• Mozin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06-2023

Mozin

Gewoon een gamer

Topicstarter
Voor dat ik begin wil ik eerst even zeggen dat ik zelf ondanks mijn katholieke opvoeding niet gelovig ben, maar ik ben er zeker ook niet tegen! Veel mensen die ik ken hebben er een afkeer tegen, ''god bestaat niet!'', ''blablabla onzin''. Zij gaan ervan uit dat mensen geloven in een echte god ergens die het allemaal wel weer goedzet als er iets mis gaat in je / het leven. Nu is mijn vraag, denken gelovigen wel dat god echt god is, of zien ze het geloof als een denkwijze?

Laat ik het anders formuleren. Volgens mij houden gelovigen zich vast aan het idee / denkwijze van het positieve van het geloof. Dit is dan in mijn ogen ook tegenwoordig (vroeger was het wel anders) het echte geloof. De denkwijze zou dan iets van het volgende worden: Geloof is een manier om mensen tegenover elkaar positieve houdingen aan te nemen en zich verzetten tegen dingen die maatschappelijk niet door de beugel kunnen.

Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd, maar ik wil gewoon tegen de anti gelovigen zeggen dat naar mijn inziens de mensen die geloven helemaal niet direct zeker van hun zaak zijn dat er daadwerkelijk een god bestaat, maar dat het meer een denkwijze / idee is.

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Maar als je geloof als denkwijze gaat zien, waarom zou je dan niet gewoon niet geloven, en toch dezelfde normen en waarden hanteren.

Ik vind zelf namelijk dat de normen en waarden die in de bijbel of andere gelovige documenten staan, los staan van het geloof zelf. Dit zijn over het algemeen normale omgangsnormen.

Verwijderd

Op dinsdag 15 mei 2001 09:33 schreef Mozin het volgende:
Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd, maar ik wil gewoon tegen de anti gelovigen zeggen dat naar mijn inziens de mensen die geloven helemaal niet direct zeker van hun zaak zijn dat er daadwerkelijk een god bestaat, maar dat het meer een denkwijze / idee is.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens.

Naar mijn mening is geloof inderdaad een idee, een mening. Maar in dat idee bevindt zich weldegelijk de overtuiging dat god bestaat. God geeft in de bijbel de handleiding voor je leven. Die probeert je zoals jij zegt, gewoon een beetje positief tegenover andere mensen te zetten. Essentieel is echter dat god wel zeker bestaat. Kijk eens naar die discussies hier. Mensen doen alle moeite om te laten zien dat voor hun god een realiteit is. Dat doe je niet, als je denkt dat god maar een idee is.

Verwijderd

Ik zie God als God en niet als een denkwijze. Als het in een heilig boek staat dan ga je toch niet er iets anders van maken.
Trouwens God zet niks recht of maakt het weer beter. Je bent niet goed geinformeerd. Maar ja teveel mensen weten dat niet dus ik blaim je niks

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:57
Ik zie God als God en niet als een denkwijze. Als het in een heilig boek staat dan ga je toch niet er iets anders van maken.
Waarom niet? Dat boek kan het ook fout hebben.... als jij iets beters weet mag je er van mij wat anders van maken hoor. Waarom zou een boek het per definitie goed hebben? Welke argumenten heb je daarvoor?

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

ik weet niet of mij vriendin(die geloofig is) denkt dat god echt is. maar vermoed het wel. Al begint ze steeds minder te worden merk ik. En nah ja als ik in het bijzijn van haar over de duivel of satan begint is ze gelijk beledigd. En mag ik ook niet doen voor haar.

Lekker zijn is een gave :)

Verwijderd

Op dinsdag 15 mei 2001 15:47 schreef morgoth het volgende:

[..]

Waarom niet? Dat boek kan het ook fout hebben.... als jij iets beters weet mag je er van mij wat anders van maken hoor. Waarom zou een boek het per definitie goed hebben? Welke argumenten heb je daarvoor?
Ja, sorry hoor maar die argumenten heb ik al zo vaak al gegeven dat ik levensmoe ben. Plz accept my short version: Bijbel had veel profetien, koran veel wetenschappelijk correcte dingen. En niemand heeft met de koran kunnen "kloten" omdat er een code op zit
Pagina: 1