De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
Wat dus wel kan is licht vertragen tot het bijna stil staat (relatief gezien dan)
en dan kun je zeggen dat je sneller dan het licht bent
Verwijderd
Als je het licht helemaal stil kan zetten kun je er langdurig informatie in opslaan. Of misschien zelfs beelden. Dus dat de orginele lichtbundels van iets opgeslagen kunnen worden.Op vrijdag 11 mei 2001 13:38 schreef Syndic het volgende:
Bij sommige stoffen kan dit zo lang duren dat het licht binnenin de stof een gemiddelde snelheid van 60 km/h haalt.
Wat ik dus niet weet, en naar vraag: welke toepassingen heeft zoiets?
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
bv. de laser is gebasseerd op een verschijnsel dat einstein ontdekt heeft. Maar einstein was niet geinteresseerd in de praktijk.
Het experiment is gedaan. Ik meen iets van een aantal maanden tot een half jaar geleden. Het gonzde de wereld door. Maar het is pas geleden afgeschoten. Niet zozeer omdat het een meetfout was, maar een interpretatie fout. Ze deden het inderdaad in een gaswolk waarbij het licht sterk vertraagd werd. Ik heb het niet precies gevolgd, maar het had iets te maken met het verschil tussen de fase snelheid en de golfsnelheid. Ze zagen wel iets, maar dat was niet het licht zelf maar iets anders.Op vrijdag 11 mei 2001 13:38 schreef Syndic het volgende:
Niet alleen heb ik nog nooit van dit experiment gehoord, het lijkt me gewoonweg onmogelijk. Ik denk dat de schrijver het hierbij in de war haalde met de experimenten waarbij licht "bijna tot stilstand kwam" in een gaswolk.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Het expiriment is wel degelijk gedaan, ik heb niet gehoord of het afgeschoten is of niet.Niet alleen heb ik nog nooit van dit experiment gehoord, het lijkt me gewoonweg onmogelijk. Ik denk dat de schrijver het hierbij in de war haalde met de experimenten waarbij licht "bijna tot stilstand kwam" in een gaswolk
Het is een expiriment geweest met een Cesium atoom.
Het expiriment hield in dat ze er een lichtgolf in schoten.
Wat er gebeurde was dat het cesium atoom de golf aan de hand van het begin van de golf opbouwde aan het einde van het atoom. Hierbij verloor het cesium atoom wat van zijn energie, welke weer herstelt is nadat de totale golf er doorheen is gegaan.
In dit expiriment, is dus de impuls sneller dan het licht, er is op zich nog niets sneller dan het licht gegaan en zijn er dus geen wetten gebroken.
[edit]
http://www.sciam.com/2000/0900issue/0900scicit6.html
Hier een link naar een artikel hierover.
zie dat ik te laat ben met mijn vraag
Nee. Als er gezegd wordt: "De lichtsnelheid is invariant" dan staat er impliciet achter: "in vacuum". Het feit dat het in andere stoffen langzamer gaat licht niet aan het opnemen van licht, en later weer uitzenden. De snelheid van licht in een medium is mu_r maal c, waarbij c de lichtsnelheid en vacuum is, en mu_r de relatieve permittiviteit van het medium.Nu is de lichtsnelheid constant, en het licht gaat langzamer in een gaswolk of vaste stof omdat de atomen de energie van een foton opnemen en later pas weer (ook als foton) weer uitzenden.
mu_r van fiber is ongeveer 0.6 (meen ik). EM golven in een coaxkabel gaan dan ook ongeveer 200.000 km/s.
Verwijderd
Volgens mij bedoel je glasvezelkabel, want licht door een coaxkabel lijkt mij moeilijk. Of is coaxkabel geen koperdraad.Op vrijdag 11 mei 2001 16:57 schreef Commander_Zulu het volgende:
EM golven in een coaxkabel gaan dan ook ongeveer 200.000 km/s.
Verwijderd
Een coaxkabel is een koperdraad met een plastic isolatielaag eromheen. Jij hebt het over een glasvezelkabel. En ik weet wel hoe dat werkt.Op zaterdag 12 mei 2001 15:56 schreef Commander_Zulu het volgende:
De elektromagnetische golven (geen zichtbaar licht) door een coaxkabel weerkaatsen als het ware tussen de kern en de mantel; zo krijg je een lopende golf door de kabel.