[BC3] Nieuw onderzoek inz. wetenschap & religie

Pagina: 1
Acties:

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12

Elvhenk

Madam Mikmak

Topicstarter
O die! Ja, die ken ik wel. Het is inderdaad zo, de individualiteit - waar je in het dagelijks leven vaak best aan hangt - wordt volkomen irrelevant.
Uiteindelijk is alles met alles verbonden.

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Topicstarter
Wel interessant artikel, wat het betoog nou precies is, ontgaat me een beetje. Maar dat zal wel aan mij liggen. Ik ben vandaag wat blond. :z

http://www.smh.com.au/news/0105/10/world/world8.html

Verwijderd

Het gaat erom dat er een bepaald hersengebied verantwoordeljk is voor ons lichaamsgevoel. Het gevoel van dit is ons lichaam, en hier begint de wereld.

Door te mediteren wordt dit gebied minder actief, met als gevolg dat geen scheiding meer tussen jezelf en de wereld ervaart.

In de spirituele literatuur is dit bekend als onderdeel van trancedente ervaringen.

Nou, dan hebben ze daar een leuke verklaring voor gevonden.

Verwijderd

Het is een hele rare ervaring als jij sterk ervaart dat jij niet afgescheiden bent van die hele grote kosmische dans.

Het is als het ware dat jij een waterdruppel in de oceaan bent, die net van een golf afspringt, en die denkt: Ha, ik ben lekker anders dan de rest van het water.

In dat kleine moment krijgt die druppel me toch een ego, hij denkt:

Wow, ik ben zooo speciaal, mijn vorm is zo uniek, ik ben echt afgescheiden van het water. Hier ben ik, en daar is de rest.

Om dan weer volledig te vervloeien met de grote ocaan.

Verwijderd

Door deze staat te erkennen en te ervaren, leer je relatief te denken.

Alles is een kosmische dans:

Impliceert wel dat alle mensen dan ook gelijk zijn.

Ha. Bedenk dat eens vaker, als je weer geneigd bent in termen van huidskleur te denken.

Ik bedoel: in dat kleine moment boven die ocaan, dat kleine kleine moment dat je leeft wil je toch ook de zon wel zien? Je hoort van iedereen dat hij zo verschrikkelijk mooi is. Waarom zou jij geen recht hebben om even een klein regenboogje te maken?

En wat als jij net wordt "geboren" in de krul van de golf, zodat je die zon niet ziet?

Waarom zou je dan niet naar een plaats in het zonlicht mogen springen?

Verwijderd

Op donderdag 10 mei 2001 13:33 schreef Elvhenk het volgende:
Wel interessant artikel, wat het betoog nou precies is, ontgaat me een beetje. Maar dat zal wel aan mij liggen. Ik ben vandaag wat blond. :z

http://www.smh.com.au/news/0105/10/world/world8.html
Mediteren doe ik graag maar in tegenstelling tot hetgeen ik van het artikel begrijp liefst in mijn eentje en vooral zonder toeters en bellen.
Wat ik daarentegen erg leuk vind is je opmerking: "...ben vandaag wat blond". Nog niet gehoord!! Leuk!; LOL! :) :)

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Topicstarter
Op donderdag 10 mei 2001 13:53 schreef koekoeksjong het volgende:

[..]

Wat ik daarentegen erg leuk vind is je opmerking: "...ben vandaag wat blond". Nog niet gehoord!! Leuk!; LOL! :) :)
Ja, soms heb je van die blonde dagen, vooral van binnen dan! :)

Verwijderd

Wat wil je horen, Elvhenk? De onderzoekers beweren niks wereldschokkends... Interessant onderzoek, dat wel. De onderzoekers zeggen dat ze in de hersenen hebben gezien wat er gebeurt bij intense meditatie/gebed. Dit verklaart waarom mensen in dergelijke situaties het gevoel krijgen dat ze vrij zijn uit hun lichaam. In de hersenen is dan te zien dat het gebied dat ons het gevoel geeft dat we in ons lichaam zitten, weinig activiteit vertoont.
Het zou natuurlijk vreemder geweest zijn als ze niks gezien hadden.

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Voila, verklaart, weerlegd en nooit meer bullshit over horen dat het echt kan.. !!
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

:P

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
:P
[/quote]

het feit dat ze ontdekken dat een bepaald hersen centrum minder actief is wil niet zeggen dat ...trancendentie ...niet kan...

is het zelfde als je zou zeggen bij een onderzoek : iemand doet zijn ogen dicht het centrum van visuele indrukken is rustig (meetbaar) dus de wereld houd op te bestaan...

Nu zijn er filosofiers die dit beweren (als een boom omvald in het bos en er is niemand die het hoord...maakt dit dan wel geluid?

back on topic B-)
het feit dat dit meetbaar is wil niet zeggen dat er inderdaad een (vooralsnog onmeetbare) eenheid tussen al wat IS is...

het zegt alleen maar dat er een centrum is wat helpt om een individu te zijn dit sluit niet uit dat er meer is....
Vergelijk intuitie....(de moeder die weet dat haar kind in gevaar is enz.) (los van zintuigelijke info)

to confuze or not to confuze ....that is the question

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Pagina: 1