Toon posts:

[BC3] Hoe ziet een droom van een blinde eruit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Iemand die z''n hele leven al blind is, hoe zien zijn dromen er dan uit?

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

hmm... da''s een goeie

misschien als een soort hoor-spel :+

Als je nooit hebt kunnen zien kun je ook niet jezelf inbeelden iets te zien.

Alhoewel, met voldoende voorstellingsvermogen (ik denk dat een blinde dat automatisch wel krijgt) kun je misschien een heel eind komen.

Professioneel Hyves-weigeraar

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-01 20:24
ja maar kleuren zijn dan toch lastig te omschrijfen. er is gewoon niets!!!! Jij kan je ogen dicht doen en je voorstellen dat er een tafel voor je neus staat. zei kunnen dit niet omdat ze simpelweg het gevoel niet kennen.

IMHO correct me if im wrong!

Advanced sheep-counting strategies

Verwijderd

Topicstarter
wow, dan zou zo''n droom dus een vette mescaline trip zijn! :D

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Ik denk dat die droomt dat die dingen aan het voelen is en horen.

Verwijderd

Ik denkt dat ie droomt dat ie weer kan zien :+

Verwijderd

Denk het ook dat hij gewoon van alles hoort en voelt(:P)
lijk me wel heel erg boring:O btw

Verwijderd

Denk dat ie vreemde dingen ziet, toch wel kleurverschillen enzo. Of dingen zoals hij denkt dat ze zijn

Dromen ze eigenlijk wel ??

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op zaterdag 12 mei 2001 14:59 schreef jesus het volgende:
Damn, dat heb ik me ook al jaren afgevraagd. Ze kunnen iig niet dezelfde soort droom hebben als mensen die wel kunnen zien. Maar hoe kan een blind persoon zijn droom uitleggen als ie geen id heeft wat ie in ze droom ''ziet''??

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Dat zou je eigenlijk aan een blinde Tweaker moeten vragen, maar nou is het probleem, een blinde kan niet lezen/zien....;(

Kan dus niet in dit topic komen om te antwoorden, tenzij: er een toetsenbord is met braille en een aparte muis ofzo.....:?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• blinkymichiel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-12-2022
Zo''n braille toetsenbord had ik laatst nog op een tv programma gezien :P

Canon EOS 400D + Sigma 17-70

• NEOTEK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11-2025

NEOTEK

Neotek

Waarom alleen de droom van een blinde, hij/zij heeft natuurlijk ook in de realiteit een volstrekt andere "kijk" op het leven. Zo zal hij wel een idee hebben wat rood en groen is, maar waar lijkt dat dan op??

Kubuntu

• Orphix
  • Niet online
Ik denk dat een droom gewoon een verzinsel van je hersenen is op basis van de prikkels die je in het ''echte'' leven krijgt. Een blinde zal dus denk ik gewoon zien wat die altijd ziet (zwart?) en dan alleen maar geluiden horen. Maar hij/zij kan natuurlijk wel gewoon gevoels als angst en vreugde ervaren in een droom.

Verwijderd

Op zaterdag 12 mei 2001 21:33 schreef NEOTEK het volgende:
Zo zal hij wel een idee hebben wat rood en groen is, maar waar lijkt dat dan op??
Waarom zal hij een idee hebben van wat rood of groen is. Voor hem is hier geen verschil tussen. Het is zelfs betekenisloos. Blinden dromen gewoon over andere zintuigelijke ervaringen. Dus geuren, gevoelens, dingen aanraken, koud, warmte, geluiden.

• TlighT
  • Laatst online: 28-05-2025
Uit mijn herinnering van een of andere documentaire: iemand die van zijn geboorte af blind is, ziet niks in zijn dromen, maar hoort bijv. wel. Iemand die op latere leeftijd blind is geworden, kan nog wel dingen uit het verleden zien in zijn dromen. Deze dingen vervagen meestal naarmate de persoon langer blind is.

Verwijderd

Op zondag 13 mei 2001 17:45 schreef TlighT het volgende:
Uit mijn herinnering van een of andere documentaire: iemand die van zijn geboorte af blind is, ziet niks in zijn dromen, maar hoort bijv. wel. Iemand die op latere leeftijd blind is geworden, kan nog wel dingen uit het verleden zien in zijn dromen. Deze dingen vervagen meestal naarmate de persoon langer blind is.
Jup je hebt helemaal gelijk, hetzelfde verhaal was op Discovery Channel aantal maandjes geleden.

Verwijderd

Op zondag 13 mei 2001 10:53 schreef wieikke het volgende:

[..]

Waarom zal hij een idee hebben van wat rood of groen is. Voor hem is hier geen verschil tussen. Het is zelfs betekenisloos. Blinden dromen gewoon over andere zintuigelijke ervaringen. Dus geuren, gevoelens, dingen aanraken, koud, warmte, geluiden.
Ik ervaar bovenstaande nooit in dromen, jij wel??

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Aangezien dromen niets meer is dan het ophalen van ervaringen in de hersenen en opnieuw wegschrijven... kan je stellen dat blinden geen dromen hebben met visuele dingen erin. Er zijn namelijk geen visuele gegevens in de hersenen opgeslagen.

De vraag wordt interesanter als iemand niet blind was, maar later blind wordt en dus WEL deze visuele gegevens heeft. Zijn deze ondanks het wegschrijven dan nog steeds opvraagbaar?

• BC3 Victim
Het leven van een blind persoon gaat zonder visuele aspecten. En zijn/haar dromen dus ook. Als een blind persoon droomt dan droomt ie met geuren, temperaturen, geluiden, gevoelens enz.

• dextertje
  • Laatst online: 24-01 15:00
Op zondag 13 mei 2001 19:57 schreef ecteinascidin het volgende:
De vraag wordt interesanter als iemand niet blind was, maar later blind wordt en dus WEL deze visuele gegevens heeft. Zijn deze ondanks het wegschrijven dan nog steeds opvraagbaar?
Waarschijnlijk wel. Misschien alleen niet in het geval dat het deel van de hersenen dat visuele informatie verwerkt en opslaat (zit misschien ook wel in verschillende centra) beschadigd is.

Verwijderd

Op zaterdag 12 mei 2001 20:47 schreef DeRReWoP het volgende:
*knip*
met braille en een aparte muis ofzo.....:?
op je toetsenbord zitten 2 streepjes 1 op de f en een op de j waar d8 je dat die voor diende?

• BC3 Victim
Op dinsdag 15 mei 2001 10:01 schreef gvrdoezie het volgende:

[..]

waar d8 je dat die voor diende?

[..]
Voor blinden..... :)

Verwijderd

Op zaterdag 12 mei 2001 14:59 schreef jesus het volgende:
vraag het aan een blinde zal ik maar zeggen.

• BC3 Victim
Op dinsdag 15 mei 2001 10:01 schreef gvrdoezie het volgende:

[..]

op je toetsenbord zitten 2 streepjes 1 op de f en een op de j waar d8 je dat die voor diende?
Da''s voor mensen zoals ik, die braaf 10-vingerig blind typen... Met die streepjes kun je dan telkens makkelijk de basisrij terug vinden.
Blind geborenen zullen er weinig aan hebben denk ik, tenzij ze eerst helemaal in braille de qwerty-layout leren en daarbij een toetsenbord helemaal aftasten om een idee te krijgen van het uiterlijk. Een braille toetsenbord is op zich handiger voor blinden. (Als ik typ (zonder naar m''n vingers te kijken dus) dan weet/zie ik over het algemeen precies waar op het toetsenbord mijn vingers terecht komen.)

• BC3 Victim
Kent iemand eik een blind iemand?
Ik zelf helemaal niet in me omgeving, want ben toch wel benieuwd wat hij of zij der op zou zeggen.

Ik droom echt alleen maar in beelden en gesprekken. Nooit in geuren ofzo, zouden zij dat wel doen dan omdat dit voor hun een veel belangrijker zintuig is dan voor ziende mensen. Of zouden ze alleen maar gesprekken voeren in hun dromen, dat lijkt me ook wel weer vaag. Omdat als ik naar me eige dromen kijk deze ook best wel vaak helemaal zonder tekst zijn.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:54

Honesty

kattenneus!

Ik denk dat je je dromen misschien niet goed onthoudt, maar iedere emoties komen voor in dromen, zeker angst, liefde en verdriet.
Verder denk ik dat je niet meer weet wat je echt droomt door de normale gang van zaken in je droom. Die gesprekken die je mist in je dromen doen me denken aan de gevoelens in dromen, in de dromenwereld hoef je niet te praten daar kan door middel van gevoelens je uiten...
Op dinsdag 15 mei 2001 19:15 schreef MissX het volgende:
Kent iemand eik een blind iemand?
Ik zelf helemaal niet in me omgeving, want ben toch wel benieuwd wat hij of zij der op zou zeggen.

Ik droom echt alleen maar in beelden en gesprekken. Nooit in geuren ofzo, zouden zij dat wel doen dan omdat dit voor hun een veel belangrijker zintuig is dan voor ziende mensen. Of zouden ze alleen maar gesprekken voeren in hun dromen, dat lijkt me ook wel weer vaag. Omdat als ik naar me eige dromen kijk deze ook best wel vaak helemaal zonder tekst zijn.

Festina lente

• BC3 Victim
Op zaterdag 12 mei 2001 15:07 schreef jesus het volgende:
wow, dan zou zo''n droom dus een vette mescaline trip zijn! :D
Whehehe.. keejdan :)

beeld wordt gehoord
geluid wordt gezien
reuk wordt gevoeld

Verwijderd

Topicstarter
als je blind bent dan zou ik me wel kut voelen ik zou het echt niet kunnen voorstellen om blind door het leven te gaan stel je voor wat je allemaal moet missen

• BC3 Victim
Op woensdag 16 mei 2001 00:41 schreef Honesty het volgende:
Ik denk dat je je dromen misschien niet goed onthoudt, maar iedere emoties komen voor in dromen, zeker angst, liefde en verdriet.
Verder denk ik dat je niet meer weet wat je echt droomt door de normale gang van zaken in je droom. Die gesprekken die je mist in je dromen doen me denken aan de gevoelens in dromen, in de dromenwereld hoef je niet te praten daar kan door middel van gevoelens je uiten...
maar als je dus aangeboren blind bent, hoe ervaar je dan je dromen. Alleen door gevoelens? Bij mij is vaak het visuele aspect het grootste in dromen. Af en toe ook wel gevoelens maar toch een stuk minder dan eht visuele.

• BC3 Victim
:? |:(

Pagina: 1