• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

Topicstarter
Ik vraag me wel is af hoe kunnen we ooit op 0 kelvin komen? Om gewoon uit te zoeken of dat echt niks meer op molekulen nivo beweegt?
Iemand een idee hoe je dit zou moeten doen?

Lekker zijn is een gave :)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

hehe... krijg je dan trouwens een systeem dat als geheel reageert? Het zogenaamde Bose-Einstein condensaat, waarbij alle onafhankelijke atomen ononderscheidbaar zijn?

Verwijderd

Volgens mij is 0 K geen reëele temperatuur, en is het niet zomaar een standstil van atomen. Je moet het meer zien als een asymptoot. Je kan het heel dicht benaderen, maar je zult er nooit komen. Je moet steeds meer energie onttrekken om hetzelfde absolute aantal graden te koelen bij lagere temperaturen.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Kunnen we niet, we kunnen er alleen heel dicht in de buurt komen.

Overigens is 0 Kelvin als volgt gedefinieerd: Een systeem heeft een temperatuur van 0 Kelvin als het aantal realisatietoestanden van het systeem gelijk is aan 1.

Voorbeeld: Je hebt 100 ''atomen'' waarover je x energiepakketjes kan verdelen zoals je wilt. Heb je 1 energie pakketje, dan zijn er 100 realisatietoestanden. 2 energiepakketjes en je hebt 100 x 100 / 2 = 5000 realisatietoestanden. Geen energiepakketjes, en je hebt meet 1 toestand, dus een temperatuur van 0 Kelvin.

Maar stel dat je een systeem hebt van 100 ''atomen'' die maximaal 1 energiepakketje kunnen opnemen. Dan is er bij 100 energiepakketjes dus ook een aantal realisatiemogelijkheden gelijk aan 1 (namelijk allemaal 1 pakketje), en is de temperatuur ook 0.

Temperatuur = constante van Boltzmann * Ln (Aantal realisatiemogelijkheden), voor de liefhebber.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik heb geen idee. :)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

Topicstarter
weet iemand tot hoe koud we wel kunnen komen tot nu toe?maar als je nu ergens zit waar dus absoluut nooit enige verwarming bij komt dus ook geen zonne warmte of zoeits degelijks dan moet het toch wel tot 0 kelvin kunnen kome?

Lekker zijn is een gave :)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op vrijdag 04 mei 2001 18:14 schreef ecteinascidin het volgende:
hehe... krijg je dan trouwens een systeem dat als geheel reageert? Het zogenaamde Bose-Einstein condensaat, waarbij alle onafhankelijke atomen ononderscheidbaar zijn?
Het Bose-Einstein Condensaat (BEC) krijg je al bij temperaturen die het absolute nulpunt naderen. Dit is al bereikt en er wordt nog druk mee geëxperimenteerd om de eigenschappen van het BEC te bepalen. Bij het absolute nulpunt wordt gesproken van een zgn. Puur Bose Condensaat.
Op vrijdag 04 mei 2001 21:26 schreef lordspacie het volgende:
weet iemand tot hoe koud we wel kunnen komen tot nu toe?
Op hele kleine schaal zijn temperaturen bereikt van een paar miljoensten van een graad boven het absolute nulpunt.
maar als je nu ergens zit waar dus absoluut nooit enige verwarming bij komt dus ook geen zonne warmte of zoeits degelijks dan moet het toch wel tot 0 kelvin kunnen kome?
Het probleem is dat je de kinetische energie uit de atomen moet zien te onttrekken. Dit kan alleen gebeuren door atomen met elkaar te laten botsen. Wanneer dat gebeurt zal altijd één van de atomen een hogere kinetische energie hebben. De truc is dan om die eruit te halen en de koude (met minder kinetische energie) over te houden. Dit gebeurt met een zgn. ''atoomval'' (atomic trap). Uiteraard kun je niet ongelimiteerd atomen blijven weghalen, want dan moet je beginnen met een oneindig aantal atomen, bovendien duurt dat ook nog eens oneindig lang. Niet echt praktisch... :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op vrijdag 04 mei 2001 18:14 schreef ecteinascidin het volgende:
Is begin ''95 bereikt door Cornell en Wieman bij 170 nK, Rubidium groep als ik me niet vergis. Ze hebben hiervoor in 1999 trouwens de Nederlandse Lorentzprijs gekregen.

Laagste temp mij bekend: 280 pK, Rhodium.
In hetzelfde expiriment tevens 100 pK maar dat volgde uit een berekening achteraf, die 280 pK was direct gemeten.

[edit]

@)$)(@$! ik tik te langzaam
Pagina: 1