• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
volgens mij is deze al een keer gevraagd, maar ik weet het antwoord nog steeds niet:

je hebt 12 balletjes, een daarvan is of lichter of zwaarder, je mag 3x wegen en zo erachter komen welke dat is

help me! ik zit er al een hele tijd mee

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
I.C.!! afsluiten deze handel

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Uhm, deze vraag staat toch in Raadsel topic die nog steeds loopt / actief is?

• MethinX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-12-2025

MethinX

't is wat!

De 3 groepjes van 4 klopt als een bus!
als er balans is is het makkelijk ...dan zit de afwijking in de andere 4. Weeg twee van deze 4 tegen twee van de 8 waarvan je weet dat ze gelijk zijn, gaat de balans uit balans dan is dit het tweetal waar de afwijking in zit... Weeg een van deze twee tegen een van de balletjes die zeker goed zijn en je weet het zeker!
Bij een verstoring van de balans in het eerste geval....
wissel je 3 balletjes van links naar rechts en van en van de 4 balletjes die je over hebt doe je er 3 aan de linkerkant, van de rechterkant wissellen er 3 naar de reservebank....
optie 1 er ontstaat een evenwicht dan zit bij de 3 gewisselde balletjes de afwijking en je weet of het balletje zwaarder of lichter is.
optie 2 de verstoring blijft gelijk...
De afwijking zit bij de twee balletjes waar je niet aan bent gekomen.. weeg een van deze tegen een balletje van de reservebank en je weet welke er afwijkt.
optie 3 de verstoring is omgekeerd...
De 3 balletjes uit het linker bakje bevat de afwijking en je weet of het lichter of zwaarder is.....
weeg twee van de 3 balletjes tegen elkaar je weet of het lichter of zwaarder moet zijn dussss.... is er evenwicht dan is het 3e balletje de afwijking en anders weet je het aan de hand van het fijt dat er een lichter of zwaarder is...

Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.