[BC3] Kennis van jeugd van 2e wereldoorlog

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023
Interessant item vandaag in 2 vandaag, over de kennis van de jeugd in Nederland vab de 2e wereldoorlog..

Veel jongeren bleken bijvoorbeeld niet te weten wat de voornaam van Hitler was (sommigen vroeger zelfs terug "Wie?") of welke Nederlandse stad aan het begin van de oorlog platgebombardeerd werd.

Nu zal natuurlijk 2 vandaag enigszins overdrijven (ze moeten ook publiciteit), maar over het algemeen kun je wel stellen dat men in Nederland erg weinig van de geschiedenis weet. Niet alleen WOII, maar alle geschiedenis eigenlijk. Dit is ook mijn eigen ervaring.

Ik vraag me af hoe jullie hier over denken. Is kennis van de geschiedenis belangrijk? En welke delen van de geschiedenis dan?

Mijn mening is dus wel duidelijk denk ik. Ik vind dat ''men'' gemiddeld genomen wel wat meer zou mogen weten van geschiedenis.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Er was gisteren een nogal onthutsend onderzoek onder scholieren van 12-18 jaar waarbij er een _veel_ te hoog aantal was wat uberhaupt niet eens WIST wanneer de woII zich afspeelde. triest, dieptriest.

Overigens is het maar de vraag of het tij nog is te keren. Als zaken verder in het verleden liggen is de binding ook steeds kleiner. De meeste overlevenden van de woII zijn al oud, of zijn al overleden. de oorlog neemt tegenwoordig nauwelijks nog een plaats in in het dagelijkse leven. Misschien leren we kinderen ook het verkeerde: woII staat niet op zichzelf, het is een voorbeeld van iets wat overal gebeurt, altijd. Als we nou meer aandacht schenken aan de kern van de oorlogsvoering - dus de grondslagen zoals haat, minderwaardigheid, hoogmoed e.d.- dan dringt het misschien wat beter door. woII was altijd zo indrukwekkend doordat het ''zo dichtbij'' was. opa''s en oma''s konden erover vertellen, overal monumenten etc... dat wordt steeds minder...

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

ik heb vorig jaar examen geschiedenis gedaan, daar werd de 2e wereldoorlog ook uitvoerig behandeld, ben helaas het meeste ook alweer vergeten, zal het nog eens opzoeken, vond het altijd wel interessant namelijk

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Paz schreef:
Overigens is het maar de vraag of het tij nog is te keren. Als zaken verder in het verleden liggen is de binding ook steeds kleiner.
Ja, aan de ene kant wel, maar aan de andere kant: ik weet ook van Caesar, Karel de Grote, Willem van Oranje, Socrates, Cleopatra, Piet Hein etc. etc.
Dan vind ik dat je Adolf H. ook wel moet kennen. En zo ongeveer wat er allemaal aan de gang was tussen 1938 en 1945.
Kijk, de 80-jarige oorlog, daar weet ik praktisch niks van, behalve dat ik een idee heb waar ik moet zoeken als ik wel wat feiten wil weten. Heb ik daar dus wat van geleerd? Niet echt.
Ik vind dat je ook naar de Golf crisis moet kijken en de toestanden in het Midden Oosten en in Joegoslavië. Dat is recent en spreekt meer tot de verbeelding. Aan de hand daarvan moet er op de scholen verteld worden over WO2. Je moet die WO2 niet steeds als uniek feit blijven zien, omdat het nou toevallig in NL plaats heeft gevonden. Maar de feiten moeten m.i. wel degelijk verteld worden als onderdeel van die krankzinnige manie van een stel psychoten die in de wereld oorlog willen voeren.

Zoals Paz al zei:
Misschien leren we kinderen ook het verkeerde: woII staat niet op zichzelf, het is een voorbeeld van iets wat overal gebeurt, altijd. Als we nou meer aandacht schenken aan de kern van de oorlogsvoering - dus de grondslagen zoals haat, minderwaardigheid, hoogmoed e.d.- dan dringt het misschien wat beter door. woII was altijd zo indrukwekkend doordat het ''zo dichtbij'' was.
Daar ben ik het helemaal mee eens.

En Paz zei ook:
Opa''s en oma''s konden erover vertellen, overal monumenten etc... dat wordt steeds minder...
Nu kunnen we vertellen over zinloos geweld: overal monumenten... :r

grtz.
AxiMaxi

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Verwijderd

Volgens mij is het best belangrijk om geschiedenis te kennen.
Geschiedenis = kennis, zonder geschiedenis kan er niets worden geleerd. (wie heeft bijvoorbeeld bedacht dat 1+1 2 is?)

Nu weet ik niet waar die enquete is gehouden, maar hier in Drenthe weten best veel mensen nog wel iets van WOII.

En dat mensen niet weten wanneer WO 1 en II zich afspeelden is gewoon triest. Ik vind dat het best een belangrijker vak mag worden op school.

Ikzelf heb bijna 2 jaar geleden (de tijd gaat snel!) m''n HAVO examen gedaan. Ik had toen een 7.5 op geschiedenis, maar dat komt omdat je, bijvoorbeeld, gezichten uit je hoofd moest kennen. Dat vind ik dan weer niet zo belangrijk, behalve dan misschien die van Hitler/Stalin/Julius Ceasar/George Jefferson/ e.a. .

Geschiedenis is volgens mij een ondergewaardeerd vak, je kunt er erg veel kennis mee vergaren.

Just my zwo pfennigs... ;)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Mijn mening over dat onderzoek is verre van positief :(.

Wat is belangrijk om te weten over de geschiedenis? Hoeveel joden zijn er vermoord? wat er als je dat niet weet.. echt een schandaal zeg.. poeh he.
Antwoord is dan snel... 6 miljoen.

De geschiedenis vraagt dan niet naar hoeveel mensen er in totaal gestorven zijn in de geschiedenis. Heeeel weinig mensen weten dat totaal van 60 miljoen (officiele schatting). Als het vergeten zijn van 6 miljoen joden als erg wordt ervaren, dan vind ik het nogal schandalig dat 54 miljoen andere mensen wel vergeten mogen worden. :(

Zo zie je dus dat zelfs met geschiedenis manipulatie op grote schaal wordt gepleegd. De reden waarom is me niet duidelijk, maar het lijkt erop dat sommige mensen duidelijk meer voordeel van de twijfel krijgen.

Verwijderd

Vraag is natuurlijk: "Hoe betrouwbaar is zo''n onderzoek" ?

Op de middelbare school kregen we ooit eens een vragenlijst over drugs om in te vullen en mijn meeste klasgenoten gaven aan toch wel 8 bolletjes Coke per dag te gebruiken :+ vonden ze/we "grappig" :?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op zaterdag 05 mei 2001 00:13 schreef BAZZA het volgende:
Vraag is natuurlijk: "Hoe betrouwbaar is zo''n onderzoek" ?
ja dat vraag ik me ook af.. als je zo''n onderzoek doet op een mavo ergens in amsterdam heb je meteen 80% (oid) allochtonen.. en die hebben nou niet bepaald zo''n sterke band met de nederlandse geschiedenis.. :o

ik denk toch echt wel dat de meerderheid wel weet wie Hitler was en wat er in grote lijnen gebeurd is.. de details zullen alleen wel wat minder bekend zijn.. maarja het is ook alweer 60 jaar geleden; er zijn steeds minder mensen die het bewust meegemaakt hebben, erover praten etc etc..

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik heb ooit eens een man horen zeggen dat er elke 30 jaar oorlog zou moeten zijn in Nederland. Ik ben het daar natuurlijk niet mee eens maar ik weet wel wat hij er mee bedoelde. We zijn nu 56 jaar na de 2e wereldoorlog en nu is er een hele generatie die niet weet wat oorlog is en die niet weet hoe verschrikkelijk zo''n oorlog is. Toen ik gisteren op de radio hoorde dat jonge mensen weinig over WW2 wisten schrok ik daar niet van. Het is een generatie die geen oorlog heeft mee gemaakt en (al eerder vermeld) van de opa''s en oma''s die de oorlog wel hebben mee gemaakt zijn er steeds minder over. Ik denk dat de scholen hier heel veel aan kunnen(of moeten) doen. Laten we ons wel met z''n alle realiseren dat oorlog iets verschrikkelijks is wat we altijd moeten voorkomen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
jongeren hebben tegenwoordig ook geen kennis van oorlogen die zich nu afspelen, laat staan van oorlogen die 60 jaar geleden woedden.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

Beckham weet er ook weinig van ;)

http://nu.nl/document?n=30920

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Op vrijdag 04 mei 2001 23:32 schreef Mecallie het volgende:
Volgens mij is het best belangrijk om geschiedenis te kennen.
Geschiedenis = kennis, zonder geschiedenis kan er niets worden geleerd. (wie heeft bijvoorbeeld bedacht dat 1+1 2 is?)
ik vind het een interessant feit dat iemand ooit heeft bedacht dat 1 en 1 2 is. best handig namelijk.

wat ik NIET interessant vind is wie dat heeft bedacht, wanneer, waarom en hoe.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ok kijken hoe hier de kennis is gesteld: 8 mei 1945 is ???

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01-2025
Ik vind niet dat de jeugd alles van de tweede wereld oorlog hoeft te weten. Er is onderzoek naar gedaan en ik geloof dat er aardig wat lieden zijn die er echt helemaal niets van weten.

Ik vind zelf dat iedere Nederlandse burger toch wel moeten weten wanneer hij plaatsvond. Kijk je hoeft wat mij betreft niet alle handlangers van Hitler te weten maar als je niet eens weet wie Hitler zelf was of Eva Braun dan vind ik dat diep triest.
:(

De vraag is echter, hoe komt het dat mensen het niet weten??? Gebrek aan opvoeding ofzo??? Of is een OORLOG een normale gang van zaken???

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023
Tsja, ik zou dus ook echt niet weten hoe Eichmann eruit zag. Maar dat is ook niet echt een belangrijke hoofdlijn he..

Je kunt er natuurlijk over twisten wat dan wel belangrijk is, maar als je niet eens kunt noemen waarneer WOII was, dan is het wel heel erg triest, mijns inziens.

Ik denk dat kennis van de geschiedenis is wel degelijk belangrijk. Niet omdat ik denk dat iedereen die nog nooit van Hitler gehoord heeft prompt neo-nazi zal worden of zoiets, ik denk dat dat wel mee valt. Geschiedenis leren om er van te ''leren'' is niet het hoofddoel denk ik. Als je immers iets van de geschiedenis kunt leren is het dat men nooit van de geschiedenis leert :)

Ik ben het dus niet met met Pax en Aximaxi, geschiedenis is niet bedoeld om mensen op te voeden (dat moeten ouders doen), tenminste, dat is niet het hoofddoel.

De reden waarom ik geschiedenis belangrijk vind is omdat je, als je niets van geschiedenis weet, de huidige samenleving domweg niet kunt begrijpen.

Waarom doen de Russen zo moeilijk over Bush z''n Starwars? Waarom doet Duitsland nooit mee met vredesmissies? Waarom reageert de EU zo fel op Haider?

Om maar een paar voorbeelden te noemen. Maar ook voor algemenere dingen geld dat kennis van geschiedenis belangrijk is.

Waarom bijvoorbeeld is men in Nederland zo ontzettend bang voor rascisme? Waarom krijgen in Nederland alle scholen overheidssubsidie, inclusief de niet openbare? Waarom doet men zo moeilijk over de positie van vrouwen? Vrouwen zijn toch volgens de wet gelijk? Altijd toch geweest ook? toch?

En zo kan ik nog wel even door gaan. De hele cultuur is gevormt door geschiedenis, en zonder geschiedenis kun je haar niet begrijpen.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Radical1980
Op zaterdag 05 mei 2001 18:56 schreef PolarBear het volgende:
De dag dat Duitsland zich overgaf...

Verwijderd

Dat is de dag dat de resterende delen van het derde rijk zich overgaven, behalve afgesloten, moeilijk toegankelijke gebieden zoals Schiermonnikoog (sorry als iemand daar vandaan komt :) )

Ontopic weer... de kennis hangt van de opleiding af denk ik. Van veel VWO''ers weet ik (ik ben er zelf ook een) dat de kennis van geschiedenis zeer goed te noemen is. Natuurlijk kun je van een derderangs achtergebleven zittengebleven 2eklas vbo-er niet verwachten dat hij parate geschiedeniskennis heeft, en zeker niet in grote mate.

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Op zaterdag 05 mei 2001 21:10 schreef LoWLaNDeR het volgende:
Dat is de dag dat de resterende delen van het derde rijk zich overgaven, behalve afgesloten, moeilijk toegankelijke gebieden zoals Schiermonnikoog (sorry als iemand daar vandaan komt :) )

Ontopic weer... de kennis hangt van de opleiding af denk ik. Van veel VWO''ers weet ik (ik ben er zelf ook een) dat de kennis van geschiedenis zeer goed te noemen is. Natuurlijk kun je van een derderangs achtergebleven zittengebleven 2eklas vbo-er niet verwachten dat hij parate geschiedeniskennis heeft, en zeker niet in grote mate.
ik heb ook vwo (gymnasium) gedaan, en ik was echt niet de enige die geschiedenis één van de minst belangrijke vakken vond...

ik zou de geschiedeniskennis in mijn klas toen dan ook echt niet zeer goed durven te noemen.

Verwijderd

Op zaterdag 05 mei 2001 18:59 schreef Diadem het volgende:
Tsja, ik zou dus ook echt niet weten hoe Eichmann eruit zag. Maar dat is ook niet echt een belangrijke hoofdlijn he..

Je kunt er natuurlijk over twisten wat dan wel belangrijk is, maar als je niet eens kunt noemen waarneer WOII was, dan is het wel heel erg triest, mijns inziens.

Ik denk dat kennis van de geschiedenis is wel degelijk belangrijk. Niet omdat ik denk dat iedereen die nog nooit van Hitler gehoord heeft prompt neo-nazi zal worden of zoiets, ik denk dat dat wel mee valt. Geschiedenis leren om er van te ''leren'' is niet het hoofddoel denk ik. Als je immers iets van de geschiedenis kunt leren is het dat men nooit van de geschiedenis leert :)

Ik ben het dus niet met met Pax en Aximaxi, geschiedenis is niet bedoeld om mensen op te voeden (dat moeten ouders doen), tenminste, dat is niet het hoofddoel.
Ik ben het er idd mee eens, dat je niet zoveel "leert" van geschiedenis, waardoor je de toekomst kan verbeteren, maar ik vindt wel dat men moet weten wat er ongeveer gebeurt is, net als de 80jarige oorlog. Details kan men gerust weglaten. Ook vindt ik dat wel dat ALS men over bijvoorbeeld WO2 praat, dit moet gebeuren met respect voor Duitsland, niemand schiet er wat mee op als nog steeds generatie na generatie loopt te roepen dat Duitsland oorlogszuchtig en slecht is.
De reden waarom ik geschiedenis belangrijk vind is omdat je, als je niets van geschiedenis weet, de huidige samenleving domweg niet kunt begrijpen.
Hier ben ik het 100% mee eens, maar waarom geven ze dan zo weinig les over ons koloniale verleden (loopt al een thread over).
Waarom doen de Russen zo moeilijk over Bush z''n Starwars? Waarom doet Duitsland nooit mee met vredesmissies? Waarom reageert de EU zo fel op Haider?
Dat vindt ik weer minder belangrijk om te weten, leuk als je het weet, maar je loopt niet achter als je het niet zou weten. Nee ik denk eerder aan onze eigen gewoontes en taalgebruik, zoals franse woorden en vieringen als 5 mei.

• Oni|A
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02-2005

Oni|A

Drugs are good, mkay?

:Z:Z leuk voor de mensen die later geschiedenis leraar gaan worden ofzo, maar voor de anderen? boeien :7

Do you sniff or smoke?
[Dutch Power Cows] Malloten United

• PolarBear
  • Niet online
Op zaterdag 05 mei 2001 19:10 schreef Radical1980 het volgende:

[..]

De dag dat Duitsland zich overgaf...
Er is hoop voor Nederland ;)

• Radical1980
Op zaterdag 05 mei 2001 21:10 schreef LoWLaNDeR het volgende:
Dat vind ik nu echt zo''n stomme uitspraak. Te radicaal :)...

Ik heb bijvoorbeeld geen VWO gedaan en dat wil dus zeggen dat ik over een aantal onderwerpen geen kennis van zaken heb???
Volgens mij licht dat puur aan de interessegebieden van een persoon!

:(:(:(

• Radical1980
Oeps!!!

Licht=ligt...

Damn... Ben nog maar net wakker... Moet niet zo zwaar op stap gaan de volgende keer... :):):)

Verwijderd

Dat vindt ik weer minder belangrijk om te weten, leuk als je het weet, maar je loopt niet achter als je het niet zou weten. Nee ik denk eerder aan onze eigen gewoontes en taalgebruik, zoals franse woorden en vieringen als 5 mei.
Ik denk dat het niet voor iedereen even belangrijk is om deze dingen te weten. Iemand die de politiek in wil of er op een andere manier mee te maken gaat krijgen/heeft moet volgens mij wel weten hoe dat soort dingen zitten. Anders kun je hele pijnlijke fouten maken. En vooral in de politiek kun je je die eigenlijk niet veroorloven.

Voor mensen die niet op zo''n manier invloed hebben is het minder belangrijk, maar zodra mensen dingen gaan verkondigen (al is het maar in de kroeg) is het toch wel handig als ze de achtergrond kennen, anders zeggen ze misschien dingen die nergens op slaan.

Op zich is dat niet zo erg, en het gebeurt zo vaak, maar ook domme schreeuwende mensen hebben nog best invloed, al is het misschien niet zo direct. Maar voor mensen die zich niet met politiek bezighouden en zich niet over dergelijke zaken uitlaten is het niet zo erg als ze niets van de geschiedenis afweten.

Verder denk ik dat het op zich niet zo veel uit maakt of iemand de precieze jaartallen en namen en gezichten enz kent, maar wel de patronen achter het ontstaan van oorlogen en andere crises. Dan kunnen ze nieuwe dreigingen beter zien aankomen en daar verstandig op inspelen.

Ook is het best belangrijk om te weten welke landen "recent" oorlog hebben gehad, omdat zulke dingen vaak nog door blijven sudderen.

• BC3 Victim
Zelf ben ik erg geïnteresseerd in de 2de WO vooral mei ''40 (jammer dat daar nou weinig aandacht aan besteed wordt) maar als ik in de klas (3 VWO) rondkijk dan verbaast het me toch wel hoe weinig ze over het algemeen weten. Omdat we toevallig in Rotterdam wonen weten ze dat die stad gebombardeerd is maar wanneer? ja, in 1920 ofzo? Kvin dat je een paar data gewoon moet weten.. Algemene kennis?

Verwijderd

Op zaterdag 05 mei 2001 18:56 schreef PolarBear het volgende:
Totale capitulatie van Duitsland dacht ik.

Vind het trouwens best triest dat de jeugd erzo weinig vanaf weet. Geschiedenis vond ik toch een redelijk belangrijk vak (ook wel intereant). Vraag me ook af hoeveel mensen weten hoe Nederland is ontstaan e.d.

Beetje meer discovery kijken zou geen kwaad kunnen.

Verwijderd

Op zondag 06 mei 2001 21:46 schreef Tweaker het volgende:

[..]

Europe Victory Day was toch 9 mei?

Verwijderd

Op zondag 06 mei 2001 21:46 schreef Tweaker het volgende:

[..]

Vind het trouwens best triest dat de jeugd erzo weinig vanaf weet. Geschiedenis vond ik toch een redelijk belangrijk vak (ook wel intereant). Vraag me ook af hoeveel mensen weten hoe Nederland is ontstaan e.d.

Beetje meer discovery kijken zou geen kwaad kunnen.
Wat minder discovery zou ook geen kwaad kunnen hoor, wordt heel veel onzin over WO2 vertelt.

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

looskuh

Dawwgg

Op zondag 06 mei 2001 12:42 schreef Oni het volgende:
:Z:Z leuk voor de mensen die later geschiedenis leraar gaan worden ofzo, maar voor de anderen? boeien :7
Ignorance is bliss, niet?
Met zulke mensen kun je gewoon niks.
Er was gisteren een nogal onthutsend onderzoek onder scholieren van 12-18 jaar waarbij er een _veel_ te hoog aantal was wat uberhaupt niet eens WIST wanneer de woII zich afspeelde. triest, dieptriest.
Tsja ''t is wel een beetje verdraaiing van de werkelijkheid. De vraag luidde:
Van wanneer tot wanneer duurde de Tweede Wereldoorlog?
a. 1940 - 1945
b. 1939 - 1945
c. 1939 - 1944

Nou, c is het natuurlijk niet. Maar het grootste gedeelte koos toch voor a.
Dat is dus fout, alhoewel het wel goed werd gerekend. De vraag luidt duidelijk wanneer de Tweede Wereldoorlog was. Niet wanneer hij was in Nederland. Belachelijk vind ik het dat ze b fout rekenden.

Ik ben echter mensen tegengekomen IRL, die niet eens _ongeveer_ weten wanneer de Tweede Wereldoorlog was. (Uhh, 1960 ofzo, ja da weetik toch nie. hahaha. :-/ )

• RM-rf
  • Laatst online: 15:36

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

het zal misschien best zo zijn dat ''de jeugd'' (bleh, iedere keer dat ik dat zeg word een haar grijs) minder, weinig weet van ww2, maar dat wil nog niks zeggen.

probleem is een beetje dat die ''kennis'' gedefinieerd wordt als jaartalletjes (ook hier wordt tot drie keer toe jaartalletjes genoemd als ''bewijs van kennis'')

geschiedenis wordt niet bepaald door jaartalletjes, maar door oorzaken, verbanden, catalysatoren e.d.

wat dat betreft is het voor wo2 van belang ook te weten wat Chamberlain in 1938 deed, met Sudetenland in 1937, de machtsgreep van Hitler, en zijn ''democratische'' verkiezing (er bestaat namelijk een verschil tussen de democratische verkiezing van hitler in het voorjaar van 33 door minder dan een derde van de duits bevolking, en zijn machtsgreep in het najaar, na een publiciteits- en terreurcampagne, dat kan je veel leren hoe ondemocatische elementen (mis-)bruik kunnen maken van een democratische structuur)

begrip hiervan betekent eigenlijk al kennis van wo1 en de afloop hiervan (kennis over wo1 staat in nederland al helemaal op een laag pitje), hoe bijvoorbeeld een bewonderd politicus als Streseman (nobelprijs voor de vrede in 1929) al een voedingsbodem heeft gelegd die dankbaar later door Hitler is aangegrepen.

getalletjes en jaartallen zijn leuk voor statistieken, onderzoekers die wilen weten hoe ''de kennis van de jeugd'' is kunnen dat makkelijk gebruiken, immers op een vraag over een jaartal hoort een simpel goed-fout antwoord.
ook de ''zorgwekkende'' conclusies zijn erg interessant voor actualiteiten-rubrieken (''nederlandse jeugd weet heel goed in welk jaar wo2 voor nedeland uitbrak'' is namelijk geen nieuws, andersom is dat het wel).

maar voor de geschiedenisbeleving is het veel belangrijker hoe jongeren ermee omgaan, of ze op het moment dat het voor hen belangrijk wordt in staat zijn die kennis op te doen, dat lijkt me helemaal niet zo''n probleem.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Op zondag 06 mei 2001 13:53 schreef Radical1980 het volgende:

[..]

Dat vind ik nu echt zo''n stomme uitspraak. Te radicaal :)...

Ik heb bijvoorbeeld geen VWO gedaan en dat wil dus zeggen dat ik over een aantal onderwerpen geen kennis van zaken heb???
Volgens mij licht dat puur aan de interessegebieden van een persoon!

:(:(:(
uhm.. heb ik het over jou als persoon dan? Natuurlijk zijn er uitzonderingen, d''r zullen vast ook vele VWO-ers zijn die zich achter de oren krabben bij het jaartal 1600.

• PolarBear
  • Niet online
1600 - Slag bij Nieuwpoort >:)

En ik heb geeneens VWO gedaan ben eruit getrap na 2 jaar, ging toen maar HAVO doen ;)

En wat betrefd de tweede wereldoorlog je kan wel zeggen dat het komt door de eerst maar de eerste is weer gevolg van decennia van vijandigheden tussen Frankrijk en Duitsland dus hij is gewoon in 1939 begonnen. Bovendien heeft de Spaanse burgeroorlog voor ervaring aan Duitse kant gezorgd.

• Radical1980
Op maandag 07 mei 2001 11:30 schreef LoWLaNDeR het volgende:

[..]

uhm.. heb ik het over jou als persoon dan? Natuurlijk zijn er uitzonderingen, d''r zullen vast ook vele VWO-ers zijn die zich achter de oren krabben bij het jaartal 1600.
Zo vatte ik het op... Ik heb namelijk niet eens HAVO gedaan...

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:14

JT

VETAK y0

Mijn zus wist geen eens wanneer de 1e en 2e wereldoorlog begon :r:r:r |:(|:(|:(

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

geschiedenis wordt niet bepaald door jaartalletjes, maar door oorzaken, verbanden, catalysatoren e.d.
Mee eens.
Maar om oorzaak en gevolg goed uit elkaar te houden is het toch wel nodig om te weten wat tegelijk gebeurde in verschillende landen en hoe dingen op elkaar volgden.
Jaartallen zijn daar heel er handig bij, het is bijna onmogelijk om een goed overzicht te krijgen zonder die te gebruiken.

Het is niet perse nodig om alles op de dag nauwkeurig te onthouden, maar om het overzicht te krijgen is de makkelijkste manier om met jaartallen te komen.

Verwijderd

Ik denk dat er gewoon altijd jongeren zijn die de test niet serieus invullen. Het zou me niets verbazen dat uit zo''n test kan komen dat 1% niet eens wist DAT WO2 zich afgespeeld heeft...

Toch denk ik ook dat er een hoop sukkels rondopen die zoiets hebben van ''zal mij boeien'' en die er echt geen reet vanaf weten. Nouja, domme mensen zullen altijd wel blijven bestaan. Het heeft weinig zin je daaraan te ergeren (hoewel ik dat zelf ook regelmatig doe...).

• BC3 Victim
Op zondag 06 mei 2001 12:42 schreef Oni het volgende:
Heel veel voor anderen!! ik hoop het niet voor je maar ik wil jou wel eens horen praten mocht je zelf in zo''n situatie terecht komen. Maar ach waar zou je je druk over maken. Het is zo ver van je bed (denk je):(

• Floep
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Mijn eerste reactie op het feit dat zo weinig jongeren maar wisten wanneer de WO-II was was van: damn leert niemand hier meer wat? Leef ik in een land waar geen nederlander meer leeft? Ik bedoel, een beetje Nederlander, ook de jongeren moeten (vind ik) gewoon weten wanneer de WO-II en wie Hitler was. Dat is simpelweg algemene ontwikkeling iets wat een gemiddelde jongere toch wel enigzins zou moeten hebben.

Aan de andere kant als ik nu achteraf zie wat voor vraag er dus is gesteld denk ik eigenlijk niet dat het zo slecht is, meer een vertekenend beeld. Een deel van de ondervraagde jongeren zal ogetwijfeld van niet nederlandse komaf zijn, hiervan vind ik dat ook zij weten moeten wat er vroeger heeft gespeeld in nederland, ik wil niet discrimineren maar ik vind dat je de geschiedenis/cultuur/normen en waarden van het land waarin je woont kent en overneemt zolang je in dat land woont.
Pagina: 1