• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Dat de netspanning niet altijd precies 50 hz is klopt. Dus zo''n klok gaat daar natuurlijk van over de kop. misschien kan je er zo''n power failure ding tussen proppen

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 14:13
Ik hoorde gisteravond op de radio over een elektrische digitale wekker die de ene dag 10 sec. voor loopt en de andere dag weer 10 sec. achter. Een mevrouw wilde weten hoe dit kon. Er kwamen twee antwoorden, namelijk door de omgevingstemperatuur en de frequentie waarop het lichtnet werkt. Die frequentie is niet altijd precies 50 hz en de wekker gebruikt die 50 hz om voor zichzelf 1 sec. te bepalen.
En toen vroeg ik mij of hoe dat zit met een klokgenerator van een pc. Kan die ook de ene keer iets meer pulsen per sec. leveren en de andere keer iets minder (dus dat je pc de ene keer iets sneller loopt dan de andere), door bijv. de omgevingstemperatuur of door wisselingen in het elektriciteitsnet? En gebruikt die klokgenerator een die 50 hz van het lichtnet of gebruikt deze een kristal of zoiets om zichzelf te synchroniseren?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Geen flauw idee hoe dat zit...

In e US hebben ze overigens 60 Hz ipv 50 Hz... met een andere stekker en een beetje trafo kan je zo de oversteek maken....

mijn laptop heeft 6 maanden daaro an het net gehangen maar is in NL iig niet substantieel trager.

* Delerium denkt dat een hoop apparaten een interne klokgenerator hebben die niet te foppen valt.

50 Hz aan wisseling onderhevig... huh? Stroom wordt toch opgewerkt door een giganisch fietsdynamo dat gewoon constant draait opdat jhet 50 pulsen per seconde opwekt. ?

Verwijderd

De weerstand van metaal hangt af van de temperatuur van dat metaal. Dus dat geldt ook voor een klok generator.

Verwijderd

[smartAssMode]
/edit, (Woops had heel verhaal opgehangen over een motor maar het ging om een digitale klok hehe|:()
Lijkt het me nog redelijk onzin want die zullen heus wel een timer chip hebben of een kristal die voor de goed timing zorgt maarja.

En je computer voeding maakt van de wisselspanning gelijkspanning. (zeer stabiel)
dus ook al is het 45hz of 61hz of 200v 245v je voeding zal daar toch de goede spaning uit halen voor je hardware.
het maakt ook niet uit of stroom opname opeens veranderd 5% 100% van vermogen van de voeding spanning zal hoogstens 0.15 volt veranderen.

zit btw heel zoot electronika in die dat haar fijn kan regelen.
daarom zijn die krengen zo duur:)
[/smartAssMode]

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05-2025
De klok van een computer werkt op een kwarts-kristal oscillator en daarop staat een gelijkspanning, dus daar heeft de wisselspanning van het net geen invloed op. Ook temperatuur heeft bijna geen invloed op een kwarts-kristal.

Edit: dat van die klok die werkt met frequentie van het lichtnet lijkt me trouwens ook redelijke onzin, ik zal het eens navragen bij iemand die meer verstand heeft van dit soort dingen dan ik.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Er zijn digitale klokken die lopen op de netfrequentie. Die is over een jaar gerekend vreselijk stabiel. Niet meer dan een minuut afwijking. Maar per dag is het niet zo stabiel. Die netfrequentie moet wel stabiel zijn anders krijg je problemen bij het koppelen van de verschillende netten. Stel je voor dat de ene net in tegenfase is als de andere. Dan staan ze elkaar te voeden en komt er niets nuttigs uit

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Temperatuur speelt ook een rol in de prestaties van chips ... Het fijne weet ik er niet van; Alleen dat CMOS-chips (valt klokgenerator daar ook onder?) bij een hogere temperatuur lagere prestaties hebben en vice versa.

paraphraser

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zondag 13 mei 2001 21:57 schreef Syndic het volgende:
Dat de netspanning niet altijd precies 50 hz is klopt. Dus zo''n klok gaat daar natuurlijk van over de kop. misschien kan je er zo''n power failure ding tussen proppen
Je hebt geen last van de 50 Hz die niet precies is. Op dag basis is dat misschien 10-20 seconden. Maar de dag er op wordt het weer gecorrigeerd. En wat maakt dat uit voor je wekker? Op jaar basis is het minder dan een minuut. Een UPS er tussen zetten helpt helemaal niet. Afhankeleijk van het soort doet hij of helemaal niets als er gewoon spanning is, of hij genereerd zelf zijn 50Hz en dat doet hij slechter dan het lichtnet.

Bovendien hebben de meetse wekkers een UPS. Dat is de 9 volt batterij die je er in doet.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zondag 13 mei 2001 22:11 schreef Lt_Red_Berry het volgende:
De weerstand van metaal hangt af van de temperatuur van dat metaal. Dus dat geldt ook voor een klok generator.
Dat klopt, maar de kristallen die ze gebruiken zijn zodanig gemaakt dat ze in het gebied tussen de 10-60 Celcius daar zo min mogelijk last van hebben. Dat zijn duizendste van procenten per graad. En de echt nauwkeurige warmen zichzelf op met een soort thermostaatje zodat ze altijd bv 60 graden zijn.

Pagina: 1