[BC3] Zijn er hier tweakers met ADHD?

Pagina: 1
Acties:
  • 432 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ainnir
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
... en zo ja, hoe ga je ermee om?

Als ADHDer kom je nogal wat problemen tegen. Zo wordt je bijvoorbeeld vaak niet begrepen, en bijna alles wat je zegt wordt verkeerd geinterpreteerd.. dus krijg je om het minste of geringste ruzie.
Maar hoe ga je daar nu mee om? Hoe leer je er mee leven?

Verwijderd

Leg eerst eens precies uit wat het allemaal inhoud. Ik weet alleen dat het zeer drukke personen zijn, dus als je iets meer specifieke info geeft kunnen we preciezer reageren. :)

-edit, dit was niet voor mij bedoeld. Ik heb geen ADHD, of ik kom er na een aantal postings achter dat ik het wel heb. Sluimerende ADHD. :P

• Ainnir
  • Niet online
Als je ADHD hebt ben je superimpulsief. Je doet en zegt alles wat er in je opkomt zonder te bedenken wat de mogelijke consequenties zijn.
Je wilt constant allerlei dingen tegelijk doen, en je krijgt niks af. Je denkt steeds: ''Dit moet/wil ik ook nog doen''. Kortom je bent continu overspannen.
Je hebt last van concentratieproblemen, en je flipt om het minste of geringste uit omdat iets/iemand je poging tot concentreren verstoort.
Je bent steeds aan het piekeren, waardoor je ''s avonds niet kan slapen, en dus ''s morgens je bed niet uitkomt.
Al je relaties lopen stuk omdat je partner niet met je stemmingswisselingen overwegkunnen, of gewoon je manier van denken niet begrijpen.

Verwijderd

Op zaterdag 12 mei 2001 12:23 schreef SnK het volgende:
Als je ADHD hebt ben je superimpulsief. Je doet en zegt alles wat er in je opkomt zonder te bedenken wat de mogelijke consequenties zijn.
Je wilt constant allerlei dingen tegelijk doen, en je krijgt niks af. Je denkt steeds: ''Dit moet/wil ik ook nog doen''. Kortom je bent continu overspannen.
Je hebt last van concentratieproblemen, en je flipt om het minste of geringste uit omdat iets/iemand je poging tot concentreren verstoort.
Je bent steeds aan het piekeren, waardoor je ''s avonds niet kan slapen, en dus ''s morgens je bed niet uitkomt.
Al je relaties lopen stuk omdat je partner niet met je stemmingswisselingen overwegkunnen, of gewoon je manier van denken niet begrijpen.
Hmm, zonder dollen. Dit komt me allemaal heel erg bekend voor. Het is dat ik nu weg moet. Ik volg dit draadje wel ff. :)

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

ik heb het zelf niet, maar er zaten er wel een aantal bij mij in de klas

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Volgens mij had ik vroeger ADHD, maar nu niet meer of in elk geval veel minder.
Voor ADHD gevallen is het erg belangrijk dat ze veel structuur hebben in hun leven. Ik heb dus ook een best strake weekindeling, maandagavond AD&D, dinsdag sporten, woensdag schoonmaken, donderdag sporten, enzovoort.
Dat moet ook niet veranderen, want daar kan ik niet zo goed mee omgaan.
Wat volgens mij ook geholpen heeft is dat ik op Kung-Fu gegaan ben. Lekker veel discipline, en straf als je niet deed wat je moest doen. Door Kung-Fu ben ik ook wat rustiger geworden.

Maar ja, misschien moet je je omgeving beter opvoeden, zodat ze weten wat er met je aan de hand is, en dat ze dan niet meteen in de stress schieten, of dat ze je helpen door je niet af te leiden als je bezig bent ofzo..

succes ermee...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

hmmm, ik heb toen ik nog kind was een lichte vorm van ADHD gehad, ik kon nooit stil zitten, altijd druk, boomklimmen (misschien wel een van de redenen dat ik nu zo goed wandklim :9) etc, etc. Ik kan me niet goed herinneren hoe ik er mee om ging, ik heb in elk geval geen Ritalin gekregen.....

oh, en SnK, wat jij hier allemaal opnoemt lijkt meer op Manisch (sp?) Deppresief, mijn vader heeft precies dezelfde ''symptomen'' gehad maar die was Manisch Deppresief, en had dus geen ADHD....
hebben ze het bij jou getest?

• Ainnir
  • Niet online
Op zaterdag 12 mei 2001 13:42 schreef Atar het volgende:
hmmm, ik heb toen ik nog kind was een lichte vorm van ADHD gehad, ik kon nooit stil zitten, altijd druk, boomklimmen (misschien wel een van de redenen dat ik nu zo goed wandklim :9) etc, etc. Ik kan me niet goed herinneren hoe ik er mee om ging, ik heb in elk geval geen Ritalin gekregen.....

oh, en SnK, wat jij hier allemaal opnoemt lijkt meer op Manisch (sp?) Deppresief, mijn vader heeft precies dezelfde ''symptomen'' gehad maar die was Manisch Deppresief, en had dus geen ADHD....
hebben ze het bij jou getest?
Ik ben van m''n 8ste tot m''n 16de aan een stuk door ''getest''.. toen waren ze er pas achter dat het ADHD is.. (vroeger was dat MBD)

• thedjin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2023
Ik heb ADHD en das best kut hoor
nu ben ik de laatste tijd heel warrig en doe inderdaad alles tegelijk en maak 3 afspraken tegelijk maak plannen voor ober 5 minuten maar verander ze weer na 1 min
als ik een netjes gesprek moiet hebben met iemand dan gaat dat inet vaak goed gewoon omdat wat ik op dat moment denk er ook gelijk uit gooi doe daarom altijd bij dehand volgens veel andere mensen
vaak ken je je grenzen niet goed in hoe ver je kunt gaan met je mening spuien

altijd moet ik een stuk gaan hardlopen ''s avonds gewoon omdat ik dat leuk vind maar gewoono om al mijn energy kwijt moet aan gezien ik tabletjes heb die me overdag heel duf maken en en beetje slecht concentratie had ik al en nu ik ook duf ben is dat niks dus
''s avond barst ik van impulziviteit ik ga rutig om 23.30 verkondigen dat ik nog een uur ga lopen en doe dat dan ook anders kan ik niet slapen en lig ik in mijn bed te draaien en zo
ook muziek helpt maar kan ook weer lekker averechts werken

Als je het ook hebt dan vertle even hoe je er mee omgaat en wat je doet om je energy kwijt te raken want ik zit met een blessure

raar is zo gek nog niet !

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:57
Watvoor blessure is het precies?

Misschien een boksbal kopen ofzo en net zo lang erop rammen tot je er bij neervalt?

Of gaan fitnessen ofzo, gewoon thuis. Sit-ups, opdrukken... wat gewichten kopen en net zo lang doorgaan elke avond totdat je niet meer kan.

• BC3 Victim
Opmerkelijk. Voor de 20e eeuw was ADHD nog niet bekend, maar sinds de feminisering van de maatschappij heeft men dit typisch ''jongetjes'' gedrag ook in een hokje weten te plaatsen.

Ik wil niet zeggen dat ADHD onzin is ... alleen de zwaardere vormen van ADHD kan je in een ander kader plaatsen ... dan praat je namelijk over gedragsstoornissen terwijl de lichtere vormen absoluut onschadelijk zijn. Hooguit zwaar irritant (ja, ik spreek uit ervaring)

Licht ADHD valt alleen op doordat de normen van deze maatschappij naar de feministische kant doorgeslagen zijn :( .

Wel één waarschuwing: De medicamenten die gebruikt worden voor "zwaarder" ADHD kunnen een halucinerende werking hebben, tevens kan men zwaardere emotionele en psychische schade oplopen.

paraphraser

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 19:53
ADHD = gewoonweg een etter

Verwijderd

ADHD = Alle Dagen Heel Druk

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12

Elvhenk

Madam Mikmak

Op zaterdag 12 mei 2001 20:30 schreef ParaphraSer het volgende:
Opmerkelijk. Voor de 20e eeuw was ADHD nog niet bekend, maar sinds de feminisering van de maatschappij heeft men dit typisch ''jongetjes'' gedrag ook in een hokje weten te plaatsen.

...

Licht ADHD valt alleen op doordat de normen van deze maatschappij naar de feministische kant doorgeslagen zijn :( .
wtf?? Waar HEB je het over?

• BC3 Victim
Op zaterdag 12 mei 2001 20:41 schreef Elvhenk het volgende:

[..]

wtf?? Waar HEB je het over?
Oké, WAT begrijp je niet? Ik wil het best uitleggen, vanuit de geschiedenis maar kort antw. is impossible.

*Maar iets beleefder kan natuurlijk geen kwaad*

paraphraser

• ronaz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-01 18:56

ronaz

Wishmaster

Op zaterdag 12 mei 2001 20:52 schreef Wesley het volgende:
Denk even na voor je iets post. Iets genuanceerder mag best wel.

"Endure.... In enduring, grow strong." (Dak'kon)

• Ainnir
  • Niet online
Op zaterdag 12 mei 2001 20:52 schreef Wesley het volgende:
if($user==wesley){
echo "IQ = beneden gemiddeld";
}
else{
echo "IQ = oke";
}>:)

• ronaz

ronaz

Wishmaster

LOL

Ik ken wel een Tweaker met ADHD, maar die zal dat zelf wel bekend maken als ie daar zin in heeft, mijn neefje heeft ADHD, en dat is voor iedereen in dat gezin een grote opgave. Vandaar ook mijn verontwaardiging over de hersenloze post van W.

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Op zaterdag 12 mei 2001 20:44 schreef ParaphraSer het volgende:

[..]

Oké, WAT begrijp je niet? Ik wil het best uitleggen, vanuit de geschiedenis maar kort antw. is impossible.
Je mag een dergelijke sexistische opmerking best met wat feiten etc. onderbouwen.
Het lijkt mij volledig uit de lucht gegrepen. Dus om te overtuigen is verband leggen tussen zg. feminisering van de maatschappij (wat dat dan ook mag zijn) en het gedrag van kinderen/volwassenen wel nodig.
Dus ga gerust je gang voor de lange versie.

• BC3 Victim
Je mag een dergelijke sexistische opmerking best met wat feiten etc. onderbouwen. Het lijkt mij volledig uit de lucht gegrepen.
Het spijt me als ik je gekwetst heb, maar zo bedoelde ik het niet. Het was geen aanval naar de vrouw toe ...

Eén misstand wil ik nu uit de weg ruimen: ADHD komt ook bij oudere mensen voor alleen hebben die geleerd zich te beheersen, of gebruiken ze medicijnen, zodat je weinig merkt.

*** Maar ALS ik uitleg geef ... zijn de vrouwen overtuigd? ***

paraphraser

• Ainnir
  • Niet online
Okee laat maar komen dan, deze tweakster is benieuwd ;)

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 19:53
druk is anders, maar als iemand stenen door ruiten heen gaat gooien, oude vrouwtjes van fietsen trappen en zeggen komt door ADHD, dat heeft nix met drukte te maken, ben je gewoon een ettertje KLAAR!

• BC3 Victim
Okee laat maar komen dan, deze tweakster is benieuwd ;)
Ook als het een Bijbelse uitleg is?

paraphraser

• Ainnir
  • Niet online
Ik sta open voor bijna alles, dus give it a shot :)

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Op zaterdag 12 mei 2001 21:26 schreef ParaphraSer het volgende:

[..]
*** Maar ALS ik uitleg geef ... zijn de vrouwen overtuigd? ***
Hoe kan ik dat in godsnaam stellen als ik nog niks heb gehoord?
Bijbels? Nou word ik nog benieuwder!

• BC3 Victim
Ik sta open voor bijna alles, dus give it a shot :)
Ah, dat is nog es aardig; Btw, geloof je ook in de Bijbel? :)

Maar goed, Bijbel vind ik niet belachelijk maar wel interessant om info uit te halen; en meer dan dat.

Ik vlieg er wel doorheen, roep als je niet begrijpt.

Bekend verondersteld mag worden (uit de Bijbel) dat Eva verleid werd door de slang. Waar of niet, God verbindde daar consequenties aan. Maar eerst: Adam viel zijn vrouw niet af! Daarom mocht hij delen in de vloek en is het ook Adam die de vloek in de wereld bracht. Adam zei: "de vrouw die u mij gegeven hebt, die heeft mij verleid." Waarschijnlijk was Adam erbij toen Eva de vrucht nam en at, want zij gaf Adam ook een hapje :)

God zei daarop:
"(Tegen de slang) omdat je dit gedaan hebt ben je vervloekt (.) (tot de vrouw): (.) en uw man zal over u heersen (.)" Genesis 3:14-17

Terwijl nu de vrouw gelijke rechten heeft als de man en steeds meer (tja hoe zla ik het zeggen) ''vrouwelijke'' principes in het denken van deze maatschappij doorgevoerd worden...

Let wel: Ik verbind er GééN waardeoordeel aan!!!

paraphraser

• Ainnir
  • Niet online
ben je het daar dan niet mee eens? vrouwen zijn ook mensen hoor!

• BC3 Victim
Op zaterdag 12 mei 2001 22:07 schreef SnK het volgende:
ben je het daar dan niet mee eens? vrouwen zijn ook mensen hoor!
*sigh* Begrijp niet????
Ik zei toch niet dat vrouwen géén mensen zijn? :'(

paraphraser

• ronaz

ronaz

Wishmaster

Op zaterdag 12 mei 2001 21:41 schreef Wesley het volgende:
druk is anders, maar als iemand stenen door ruiten heen gaat gooien, oude vrouwtjes van fietsen trappen en zeggen komt door ADHD, dat heeft nix met drukte te maken, ben je gewoon een ettertje KLAAR!
-1 troll

Weer geef je blijk opvallend weinig kennis te hebben van het onderwerp.

Een ettertje ben je als e.e.a. verwijtbaar is. Kinderen/mensen met ADHD zijn, in voor jou begrijpelijke termen, ziek, en derhalve ontoerekeningsvatbaar.

Het is daarom beledigend mensen met ADHD ettertje te noemen.

• Ainnir
  • Niet online
nee okee, maar het komt erop neer (dat maak ik erop uit) dat je het in principe afschuift op het feit dat vrouwen (volgens jouw) steeds meer invloed op mannen hebben, en steeds meer hun gedrag bepalen.
Of niet?

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Op zaterdag 12 mei 2001 22:06 schreef ParaphraSer het volgende:

Maar goed, Bijbel vind ik niet belachelijk maar wel interessant om info uit te halen; en meer dan dat.

Ik vlieg er wel doorheen, roep als je niet begrijpt.

Bekend verondersteld mag worden (uit de Bijbel) dat Eva verleid werd door de slang. Waar of niet, God verbindde daar consequenties aan. Maar eerst: Adam viel zijn vrouw niet af! Daarom mocht hij delen in de vloek en is het ook Adam die de vloek in de wereld bracht. Adam zei: "de vrouw die u mij gegeven hebt, die heeft mij verleid." Waarschijnlijk was Adam erbij toen Eva de vrucht nam en at, want zij gaf Adam ook een hapje :)

God zei daarop:
"(Tegen de slang) omdat je dit gedaan hebt ben je vervloekt (.) (tot de vrouw): (.) en uw man zal over u heersen (.)" Genesis 3:14-17

Terwijl nu de vrouw gelijke rechten heeft als de man en steeds meer (tja hoe zla ik het zeggen) ''vrouwelijke'' principes in het denken van deze maatschappij doorgevoerd worden...
Afgezien van het feit dat ik persoonlijk niet veel op heb met de bijbel, is het me een te grote sprong hoor. Kortom, kort door de bocht en niet overtuigend wat mij betreft.
Let wel: Ik verbind er GééN waardeoordeel aan!!!
Nee, geen waardeoordeel, maar het maakt wel honderdduizenden mensen ongelukkig kennelijk...

• BC3 Victim
nee okee, maar het komt erop neer (dat maak ik erop uit) dat je het in principe afschuift op het feit dat vrouwen (volgens jouw) steeds meer invloed op mannen hebben, en steeds meer hun gedrag bepalen.
Of niet?
Nee, niet hun GEDRAG bepalen, maar de context ... te weten de WAARDEN waarop hun gedrag beoordeeld wordt. Als je mij kan volgen :)

Dat is wel heel irritant ... Vrouwen zijn meer begiftigd met sociale vermogens dan mannen d.i. redeneren anders, spreken beter dan de gemiddelde man :( etc. etc. daar kan ik soms niet bij ...

paraphraser

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

Op zaterdag 12 mei 2001 22:11 schreef ParaphraSer het volgende:

[..]

*sigh* Begrijp niet????
Ik zei toch niet dat vrouwen géén mensen zijn? :'(

paraphraser
Nee, jij bent lekker menselijk
nerd

met papier mache kun je alles maken!!

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Vrouwen, het zijn net mensen... ;)

• Servowire
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

Op zaterdag 12 mei 2001 22:21 schreef ParaphraSer het volgende:

Dat is wel heel irritant ... Vrouwen zijn meer begiftigd met sociale vermogens dan mannen d.i. redeneren anders, spreken beter dan de gemiddelde man :( etc. etc. daar kan ik soms niet bij ...

paraphraser
2 mogelijkheden:
- je bent gefrustreerd
- of gay

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Op zaterdag 12 mei 2001 22:27 schreef Servowire het volgende:

2 mogelijkheden:
- je bent gefrustreerd
- of gay
Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen!

Verwijderd

Dyslexie is een veel voorkomend verschijnsel bij mensen met ADHD

cu

Verwijderd

Op zaterdag 12 mei 2001 22:17 schreef Elvhenk het volgende:

Nee, geen waardeoordeel, maar het maakt wel honderdduizenden mensen ongelukkig kennelijk...
Uh... wat bedoel je hiermee... Leg eens uit...

• BC3 Victim
2 mogelijkheden:
- je bent gefrustreerd
- of gay
Gefrustreerd? Nah niet echt ...
Gay? Ik niet, "maar wat heb ik met u van node?" Homo''s zijn overwegend mannen met een vrouwelijke inslag ... Voel jij je aangevallen >:)

Heb je ook andere mogelijkheden?

Jij begrijpt me verkeerd .. wat ik bedoel is dat ik in dagelijks leven ook wel zou willen kunnen praten als brugman

paraphraser

• BC3 Victim
Op zaterdag 12 mei 2001 22:24 schreef Servowire het volgende:

[..]

Nee, jij bent lekker menselijk
nerd
Waarop baseer je dit?

Verwijderd

ik heb ook ADHD, en dat kost me veel punten (verstrooidheidsfouten tijdens wiskunde en zo)
verdere kenmerken zijn ook:
lelijk handschrift,
druk doen,
flap uit => brengt soms ruzies teweeg,
soms onbewust dom doen,
sommige nemen ritaline en zo, in feite ben ik tegen medicatie en ik neem dus geen, vroeger was ik veel erger dan nu, ik leer me stilaan beheersen.

greeeeeetz,

Pika

• BC3 Victim
ik heb ook ADHD, en dat kost me veel punten (verstrooidheidsfouten tijdens wiskunde en zo)
verdere kenmerken zijn ook:
lelijk handschrift,
druk doen,
flap uit => brengt soms ruzies teweeg,
soms onbewust dom doen,
sommige nemen ritaline en zo, in feite ben ik tegen medicatie en ik neem dus geen, vroeger was ik veel erger dan nu, ik leer me stilaan beheersen.
Thx voor deze visuele ondersteuning!

paraphraser

Verwijderd

Op zaterdag 12 mei 2001 23:11 schreef pikachuf het volgende:
(verstrooidheidsfouten tijdens wiskunde en zo)

lelijk handschrift,
Volgens mij heet dat Dyslexie en niet ADHD

• BC3 Victim
Op zaterdag 12 mei 2001 22:17 schreef Elvhenk het volgende:

[..]

Afgezien van het feit dat ik persoonlijk niet veel op heb met de bijbel, is het me een te grote sprong hoor. Kortom, kort door de bocht en niet overtuigend wat mij betreft.
Duh! Deze uitleg was ook niet voor jou bedoeld, want jij hebt geen antwoord gegeven op mijn vraag ...
Hoezoooooooooooooooooooooooooooooooooo?

paraphraser

Verwijderd

Oh ja,

een laatste probleem:

ik (wij, mensen die adhd hebben) krijgen steeds te horen dat ze stil moeten zitten, ik kan jullie zeggen dat is heeeeeeeeeeeeel ergerlijk.

De reden waarom ik geen medicatie neem is omdat ik daar depri van wordt, liever happy drukdoender, dan depri slome gast

Verwijderd

Oh ja ADHD heeft ook voordelen:

ik ben bijna onvermoeibaar, ik kan tegen drukte makende kinderen en ben daardoor wel een geliefde moni loooooooooooool :)

mensen die adhd hebben en al wat ouder zijn snappen kinderen met adhd veel beter en gaan dat beter oplossen omdat ze zelf alles meemaakten

Verwijderd

Het is gebleken dat veel van dat soort ziektes komen door ''onbeheersing''. Zoals bij mensen die ''lijden'' aan het syndroom van Gilles de La Tourette (het ''ongecontroleerd'' vloeken). Medici c.q. wetenschappers hebben jaren lang gezocht in de hersen waar het dwangmatige vandaan zou komen, maar ze konden niets vinden. Toen zijn ze maar eens op een ander plek gaan kijken; bij de prefrontrale kwabben en daaruit bleek dat het toch niet vanzelf gaat.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:57
Ik tel zo een paar flames, stoppen daarmee alsjeblieft.

Overigens hebben sommige mensen het over de ''feminisering'' van de maatschappij. Ik spreek zelf liever over emancipatie bewegingen. Met emancipatie is niks mis, maar ik moet niks hebben van feministen. Als ik aan feministen denk dan denk ik aan van die man-wijven die koste wat kost zich zo veel mogelijk op de man willen lijken, hoewel ze zich aan de andere kant weer beter voelen. Ze willen hetzelfde werk doen als mannen, maar ze zijn wel beter want mannen zijn ongevoelige lullen.

Maarja dit was erg offtopic :(

Over adhd, ik vraag me af waarom je vroeger nooit van adhd hoorden en nu je het toch vaker hoorden? Maar aan de andere kant: je hebt altijd mensen gehad die snel kwaad zijn, snel agresief en zich niet kunnen concentreren.
Gewoon een kwestie van een fenomeen wat nu een naampje is gegeven?

Verwijderd

Mijn moeder heeft me er vroeger eens op laten onderzeken, toen was het antwoord dat ik het niet zou hebben. Maar de laatste maanden begin ik er steeds meer van overtuigd te raken dat ik ook ADHD heb....

ALLE symptomen die ik hier (en op andere sites) lees/hoor komen enorm overeen met mijn eigen ''gesteldheid''

Nu is mijn vraag wat ik moet doen..? Naar een dokter gaan? Kijk, ik weet het niet zeker en wil ook niet als hypochonder overkomen natuurlijk...

Ik ben overigens 21 nu, is dat niet erg laat..?

Als iemand goede/hulpzame links oid heeft: GRAAG :)

Verwijderd

ga eens naar http://www.adhd.nl

ik zou niets doen, als ge het begint te beseffen moet je trachten het af te leren, als het te erg wordt schrijven ze ritaline en andere medicatie voor maar daarvan word je depri.

greetz,

pika

• Ainnir
  • Niet online
Op hello.to/hersenstorm
staan een aantal handige tips

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Op zaterdag 12 mei 2001 21:41 schreef Wesley het volgende:
Ik heb ook ADHD ( tenminste 90% van de kenmerken ervan ).

Als iemand met ADHD zoiets doet klopt het wat jij zegt, maar niet ieder persoon die ADHD heeft is per definitie een etter hoor !

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

Verwijderd

AHDH is in de mode..

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik citeer :

Mijn ervaringen met Ritalin

Een jaar lang intensief Ritalin-gebruik en nauwkeurig de effecten bijhouden heeft mij het volgende geleerd. In elk geval redenen genoeg ermee te stoppen. Ik gebruik nu nog sporadisch een pil wanneer mijn hersenstorm een tornado dreigt te worden.

Algemeen:
Vanaf de eerste pil trok de zogenaamde "mist" in mijn hoofd op. Ik merkte dat ik ineens beter kon luisteren en mijn mond houden en van weeromstuit trad ook het "placebo-effect" in, nl. euforie! Ik voelde me geweldig (dit hangt samen met de diagnose ADHD die mij ineens veel duidelijkheid verschafte en de verlossing van mijn arbeidsplicht!!!) en als ik me geweldig voel, maak ik doorgaans geen ruzie en ben ik een leuke partner. Tegen mijn psychiater verklaarde ik dat ik me een compleet ander mens voelde en in de apotheek vroeg ik om mijn "wondermedicijn". Dit gelukzalige gevoel heeft ongeveer drie maanden standgehouden. Daarna begonnen de negatieve kanten van Ritalin de positieve effecten te overschaduwen.
Oké, de positieve en negatieve werkingen op een rijtje...

Positief:

veel minder last van stemmingswisselingen. Het leek alsof mijn antennes minder gevoelig werden (ik filterde inderdaad onbenulligheden (als tikkende kranen, "foute" opmerkingen en geurtjes) uit);
veel beter in staat me te concentreren op bijv. het lezen van de krant, oninteressante gesprekken of wat dan ook;
veel kleinere neiging me op te dringen (anderen kwamen ineens ook aan het woord);
"rust in mijn kont": het onmogelijke (een website in elkaar draaien en veel vertaalwerk doen) werd mogelijk;
voor het eerst in mijn leven een normale menstruatiecyclus en minder last van pms;
veel minder hang naar kicks;
nauwelijks meer last van hypochondrie. (Onbewust zocht ik altijd naar iets wat de chaos in mijn hoofd kon compenseren. Bij mij uitte zich dat in een preoccupatie met dodelijke ziektes. N.B. Nu ik me hiervan bewust ben, is dit vrijwel helemaal verdwenen!)

Negatief:

enorme stemmingswisselingen zodra de pilletjes begonnen uit te werken. Mijn ADHD leek te worden versterkt door afkickverschijnselen. Woede- en huiluitbarstingen waren het gevolg. Ik voelde me op een gegeven moment dan ook een junk die nauwlettend de klok in de gaten hield en doordraaide wanneer ze geen nieuwe dosis bij de hand had!
15 kilogram gewichtsverlies (ik was al niet dik (65 kg), maar werd zo mager als een lat (50 kg)) omdat mijn eetlust dramatisch afnam. Hierdoor voelde ik me vrijwel continu zwak, ziek en misselijk;
verhoogde bloeddruk (wat zich uitte in hoofdpijn);
hartkloppingen en zweten;
verkramping van mijn kaken en tandenknarsen;
dramatische afname van mijn libido. Ik kon me concentreren op mijn "werk", maar had geen behoefte meer aan seks. Daarbij miste ik de behoefte aan de kick die een vrijpartij kan opleveren;
enorme afname van creativiteit. Dit klinkt paradoxaal, gezien mijn website, maar ik bedoel met creativiteit het eigene uiten en geen vertaalwerk en vakmatig gedrag. Voor mijn Ritalin-experiment schreef ik gedichten, verhalen en liedjes, maakte tekeningen en stal de show op het toneel. Met Ritalin klapte ik compleet dicht: er kwam gewoon niets meer in mijn hoofd op! In feite werd ik zo creatief als de doorsnee Nederlander...
minder ad rem in discussies en minder associatief in het vinden van antwoorden op allerlei vragen. Ik kon me altijd beroemen op de snelheid waarin ik het juiste antwoord kon geven op bv. quizvragen. Dit verdween als sneeuw voor de zon: alsof de "laatjes" in mijn hoofd niet meer zo snel konden worden opengetrokken. In discussies had ik, die toch bekend stond als iemand die overal tegen ageerde, ook helemaal geen zin meer te vertellen wat ik er van vond.
antisociaal gedrag. Dit klinkt paradoxaal. Toen ik o.i.v. Ritalin bij vrienden kwam, was ik evenwichtiger, maar zowel zij als ik misten de oude Anne-Marie: de extraverte, drukke, breedgeïnteresseerde, vol plannen en ideeën. Op een gegeven moment had ik ook helemaal geen zin meer in contact met anderen!
overfocussen. Door Ritalin zag ik mijn vrienden bijna niet meer, omdat ik me niet meer kon losbranden van hetgeen ik aan het doen was. Ik kon me ineens zo goed concentreren op (in mijn geval) het maken van mijn website, dat ik me niet meer liet afleiden door gedachten hen eens te bellen. En de keuze "werk" of een gezellige avond uit was dan ook meestal snel gemaakt. Ik heb talloze dagen van ''s ochtends 9 tot ''s nachts 4 uur ("vrijwillig" en onbetaald!!!) doorgebracht achter mijn computer, zonder eten of drinken! Ik stond op en ging naar bed met dit website-project in mijn hoofd.
ik deed nog maar één ding tegelijkertijd. Dit verwijst naar het vorige punt: voordat ik Ritalin gebruikte (en nu weer!!!) deed ik alles tegelijkertijd en ging inderdaad van hot naar her om alles te "regelen": naar de supermarkt, koken, "opruimen" enz. Ineens ging ik op in één ding en deed de rest helemaal niet meer, niet eens meer halvebak.
depressiviteit. Kortom: na een jaar Ritalin geslikt te hebben in allerlei hoeveelheden werd ik steeds huileriger en depressiever. De blijdschap verdween en ik veranderde langzaam maar zeker van een drukke meid die overal voor in was (met regelmatig een dip) in een soort "zombie" achter een computer die zich alleen nog maar kon overfocussen op het maken van een website, die niets anders meer deed en nergens anders meer kwam (met een constante dip).
Ik geloof niet dat ik een dergelijke persoonlijkheid ambieer!

Dit staat op hel.to/hersenstorm

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• WoutF
  • Laatst online: 17:56

WoutF

Hoofdredacteur
Dit bovenstaande geld dus niet voor iedereen met ADHD, dit is behoorlijk extreem.

edit:
En voor sommige in dit topic die ADHD als aanstellerij zien, als ik ooit iemand van jullie tegenkom heb je echt problemen

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Op zondag 13 mei 2001 12:39 schreef woutf het volgende:
dit bovenstaande geld dus niet voor iedereen met ADHD, dit is behoorlijk extreem.
Een gedeelte van de discussie ging over ritalin, en daar sloeg dit op.

• WoutF
  • Laatst online: 17:56

WoutF

Hoofdredacteur
Sorry, fout geformuleerd van mij, maar alsnog dit geld ook niet voor iedereen die Ritalin gebruikt

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Wesley-> Doe me een lol en hou je gemak. ADHD is niet iets waar je zo luchtig over kan doen als jij nu doet. Je voorbeeld klopt namelijk totaal niet met een ADHD-er; waarschijnlijk had je daar gewoon met een mafkees te maken die een nieuw woord heeft geleerd.
Waarschuwing 1.

Verwijderd

Vind ik ook, ik kan jullie één ding zeggen het is lastig telkens te moeten horen dat ge stil moet zitten en het is nog lastiger te weten dat ge beter kunt dan da ge doet (al die verstrooidheidsfouten waar ik niet vanaf geraak)

En ik ben geen ettertje

• thedjin
  • Laatst online: 22-12-2023
ja ik heb ik heb ook ritalin gebruikt maar werkte niet gewoon want ik was nog steeds druk mijn impulsiviteit ging ook niet echt weg ik maakte nogsteeds gewoon plannen en veranderde ze een minuut later weer en was helmaal vergeten wat het plan was er voor daarvoor had ik een ander iets en daar werd k vreselijk dik van dus ben er ook maar mee gestopt
dyslexie ( of iets in die richting) heeft ook niks met je handschrift te maken volgemns mij ( heb ik wel maar kan niet echt volgens wat dat er mee te maken heeft wat dat was toch gewoon dat je heel vaak de vraag niet goed kan lezen over dingen heen leest letters en woorden en cijfers omdraait en zo )

ik heb een blesure aan mijn knie en kan dus niet hardlopen ( iest waar ik al mijn overtollige energy in kwijt kon ) iemand nu een ander voorstel want ik ben niet echt iemand van boksen enzo en snooker is cool maar niet echt energy absorberend of zoiets

zijn er ook mensen die ook merjen dat ze van alcohol dan weer heel rustig worden dat heb ik nalemijk wel je zou namenlijk deknen dat ik dan helemala niet meer te stoppen ben maar ik word heel rustig en kan dan heel normaal praten enzo flap er niet alles uit
ik denk zelf dat normaal er altijd een beetje alles versneld gaat in mijn hoofd en alcohol remt dat gewoo af naar een normalen snelheid ( als dat van mensen zonder )
kan dit kloppen?

raar is zo gek nog niet !

Verwijderd

Oké enkele tips die bij mij werkten:

ik ben nog maar 17 rflool, dus eigenlijk heb ik nog veel te leren

Wat ikzelf constateerde:

bij mij: ritalin maakte me gewoon depri, ben ik dus onmiddelijk mee gestopt, ik heb ook het geluk gehad dat iedereen mij accepteerde zoals ik was en ben (allé iedereen = mijn vrienden, familie, school de rest kan voor mijn part denken wat ze willen). dat zorgde ervoor dat ik zeer leergierig was en overenthousiast, ik ben zoiets als een verstrooide professor, ik weet veel en ben zeer goed in wiskunde maar maak zeeeeeer veel verstrooidheidsfouten.

Aanmoediging is dus zeeeeer belangrijk!

verder als ik voel dat ik kwaad ga worden dan begin ik sylo''s te bijten, en potloden te kraken, ik doe dat omdak weet dak anders mensen ga pijn doen en ik zou niet willen dak mijn maat of zo pijn doe.

dus afreageren op voorwerken is belangrijk!
=> niet op dieren, mensen, of voorwerpen die belangrijk zijn voor iemand.

verder is het belangrijk dat je jezelf blijft en daarover praat en als de anderen dat niet aanvaarden dan zijn het de goeden niet.

als sport reageer ik me af op touwtjesspringen kweet tklinkt onnozel :)

khoop dat dees iets of iemand kan helpen!!

greeeeeetz,

Francis

Verwijderd

oh ja ikzelf neem totaal geen verslavende middelen (zoals drugs, alcohol, rookwaren, koffie...).

uit voorzorgt want dat is niet goed voor mij en ik zou daaraan plakken,

en omdat sommige dingen mij nog meer zot maken, zoals koffie :)

sommigen vinden dat maybe saai, maar ik voel mij daar goed bij en das tbelangrijkste

Verwijderd

en kga nog nekeer zagen,

hetgeen wat ook helpt (allé bij mij hé) is speelplein doen en zo, ik ben vaak moni en ga ook voor de hoofdmoni en zo...
hierin kan ik me uitleven zonder dat het echt opvalt en de kinderen vinden da nog tof ook zo nen actieveling :)

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn broertje van 10 heeft een authistisch aanverwante stoornis; nl. PDD-NOS. Hij is overdag verschrikkelijk druk, maakt erg snel contact met mensen en zegt dan ook dingen tegen mensen die hij nooit zou mogen zeggen (bijv. ''die vent is echt raar'', terwijl hij naast hem staat o.i.d.).
Ook voor hem is structuur enorm belangrijk. Logeren doet hij weinig, omdat hij het liefst gewoon thuis is. Verder kan hij wel ontzettend rustig zijn, als hij alleen is, met bijv. een Donald Duck. Dan is hij heel aardig, maar met anderen is hij verschrikkelijk druk en zegt hij de raarste dingen. En als je er wat van zegt "Robert, doe even normaal!", helpt het niets! M''n ouders dachten eerst dat hij slechthorend was, maar dat blijkt helemaal niet het geval. Hij luistert gewoon niet...
Erg vervelend, maar er is niet veel aan te doen, en hij is en blijft een aardige knul.. Ik zie het gewoon als een soort handicap...

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Ik merk op dat er de laatste tijd veel mensen zijn die dit hebben. Bij mij zit het ook in de familie al weet ik niet of het erfelijk is :? maar mijn jonste broertje heeft het het ergst en daarbij is het ook gedeeltelijk erkend. Als ik testen ga doen zullen ze waarschijnlijk zeggen "Die spoort niet" :)

Maar dingen die ik zelf dus ook heb zijn:
  • Het gewoon alles zeggen het maakt mij echt niet uit ik vind dat alles moet kunnen zeggen zie er meestal niet het probleem van. Daarom durt het meestal ook even voordat mensen mij mogen (of helemaal niet) omdat ze me te bijdehand vinden (geef ze groot gelijk >:))
  • Dat piekeren voor het slapen heb ik ook. Ik hoor wel is van mensen die binnen 5 minuten slapen nou ik ben daar stinkend jaloers op. Ik lig gemiddeld ruim een uur te draaien en er vliegt de een na de andere gedachte door mijn hoofd.
  • Met gesprekken ben ik ook heel moeilijk te volgen omdat ik soms middenin een gesprek totaal omsla ergens anders over wat me dan ineens te binnenschiet, daar dan even over heb en dan weer verder ga met mijn verhaal exact waar ik gebleven was. Dan staat iedereen je aan te gapen alsof ze water zien branden en moet je het weer even toelichten en dan snappen ze me pas.
  • Alles uitstellen en op het laatste moment doen. D.W.Z. afspraken en rekeningen ed. Ik hoorde laatst pas dat dit ook een kenmerk van ADHD is.
  • Nog wat kleine dingetjes
Wat bij mij wel helpt is wat Hrun ook al zei. Ik ben een vechtsport gan beoefenen. Dit wil helemaal niet zeggen dat je agressief vechtersbaasje bent want de oosterse sporten hebben juist een hele andere filosofie. Ik vecht nl. bijna nooit, pas 2 keer echt gevochten. Wel is in wedstrijd verband natuurlijk maar dat is wat anders. Ik merk gewoon dat ik me daar heel erg kan afreageren omdat je gewoon heel intensief bezig bent. Conditie ed. verbeterd dus je voelt je lekkerder en leert discipline.

Hier ben ik ook pas later achter gekomen toen ik ruim een jaar gestopt was. Ik merkte namelijk dat sommige kenmerken weer erger werden. Nu is vechtsporten vast niet voor iedereen de oplossing maar ik denk dat een goede uitlaatklep best wel kan helpen.

There is no art to find the minds construction in the face

• BC3 Victim
Heeft iemand zich wel eens afgevraagd waarom ADHD 25 jaar geleden niet voorkwam, of nooit vastgesteld werd.

Verwijderd

Ik heb het allemaal eens een beetje door zitten lezen en ik zou bijna gaan geloven dat ik ook ADHD heb. Exact dezelfde dingen als Muppet hierboven. Maar daar geloof ik dus niks van. Ik ben altijd een erg rustig persoon geweest. Erg eigenwijs en confronterend, maar ook erg rustig, tot op het slome af, ook toen ik nog klein was.

Het fenomeen dat je in gesprekken moeilijk bent te volgen, dat je middenin even over iets heel anders begint en dan weer exact verder gaat waar je bent gebleven, dat noem ik geen ADHD, lijkt me eerder een kenmerk van hoogbegaafdheid. Je hebt het ergens over, je ziet (vaak onbewust) de een of andere bizarre link met iets anders en begint daarover en keert dan weer terug naar het eerdere onderwerp. Als het ADHD was zou je nooit terugkeren naar dat andere onderwerp, je aandacht daarvoor ben je allang kwijt.

• Muppet

Muppet

Misschien heeft iedereen wel een kleine vorm van ADHD. Is het iets wat samengaat met pubertijd van jongens . . . ik weet het ook niet.

Wil ook niet zeggen dat ik ADHD heb (100%) misschien alleen kleine kenmerken ervan. Ik weet ook niet in hoeverre het erfelijk is.

Trouwens ik hou het voortaan wel op dat hoogbegaafde :). Wil trouwens best wel eens mijn IQ testen. Ze zeggen dat mensen met ADHD ook slecht kunnen leren en dat is bij mij dus echt niet het geval.

• BC3 Victim
"In Nederland heeft volgens een grove schatting 1 tot 3% van de kinderen ADHD, van wie een derde een ernstige vorm."

"De diagnose ADHD is moeilijk te stellen omdat de symptomen, namenlijk onoplettendheid en hyperactiviteit, onder de algehele bevolking zo''n veelvoorkomend verschijnsel zijn. Het is een feit dat de meeste mensen dolgraag wat rustiger zouden willen zijn en zich beter zouden willen kunnen concentreren."

"Onoplettendheid, hyperactiviteit en impulsiviteit zijn absoluut niet specifiek voor ADHD; ze doen zich ook bij allerlei andere psychiatrische stoornissen voor."

Verwijderd

Op dinsdag 15 mei 2001 07:36 schreef Lemmeb het volgende:
Als het ADHD was zou je nooit terugkeren naar dat andere onderwerp, je aandacht daarvoor ben je allang kwijt.
Hmmm, dat zou ik toch niet zeggen hoor!
Op dinsdag 15 mei 2001 08:52 schreef -Muppet- het volgende:
Ze zeggen dat mensen met ADHD ook slecht kunnen leren en dat is bij mij dus echt niet het geval.
"Ze zeggen" maar dat is dus niet waar, niet altijd, als personen met adhd een goede aanmoediging krijgen worden ze soms zelfs zeeeeeeer leergierig (zoals mij) bovendien zijn er ook kinderen met adhd die zich rotvervelen in het lager omdat ze alles te snel doorhebben, het is allemaal ook een kwestie van aanmoediging,

vb: tegen mij werd nooit gezegd dat ik overactief was, het werd aanvaard en omgeplooit zodat ik actief was in de les en dat werd dan door de leraar aanvaard als zijnde hyperleergierig.

Verwijderd

Op dinsdag 15 mei 2001 16:23 schreef Clarify het volgende:
Heeft iemand zich wel eens afgevraagd waarom ADHD 25 jaar geleden niet voorkwam, of nooit vastgesteld werd.
Dit is zeer simpel, dit werd niet vastgesteld omdat het iets is dat ze toen nog niet kenden (het had niet echt een naam), er bestonden toen ook heel activelingen (die nu als zijnde adhd-lijdende bestempeld zouden worden) maar die groeiden dan vaak uit tot soms delinquenten wegens slechte begeleiding, of geen aanmoediging, te weinig tolerantie.

Dit is bij alles zo hé, vroeger bestond aids toch ook, het had ook geen naam.

Ook zag je minder/geen homo''s toch waren ze er, dat kwam omdat vroeger alles wat beetje abnormaal leek (meer nog dan nu) gebanned/verzwegen werd.

Verwijderd

Okay mensen, ik heb zelf ook ADHD, nu een stuk minder als vroeger maar nog steeds wel. Het is denk ik minder geworden doordat ik steeds meer gestructureerd werk. Regelmaat is inderdaad van groot belang. Elke morgen zeflde tijdstip bed uit. Zelfde tijden sigaretten roken, zelfde tijden douchen. Alles wat er op m''n werk gebeurt opschrijven en noteren. Maar het gaat nou goed, maar ik ben nog steeds druk. Ik uit m''n agressies in m''n werk (door veel uren te maken) en fitness. (beetje kracht training, word je wel moe van)

Mijn broertje is nou 7 en heeft het ook in een hele erge maat. Hoe hij zich gedraagt is vaak afhankelijk van de buitenwereld. Een kenmerk is dat hij zich gigantisch druk gedraagt, en ook zeer irritant is. Als je daar op een gegeven moment gepikeerd van raakt en hem uitscheld, geef dat een averechts effect. Ik zie het als een schreeuw om aandacht. Ik praat even met hem over school, voetbal en vriendinnetjes, en hij is al een stuk rustiger. Hij heeft ook van die pillen geslikt, 2 voor school elke morgen. En hij is blijven zitten. Nu zit hij op een andere school (geen LOM school, maar we zijn verhuisd) met betere begeleiding, en mensen die hem niet tot stilte manen, maar juist extra aandacht geven, na 2 weken nog maar 1 pil, en na een maand helemaal geen pillen meer. Hij is nou 1 van de besten van z''n klas, en heeft er nou ook plezier aan. Het helpt ook niet als je zulke kinderen naar de kamer stuurt want dat intereseert ze niet want ze spelen daar zo weer verder. Hij moet altijd op een stoel zitten en 15 minuten nadenken over wat hij gedaan heeft. Het gaat nou echt stukken beter.

Wat een stuk, khoop dat jullie dr wat aan hebben

• Muppet

Muppet

klopt helpt bij mijn broertje ook. Hij is in principe heel moeilijk in omgang en vraagt best veel aandacht. Als hij deze niet krijgt nou dan maar negatieve aandacht.

Op advies zijn we hem alle dingen die hij goed deed gaan vertellen en de slechte dingen ook maar minder de nadruk op gaan leggen.

Hierdoor werd hij ook rustiger en ging hij zich beter voelen over zichzelf. Hij vergt nog steeds relatief veel aandacht maar gaat nu een stuk beter. Ook nu hij een baan heeft en een vast ritme.

Wat ik wil zeggen is dat positieve aandacht bij jonge mensen met ADHD heel erg goed helpt.

• BC3 Victim
Op dinsdag 15 mei 2001 17:07 schreef pikachuf het volgende:

[..]

Dit is zeer simpel, dit werd niet vastgesteld omdat het iets is dat ze toen nog niet kenden (het had niet echt een naam), er bestonden toen ook heel activelingen (die nu als zijnde adhd-lijdende bestempeld zouden worden) maar die groeiden dan vaak uit tot soms delinquenten wegens slechte begeleiding, of geen aanmoediging, te weinig tolerantie.

Dit is bij alles zo hé, vroeger bestond aids toch ook, het had ook geen naam.

Ook zag je minder/geen homo''s toch waren ze er, dat kwam omdat vroeger alles wat beetje abnormaal leek (meer nog dan nu) gebanned/verzwegen werd.
Volgens mij zijn er geen gedocumenteerde AIDS gevallen van 50 jaar geleden, dus da''s onzin. Eerste AIDS gevallen zijn uit 1981.

ADHD werd niet vastgesteld, omdat het niet voorkwam. Tuurlijk had je vroeger drukke kinderen, maar dat waren gewoon drukke kinderen. Om direct dan maar de link naar de criminaliteit te leggen, gaat wel een beetje ver. Als je die stelling doortrekt, dan voorkom je met het vastellen en behandelen van ADHD crimineel gedrag. Lijkt mij erg sterk.

Ik denk dat meer dan 80% van de ADHD gevallen, gewoon onder de noemer "drukke kinderen" kunnen worden geschaard. Het is bijna "trendy" om te kunnen zeggen dat je kind ADHD heeft. Ook zijn artsen te snel bereid om retalin voor te schrijven, al was het alleen maar om van het gezeur af te zijn.

Natuurlijk zijn er kinderen en jonge mensen waarbij ADHD daadwerkelijk kan worden vastgesteld. Deze kunnen soms baat hebben bij retalin. Maar net als bij hyperactieve en drukke kinderen hebben deze het meest baat bij een rustige en stabiele omgeving zonder overmatige externe prikkels.

• jojo70
  • Laatst online: 13-05-2025
Hier een tekst waar duidelijk wordt uitgeled wat ADHD nu persie is.

Deze teks komt van http://www.balanspagina.demon.nl/ van vereniging balans

Balans is de landelijke vereniging voor ontwikkelings-, gedrags- en leerproblemen (waaronder ADHD en Dyslexie)

ADHD is de afkorting van Attention Deficit Hyperactivity Disorder. In het Nederlands noemen we dat een aandachtstekortstoornis. Dat wil niet zeggen dat kinderen met ADHD aandacht tekort komen van hun ouders of leerkrachten. We spreken van ''aandachtstekort'' omdat deze kinderen zelf hun aandacht niet lang genoeg kunnen richten op de taak die voor hen van belang is.

Kinderen met ADHD reageren op een aantal gebieden anders dan andere kinderen. Ze hebben vaker en sterker last van :

aandachts- en concentratiestoornissen;
impulsiviteit;
hyperactiviteit.
Officieel bestaan er drie typen ADHD :

Type 1: alleen aandachtsproblemen, zonder hyperactiviteit en impulsiviteit.
Dit type wordt in Nederland ook wel ADD genoemd. ADD wordt niet snel herkend bij kinderen. Zij vertonen immers veel minder storend gedrag dan de kinderen met de andere twee vormen van ADHD. De kinderen met ADD vallen op door dromerig, apatisch gedrag en het feit dat ze meer dan gemiddeld moeite hebben om met een taak te beginnen en hun aandacht erbij te houden. Kinderen met ADD presteren onder hun niveau. Dat roept problemen op bij het leren en het heeft een negatieve invloed op de ontwikkeling van hun zelfvertrouwen.
Type 2: alleen impulsiviteit en hyperactiviteit, zonder de aandachtsproblemen.
Type 3: de combinatie van aandachtsproblemen, impulsiviteit en hyperactiviteit. Spreken we in Nederland over ''ADHD'', dan bedoelen we meestal dit type.
ADHD komt vaak voor in combinatie met andere stoornissen. Bij de helft van de kinderen komt ook ernstig opstandig gedrag voor. Een kwart heeft last van leerproblemen, van angststoornissen en/of depressiviteit.

Aandachts- en concentratiestoornissen.
Kinderen met ADHD kunnen het moeilijk volhouden om hun aandacht op een taak te richten, die aandacht vast te houden en zich niet door allerlei prikkels te laten afleiden. Met ''prikkels'' bedoelen we alles wat met de zintuigen wordt waargenomen: alles wat we zien, horen, voelen, proeven en ruiken. Kinderen met ADHD zijn minder goed in staat de onbelangrijke prikkels naar de achtergrond van hun bewustzijn te dringen.

Impulsiviteit.
Kinderen met ADHD zijn vaak heel impulsief. Ze geven antwoord voor ze de vraag goed hebben gehoord of gelezen. Ze lopen zomaar van hun stoel. Ze verkopen anderen een dreun voor ze het zelf in de gaten hebben. Ze doen, kortom, voor ze nadenken over de gevolgen. Het ontbreekt hen als het ware aan een innerlijke controle die de remfunctie van hun gedrag regelt. Dat maakt het voor hen heel moeilijk om hun gedrag te plannen en te organiseren.

Hyperactiviteit.
Kinderen met ADHD zijn, vooral op jonge leeftijd, voortdurend in beweging. Ze hollen de hele dag en kunnen nauwelijks op hun plaats blijven zitten. Ze zijn snel opgewonden en gauw gefrustreerd. De kinderen voelen zelf vaak een grote onrust van binnen. Stil zitten en rustig zijn vraagt van hen ongewoon veel energie.
Naarmate ze ouder worden, staat de hyperactiviteit minder op de voorgrond. Er is dan meer sprake van ''kleine hyperactiviteit'': friemelen, wiebelen,draaien etc.

Niet altijd druk.
Het verwarrende is dat de kinderen niet altijd druk of afgeleid zijn. Ze kunnen zich wel goed concentreren op spannende films, op computerspelletjes of op andere zaken die hen interesseren. Aan buitenstaanders ontlokt dit vaak de opmerking ''Ze kúnnen het wel, als ze maar wíllen''. Kinderen met ADHD kunnen zich inderdaad wel concentreren, maar ze hebben daar een veel sterkere prikkel voor nodig. Het kost hen veel meer inspanning dan andere kinderen.

De oorzaak van ADHD is (nog) niet duidelijk. Recent onderzoek wijst erop dat er bij ADHD sprake is van een neuro-biologische stoornis die (voor een deel) erfelijk wordt bepaald. Dat wil zeggen dat deze aanwezig is in de aanleg van het kind. Er wordt nog onderzocht welke rol de omgeving speelt bij het wel of niet tot uiting komen van de stoornis. Met ''omgeving'' bedoelen we niet alleen de opvoeding, maar álle omstandigheden tijdens de zwangerschap, de geboorte en de latere ontwikkeling van een kind.

2 - 5% van alle kinderen heeft in mindere of meerdere mate last van ADHD. ADHD komt veel vaker voor bij jongens dan bij meisjes. Dat is tenminste altijd aangenomen. Tegenwoordig beweert men ook wel dat ADHD bij meisjes minder opvalt, omdat zij minder lastig zijin voor hun omgeving. Meisjes zouden minder storend gedrag ''naar buiten'' ontwikkelen, maar méér storend gedrag ''naar binnen''. Ze hebben er dan zelf meer last van dan hun omgeving.

ADHD is nog niet vast te stellen aan de hand van meetbare gegevens (zoals de resultaten van hersen- of bloedonderzoek). Hoe bepaalt men dan wél of er sprake is van ADHD? Daarvoor kijkt men naar het gedrag van het kind. Men vergelijkt dat met de ADHD-kenmerken die kinderpsychiaters uit de hele wereld met elkaar hebben afgesproken. In Nederland werken de artsen vaak met de DSM-IV (Diagnostic Statistical Manual of mental disorders, vierde herziene uitgave).

Om een diagnose te kunnen stellen, verzamelt een arts een grote hoeveelheid gegevens. Hij doet dat aan de hand van gesprekken met de ouders, informatie van de leerkracht, lichamelijk onderzoek, zorgvuldige observatie en bevindingen van andere deskundigen.
Doorgaans wordt de diagnose gesteld door een kinderpsychiater, een kinderneuroloog of een kinderarts. Helaas is niet elke arts goed op de hoogte van de kenmerken van ADHD.

Er is nog geen medicijn dat ADHD geneest, evenmin als een pasklare therapie die de stoornis opheft. Wel kunnen medicijnen de verschijnselen verminderen. Het belangrijkste is dat het kind, zijn ouders en zijn leerkrachten met de ADHD leren omgaan. Behandeling bestaat uit :

inzicht geven in de stoornis;
medicatie;
opvoedingsondersteuning; gedragstherapie.

Op dit moment kunt u daarvoor terecht bij :

(sommige) kinderartsen;
(sommige) kinderneurologen;
(de meeste) kinderpsychiatrische centra;
(de meeste) Riaggs;
(de meeste) kinder-revalidatiecentra.

otherweb // the other place on the web

Pagina: 1