Toon posts:

[BC3] Nederlands kolonisatieverleden taboe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik hier diverse geschiedkundige topics voorbij zie vliegen, bedenk ik me waarom ikzelf zo weinig weet van geschiedenis. Nu is dat niet zo verwonderlijk; ik heb het vroeger niet in m''n vakkenpakket gehad. Slecht 3 jaartjes geschiedenis op de havo heb ik eraan overgehouden.

Maar wat ik zie: over de schandelijkheden van WOII wordt enorm veel gesproken, maar over het koloniale verleden van Nederland in Indonesië heb ik nog nooit wat gehoord, dan alleen dat het beestje een keer bij z''n naampje wordt genoemd, zonder dieper op de stof in te gaan.

Heeft dat te maken met een zwarte bladzijde uit de vaderlandse geschiedenis waarvan de nakomende generaties beter niet van op de hoogte gebracht moeten worden? Of is het van zodanig ondergeschikt belang, dat het niet noemenswaardig is.

Persoonlijk ken ik een man in mijn omgeving die in het indonesische gebied heeft gebivakkeerd en daarbij dikwijls op het randje van de dood heeft gestaan. Zo af en toe vertelt hij zo''n verhaal waar je echt kippevel van krijgt! Dan lijkt me dat zoiets niet als onbelangrijk kan worden afgewimpeld!

Dus wat ik mezelf afvraag: waarom wordt dit gedeelte van de geschiedenis nauwelijks vermeld (niet alleen op school; in de dagelijkse media wordt er ook nauwelijks naar gerefereerd)?

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:10

Lordy79

Vastberaden

Ik denk dat ''we'' ons daar voor schamen. Ik heb het inderdaad ook niet/nauwelijks gehad met geschiedenis op middelbare school en WO-II werd idd uitvoerig behandeld.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

d''r word wel meer uit de nederlandse geschiedenis verzwegen
zoals het uitmoorden van inheemse bevolkingen in het belang van nootmuskaat handel

nederlanders zijn geen lieverdjes geweest
maar kinderen dat leren op school is niet echt goed voor het moraal ( of in sommige gevallen voor je nachtrust ;) )

daarom word het ook express weggelaten

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Inderdaad,in de goude eeuwen waren we ook geen heiligen hoor;)

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, gouden eeuw. Toentertijd gebeurden er iid wel meer gekke dingen. Bestond er niet zoiets als een heksenjacht :) ?

Maar juist dat Indië-verhaal is m.i. te recent om uit de geschiedenisboeken te schrappen. Het is dan niet zo''n eervolle actie geweest, maar er lopen nog zat Nederlanders rond die het fijne er van weten, terwijl hun eigen kleinkinderen wat dit betreft helemaal niks wordt bijgebracht.

Zonder in detail van gruwelijkheden te treden kan dit onderwerp toch wel behandeld worden?

Als dat idd niet mogelijk is, lijkt me dat bijvoorbeeld het gebeuren rond de Srebrenica-kwestie, een paar jaar terug, ook nooit in de geschiedenisboeken zal verschijnen (behalve dan dat er ooit een oorlog is geweest in voormalig Joegoslavië, waar iedereen schuldig was, behalve Nederland).
Echt hypocriet :(

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Tja,misschien helemaal off-topic en ik wil het ook helemaan niet goedkeuren maar ik heb ook gehoord dat er door de Duitsers helemaal niet zoveel van gaskamers enzo gebruik is gemaakt.
Er was een onderzoek geweest en op een manier konden ze aantonen dmv een reaktie van een bepaalde stof op de muren van die kamers hoevaak die kamers gebruikt werden.
Die muren zouden dan helemaal blauw uitgeslaan moeten hebben,terwijl er maar een klein spoor werd gevonden.
De meeste mensen in die kampen schijnen aan ziektes en honger gestorven te zijn.

Nogmaals,ik wil het zeker niet goedpraten maar zoiets word ook verzwegen voor ons,ook het aantal mensen dat gestoren zou zijn zou ook zwaar overdreven zijn:?

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Verwijderd

Op zondag 06 mei 2001 00:54 schreef Kezmanatic het volgende:
Tja,misschien helemaal off-topic en ik wil het ook helemaan niet goedkeuren maar ik heb ook gehoord dat er door de Duitsers helemaal niet zoveel van gaskamers enzo gebruik is gemaakt.
Er was een onderzoek geweest en op een manier konden ze aantonen dmv een reaktie van een bepaalde stof op de muren van die kamers hoevaak die kamers gebruikt werden.
Die muren zouden dan helemaal blauw uitgeslaan moeten hebben,terwijl er maar een klein spoor werd gevonden.
De meeste mensen in die kampen schijnen aan ziektes en honger gestorven te zijn.

Nogmaals,ik wil het zeker niet goedpraten maar zoiets word ook verzwegen voor ons,ook het aantal mensen dat gestoren zou zijn zou ook zwaar overdreven zijn:?
Gaskamers werden idd niet zo vaak gebruikt als wij denken. het is namelijk een heel gedoe om iemand van begin tot het einde te behandelen. Om te beginnen een hoop papierwerk, inzamelingen, controles en lijken die zwaar vergiftigd zijn. Nee, dan is iemand die dood gaat in transport, tijdens het werk ed. makkelijker. Ook gingen er heel veel dood aan ondervoeding, ziektes en psychische problemen.

Verwijderd

Op zondag 06 mei 2001 00:36 schreef Lollige_smurf het volgende:
Tja, gouden eeuw. Toentertijd gebeurden er iid wel meer gekke dingen. Bestond er niet zoiets als een heksenjacht :) ?
Heksenjacht bestond al heel lang, bang voor dingen die wij niet begrijpen he.
Maar juist dat Indië-verhaal is m.i. te recent om uit de geschiedenisboeken te schrappen. Het is dan niet zo''n eervolle actie geweest, maar er lopen nog zat Nederlanders rond die het fijne er van weten, terwijl hun eigen kleinkinderen wat dit betreft helemaal niks wordt bijgebracht.

Zonder in detail van gruwelijkheden te treden kan dit onderwerp toch wel behandeld worden?
Het is makkelijker om hele generaties tegen een buurland op te stoken, dan onszelf met wandaden te besmeuren. Als iedereen roept : vieze rotmof, dan lopen er een hoop jongeren flink mee te schreeuwen
Als ik zeg : belgen zijn dom, dan vindt iedereen dat ook heel leuk
Als ik zeg : Wij hebben verschrikkelijk veel wandaden gepleegd, overal ter wereld, dan verklaart iedereen mij voor gek, want dat is niet zo, kijk naar onze ontwikkelingshulp ed.
Als dat idd niet mogelijk is, lijkt me dat bijvoorbeeld het gebeuren rond de Srebrenica-kwestie, een paar jaar terug, ook nooit in de geschiedenisboeken zal verschijnen (behalve dan dat er ooit een oorlog is geweest in voormalig Joegoslavië, waar iedereen schuldig was, behalve Nederland).
Echt hypocriet :(
Bovenstaande zal idd wel gebeuren, ja. Het conflict in joegoslavie was een opeenstapeling van problemen, welke deels door de EG is veroorzaakt.

Verwijderd

Het woord "heksenjacht" vloog zojuist voorbij, maar van de landen die daaraan deden was Nederland de eerste die ermee ophield. In Engelenad zijn ze daar vrolijk nog 100 (u leest het goed) jaar mee doorgegaan!

Over Nederland zijn koloniale verleden: Tja, dat was gewoon regelrechte dictatuur, mensenmisbruik, slavenarbeid.

Maar we hebben die lui wel "beschaving" bijgebracht...For all that''s worth.

Verwijderd

Op zondag 06 mei 2001 12:04 schreef ShaiHulud het volgende:
Het woord "heksenjacht" vloog zojuist voorbij, maar van de landen die daaraan deden was Nederland de eerste die ermee ophield. In Engelenad zijn ze daar vrolijk nog 100 (u leest het goed) jaar mee doorgegaan!
Oh ja, nu is het niet meer zo erg dat er duizenden mensen zijn afgemaakt, omdat ze anders waren dan de rest.
Over Nederland zijn koloniale verleden: Tja, dat was gewoon regelrechte dictatuur, mensenmisbruik, slavenarbeid.
klopt en absoluut niet te vergelijken met die 5 jaar 2de wereld oorlog waar wij last van hebben gehad (voor sommige onder ons zelfs minder)
Maar we hebben die lui wel "beschaving" bijgebracht...For all that''s worth.
Een "beschaving" waar men niet op zat te wachten en ook niet wilde hebben. Tot op de dag van vandaag heeft men last van deze "beschaving".

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 12:01 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Als ik zeg : Wij hebben verschrikkelijk veel wandaden gepleegd, overal ter wereld, dan verklaart iedereen mij voor gek, want dat is niet zo, kijk naar onze ontwikkelingshulp ed.
Het is ook niet de bedoeling dat ons alleen maar de wandaden worden voorgelegd. Maar de nadruk wordt juist éénzijdig gelegd op de ''goede'' acties en overwinningen van Nederland, terwijl de minder goede dingen in het geheel worden verzwegen.

En dat vind ik eigenlijk een beetje onterecht, want zo wordt bij de opgroeiende generatie een beeld gevormd dat bijvoorbeeld extreem nationalisme in de hand kan werken (excuses als ik nu een beetje overdrijf).

Verwijderd

Op zondag 06 mei 2001 12:20 schreef Lollige_smurf het volgende:

[..]

Het is ook niet de bedoeling dat ons alleen maar de wandaden worden voorgelegd. Maar de nadruk wordt juist éénzijdig gelegd op de ''goede'' acties en overwinningen van Nederland, terwijl de minder goede dingen in het geheel worden verzwegen.
Nee, zo bedoel ik het ook niet, maar ik vind het verkeerd dat we zo lopen te roepen over die "arme joden" en "wat hebben we geleden tijdens de hongerwinter", terwijl wij in het oosten ook lekker bezig zijn geweest. Ik vindt niet dat niemand trots kan/mag zijn op NL, maar ik vindt wel dat we ons wat minder schijnheilig moeten opstellen. Ik moet continue over mn nek gaan als ik moet aanhoren hoe geweldig wij wel niet voor het buitenland zijn geweest.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 12:25 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Nee, zo bedoel ik het ook niet, maar ik vind het verkeerd dat we zo lopen te roepen over die "arme joden" en "wat hebben we geleden tijdens de hongerwinter", terwijl wij in het oosten ook lekker bezig zijn geweest. Ik vindt niet dat niemand trots kan/mag zijn op NL, maar ik vindt wel dat we ons wat minder schijnheilig moeten opstellen. Ik moet continue over mn nek gaan als ik moet aanhoren hoe geweldig wij wel niet voor het buitenland zijn geweest.
O, maar dat ben ik helemaal met je eens :)

Maar waar het mij om gaat, is dat er kennelijk lieden zijn, die het noodzakelijk achten dat de Hollandse jeugd van deze wandaden- en gedragingen zo min mogelijk lucht krijgen. En dat, terwijl ik vroeger op school wél allerlei liederen voorgeschoteld kreeg die getuigden van de overwinningen van Holland - fier, maar klein (en dan heb ik het dus niet over het Wilhelmus ;) ).

Ik kan me dan zo ook voorstellen, dat het huidige euthanasie-beleid (ik sla even een zijweg in), mocht het op korte of langere termijn een wending naar de andere kant toe maken, dat zoiets voor de nakomende generaties ook verzwegen zal worden. Puur en alleen maar, omdat het een oneervolle zaak is geweest (oneervol in de ogen van de meederheid van de wereldbevolking, om maar iets te noemen).

Verwijderd

Op zondag 06 mei 2001 00:54 schreef Kezmanatic het volgende:

dat onderzoek sloeg totaal nergens op
voor een vorig topic hierover kijk hier
gathering.tweakers.net/showtopic.php/43520

het dodental is wel degelijk niet overdreven
de laatste schattingen zijn iig over de vijf miljoen joden ( de 6 miljoen is enigzins afgerond )
maar dan hebben we het nog niet over de 3 miljoen katholieken , de zigeuners, homo''s , geestelijk gehandicapten, etc..

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:21
Dit heb ik me nou ook al een tijdje afgevraagd. Zo heb ik er zelf achter moeten komen dat een paar dagen nadat we zelf bevrijd waren, we een legen naar Indonesie stuurden om ze te bezetten (of hoe je het ook wil noemen). Echt schandalig.

Wel denk ik dat er een praktisch probleem is. Gebeurtenissen hebben veel oorzaken die erg verwikkeld kunnen zijn of zelfs onbekend. Zo wordt er door de politiek veel in het geheim geonderhandeld en verdragen gesloten.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Geen enkel land heet een brandschoon verleden maar men moet wel onderogen zien dat er in die tijd iets ander normen waren in Europa ten aan zien van "Inheemsen". Bovendien hebben bijna alle Europeese landen zich hier mee beziggehouden en werd het uitmoorden etc vaak door lokale krijgsheren gedaan.
Op zondag 06 mei 2001 00:36 schreef Lollige_smurf het volgende:
Heksenjacht & Inquisitie, door de kerken voortgebracht. Kerken zijn in die tijd ook gen lieverdjes geweest hoor. Bovendien was er toen ook al Jodenvervolging.

Het valt wel op dat na de bevrijding van Nederland alle twee de groote koloniëen het bagger slecht doen zowel Indonesië als Suriname. Ik zeg dit enkel als observatie.

Verwijderd

Ik kan me nog een lijstje herinneren uit een geschiedenis schoolboek waarin een top 10 stond van volkenmoorden. Ik geloof dat de Spanjaarden daar dik bovenaan stonden. Ook de Belgen scoorden zeer goed in het rijtje (Congo). Ik geloof dat de VS ook nog boven Duitsland stonden.

Dit ging natuurlijk niet zo systematisch als wat de Duitsers deden, en zeker niet in een periode van 13 jaar, maar het waren wel volkerenmoorden.

En je hoort er niemand over.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:53
laten we de duitsers er even buiten houden en ff on topic blijven. het is inderdaad zo dat er weinig aandacht besteed wordt aan de politionele acties in indonesie. volgens mijn leraar op de havo kwam dat inderdaad doordat er in nederland nog steeds een soort taboe op rust, juist omdat we in nederland zo graag trots op ons zelf en op hoe politiek correct we wel niet zijn. tja..daar past het bezetten en onderdrukken van indonesie niet echt tussen. ik denk wel dat het zal gaan veranderen. nu de direct betrokkenen, de mensen die erbij waren allemaal een beetje oud aan het worden en dood aan het gaan zijn. kunnen we de zaken mischien wat objectiever bekijken en beoordelen.
Pagina: 1