Toon posts:

[BC3] Wanneer gehoorbeschadiging?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dan zou je dus volgens de theorie in zo''n beetje elke kroeg/draaibar gehoorbeschadiging op doen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik was dit weekend weeres in de discotheek, en ze draaiden daar met de hoge tonen vol open, ik heb toen anderhalve dag zo''n piep in m''n oren gehad.:(
Wanneer heb je nou eigenlijk een gehoorbeschadiging? is dat elke keer als je die piep hoort of alleen als je hem heel lang hoort en heel duidelijk of hoe sterker en langer de piep hoe erger de beschadiging? :?

Verwijderd

Dat piepen heet een tinitus. Als een tinitus sporadisch voorkomt (dus niet permanent hoorbaar is) is dat nog geen gehoorbeschadiging, maar wel een indicatie dat je te lang in een omgeving met te hard geluid bent geweest.

Als vuistregel gebruiken geluidstechnici de "een meter" regel. Als je niet in staat bent iemand die op normaal gespreksniveau praat vanaf een afstand van een meter te verstaan, is het geluid te hard, en loop je kans op een gehoorbeschadiging als je er langer dan 20 minuten blijft.

<edit>
Hetgeen dus betekent dat er meestal veel te hard gedraaid wordt in disco''s, op parties en tijdens concerten. Als je regelmatig en lang uitgaat, zijn oordoppen geen overbodige luxe.
</edit>

Verwijderd

Als je een tot twee maal per week naar een discotheek gaat met harde muziek hebben je oren ruimschoots de tijd om te herstellen.

Langdurig en herhaaldelijke blootstelling aan harde en/of hoge tonen is op lange termijn zeker blijvend beschadigend voor je gehoor.

N.b. Je gehoor bereikt zijn top op gemiddeld 15-17 jarige leeftijd, daarna verminderd je gehoor geleidelijk aan.

Mannen hebben iets meer ontwikkelde gehoororganen dan vrouwen maar dat verschil is minimaal.

Gek genoeg is het gehoor je laatste zintuig dat optimaal werkt tijdens je stervensfase! (mits je geen natuurlijke dood sterft)

:7

Verwijderd

Klopt, maar het ligt er helemaal aan hoe vaak en hoe lang je aan te hard geluid wordt blootgesteld. Je wordt niet opeens doof, je hoort gewoon steeds een beetje minder. Dit is een sluipend proces, dat je zelf niet waarneemt (totdat het te laat is). Zowat 65% van jongeren die veel met koptelefoons muziek luisteren, heeft trouwens al een gehoorbeschadiging, hoewel ze daar niets van merken (alleen dat de walkman steeds harder moet).

Verwijderd

Topicstarter
ah, maar geld dat btw alleen voor oordopjes of ook voor een hoofdtelefoon?

Verwijderd

Beide, afhankelijk van het volume.

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-01 07:31
Ik vind het ook asociaal als je je walkman in de trein of bus zo hard zet dat andere hem kunnen horen...ik zorg er altijd voor dat je hem niet kunt horen...dan staat hij ook niet te hard....

Er zijn van die achterlijke gasten op trance parties enzo die express recht voor de boxen gaan staan...vinden ze stoer.....ik vindt dat zoooooooo DOM!!!!!!!!!!!

Verwijderd

Ik doe dus altijd oordopjes in als ik naar een discotheek ga. AAAARRRHHH, wat staat die muziek er altijd keihard.

Je hebt echt geen hele gevoelige apparatuur nodig te hebben om vast te stellen dat je in een discotheek een gehoorsbeschadiging oploopt. Het lijkt me nog al duidelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 08 mei 2001 16:27 schreef olav het volgende:
Ik doe dus altijd oordopjes in als ik naar een discotheek ga. AAAARRRHHH, wat staat die muziek er altijd keihard.

Je hebt echt geen hele gevoelige apparatuur nodig te hebben om vast te stellen dat je in een discotheek een gehoorsbeschadiging oploopt. Het lijkt me nog al duidelijk.
hmmz heb ik ook al over nagedacht, maar dan mis je alle goeie muziek weer :(

Verwijderd

Je moet je oordoppen ook in een muziekwinkel kopen, niet van die ondingen uit zo''n rood legerdoosje en zeker geen vette watten of papier gebruiken. Watten en papier beschermen niet goed, legeroordoppen dempen voornamelijk bastonen (naast het kanon staan en zo); en ze vervormen allemaal het geluid.

Die oordoppen voor muzikanten vervormen het geluid niet, alle frequenties worden (ongeveer) evenveel gedempt, waardoor het geluid zachter wordt maar wel natuurlijk blijft. Ze zijn dan wel een stuk duurder...
Pagina: 1