• arjen-h
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-08-2025
Het zou wel grappig zijn als je van te voren kan bepalen waar die droom over zou gaan.

Maar volgens mij is dat alleen mogelijk dmv drugs.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Voor de mensen die dat niet weten:

lucide dromen zijn dromen waarin je tijdens de droom beseft dat je droomt, en dus in essentie totaal "vrij" bent om te doen wat je wil, b.v. als je ergens wil zijn, hoef je er maar aan te denken en je bent er, en zo werkt het met andere dingen ook.

De vraag is niet of jullie daarin geloven, want aangezien ik het vaak genoeg zelf meemaak staat dat voor mij vast, maar of er meer mensen zijn die dit hebben, en wat ze er van vinden/er mee doen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-01 00:21
Wel heb ik sosm een minder aangenaame droom of juist een hele aangename >:), en ik weet dan dat ik droom, maar kan bij die minderaangename droom niet "wakker" worden, terwijl met de aangename ik altijd wakker word voor het moment supreme zullen we maar zeggen >:)

En nee ik heb een vriendin en regelmatig sex, en ben dan ook heel gelukkig daarover, zou ook nit anders willen, en zo vaak droom ik die "feine" dromen ook weer niet.

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• BC3 Victim
soms gaat mijn wekker terwijl ik lig te dromen; en meestal kan ik (nadat ik mijn wekker uit heb gezet) wel bewust verder dromen... en dus ook bepaalde dingen ''besturen''

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

aha de werkelijke staat van nirwana ... ja dromen controleren is een vak apart.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12

Elvhenk

Madam Mikmak

Ik heb af en toe lucide dromen, maar echt controle uitoefenen en gaan en staan waar ik wil, daar moet ik nog wat meer in oefenen.
Ik weet wel dat ik regelmatig deze en gene "bezoek" in een droom... Of andersom. So beware! >:)

• BC3 Victim
Het is inderdaad mogelijk om van te voren te bepalen waar je over droomt, daar heb je geen drugs voor nodig, integendeel, hoe meer drugs ik gebruik hoe minder ik droom.

Het enige wat je hoeft te doen is voor je gaat slapen denken aan de situatie waar je in terecht wil komen, en alles daaromheen, dus ook wat je zou doen en zo.

Verwijderd

Het is heerlijk om te doen. Het is niet moeilijk, alleen je hebt er zo weinig aan.

Verwijderd

Op maandag 07 mei 2001 13:15 schreef _-SToFFeL-_ het volgende:
Het is inderdaad mogelijk om van te voren te bepalen waar je over droomt, daar heb je geen drugs voor nodig, integendeel, hoe meer drugs ik gebruik hoe minder ik droom.

Het enige wat je hoeft te doen is voor je gaat slapen denken aan de situatie waar je in terecht wil komen, en alles daaromheen, dus ook wat je zou doen en zo.
nou nee... niet helemaal..

Je moet die hele dag aan die situatie hebben gedacht om dat te kunnen krijgen. Of voortdurend daarmee in aanraking bent geweest.

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Ach, ik vind het wel leuk als het gebeurt, en je kan ook wel gerichte informatie krijgen waar je in het dagelijks leven wat aan hebt. Dus dan heb ik er wel wat aan.

Verwijderd

Ik kon ''het''(volledige controle over mijn dromen), maar ben de ''abillity'' verloren toen ik een jaar of 12 was.

Ik weet wel dat het altijd erg leuk was.
Ik ging gewoon in bed liggen, dacht aan welk sprookjesbos(iod) ik wilde zijn en hoppakee 5 minuten later was ik er ook.
Ik beleefde eigenlijk alles bewust mee, ik had niet volledige controle dat ik bepaalde wat er precies gebeurde, maar ik had wel volledige bewegingsvrijheid, dus ik kon wegvliegen bij gevaar of juist bepaalde handelingen verrichten die dan van invloed waren op het verloop van de droom.

Klinkt erg wazig, maar deze ''mogelijkheid'' is een van de dingen die me het sterkst bij is gebleven uit mijn jeugd en die ik ook erg mooi vond. Daar kan geen VR tegenop.

• BC3 Victim
Controle over wat er gaat gebeuren in een droom heb ik niet. Maar soms weet ik dat ik in een droom zit en kan ik alles doen wat ik wil omdat ik weet dat het toch niks zal uitmaken. >:)

Dromen is toch wel vaag..

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Ik kan mijn dromen wel een beetje controleren. Dan ben ik meestal wel in de half wel/half niet slaap stadium. Als ik echt diep in slaap ben lukt het niet meer.

Ik denk dan aan iets waar ik over wil dromen en dan lukt dit ook. Werkt ook andersom, als ik ergens over droom waar ik niet over wil dromen denk ik ergens anders aan.

There is no art to find the minds construction in the face

• BC3 Victim
Ik ben het er niet mee eens dat lucide dromen niet nuttig zijn, voorbeeld:

Jullie weten wel het een en ander over instincten en zo, het gevoel van "shit ik wist dat ie dat ging zeggen!" maar als je wakker bent luister je daar niet zo goed naar.

Als je droomt, en je zoekt in die droom iemand op, kun je naar mijn mening proberen hoe die persoon ergens op reageert, mits je hem/haar een beetje kent, want volgens mij weet je bewustzijn veel minder dan je onderbewustzijn over de mensen waar je mee omgaat...

Verwijderd

Een lucid dream is voor mij slechts een eigengemaakte film kijken met het doel esthetisch waarnemen.

Als ik mijn intuitie wil uitdiepen, of iets wil reconstrueren vanuit het dagelijkse leven, noem ik dat denken. Dat kan ook visueel, maar essentieel is dat het achterliggend doel verschilt met lucid dreams.

• BC3 Victim
Op maandag 07 mei 2001 13:20 schreef olav het volgende:
Het is heerlijk om te doen. Het is niet moeilijk, alleen je hebt er zo weinig aan.
Als jij zegt dat lucide dromen niet nuttig zijn in de directe zin van het woord, vind je dan naar de bioscoop gaan of een film kijken ook niet nuttig?

Als je dat dan al vindt, dan nog is het nuttig voor puur amusement, want dat zijn toch echt wel de beste films die ik ken! :)

(verkeerde quote :Z)

Verwijderd

Sja, dan heeft alles nut wat leuk is, en dan heeft nut geen onderscheidende eigenschap meer.

klopt dus niet, he?

• BC3 Victim
Dat is niet wat ik bedoel, maar ik vind dat lucide dromen toch wel een beetje je geest uitbreiden is, je wordt er toch echt wel anders door...

Iets anders dan; toen ik dit pas had had ik altijd het probleem dat zo gauw als ik besefte dat ik droomde er iets door mijn hoofd schoot van [vul hier 1000 uitdrukkingen in dat je het geweldig vind]
en dat je dan wakker word vanwege het feit dat je hersens ineens op 100% draaien terwijl dat niet de bedoeling is als je slaapt...

Heeft iemand dit probleem ook gehad en er een oplossing voor gevonden?

• BC3 Victim
Ik heb ze ook nog wel eens, vroeger heel vaak, die lucide dromen. Meestal ging i dan vliegen en deed dat heel bewust, zo van "ik ga nu vliegen". Wat ook wel grappig is, is dat die altijd gebeurde d.m.v. "zwemmen". Ik "zwom" dan omhoog in de lucht.

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Ja! Zwemmend vliegen! Hartstikke gaaf! :)

• BC3 Victim
"Our Truest Life Is When We Are Within Our Dreams Awake"

:)

• BC3 Victim
Op maandag 07 mei 2001 15:50 schreef Scully het volgende:
"Our Truest Life Is When We Are Within Our Dreams Awake"

Mooi gezegd :)

• BC3 Victim
Op maandag 07 mei 2001 13:15 schreef _-SToFFeL-_ het volgende:
Maar als je drugs gebruikt hebt, ga je wel nadenken over dit soort dingen, he Lietel Monkie Boj... *D
(inside joke)

• BC3 Victim

• BC3 Victim
Uhm...zonder meer waar, maar na minstens 2500 uur nonstop praten met SunStorm69 kan ik wel zeggen dat ik het met het meeste wat ie zegt zonder meer eens kan zijn... ;)

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
Een goede site over lucide dromen:
http://come.to/lucid

En buiten het feit dat lucide dromen ook nuttig zijn is het natuurlijk ook het toppunt van fun, stel dat je volledige controle hebt over je dromen... dan kan je dus alles in je droom doen wat je maar wilt. real life quaken? Best, vliegen als een vogel? Ff naar de maan? Alles wat je je kan voorstellen kan in je dromen.

En dan komen we aan bij het nuttige gedeelte. Alles wat jij visualiseert in jouw droom komt uit jouzelf. Zo kan je dus je gehele onderbewustzijn doorlichten door bijvoorbeeld iemand te visualiseren en hem te interviewen. Of als je bijvoorbeeld angst hebt voor een grote groep mensen een presentatie ofzo te houden, dan visualiseer je een college zaal bomvol mensen en jij moet iets vertellen.

• Kvn
  • Laatst online: 20-01 19:22

Kvn

Op maandag 07 mei 2001 20:05 schreef morgoth het volgende:
Een goede site over lucide dromen:
http://come.to/lucid

En buiten het feit dat lucide dromen ook nuttig zijn is het natuurlijk ook het toppunt van fun, stel dat je volledige controle hebt over je dromen... dan kan je dus alles in je droom doen wat je maar wilt. real life quaken? Best, vliegen als een vogel? Ff naar de maan? Alles wat je je kan voorstellen kan in je dromen.

En dan komen we aan bij het nuttige gedeelte. Alles wat jij visualiseert in jouw droom komt uit jouzelf. Zo kan je dus je gehele onderbewustzijn doorlichten door bijvoorbeeld iemand te visualiseren en hem te interviewen. Of als je bijvoorbeeld angst hebt voor een grote groep mensen een presentatie ofzo te houden, dan visualiseer je een college zaal bomvol mensen en jij moet iets vertellen.
Hij''s down

• Kvn
  • Laatst online: 20-01 19:22

Kvn

Ik heb vaak lucide natte dromen :P

Serieus hoor

Verwijderd

ik heb zelden een lucide droom, maar ze bestaan wel degerlijk,

een soort van matrix waarin je alles, alles kan!

Verwijderd

Klopt ook in mijn geval.. tenminste ik kan alleen maar wat vertellen over wat dagen achter elkaar blowen, en dan droom je volgens mij echt een stuk minder... Vreemd.. zou niet echt een reden weten...

Verder zou ik die dromen ook wel wat vaker willen hebben, maar ik kan er echt geen plannen.. misschien maar eens wat literatuur nalezen om te kunnen oefenen.. ;)

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

Op maandag 07 mei 2001 20:05 schreef morgoth het volgende:
hoe kan je die dromen ''''opwekken'''' dan?

• BC3 Victim
Uhm, nee actually, zelf achter gekomen eigenlijk (ik heb dit al vanaf mijn 8e ofzo), en later nog een keer op internet bevestigd gezien.

• Morgoth
Daar zijn allerlei technieken voor, alleen zoals iemand al zei is http://come.to/lucid down :(

Daar staan technieken op en verschillende links. Maar ff zoeken met google op +lucid +dreams geeft ook vast wel wat goede sites :)

• BC3 Victim
Ok... die technieken kan ik jullie wel mee helpen, ik ben zelf een natural, maar ik weet wel hoe het moet:

Je moet je aanleren om minstens om het uur je af te vragen of je droomt, doe dit een paar weken, en het wordt een gewoonte, zo gewoon dat je een keer in je slaap denkt: "droom ik of is het echt?".

En dan denk je "DAMN!!!" en dan wordt je wakker, maar als je ermee door blijft gaan zal dat uiteindelijk beter gaan...

Je moet ook proberen om kalm te blijven als je beseft dat je droomt, dan word je ook niet wakker, al zal dit de eerste keren moeilijk zijn.

Hoe controleer ik of ik droom, hoor ik jullie al vragen; simpel, kijk naar je handen!
Als je droomt zien die er namelijk heel anders uit (niet fysiek anders, maar je beleeft het anders).

Verder kun je een droom herkennen door te de snelheid waarmee alles beweegt, *tip* kijk "the cell", zo ziet een lucide droom eruit (als je een totale mental case bent dan).

Denk er ook aan dat jij de baas bent in die droom, jouw wil is letterlijk wet, wil iets en het gebeurt!

Geloof me, dit is beter dan iedere film die er bestaat, veel plezier en suc6 dus!

Verwijderd

Ik heb juist dat ik de gebeurtenissen van de afgelopen dag en de komende dagen bij elkaar in een soort nieuwe "dag" betrek. En dus als het ware een extra dag beleef, waarbij ik me voel alsof ik daadwerkelijk ook die dingen doe (en JA, het is weleens voorgekomen dat ik toen moest pissen, met alle gevolgen van dien :P ) ''k schijn zowiezo een beetje een nutcase te zijn met dromen, want als je mij wakker maakt, en ik heb bv. Duitse woordjes geleerd de avond van te voren dan begin ik supersnel Duits te brabbelen, dus onbewust data te verwerken. (Je wil btw niet weten hoe hard m''n vriendin schreeuwde toen ze mij zo hoorde brabbelen :P )

• BC3 Victim
Op maandag 07 mei 2001 21:08 schreef McGry het volgende:

[..]

Klopt ook in mijn geval.. tenminste ik kan alleen maar wat vertellen over wat dagen achter elkaar blowen, en dan droom je volgens mij echt een stuk minder... Vreemd.. zou niet echt een reden weten...

Verder zou ik die dromen ook wel wat vaker willen hebben, maar ik kan er echt geen plannen.. misschien maar eens wat literatuur nalezen om te kunnen oefenen.. ;)
Hmm..ik had het niet over blowen, daar doe ik namelijk pertinent niet aan, omdat ik het niet leuk/saai vind...

Verwijderd

Hoe controleer ik of ik droom, hoor ik jullie al vragen; simpel, kijk naar je handen!
Carlos Castaneda gelezen? ;)

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

''k heb het ook wel eens, lucide dromen. En ''k probeer het wat te trainen. Bijvoorbeeld door elke keer dat ik op m''n horloge kijk, me af te vragen of ik wel of niet droom. Dit kun je bijvoorbeeld proberen door iets te lezen, vervolgens je ogen dicht te doen, of ergens anders heen kijken, en even later te controleren of het er nog steeds hetzelfde staat. Tijdens een droom heeft tekst namelijk de neiging niet zo constant te zijn :)

Maar goed, ik vroeg me dus af, stel dat je je constant bewust zou zijn dat je droomt. Er dus altijd met je gedachten bij bent. Raak je dan op een gegeven moment niet uitgeput ofzo, net alsof je geen REM slaap hebt?

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• BC3 Victim
Inderdaad ja, ik denk dat je niet echt uitrust op die manier.

• _mARCO_
  • Laatst online: 23-01 15:18

_mARCO_

Hier staat niks

sigloos

• Morgoth
Idd is de techniek om je elke dag je een paar keer af te vragen of je droomt een goede techniek. Maar hoe controleer je dat je droomt?

- probeer of je kan vliegen
- kijk of je nog goed kan vertellen waarom je bent waar je op dat moment bent (in dromen ben je vaak zomaar ergens)
- kijk of lichtschakelaren het doen (doen het vaak niet in dromen)
- lees een woordje ergens op een papier oid, kijk even ergens anders naar en kijk naar dat woordje, in je dromen kan je dingen zoals woorden nooit vasthouden en zal er iets anders staan of er staat onzin

Na verloop van tijd zou je in principe in je dromen die vragen gaan stellen. En dan zou je in principe bewust moeten worden (dit werkte dus niet bij mij, ik ben wel een paar keer lucide geweest maar werd dan bijna meteen weer wakker en na een tijdje droomde ik alleen nog maar dat ik een lucide droom had... daar schiet je dus ook niks mee op).

Verder is een droomdagboek bijhouden een van de belangrijkste zaken voor een niet natural. Want wat heb je aan een lucide droom als je hem niet meer kan herinneren?
Hoe train je je droomherinnering? Simpel, door een dagboek bij te houden. Als je sochtends wakker wordt moet je de tijd nemen om al je dromen zo nauwkeurig mogelijk op te schrijven. Elk detail wat je je herinnert opschrijven. Het best is om elke keer dat je snachts wakker wordt en je herinnert je een droom hem meteen op te schrijven. Na verloop van tijd herinner je je steeds meer dromen en steeds gedetailleerder.

Marko> http://come.to/lucid linkte naar die site :)

• _mARCO_
  • Laatst online: 23-01 15:18

_mARCO_

Hier staat niks

Op dinsdag 08 mei 2001 15:04 schreef morgoth het volgende:

Marko> http://come.to/lucid linkte naar die site :)
Wist ik niet, ik had hem onder die ander URL in mijn bookmarks staan. :)

''t Is een coole site trouwens, zeer verzorgd, prima leesbaar en behoorlijk diep.

sigloos

Verwijderd

Uhm, nee actually, zelf achter gekomen eigenlijk (ik heb dit al vanaf mijn 8e ofzo), en later nog een keer op internet bevestigd gezien.
Sorry dat het een beetje offtopic wordt:

Dan is het misschien een aanrader. Carlos Castaneda is een antropoloog die in Mexico veel heeft geleerd van Don Juan, een plaatselijke shamaanse indiaan. Die bereiken ook veel met dromen, en kwam ook tot het naar je handen kijken.. Zeker de Art of Dreaming ("De kunst van het dromen"), zal je dan aanspreken..
Ik heb overgens wel begrepen dat er verschillende mensen zijn die het "Dromen" (met een hoofdletter.. zo wordt het in het boek omschreven..) als iets anders zien als lucide dromen.. maar toch lijkt me het een aanrader voor de droom-geinstresseerde...
Pagina: 1