Lordy79Uiteraard. Dat is ook een logische vervolgvraag. Mijn interpretatie is juister omdat ik het niet vanuit mijzelf interpreteer, maar vanuit de bijbel. In de bijbel staat ''er is geen God''. Dat kun je letterlijk interpreteren. Je kunt het ook in de context lezen, namelijk:"De heiden zegt: er is geen God"
Dit is natuurlijk een bijzonder simpel voorbeeld, maar het gaat ook op voor belangrijker / minder makkelijk doorzichtige zaken.
Dat kan die fundamentalist ook beweren. Het probleem is dat de bijbel zo''n dubbelzinnig boek is (Voordat ik helemaal afgeflamed word: EEN AANTAL passages uit de bijbel zijn dubbelzinnig

) Dat voor elke interpretatie wel wat te zeggen is. Waarom denk je dat het christendom zoveel afsplitsingen kent?
Mijn bijbelkennis zal vast kleiner zijn dan de jouwe (maar redelijk goed voor een ongelovige

), maar ik kan zowel jouw interpretatie als die van fundamentalistische christenen erin terugvinden. En hoewel tegenover die van jou een stuk sympathieker sta dan tegenover die van een fundamentalistische christen, kan ik niet op basis van dat boek zeggen dat een van jullie gelijk heeft en de ander niet.
Zucht. Als je op deze tour wilt, doe ik niet mee... Zie mijn sig.
Mij best hoor, tot nu toe heeft niemand antwoord kunnen geven op die vraag
Flamezdit onderwerpen en deze stelling is hypocriet en onzinnig en valt in het zelfde rijtje geblaat als "gelovigen zijn dom debiel en kortzichtig"
O ja? Ik had het niet over gelovigen maar over religies als geheel, en dat is iets heel anders. OF je gelovig bent of niet zegt immers niet zoveel (iedereen gelooft wel ergens in, al was het maar in de wetenschappelijke methode). Ik had het over de neiging van religies om vooruitgang op irrationele gronden instinctief te verwerpen.
in andere topics is al meerder keren aangetoond dat zulke beweringen nergens over gaan en de modz beginnen gelukkig al wat strenger te worden door posters van dit soort provocerende en nutteloze topics en uitlatingen te waarschuwen
dat jij nu de grens weer probeert te overschrijden door het subtiel te brengen en omdat je het zou beargumenteren ) plus dat je denkt dat jij dat wel kan maken omdat je weet dat je een ''vriendje'' bent.. ik vin dat dus persoonlijk erg lame
Vriendje? Ik heb geen ruzie met de mods, dat geef ik toe, al ben ik wel eens benieuwd hoeveel waarschuwingen er achter mijn naam staan
Maar er lopen hier ook gelovige mods rond, of iig: niet-atheistische mods. Heb van hen nog niet gehoord dat ze zich zwaar beledigd voelen...
verder op je stelling
alsof de wetenschap nooit tegen vernieuwing is ? alsof zij nieuwe ontdekkingen nooit beritiseren ?
dan is de wetenschap dus ook achterlijk
De wetenschap doet geen uitspraken over goed of slecht. De wetenschap geeft hoogstens de
consequenties aan van alle alternatieven, maar ze mag strikt genomen geen uitspraak doen over welke dan het beste is. De wetenschap kan dus moeilijk ergens voor of tegen zijn.
en weet je wat zo leuk is van de wetenschappers
zij zijn degene die het meeste weerstand bieden en als dan blijkt dat ze ongelijk hebben, laten ze niks meer van zich horen en een tijdje later word de schuld op de kerk afgeschoven
en let op !! het zijn nu de skeptische ''wetenschappers'' die het bestaan van ufo''s ontkennen maar als dalijk erkend word dat ze er zijn,
dan gaat de vinger weer richting religie
De religie ontkent dit toch ook? Sommige Amerikaanse sektes niet, maar grote religies zijn toch echt geen voorstander van aliens hoor... Al was het maar omdat dit conflicteert met het beeld dat de aarde een unieke schepping is.
Btw, de wetenschap ontkent niet het bestaan van aliens, er wordt gewoon geen uitspraak over gedaan. (Als dat wel gedaan werd, zouden ze immers wel kunnen stoppen met SETI enzo), het ontkent alleen sprookjes die over internet over die aliens rondzwerven.
24 juni 1981, Maria veschijning in Medugorje , Bosnië- Herzegovina met oa de boodschap dat men moet bidden om kwaad en oorlog te weren
mei 1917 maria verschijning in Fatima, Portugal ten tijde van opstand tegen de kerk
kort daarna begint tevens in rusland de bolsjewistische revolutie die leid naar communisme en de dood van 35 miljoen katholieken onder stalin''s regime
maria verschijnt dus wel degelijk aan ''de vooravond van ellende'' om te waarschuwen
De leiders met de koppen tegen elkaar slaan ipv bidden lijkt me dan toch echt en beter idee. Alsof die leiders zich ook maar iets gaan aantrekken van gebeden...
Daarnaast "verschijnt" maria ieder jaar wel eens ergens, dat weet jij net zo goed als ik. Bijna elke keer is dit geen voorbode van geweld, maar statistich is te verwachten dat uiteindelijk dit wel een keer gebeurt. 11 jaar van tevoren verschijnen is btw ook niet echt geweldige timing, he?
de kerk heeft nou eenmaal de mening dat God het alleenrecht heeft om te beslissen over leven en dood
vind jij dat niet uiterst immoreel dan? En voor je nee roept, denk eens aan de consequenties van dit beleid.
op geloof duh..
dat heeft niks met wetenschap te maken maar met onvoorwaardelijk vertrouwen in God
Tja, toch jammer dat het origineel hier niet staat maar slechts die samenvatting. In het origineel counterde Kousbroek die vraag met de tegenvraag: Als God (of hier: de goden) werkelijk zo almachtig is (zijn) dat ze niet ziek worden ondanks de bacterien, waarom denken die mensen dan dat een simpel anti-microbieel filtertje het water ontheiligt? Je zou toch echt denken dat het op zijn slechtst geen enkele invloed heeft, zo''n filter doet immers niks mystieks met het water.
dat was meer ( mannen )cultuurbepaald dan door religie
emancipatie,idem
Toch valt het op dat landen waar de meest fundamentalistische gelovigen aan de macht zijn (iran, afghanistan), ook de landen zijn waar vrouwen het meest onderdrukt worden.
loze statemend. geef eens een voorbeeld
Overbevolking? Bijvoorbeeld de katholieke kerk doet er alles aan zoveel mogelijk mensen op de aardbol te krijgen lijkt het.
Vaak zijn godsdienstige opvattingen uit voorbije eeuwen. Godsdiensten zijn niet te moderniseren.
ik moet zeggen dat de huidige paus aardig zijn best doet om te moderniseren
Vind je? hij maakt gebruik van moderne middelen, ok, maar zijn boodschap is in 2000 jaar niet fundamenteel veranderd, alleen de scherpe kantjes zijn eraf gehald.
ehm dat zijn meer de gevolgen van een wereld economie die gebaseerd is op uitbuiting en onderdrukking
er is genoeg voedsel en geld om de hele wereldbevolking te voorzien
maar wij gooien liever voedsel weg om de prijs hoog te houden dan dat wij het aan arme landen geven
landen die wij overigens bewust arm houden door ze aan te zetten tot oorlog ( zie CIA )
zodat ze goedkope werkrachten leveren
(voorbeeld : personeel van NIKE in indonesie die een kwartje per dag verdienen )
Ik ben ook niet tevreden met deze wereld, dat ben ik met je eens. Maar de paus maakt dat helemaal niet beter door geboortebeperking te verbieden. Overigens, er zijn wel degelijk meer dan genoeg mensen op aarde IMO. Met meer mensen wordt de aanslag op beperkte hulpbronnen alleen maar groter (bedenk bijvoorbeeld eens wat er zou gebeuren als al die 6 miljard mensen zo zouden leven als wij... Fossiele brandstoffen op in 5 jaar enzo)
en ''inzichten van de Verlichting'' je moet effe uitleggen wat je daar precies mee bedoelt
Bijvoorbeeld: De ontwikkeling van de wetenschappelijke methode als een manier om naar de wereld te kijken, het einde van de totale controle van de kerk over alle aspecten van de samenleving, (de grondslag van)het humanisme. moet ik doorgaan?
blaat
ik denk dat het communistische atheisme wel heeft aangetoond hoe de wereld eruit komt te zien zonder religieuse opvattingen
*Zucht*
Zonder geloof betekent niet: "zonder normen en waarden". Ik geloof dat ik niet de eerste ben die je dat probeert uit te leggen.
alleen normen en waarden zoals "bloedwraak is onder bepaalde omstandigheden geoorloofd" zitten wij echt niet op te wachten.
lordy79Ben ik wel met je eens. Maar kijk nog eens naar mijn topic over ''respect, een illusie?''. Zolang ik het idee heb dat posters het niet provocerend bedoelen, wil ik wel op hun vragen/kritiek ingaan. CP krijgt in dit geval het voordeel van de twijfel omdat hij als ''okee'' te boek staat... Er zijn ook lui op W&L waar ik gewoon NIET meer op reageer.
Respect betekent niet: het altijd maar met iedereen eens zijn en "pittige" onderwerpen vermijden. Typisch Nederlands, dat wel... Dit is ook geen persoonlijke aanval op jou, dat heb je toch wel door?
Religie heeft positieve kanten en negatieve kanten, en ik belicht hier deze keer een negatieve.
Ik ken LD en Morgoth een klein beetje nu en heb niet het idee dat zij aan vriendjespolitiek zullen doen. Daarbij zullen ze dan ook aangeklaagd en veroordeeld worden... Daar is LA trouwens voor.
Hehe, dat idee heb ik ook niet nee.
Maar ja, alle mods hier zijn lid van de evil atheists conspiracy (ja, zelfs morgoth

) en we willen niks liever dan gelovigen aanvallen. Flamez, zo zit het toch?