Toon posts:

[BC3] katrol POWER!

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ooit eens gedacht om het principe van een katrol toe te passen op een fiets

de katrolfiets!!

wat krijg je dan: een fiets die mogelikerwijs 80 km per uur of hoger kan gaann rijden.

Mijn vraag aan aan jullie is of dit mogelijk is?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Alles is mogelijk, vraag is of het praktisch blijft...

Maar anywayz, teken eens uit wat je bedoelt en post je plaatje dan hier, ik ben benieuwd!:)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Heet dat niet gewoon "verzet" en zit dat niet bijna op elke fiets.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik eerst maar even naar de belasting kantoor ga en daarna naar een patentenbureau om mijn tekening/ ontwerp vast te leggen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 mei 2001 16:46 schreef Clarify het volgende:
Heet dat niet gewoon "verzet" en zit dat niet bijna op elke fiets.
Nee dat is wat anders.. katrol kun je met minder kracht nog harder gaan (op fiets dan)

Als je niet begrijpt met dat katrol gedoe just ask!

Verwijderd

Het heet inderdaad gewoon verzet op een fiets, en volgens mij is het niet mogelijk daarvoor een katrol te gebruiken. Waarom? Een fietsversnelling (tenminste die waar je hard mee gaat) heeft een groot verzet, dwz. dat je door een maal de trappers rond te draaien, meerdere malen het achterwiel laat ronddraaien. Dit is met een katrol volgens mij niet mogelijk, je hebt dan alleen klein verzet (meerdere malen de trappers ronddraaien laat het achterwiel een maal ronddraaien).

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 mei 2001 16:51 schreef mietje het volgende:
Het heet inderdaad gewoon verzet op een fiets, en volgens mij is het niet mogelijk daarvoor een katrol te gebruiken. Waarom? Een fietsversnelling (tenminste die waar je hard mee gaat) heeft een groot verzet, dwz. dat je door een maal de trappers rond te draaien, meerdere malen het achterwiel laat ronddraaien. Dit is met een katrol volgens mij niet mogelijk, je hebt dan alleen klein verzet (meerdere malen de trappers ronddraaien laat het achterwiel een maal ronddraaien).
Maar toch moet je veel kracht gebruiken om hard te kunnen gaan..

--vlakke wegdek--
laagste versnelling.. (ga je onwijs hard mee, maar je moet als een gek gaan trappen)

hoogste versnelling...( moet je duizend maal trappen voordat je echt naar voren komt)
--vlakke wegdek--

met katrol kun je op een normaal tempo super hard gaan

zie link traditionele katrol: http://www.refdag.nl/weet/010213weet04.html

Verwijderd

Dat kan dus niet. Je zult onwijs vaak rond moeten trappen om hard vooruit te komen. Het trappen gaat dan weliswaar supergemakkelijk, maar per omdraaiing van de trappers kom je maar een paar millimeter vooruit! Een mens kan gewoonweg niet zo snel met zijn benen op-en-neer bewegen dat hij met een klein verzet even snel vooruitkomt als met een groot verzet.

• BC3 Victim
Op dinsdag 15 mei 2001 16:57 schreef hatay het volgende:
[..]
Maar toch moet je veel kracht gebruiken om hard te kunnen gaan..

--vlakke wegdek--
laagste versnelling.. (ga je onwijs hard mee, maar je moet als een gek gaan trappen)

hoogste versnelling...( moet je duizend maal trappen voordat je echt naar voren komt)
--vlakke wegdek--

met katrol kun je op een normaal tempo super hard gaan

zie link traditionele katrol: http://www.refdag.nl/weet/010213weet04.html
Je moet in de zelfde omstandigheden (vrijwingskracht enzo) altijd even veel arbeid leveren.

Als je een licht verzet hebt, heb je voor 1 omwenteling weinig energie nodig maar je met wel vaker trappen voor de zelfde snelheid met een zwaarder verzet.

Dit geldt ook voor katrollen.

Verwijderd

en gaat de kracht van een katrol er daarbij niet uit van het feit dat''ie een bevestigingspunt heeft?

Als dat punt dus op je fiets zou zitten dan verdeel je de kracht dus over je fiets waar je zelf opzit en heb je nog nie veel.

Okay misschien een beetje krom onder woorden gebracht maar zo zonder tekening die iets revolutionairs laat zien denk ik niet dat het kan.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46

Crusader

Arc Nature

Bovendien heeft het touw van een katrol een begin- en een eindpunt.
Een ketting niet, dit heeft als voordeel dat je eindeloos kunt door blijven trappen.
Bij een katrolmechanisme moet je dan toch ergens moeten ophouden met trappen omdat je het eind van het touw of de ketting tegenkomt?

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 mei 2001 17:47 schreef Crusader het volgende:
Bovendien heeft het touw van een katrol een begin- en een eindpunt.
Een ketting niet, dit heeft als voordeel dat je eindeloos kunt door blijven trappen.
Bij een katrolmechanisme moet je dan toch ergens moeten ophouden met trappen omdat je het eind van het touw of de ketting tegenkomt?
Ik heb een ontwerp in mijn hoofd... en er veel over nagedacht.. ook over de roblemen.

Maar het moet toch mogelijk zijn??

Verwijderd

Misschien is het wel mogelijk, maar waarin bestaat het voordeel tov. een fiets met een ketting en versnellingen? Je bedenkt gewoon een ander versnellings-systeem, maar je zult nog steeds evenveel arbeid moeten verrichten om je fiets vooruit te krijgen.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46

Crusader

Arc Nature

Ok, als je er van uitgaat dat je bij de door jou genoemde snelheid van 80 km/u een 3 keer per seconde de trappers rondtrapt, dan zou je bij een gemiddelde fietssnelheid van 15 km/u 2 seconden doen over een hele omwenteling.
En dan te bedenken hoeveel kracht je daarbij moet zetten.
Dit zou neerkomen op het effect van een fiets met zeg 24 versnellingen en dan in de hoogste versnelling wegrijden uit stilstand. Doe je best, je zweet je kapot.
Ik neem aan dat je bij het katrolmechanisme geen versnellingssysteem hebt maar alleen een constante krachtverdeling.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• BC3 Victim
Op dinsdag 15 mei 2001 17:50 schreef hatay het volgende:

[..]

Ik heb een ontwerp in mijn hoofd... en er veel over nagedacht.. ook over de roblemen.

Maar het moet toch mogelijk zijn??
Je begrijpt niet hoe een katrol werkt.

Er is nog steeds dezelfe hoeveelheid arbeid nodig.

De snelheid zal bepaalt worden door de wrijvingskracht en door de massa, ik denk dat ze beide in jou ontwerp niet veel anders zullen zijn dan een gewone fiets

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 15 mei 2001 17:59 schreef namlessom het volgende:

[..]

Je begrijpt niet hoe een katrol werkt.

Er is nog steeds dezelfe hoeveelheid arbeid nodig.

De snelheid zal bepaalt worden door de wrijvingskracht en door de massa, ik denk dat ze beide in jou ontwerp niet veel anders zullen zijn dan een gewone fiets
my words excactly. Met en katrol kan je de benodigde kracht alleen maar verdelen over een langere tijd (lees: lang aan een touw sjorren zonder al teveel kracht om een piano de lucht in te krijgen).
Als je het al een beetje aan de praat zou kunnen krijgen (op een fiets) dan zou de enige theoretische winst in de weerstand van de touwen kunnen zitten tov een ketting. Maar ik denk dat een ketting dit makkelijk wint!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1