Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]
Zit nu op HBO, maar volgens mij is hier nog wel steeds verschil waarneembaar tussen onderbouw en bovenbouw. Tussen de arbeiders en de denkers???
enIk heb VWO gedaan ben ik nu niet slim???
Contradictus terminus ????Heb namelijk geen HAVO of VWO gedaan.
Anoniem: 17989
64% van de mensen heeft een IQ tussen 85 en 115.
Algemeen geldig, maar niet ALTIJD waar is:
Mavo: 85-95
Havo: 95-105
Vwo: 105-115
Hbo: 110-120
Wo: 115-130
Prof: >140
Even voor de duidelijkheid:
1. Er zijn duizenden IQ tests afgenomen, en dit is kortweg het resultaat.
2. Je IQ score is het gevolg van jouw score in de normgroep! Dus niet hoeveel vragen je goed maakt in de test, maar het percentage mensen dat minder goede antwoorden gaf, bepaalt jouw IQ. De berekening is dan ook anders voor mannen en vrouwen , en voor de verschillende leeftijdsgroepen.
2. Het is niet erg als je een lager IQ hebt dan iemand anders. Dat wil zeggen dat je lager scoorde op de test, NIET dat je noodzakelijkerwijs dommer bent.
Het gaat er uiteindelijk toch om hoe je als mens bent, en iemand die loopt te freaken met zijn hoge IQ toont zich nou niet speciaal op zijn charmantst.
Anoniem: 21466
Dat is niet meer zo. Mensen worden slimmer. Als je grote groepen mensen test zal daar tegenwoordig een gemiddelde van 110 ofzo uitkomen.Op woensdag 09 mei 2001 09:59 schreef olav het volgende:
Gemiddeld IQ: 100
Anoniem: 14777
Volgens mij worden de mensen juist dommmer.Op woensdag 09 mei 2001 10:15 schreef Lestat het volgende:
[..]
Dat is niet meer zo. Mensen worden slimmer. Als je grote groepen mensen test zal daar tegenwoordig een gemiddelde van 110 ofzo uitkomen.
68% van de schoolgaande jongeren volgt een (vaak verkorte) vmbo opleiding of <MAVO opleiding. Toenemend geweld op straat is ook gedeeltelijk aan te stippen als een gemis in goede communicatie. Mensen die niet al te slim zijn zullen sneller naar geweld grijpen, omdat ze verbaal zichzelf moeilijk kunnen verweren.
Zijn ook heel veel soorten intelligenties. Iemand die goed met zijn handen kan werken is op zijn manier slim want dat kan iemand die in een stoffig kamertje boeken zitten door te nemen niet.
Emotioneel slim zijn bestaat ook nog en ga zo maar door.
Ik heb meerdere IQ testen gedaan en kom altijd rond de 140 (begin nu ik dit gelezen heb te twijfelen aan de juistheid maar goed) maar misschien ben ik Emotioneel wel zo dom als een BSE
There is no art to find the minds construction in the face
NOT
Het klinkt grappig, maar wat kan ik ermee?
Door een getal aan mijn slimheid te geven, snap ik niet opeens meer, ofzo.
Hooguit geeft het bij bepaalde mensen aanzien, maar dat is nu niet de soort mensen die ik graag opzoek.
IQ is niet een aantal vragen dat je goed hebt, maar die IQ=100 wordt toegekend aan de het gemiddelde aantal vragen dat goed is beantwoord.
In de psychologie is er het volgende:
Wat is intelligentie?
Ehh, weet niet.
Laten we een test maken.
Ok.
Wat is IQ nou?
Nou, datgene dat de test meet.
Dat is geen grapje: dit is de officiele definitie!.
Het zou natuurlijk zo maar kunnen. Maar dan is een vereiste dat je een officiele IQ test hebt gedaan. Eentje van het internet is per definitie onbetrouwbaar.Op woensdag 09 mei 2001 10:41 schreef -Muppet- het volgende:Ik heb meerdere IQ testen gedaan en kom altijd rond de 140
Ik kom op verschillende testen van het internet uit op 170. Ik kan je vertellen: ik ben heus niet dom, maar dat is GEEN goede inschatting van mijn IQ.
Ik ook af en toe 180... heel vreemd, want ik dacht toch echt dat er een grens aanzat (binnen het IQ-telsysteem)
Dus er klopt nix van want ik ben hardstikke achterlijk
The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril
Voorbeeld:
J=Jochie
G=Gozer
G: Ik heb leren FTP en POP3 gebruiken!!!
J: Je moet niet weten hoe je het moet gebruiken. je moet het leren misbruiken!
Een van de SLIMste opmerkingen ooit geleerd. tenminste als je een tweaker bent.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Anoniem: 17798
Die test is zo''n 100 jaar geleden ontwikkeld en is dus niet meer te vergelijken met de huidige intelligentie van de mensen, omdat die wel degelijk gestegen is.
Kijk bijvoorbeeld eens naar een grappig feit wat ik pas ergens gelezen had: Het schijnt zo te zijn dat een persoon in deze tijd op één dag net zoveel informatie verwerkt als iemand in de middeleeuwen in een maand.
Niet echt een richtlijn van intelligentie, maar scholingsniveaus zijn zeker omhoog gegaan.
Die IQ test was ook maar op een paar soorten intelligentie gebaseerd, terwijl er nu 9 of meer erkend zijn.
Kijk bijvoorbeeld eens naar mensen die algemeen als ''erg slim'' afgedaan worden, het is erg vaak zo dat die in sociaal opzicht(sociale intelligentie is er ook één) erg slecht zijn. Zeg maar even het stereotype nerd.
Dus ik denk niet dat je kunt zeggen dat je slim bent als je hoog opgeleid bent.
Ik kom zowel domme ingenieurs als slimme bouwvakkers tegen.
Een klein voorbeeld...Een keer een test gedaan met een meisje van HBO...een progje opgestuurd dat zich verdubbelt als je het afsluit...het was gewoon een melding....ze snapte er niks van en naar dertig keer afsluiten heeft ze de pc uitgezet....dit heeft zich 3 keer herhaald....iedere keer als ik dat progje opstuurde voerde ze het uit...eigenlijk is het bijna zielig hoe makkelijk je haar voor de gek kunt houden...en dat zit op HBO.....mijn ex zit op Gymnasium met altijd superpunten maar als je haar een mop verteld moet je hem altijd uitleggen....niet leuk dus vertelde ik maar geen moppen meer....zucht....vrouwen
Wat voor progje? Wil ik ook wel es wat mensen mee testen!Op woensdag 09 mei 2001 11:36 schreef lottumracing het volgende:
Het is aangetoond dat iedere nieuwe generatie ongeveer 10 punten hoger scoort dan de oudere generatie.....bij EQ ligt dat weer anders...dat blijft groeien totdat je achterin de 50 bent....raar dat het daar nog niemand over gehad heeft...trouwens IQ zegt niks...er zijn mensen met een hoog IQ (vooral vrouwen) die ...je zou ze bijna achterlijk noemen....totaal niks snappen...ik denk dat die de snapper kapot hebben.....
Een klein voorbeeld...Een keer een test gedaan met een meisje van HBO...een progje opgestuurd dat zich verdubbelt als je het afsluit...het was gewoon een melding....ze snapte er niks van en naar dertig keer afsluiten heeft ze de pc uitgezet....dit heeft zich 3 keer herhaald....iedere keer als ik dat progje opstuurde voerde ze het uit...eigenlijk is het bijna zielig hoe makkelijk je haar voor de gek kunt houden...en dat zit op HBO.....mijn ex zit op Gymnasium met altijd superpunten maar als je haar een mop verteld moet je hem altijd uitleggen....niet leuk dus vertelde ik maar geen moppen meer....zucht....vrouwen
Anoniem: 15367
Ik ken iemand waarvan zijn intelligentie hem meer tegen heeft gewerkt dan dat het hem heeft geholpen. Jaren heeft hij in de bijstand gezeten, depressies gehad, schulden gemaakt. Nu is hij 40 en heeft hij eindelijk werk, en niet dankzij zijn hoge intelligentie, maar door hard werken en een beetje talent.
:):):)
Heb zelf mavo. omdat ik te lui was om te leren.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
doe volgende week examen en moet bijna negatieve scores halen om te zakken
maar of ik nu slim ben? vind van niet; kan blijkbaar goed leren ofzo
nu doe ik hbo en nu heb ik het rete moeilijk
ik kan echt totaal niet leren gewoon, t/m 4 vwo kon ik dat wel nog en dankzij die jaren heb ik vwo gehaald.....nu doe ik thuis echt TOTAAL niks meer aan school, ik vind het zelf triest maar er is niks aan te doen.....misschien dat ik me die eerste jaren op het vwo te hard heb ingezet en al mijn inzet heb opgebruikt in die jaren....
PIII 800@804 Mhz
Anoniem: 15354
Anoniem: 15443
Ik denk dat je deze topic heb gestart door die opmerking over niet VWO-ers van mij, maar later heb ik mezelf ook verbeterd btw.Op woensdag 09 mei 2001 09:49 schreef Radical1980 het volgende:
Ik vraag of ik nu minder slim ben. Heb namelijk geen HAVO of VWO gedaan. Mensen zeggen wel over mij dat ik intelligent ben.
Zit nu op HBO, maar volgens mij is hier nog wel steeds verschil waarneembaar tussen onderbouw en bovenbouw. Tussen de arbeiders en de denkers???
Iig, ontopic, dat je tegenwoordig geen VWO hebt gedaan betekend dat je weigert 10 uur per dag aan huiswerk te besteden zodat je sociaal een dieptepunt bereikt en je mogelijkerwijs door die 10 uur studie per dag een mogelijkheid hebt dat je waarschijnlijk misschien ooit met een jaartje overdoen je 14-16 vakken haalt waarop je examen krijgt.
Tweede Fase

de universiteit vond hij ook vrij lastig,
is daarna een simpel baantje gaan doen,
nou de rest van het verhaal kenne jullie wel
Anoniem: 14126
Contradictio in terminis (abl.)Op woensdag 09 mei 2001 09:51 schreef PolarBear het volgende:
[..]
en
[..]
Contradictus terminus ????
ik geloof dat jij geen klassieke opleiding hebt gedaan
Hé komt me bekend voor dat verhaal... Hoef alleen maar ff in de spiegel te kijken :):):)Op woensdag 09 mei 2001 16:07 schreef hutmannetje het volgende:
ik vindt die havo''ers en vwo''ers de laatste tijd wel heel erg dom worden. Hier heb ik het dan over de praktijk. Okee ze kunnen goed leren maar dat zegt niet of ze slim zijn. Slim ben je pas als je in praktijk overal een oplossing opweet. en dat is iets wat vwo''ers missen.
Heb zelf mavo. omdat ik te lui was om te leren.
Kan leren zijn, maar ook iets in de praktijk lijkt mij. Het vage vind ik nog steeds altijd dat er zo''n groot verschil is tussen de mensen die leren en iets met hun handen doen.
Anoniem: 24330
wat zegt een IQ test dan? Als ik het hier zo lees komt een IQ voort uit de hoeveelheid informatie die je hebt opgenomen.
Als we ervan uitgaan dat we bij de geboorte allemaal op 0 beginnen komen er verschillen aan het licht bij kinderen die sneller ontwikkelen (op hun 1e praten, op hun 4e piano spelen etc). Nog duidelijker is het als de opvoeding/omgeving hetzelfde is. Bijvoorbeeld 2 broertjes waarvan er 1 duidelijk vooroploopt met dit soort dingen t.o.v. de ander.
Ik denk dat de hoeveelheid intelligentie meer heeft te maken met inzicht, analytisch denken, problemen oplossen, informatie opnemen en andere aangeboren sterke punten. Zaken waarbij het in mindere mate afhankelijk is van de hoeveelheid ''training'' en dus scholing.
Zouden er in de 3e wereld geen potentiele Einsteins rondlopen? Ik weet zeker dat er daar heel veel mensen rondlopen met een hoog IQ. Helaas maken die dus geen schijn van kans bij zo''n IQ test omdat ze niet de mogelijkheid hebben gehad hier mee te oefenen.
Volgens mij kun je een IQ test alleen betrouwbaar uitvoeren als alle deelnemers dezelfde leeftijd, levenservaring en opleiding hebben gehad. Zelfs dan kun je er nog geen waarde aan geven maar je kan wel de verschillen in kaart brengen.
Anoniem: 6882
het heeft allemaal met motivatie te maken.
Met motivatie en zelfvertrouwen kan ieder "rund" zijn bul halen of zijn VWO halen. Iemand kan een IQ van 140 hebben maar zonder zelfvertrouwen of motivatie zal het een hoop moeite kosten om de mavo af te maken. Misschien is een "hoop moeite" verkeerd gekozen want geen motivatie betekent dat je niets doet.
Anoniem: 2488
Ik doorloop zonder enige problemen het vwo. (moet volgende week examen doen en heb niet het idee dat ik er ooit veel aan gedaan heb)
Imho zegt dat nummertje helemaal niks.
Anoniem: 13943
maar ik moet zeggen dat de algemene opvoeding hier dramatisch is,
Meeste mensen weten niet wie Saddam Hoessein is of zoiets als koude oorlog, welke landen naast Duitsland aan de verkeerde kant stonden tijdens 2de wereldoorlog
ook niet hoe de nederlandse regering in elkaar zit etc....
p.s. er zitten hier ook mensen met een ontzettend laag emotionele intelligentie
dus heeft niks met elkaar te maken
Anoniem: 12020
Maar volgens mij is het net iets te politiek correct om te zeggen dat het echt allemaal geen verschil maakt. De gemiddelde VWO-er is toch wel slimmer dan de gemiddelde Mavo-er.
Door alleen te wijzen op uitschieters geef je nog niet aan dat het over de hele groep gezien geen verschil maakt.
Of je iets kunt leren heeft niet alleen met inzet te maken. De een leert nu een maal makkelijker dan de ander. Een klein verschil is nog met inzet te compenseren, maar dat lukt niet onbeperkt.
Ik denk dat de limiet bij 95% van de mensen verder ligt dan zesjes halen op academisch niveau.Op donderdag 10 mei 2001 23:28 schreef el_marcianito het volgende:
Of je iets kunt leren heeft niet alleen met inzet te maken. De een leert nu een maal makkelijker dan de ander. Een klein verschil is nog met inzet te compenseren, maar dat lukt niet onbeperkt.
Overigens ken ik ook mensen met een academische graad die in mijn perceptie ook als dom overkomen.
I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!
Anoniem: 10358
Volgens mij is het gemiddelde IQ op VWO hoger dan op HBO. Bij jouw lijkt het net of mensen met een hoog IQ meteen naar WO gaan zonder eerst naar VWO te gaan. Of dat ze dan ineens een hoger IQ hebben. Je moet eerst de IQ scores verdelen over VBO, Mavo, Havo en VWO. En dan kun je weer een tabel maken voor vervolgopleidingen.Op woensdag 09 mei 2001 09:59 schreef olav het volgende:
Algemeen geldig, maar niet ALTIJD waar is:
Mavo: 85-95
Havo: 95-105
Vwo: 105-115
Hbo: 110-120
Wo: 115-130
Prof: >140
Het is niet zo dat ieder "rund" VWO kan halen als hij er maar genoeg voor doet. Hij kan het misschien nog halen als hij een pakket kiest zonder exacte vakken en alles uit zijn hoofd leert. Het is wel zo dat iemand met een hoog IQ en geen motivatie het niet zal halen.Op donderdag 10 mei 2001 01:50 schreef sampoo het volgende:
mavo/havo/vwo/hbo/wo
het heeft allemaal met motivatie te maken.
Met motivatie en zelfvertrouwen kan ieder "rund" zijn bul halen of zijn VWO halen. Iemand kan een IQ van 140 hebben maar zonder zelfvertrouwen of motivatie zal het een hoop moeite kosten om de mavo af te maken. Misschien is een "hoop moeite" verkeerd gekozen want geen motivatie betekent dat je niets doet.
Trouwens over IQ-scores van 200, wat voor IQ-test gebruik je dan? Tot voorheen waren er grenzen aangegeven; de klassen waren onderverdeeld in ..<=.. en als laatste klasse >136. De meeste geniale mensen (>136) zijn trouwens op sociaalgebied onprettig gestoord, want genialiteit en randdebiel zijn liggen op IQ-vlak dicht bij elkaar; (daarnaast natuurlijk geestelijk gehandicapten met IQ <40 aan de andere kant van het spectrum)
Ook om te lachen is:
Meestal wordt op de basisschool een IQ-test afgenomen, maar die geldt voor DAT moment! Als je je kennis niet vermeerderd neemt je IQ af tot een bepaald niveau! (Het is niet zo dat als je je hele leven stil niets zou doen dat je geestelijk gehandicapt wordt ...)
paraphraser
Zelf ben ik btw een VWO''er.
Anoniem: 12020
Ik denk dat dat toch op z''n minst bij een deel van de studies niet opgaat. Bij harde B-studies hebben de studenten die van het VWO komen en er speciaal voor gekozen hebben (dus niet de slechtsten wat betreft intelligentie en motivatie, over het algemeen dan) soms nog de grootste moeite met bepaalde vakken. Ik denk niet dat de gemiddelde Mavo-er (en die heb je toch echt nodig om aan je 95% te komen) dat zou kunnen halen.Ik denk dat de limiet bij 95% van de mensen verder ligt dan zesjes halen op academisch niveau.
Ik behoorde tot geen van beide, ik heb uiteindelijk een HAVO diploma gehaald.
Anoniem: 9942
Volgens mij hebben IQ en sociale vaardigheden vrij weinig met elkaar te maken.Trouwens over IQ-scores van 200, wat voor IQ-test gebruik je dan? Tot voorheen waren er grenzen aangegeven; de klassen waren onderverdeeld in ..<=.. en als laatste klasse >136. De meeste geniale mensen (>136) zijn trouwens op sociaalgebied onprettig gestoord, want genialiteit en randdebiel zijn liggen op IQ-vlak dicht bij elkaar;
Zo zal je mensen tegenkomen met een hoog IQ en een hoge sociale vaardigheid, en mensen met een hoog IQ en een lage sociale vaardigheid. Beide ongeveer evenveel.
Iemand met een hoog IQ zal alleen in zijn humor enzo vaak niet begrepen worden door iemand met een laag IQ (geldt overigens ook andersom). Zo iemand komt dan al gauw een beetje vreemd over... Daar komt volgens mij het beeld vandaan dat extreem intelligente mensen vaak sociaal gestoord zijn.
Kijk ik naar mezelf, ik heb MAVO gedaan en MEAO waar ik niet eens een diploma voor heb maar ik vind mezelf echt niet dom. In veel gevallen snap ik de logica achter iets wel maar ik ben voornamelijk communicatief en empatisch onderlegd. In gewoon Nederlands: ik kan aardig lullen, en goed luisteren naar zielige verhalen en daarin meepraten.
Wiskunde en natuurkunde zal ik niet snel in uitblinken denk ik, daar raken m''n hersenslierten van in de knoop maar dat bepaalt dus ook niet of je intelligent bent. Het inzicht dat je in bepaalde materie vanuit jezelf hebt, of dat nou talen, emoties, wiskunde, logica of zelfs alledaagse situaties zijn bepalen je intelligentie. Vind ik dan
R./
Dit is zeker waar, maar het probleem is dat je een scheefgroeing krijgt. Je kan dan rationeel meekomen met mensen die veel ouder zijn, maar op sociaal gedrag loop je dus ver achter omdat je veel minder omgaat met leeftijdsgenoten en omdat die ouderen je ook niet echt accepteren.Hmmz maar een kind wat hoogbegaafd is gaat liever met oudere mensen om dan met zijn klasgenootjes... waardoor z''n klasgenootjes ook zoiets hebben van rot maar op. En de wat oudere kinderen voelen zich weer snel te min voor z''n ''jochie''.....
Het is ook zo dat mensen met hogere intelligentie de wereld op een hele andere manier zien en begrijpen dan mensen met een lagere intelligentie en die mensen begrijpen elkaar dan simpel niet. Jammer voor mensen met een extreem hoge intelligentie (>99 percentiel ofzo) want die komen dus bijna nooit mensen tegen die op het zelfde niveau kunnen communiceren en dan hoeft het trouwens nog niet eens te klikken.
Volgens mij welVolgens mij hebben IQ en sociale vaardigheden vrij weinig met elkaar te maken.
Zal best; Wetenschappelijk bewezen?Zo zal je mensen tegenkomen met een hoog IQ en een hoge sociale vaardigheid, en mensen met een hoog IQ en een lage sociale vaardigheid. Beide ongeveer evenveel.
Neehoor, daar komt dat beeld HELEMAAL niet vandaan; Dat komt uit diverse wetenschappelijke onderzoeken en studies naar voren. BTW: ik zeg NIET dat als je hoog begaafd bent dat je dan een RANDDEBIEL bent.Iemand met een hoog IQ zal alleen in zijn humor enzo vaak niet begrepen worden door iemand met een laag IQ (geldt overigens ook andersom). Zo iemand komt dan al gauw een beetje vreemd over... Daar komt volgens mij het beeld vandaan dat extreem intelligente mensen vaak sociaal gestoord zijn.
paraphraser