v0litaire: Om te beginnen: het is hier gebruiken om quotes met [ quote] en [ /quote] tags aan te geven (zonder de spatie). Op die manier is het duidelijk welke tekst je quote en welke niet.
Het bericht van jou is nu volkomen chaotisch zo, je kunt het alleen lezen als je het originele bericht goed kent.
Maar goed, nu inhoudelijk:
ja, dat geloof ik niet helemaal, psychopatie is een persoonlijkheids stoornis, en het belangrijkste is altijd nog dat ze absoluut geen emoties kennen, ik dacht dat bij psychische stoornissen emoties een belangrijke hoofrol spelen bij hun ziektebeeld.
Alle psychische ziektes zijn persoonlijkheidsstoornissen. En inderdaad spelen bij alle persoonlijkheidsstoornissen emoties een belangrijke rol, zo ook bij psychopatie. Kort door de bocht: Bij een psychopaat schitteren zijn emoties door afwezigheid.
natuurlijk zijn er altijd randgevallen en zeker in dit vak gebied, toch las ik vandaag(in de kooyker) ik weet niet meer welk boek dat dit soort stoornissen relatief nauwkeurig vast stellen. als het goed is komen psychopaten ook nooit ineen inrichting of wat ook, omdat er geen behandeling voor is.
Dat boek heet DSM IV, en het bestaat uit een opsomming van alle bekende psychische ziektes + een lijst van kenmerken waaraan je zo''n ziektebeeld kunt herkennen. Probleem is echter dat veel kenmerken bij meerdere ziektes voorkomen. Volgens het boek lijdt je aan een bepaalde ziekte als je een x-aantal van de betreffende kenmerken vertoond. Bijv. 4/6, of 7/10 ofzo. Probleem is dat kenmerken niet altijd duidelijk zijn (''patient is depressief'', dat kan binnen een minuut verschillen.. enz.) en bovendien overlappen.
En volgens mij komen echte psychopaten wel in een inrichting, al was het maar om de maatschappij te beschermen.
dat kan ik niet helemaal met je delen; psychopaten kunnen geen emoties verdringen simpelweg omdat ze geen emoties hebben of ooit gehad hebben, natuurlijk zij er altijd randgevallen, maar bij de gemiddelde psychopaat zijn depressieve buien of achtervolgings waanzin niet ter sprake. helaas zou je bijna zeggen je moest namelijk eens weten wat voor een narigheid deze mensen achterlaten.psychopaten hebben namelijk wel een prettig leven als ze het leven van andere mensen zuur kunnen maken
Sorry, maar hier blijkt duidelijk dat je niet weet waar je over praat.
Ieder mens heeft emoties. Emoties zijn een zo fundamenteel onderdeel van de menselijke psyche dat je ze niet zomaar even kunt weglaten. Ook een psychopaat heeft emoties, alleen hij heeft ze verdrukt. Hij laat ze niet blijken, niet aan de buitenwereld, en ook niet aan zichzelf, maar hij heeft ze wel!
Ik kan je verzekeren dat psychopaten echt niet zo''n gelukkig leven leiden.
En tsja, dit soort mensen kunnen veel narigheid aanrichten, maar het blijven mensen, het zijn geen emotieloze monsters.
De meeste psychopaten zijn zelf vroeger in zeer ernstige mate slachtoffer geweest van wat zij anderen aandoen.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett