikkeling.
Ho ho.. hier gaat het mis. Dat is misschien JOUW defenitie van ''volledig geluk''. Maar er zijn ook genoeg mensen op de wereld die alleen maar gelukkig zijn als ze het ZELF maar goed hebben en andere mensen zijn totaal niet interessant.
Ik probeer er boven te gaan staan, he? Ik ben mij ook bewust van die blasfemische tendens, maar als je zulke dingen strak wilt definieren, dan moet je er ook wel boven staan, ander zeg je:"Het is voor iedereen anders, dus ik kan het niet goed omschrijven". Het relativistische dat ik aanbreng is dat ik zeg dat voor iedereen het geluk hetzelfde is, maar de uiting voor ieder mens uniek.

Uiteraard mag je het daar niet mee eens zijn*D

En ik denk dus absoluut dat egoistische mensen NIET echt gelukkig zijn.

Iemand die egoistisch is, heeft het gevoel dat hij alles tekort heeft, en dat andere mensen steeds aan hem hangen. Als je waarlijk gelukkig bent, heb je het gevoel dat je alles in ruime mate bezit bent, en je gul kunt zijn zoveel je wilt.

Denk niet alleen aan materiele dingen, maar ook zo iets als emotionele kadootjes (een mooie glimlach, dankbaarheid, een compliment)

Egoistische mensen kunnen dat een ander niet geven, sterker nog: ze vinden dat ze dat zelf te weinig krijgen.

Dat is geen waar geluk.

Verwijderd

Op donderdag 17 mei 2001 10:23 schreef Llewella het volgende:

Hier kan ik me heel goed in vinden!
Ik kan bijv ook intens genieten van schoonheid, ik kan schoonheid in vele dingen zien, de perfectie...
Alle 6 punten ervaar ik regelmatig...
Kijk, iemand met een ontwikkeld hart*D

Heb je het gevoel dat JIJ dat hebt ontwikkeld door heel lang na te denken, en jezelf te reformeren, of is dat geluk vanzelf gekomen?
Jammer dat niet iedereen zo kan genieten van het leven alleen...
Jep...

Ze zeggen altijd:

The best things in life are free,

Dat is soms te subtiel voor mensen.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:40

Elvhenk

Madam Mikmak

En ik denk dus absoluut dat egoistische mensen NIET echt gelukkig zijn.
Ik denk dat jij dat niet kunt beoordelen. Jij kan wel vinden dat dat een gemankeerd soort geluk is, maar dat is voor iedereen persoonlijk. Voor jou zou dat niet echt gelukkig zijn, maar voor een ander kan dat heel anders zijn.

Geluk is nooit een absoluut gegeven.

Verwijderd

Ik denk dat de grootste factor in gelukkig zijn tevredenheid is.

Sommige mensen hebben heel veel en zijn toch ongelukkig, terwijl anderen niets hebben en toch gelukkig zijn.

Toch moet je oppassen om om die reden Boedhist te worden :). Want je kan pas zeker zijn dat je dingen echt niet wilt, als je ze ooit gehad hebt. Een boedhistische monnik die nooit luxe heeft gekend zou wel eens veel gelukkiger kunnen worden als hij toch probeert om geld te verdienen en daar leuke dingen mee te doen.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op donderdag 17 mei 2001 11:36 schreef olav het volgende:

Geluk is een gevoel dat in jou heerst. Als je waarlijk gelukkig bent, dan kun je anderen zich ook gelukkig laten voelen. Echter, als jij weer weg bent, dan voelen die mensen zich niet meer gelukkig, omdat jij hun motor was. Mensen kunnen het wel leren van je, maar dat is wel hun eigen ontwikkeling.
Raar hoor, ik vind het lijnrecht tegen je eerdere opmerking ingaan dat geluk is INTERNS is en dat je je eigen geluk maakt.
Ik probeer er boven te gaan staan, he? Ik ben mij ook bewust van die blasfemische tendens, maar als je zulke dingen strak wilt definieren, dan moet je er ook wel boven staan, ander zeg je:"Het is voor iedereen anders, dus ik kan het niet goed omschrijven".
Dat het niet goed te omschrijven is, daar ben ik erg zeker van, anders was dat namelijk al gedaan. Het is hetzelfde probleem als de vraag wat liefde is.
Iemand die egoistisch is, heeft het gevoel dat hij alles tekort heeft, en dat andere mensen steeds aan hem hangen. Als je waarlijk gelukkig bent, heb je het gevoel dat je alles in ruime mate bezit bent, en je gul kunt zijn zoveel je wilt.
Hmm hmm... dit is waar, maar dan is ultiem geluk onmogelijk.

Verwijderd

Ik besta, dus ik leef :'(

Verwijderd

Op donderdag 17 mei 2001 15:46 schreef Lordy79 het volgende:

Dat het niet goed te omschrijven is, daar ben ik erg zeker van, anders was dat namelijk al gedaan. Het is hetzelfde probleem als de vraag wat liefde is.
Dat komt omdat je abstracte zaken niet met logisch redeneren kan verklaren
Hmm hmm... dit is waar, maar dan is ultiem geluk onmogelijk.
Kom je er ook eindelijk achter :?:+

• BC3 Victim
Hier een kort verslag wat werkelijk geluk inhoudt en hou het verhoud tot de menselijke leef/denk- wereld.

JIJ BENT GELUK/LIEFDE/BEWUSTZIJN
en andersom bestaat er alleen geluk in jouw essentiële aanwezigheid en nergens anders! (om kort te zijn)

UITLEG:
Als je niet weet van welk standpunt je uitgaat, kun je nooit hopen, te weten hoe de dingen wezenlijk zijn.
Wat ik zeg, is dat jullie niet weten wat je standpunt is.
Jullie zeggen: ''ik ben dik, ik ben mager, ik loop, ik zit, ik beweeg,'' enzovoort. Hier vereenzelvig je je met het fysieke lichaam.
Als je zegt : ''Ik voel, ik zie, ik raak iets aan'' en zo, vereenzelvig je je met de zintuigen.
En wanneer je zegt: ''Ik denk, ik voel'' enzovoort, vereenzelvig je je met de (steeds vreanderende) geest.
Daardoor besef je nooit wat je standpunt is (en dat dit steeds verandert) of wat je (wezenlijk) bent.
Het is dus absoluut noodzakelijk om te weten wat je bent en wat je standpunt is, wil je tot het juiste weten komen, of, anders gezegd, om de dingen in het juiste perspectief te zien.
Het is niet genoeg om voor dat doel alleen de wakende toestand te onderzoeken, want je ervaring strekt zich ook uit tot de droom en tot de diepe (droomloze) slaap.

Laten we daarom een onderzoek instellen naar deze drie toestanden.
Je zult dan ontdekken dat het Ik-Principe (het ware, onveranderlijke Zelf) ononderbroken aanwezig is in elk van de drie toestanden.
Lichaam, zintuigen en geest zijn aanwezig in één toestand, maar ze zijn er niet in een andere toestand. Daaruit volgt, dat dit Ik-Principe ten onrechte vast wordt gekoppeld aan lichaam, zintuigen en geest en dat het in werkelijkheid onafhankelijk van die drie is. Dit kun je zien in de diepe (droomloze) slaap, waar het straalt in al zijn heerlijkheid. Daar zie je dat het zuiver Bewustzijn is en diepe Vrede.
Als je ontwaakt uit de diepe slaap, zeg je dat je gelukkig was (dat je diep en vredig geslapen hebt). Hoe zou je zoiets kunnen beweren, als je je niet bewust geweest was van dit geluk (van die diepe vrede), die je in de diepe slaap ervoer?
Daar volgt dus uit dat Bewustzijn en Vrede tegenwoordig waren in de diepe slaap - en dat Bewustzijn, die Vrede, is je wezenlijke natuur.

Waarom zeg ik dat dit is wat je wezenlijk bent? Omdat alleen dit Ik-Principe tegenwoordig is (en blijft) wanneer het ontdaan is van lichaam, zintuigen en geest. Dáár vind je Bewustzijn en Vrede. Daarom zeg ik dat dit Ik-Principe Bewustzijn en Vrede of Geluk is.
Dit (nooit veranderende) Bewustzijn kan nooit worden gescheiden van het Ik-Principe, in geen van deze drie toestanden die we hebben onderzocht. Het Bewustzijn is bij het Ik-Principe tegenwoordig in de diepe slaap, zoals ik heb aangetoond. En het is ook samen met het Ik-Principe tegenwoordig in de droomtoestand; en het is ook tegenwoordig in de wakende toestand.
Hoewel het Ik-Principe aan andere dingen wordt gekoppeld in de droom en in de wakende toestand, is het Bewustzijn niettemin tegenwoordig.
Het is dit bewustzijn zelf, dat zich uitdrukt in de zintuigen en in de geest.
Niet alleen dat: als je je eigen ervaringen aan een diepgaand onderzoek onderwerpt, zul je ontdekken dat het zichzelf heel dikwijls laat zien als zuiver (en aan niets gekoppeld) Bewustzijn, zoals in de korte tussentijd tussen twee toestanden, tussen twee gedachten, gevoelens of zintuigelijke waarnemingen.
Je zult moeten toegeven dat er een onderbreking is tussen twee gedachten in. Zo niet, dan zou er één gedachte zijn die ononderbroken voortduurde. De ene gedachte moet tot een einde komen voordat de andere kan beginnen. Daarom kan niet ontkend worden dat er zo''n ogenblik is, al noem je het maar een minuscuul fragment van een seconde; die onderbreking is er.
Wat was je toen, in die ''toestand''? Zat je in de wakende toestand? Nee. Was je in de droomtoestand? Nee. Sliep je ? Nee. Wat was je dan wèl?
(Op dát minuscule ogenblik) was je in je wezenlijke natuur.
Zo zie je dat je zelfs in de wakende toestand steeds weer je ware wezen in moet gaan ... en dan kom je er weer uit. Maar dat ontgaat je: je neemt er geen notitie van.
Het zou onmogelijk zijn om een leven in deze wereld te leiden als je niet steeds weer naar je diepste wezen ging, zo, elk ogenblik opnieuw.
Probeer daar de nadruk te leggen (door daar steeds weer je aandacht op te richten).
En als het bewustzijn dan weer wordt gekoppeld aan (waargenomen) dingen, leg de nadruk dáár, (op het bewustzijn dat ononderbroken aanwezig is, of er nu dingen verschijnen of tussen de verschijningen in), in plaats van al je aandacht te richten op de (waargenomen) fysieke dingen.
Wanneer je dat een tijdlang gedaan hebt, zul je ontdekken dat je, zonder dat je het misschien in de gaten hebt, je (eigen) spoor terug volgt, recht op je middelpunt af dat je tot je ''vaste woonplaats'' wilt maken. Dat middelpunt is het echte Ik-Principe, dat Bewustzijn is en Geluk.

Je zoekt naar geluk - waarom ? Die drang komt van het diepste niveau dat je ware wezen is. Maar doordat de zintuigen steeds weer geneigd zijn om zich op de buitenwereld te richten zoek je je geluk daar: je verlangt naar een ding, je krijgt het, en dan vind je een ogenblik het geluk waar je naar op zoek was. Maar wat je niet gedaan hebt, is te onderzoeken waar dat geluk vandaan komt. Ik ben er zeker van dat als je je geest tot een onderzoek aanzet, je zult ontdekken dat dit geluk niet afkomstig is van het begeerde object, maar dat het je diepste natuur is. Ik zal je laten zien waarom dat is.
Als het geluk deel uitmaakte van de objecten die door de zintuigen worden waargenomen (inclusief gedachten en gevoelens die als het ware door subtiele zintuigen worden waargenomen), zouden die dingen je altijd geluk moeten geven, van de wieg tot het graf. Maar dat is in strijd met je ervaring. Dingen die je gelukkig maakten toen je een baby was, maken je niet langer gelukkig als je een paar jaar ouder bent; en zo zijn er weer andere dingen die je gelukkig maken als je opgroeit tot puber. Maar de dingen die je gelukkig maakten toen je een baby of kind of puber was, doen dat niet meer als je oud bent - dan komt er weer iets anders voor in de plaats. Zo kun je zien dat het geluk geen deel uitmaakt van de dingen die door de zintuigen worden waargenomen.

Ook zetelt het geluk niet in de geest (in denken en voelen) . Als dat wèl zo was zou je het geluk op elk ogenblik bij de hand hebben, maar ook dat is niet het geval, en het geluk is dus ook niet afkomstig van de geest. Als het in de geest huisde, zou je het steeds weer kunnen vinden, zelfs zonder de hulp van de (lichamelijke) zintuigen in te roepen - maar zo gaat het niet. Daarom is het duidelijk dat het geluk niet de geest als vaste woonplaats heeft.
Als nu het geluk niet in de geest woont, en niet afkomstig is van de dingen die door de zintuigen worden waargenomen, waar komt het dan vandaan, telkens als het oplicht bij het verkrijgen van iets waar je naar verlangt ?
Waar ik je op wil wijzen, is dat de geest rusteloos is als je naar iets verlangt, en hij blijft rusteloos, net zo lang totdat je het begeerde hebt verkregen. Zodra dat gebeurt, komt de geest een poosje tot rust, en dan vind je het Geluk. En dat Geluk is, zoals ik je al verteld heb, je echte Zelf. Dat Geluk is er altijd, maar je neemt er alleen notitie van als de geest tot rust is gekomen. Zo is het je eigen, diepste wezen dat straalt wanneer je een begeerd object verkrijgt.
Als je je zelfonderzoek langs deze lijnen laat gaan zul je ontdekken dat dit een belangrijk hulpmiddel is om te komen tot (of het realiseren van) je echte middelpunt.

Verwijderd

Mooi gesproken!*D

Ik denk echter dat voor veel mensen dit standpunt te ver gaat. Dat is dan ook de rede dat ik wel postuleer dat geluk, of liefde of goedheid iets universeels is, en dat de uiting ervan individueel is, maar dat ik niet in detail treed over de constitutie van dat universele. Zoals jij dat brengt vind ik een hele mooie zienswijze, die uitdiept wat ik laat liggen.

De reden dat ik in mijn definities verschil maak tussen staat zelf en uiting is een hele duidelijke.

Langzaam wil ik er naar toe om de universele staat uit te diepen, en te laten zien dat je ware zelf bestaat uit die ervaring, en dat jij die ervaring bent.

Maar goed, het komt zo als het komt, en jij bent er eerder mee. Ik waardeer je standpunt, en hoop dat we in de toekomst discussies kunnen hebben over ''ons zelf''

• BC3 Victim
Dank je Olav,

Ik heb al eerder een aantal posts van je gelezen, en we zitten qua beleef- en denkrichting in hetzelfde straatje.

Leuk om een keer wat ervaringen te delen

btw: Ik heb die uitleg niet zelf geschreven hoor, die is van Sri Krishna Menon (oosterse held), kwam ik toevallig tegen op inet.
LOL*

groeten Shai

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-01 23:35

Exirion

Gadgetfetisjist

Gelukkig zijn is naar mijn mening een gevoel van tevredenheid met jezelf en met je leven. Ik denk dat je alleen goed kan weten wat geluk is, als je ook ongelukkige tijden in je leven hebt meegemaakt.

Iemand die door diepe dalen is gegaan weet de goeie dingen in het leven beter te waarderen, en kan vaak meer uit het leven halen dan iemand die niet anders dan een probleemloos leven gewend is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Een steen bestaat ook, maar die leeft niet.

Je uitspraak is dus niet waar.

Laten we hem omkeren, en dan kijken of hij waar is.

Ik leef, dus ik besta.

Wil zeggen dat als je niet bestaat, dat je dan ook niet leeft.

Is waar, maar lijkt me ook een te triviale uitspraak.

Conclusie: de oneliner de ene kant op is onwaar, en de andere kant op bullshit.

Verwijderd

Yeah, right.

"Is waar, maar lijkt me ook een te triviale uitspraak"

daar bedoel ik mee: de uitspraak is niet boeiend, omdat hij voor alles waar is.

Verwijderd

Is waar, maar lijkt me ook een te triviale uitspraak.
En daar zit hem nu de kneep, het kan alletwee. :)

Want als ik je zie, zie ik dan jou of je reflectie ?? Als je het heel erg gaat doorvoeren kan ik jou nooit zien, want ik kijk terug in de tijd. (Dat is even doordenken) >:)

Verwijderd

Als ik slaap, ben ik gelukkig...anders niet

Verwijderd

Je bent gelukkig als je alles hebt wat je wilt. Hoeft dus niet perse goederen te zijn.
Als je liefde krijgt en gezond bent ben je al een heel eind.
Pagina: 1