[BC3] Omgaan met ADHD en varianten daarvan

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:51

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Noemen ze dat niet gewoon de puberteit? :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik zit nu 6 maanden met een jongen in de klas die me ook al 6 maanden mateloos zit te irriteren. Maakt van alles een wedstrijd die hij moet winnen, wordt snel aggresief, kan niet luisteren en nog een paar kwaaltjes.

Ik volg nu de serie ''Kid In The Corner''. (Goeie serie, kijkt iemand hier ook naar?)
En toen ik dat ventje zag, zag ik bijna precies die jongen uit m''n klas. Ook de mentrix vertelde opeens dat hij een lichte vorm van ADD had.(ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder, oftewel Aandachts-Tekort-Stoornis met Hyperactiviteit, ADD is dus zonder Hyperactiviteit)

Hoe moet je nou met zo iemand omgaan?
Mensen zeggen: "Negeer em gewoon". Das dus onmogelijk, hij zit continue te treiteren en je kan geen normaal gesprek met em voeren (al enkele keren geprobeerd) want na 5 minuten is er weet iets dat hij vindt ''dus is het zo''.
De mentrix zegt dat er iets aan gedaan geword maar sinds het begin van het jaar zie ik geen verschil.

Moet je nou zeggen: "Ach laat em maar vervelend doen, hij kan er ook niks aan doen"?
Krijg de laatste tijd nogal sla-neigingen want je wordt echt helemaal gestoord.

Iemand een ideetje?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Op dinsdag 01 mei 2001 00:13 schreef Exirion het volgende:
Noemen ze dat niet gewoon de puberteit? :P
:)

Nee, maar serieus, dit ventje is echt ziek in ze hoofd

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12

Elvhenk

Madam Mikmak

Mee eens Nielsz. Er wordt met de term gegooid alsof het niets is. Zo zijn er ook rages in aandoeningen. Ik denk dat het gewoon een serie symptomen zijn, die nu op deze manier geclassificeerd worden. Vroeger heette dat bijv. mbd.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Ik ben overtuigd dat een ADHD(st)er net zo gek/normaal is als ieder ander, hij/zij heeft alleen een definieerbaar probleem.

Als je naar mensen kijkt heb je gasten die goede sociale vaardigheden hebt en absolute nono''s.

Vooral bij de nono''s versterk ADHD het nono''s wezen. Bij ADHD''s die wel sociaal vaardig zijn, zijn de problemen heel anders. Die worden vaak gek/gestoord van hun eigen chaos, als ze niet accepteren dat ze misschien iets anders leven/reageren dan wat men ''normaal'' vindt.

En ga a.u.b. niet alle ADHD vergelijken met die bij de topicstarter in de klas en die van de TV-serie. Want van alle ADHDers die ik ken is er geeneen zo. En ik ken er minstens één al 33 jaar....

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 01 mei 2001 00:25 schreef Duur het volgende:
En ik ken er minstens één al 33 jaar....
:)

Ja ze zijn allemaal anders. Het versterkt veel dingen. Zeker bij kinderen en pubbers is het een ramp voor zichzelf en de omgeving. Die hebben al wat minder remmen. Naarmate ze ouder worden krijgen ze er iets meer vat op. Na een jaar of 40-45 gaat het een stuk beter zegt er eentje die ik ken :)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• BC3 Victim
ADHD is een enorme hype. Heeft iemand een _beetje_ veel energie, is een _beetje_ irritant, dan wordt hij meteen bestempeld als ADHD. Ooit over nagedacht waarom er zo''n enorme ''adhd boom''(=engels) is? Niet omdat het zo veel is uitgebreidt, maar omdat er iets meer over bekend is. Vroeger was het gewoon een pokkejong, nu heeft hij een handicap. :r .
[ok, het heeft verder niets met het topic te maken, maar toch]
[edit: ADHD''ers zijn GEEN ''mongolen''!]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Op dinsdag 01 mei 2001 12:14 schreef nielsz het volgende:
ADHD is een enorme hype. Heeft iemand een _beetje_ veel energie, is een _beetje_ irritant, dan wordt hij meteen bestempeld als ADHD. Ooit over nagedacht waarom er zo''n enorme ''adhd boom''(=engels) is? Niet omdat het zo veel is uitgebreidt, maar omdat er iets meer over bekend is. Vroeger was het gewoon een pokkejong, nu heeft hij een handicap. :r .
[ok, het heeft verder niets met het topic te maken, maar toch]
[edit: ADHD''ers zijn GEEN ''mongolen''!]
Inderdaad. Daarom is nu in Amerika een schrikbarend percentage van de kinderen op de lagere school al aan de pillen omdat ouders niet meer weten hoe ze kinderen moeten opvoeden, waardoor die kinderen onhandelbaar worden. Vervolgens moeten de gevolgen van de foute opvoeding onderdrukt worden met drugs :r It''s a SICK world |:(

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Voor groot deel ben ik met bovenstaande eens.

Door alle ''sensationele'' media aandacht lijkt het of druk/chaotisch zijn ADHD zijn is.

De ''echte'' ADHDer komt door wat ik noem een ''mode'' ADHDer bijna in een verdom hoekje. Als je er vooruit komt dat je het hebt krijg je, mede door alle mediahype, vaak een reactie van stel je niet aan, neem een pilletje en het is over.

Dat slik een pilletje en het is over, daar heb ik vooral veel moeite mee. Ritalin valt kwa wetgeving en werking in dezelfde groep als cocaine. Alleen (bij mij) vermoord Ritalin alle creativiteit en gevoel, waardoor ik dan als zombie door het leven zou gaan.

Dit met het bij de meeste ADHDers aanwezige vergrote gevaar voor verslavingen, is een heel gevaarlijke combinatie.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12

Elvhenk

Madam Mikmak

Inderdaad: m.n. Ritalin. Dat is een schrikbarend eng medicijn, veel bijwerkingen (gegevens even niet bij de hand).

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Mijn broertje heeft ADHD en dat is erg lastig.

Is een hersenstoornis waar hij niks aan kan doen. Is gewoon erg moeilijk om mee om te gaan. Er zijn medicijnen voor wat het iets makkelijker gaat voor hem en de omgeving.

Moet hij wel do or de docter erkend zijn als iemand met ADHD.

There is no art to find the minds construction in the face

• JvS
  • Laatst online: 22:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hier ook een (mode?) ADHD''er. Ik ben door een psycholoog op dat spoor gezet, omdat ik nooit meer iets aan huiswerk deed en alles uitstelde. Ik zal de gegevens even ophoesten die bij mij overeen kwamen:
  • Altijd alles uitstellen
  • Overal aan beginnen, nooit iets afmaken
  • Van de hak op de tak springen, met m''n gedachten
  • Heel snel praten<li>Concentratie erg snel verliezen
En nog wel een paar geloof ik.</li>Al deze symptonen beschouw ikzelf niet als "ADHD" symptonen, maar gewoon als "lamzak" of "luilak" symptonen. Je zou eens moeten weten hoe zo''n psycholoog dan op je in loopt te lullen "dat je er niets aan kan doen" enzo, echt walgelijk

Ik ben dus ook ritalin gaan gebruiken, maar ik vond het dusdanig een hype, dat ik er ook weer mee gestopt ben.

Nu woon ik op mezelf, en maak er regelmatig een zooi van in m''n kamer, maar het blijft binnen de perken. Ik doe behoorlijk mee met de studie (kwestie van iets niet te moeilijks en interessants uitzoeken dus) en regel m''n zaken eindelijk goed! En dan bedoel ik vooral rekeningen betalen, IB-groep bellen, en al dat soor "moetjes" die ik vroeger altijd uitstelde, tot ik het nooit meer deed, en ineens een studieschuld had enzo |:(.

Het zou best kunnen dat ik echt ahdd heb (het is niet eens door een huisarts maar door een psycholoog gediagnosteerd (is dat een woord:?)), maar het is niet minder geworden door de ritalin, maar meer door erkenning van het probleem en er vervolgens (langzaam maar zeker) goed mee om leren te gaan.

edit:

En hier nog wat over de bijwerkingen van Ritalin.

Als je op www.google.com onder ritalin zoekt kom je op heel veel sites over adhd en ritalin uit...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Op dinsdag 01 mei 2001 13:19 schreef -Muppet- het volgende:
Moet hij wel do or de docter erkend zijn als iemand met ADHD.
Helaas doen veel ''trendy'' artsen ook mee aan de hypes en modes...

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Op dinsdag 01 mei 2001 13:22 schreef JvS het volgende:
  • Heel snel praten
  • Concentratie erg snel verliezen
Ik ben dus "exact" hetzelfde komt me ook heel bekend voor jouw verhaal ik doe dat dus ook.

Rekening uitstellen niet openen, mensen moeten bellen en het toch niet doen bla bla.

Weet nou niet of ik zelf ADHD heb, weet niet of het erfelijk is omdat mijn broertje het ook heeft.

Dat van die chaotische gedachte heb ik dus ook niemand begrijpt het in 1 keer omdat ik van hot naar her spring met onderwerpen. Moet het altijd ff toelichten waar ik het nu weer over heb.

There is no art to find the minds construction in the face

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Voor een heel groot aantal ADHDers verergerd middelen als ritalin enzo juist de problemen.

Ik denk dat heel veel problemen met/over/door ADHDers voorkomen/beheersbaar kunnen worden als de betrokkene en zijn omgeving er mee leert omgaan. Dus als hij/zij ermee stopt tegen de ADHD te vechten, want het moet nou eenmaal zo op deze manier.
Op het moment dat de ADHDer zegt ik heb dit, of beter, ik heb deze moeilijkheden/uitdagingen en ik ga eraan werken om ze om te buigen naar positieve eigenschappen. De meeste problemen vrij snel beheersbaar worden.

En een typische eigenschap van ADHDers is dat als ze gemotiveerd zijn om iets te doen/laten dat het meestal wel lukt, alleen als de motivatie wegvalt is het meestal ook gedaan miet het ''wel lukken''.

bovenstaand stukje is vrij generaliserend, het geld eigenlijk voor iedereen (ADHDer en normaal persoon), alleen weer voor vrij veel ADHDers is dit weer extremer dan wat normaal bevonden wordt.

Als je voor jezelf de moeilijkheden die je hebt accepteerd en er mee wil leren omgaan dat je dan een bijna ''perfect'' leven kunt lijden. Als je je minpunten/handicap kent kun je er mee omleren gaan.

Ja, als dit bericht een beetje vaag of chaotisch geworden is, hoop ik dat je het toch snapt, anders vraag om nadere uitleg :)

• BC3 Victim
Op dinsdag 01 mei 2001 13:22 schreef Exirion het volgende:

[..]

Helaas doen veel ''trendy'' artsen ook mee aan de hypes en modes...
Je moest eens weten hoeveel ouders "eisen" dat hun kind ritalin krijgt voorgeschreven.

Vroeger had je gewoon een druk kind, nu heeft het ADHD. De kinderen zijn niet veranderd de omstandigheden wel.

Verwijderd

de ouders zijn gewoon veranderd, welke ouders van tegenwoordig geven een kind nog gewoon een pak voor zijn broek als deze in een zeer actieve bui wat omgooit?
Dan vinden ze het nog gek dat hun kind nooit heeft geleerd om rustig te zijn en stoppen ze het later maar vol met ritalin.

• BC3 Victim
Op dinsdag 01 mei 2001 14:11 schreef [YR]paladin het volgende:
de ouders zijn gewoon veranderd, welke ouders van tegenwoordig geven een kind nog gewoon een pak voor zijn broek als deze in een zeer actieve bui wat omgooit?
Dan vinden ze het nog gek dat hun kind nooit heeft geleerd om rustig te zijn en stoppen ze het later maar vol met ritalin.
En dat vindt ik dan wel weer een _beetje_ simplistisch gedacht/gezegd.
Niet iedereen die ''zeer actief'' is heeft ADHD. Denk je dat mensen voor hun lol hun kinderen onder de drugs stoppen? God hij is wel druk vandaag, later we maar ff een paar pillen in de macaroni stoppen? Duh.
edit:
Er was maar 1 punt. :)

Verwijderd

Op dinsdag 01 mei 2001 13:22 schreef JvS het volgende:
  • Heel snel praten<li>Concentratie erg snel verliezen
</li>Die symptomen komen mij redelijk bekend voor :)
Behalve dan het snelle praten heb ik ook last gehad van deze symptomen. Misschien niet zo erg als iemand met ADHD, maar ik had er wel behoorlijk last van. Toen ik dat had was ADHD nog niet in de mode, dus ik was opeens overal allergisch voor. Ik mocht geen kleur- geur en smaakstoffen meer, geen melk, geen suiker. Maar ik ben er zelf achter gekomen dat het geen stoornis is, maar dat het gewoon eigenschappen van mij zijn. Daar heb ik zelf iets aan gedaan en tegenwoordig heb ik van vrijwel alle symptomen geen last meer. Ik stel nog te veel dingen uit (vooral betreft school) maar dat is normaal voor scholieren :). Ik heb ook nog steeds dat ik ergens mee begin en als dan het nieuwe er af is dan vind ik het niet meer leuk en doe ik er niks meer aan. Maar dingen die echt af moeten daar kan ik mezelf nu goed voor motiveren om ze toch af te maken. Concetratie kun je heel goed trainen.

Ik vraag me af hoeveel kinderen met ADHD echt een afwijking hebben en hoeveel gewoon drukke kinderen zijn die al die vervelende eigenschappen kunnen afleren. Drugs helpt iig niet bij het veranderen, maar een goede opvoeding is heel belangrijk denk ik.

/me is blij dat hij een goede opvoeding heeft gehad :P

• BC3 Victim
Op dinsdag 01 mei 2001 14:45 schreef nielsz het volgende:

[..]

En dat vindt ik dan wel weer een _beetje_ simplistisch gedacht/gezegd.
Niet iedereen die ''zeer actief'' is heeft ADHD. Denk je dat mensen voor hun lol hun kinderen onder de drugs stoppen? God hij is wel druk vandaag, later we maar ff een paar pillen in de macaroni stoppen? Duh.
edit:
Er was maar 1 punt. :)
Bijna geen kind dat zeer actief is heeft ADHD. Het wordt je gewoon aangepraat.

Wat ik al zei het ligt aan de omgeving dat kinderen onrustig en druk zijn. Vind je het gek, in huishoudens waar altijd stress is. Stress om op het werk te komen, stress bij het eten, stress bij het naar bedgaan, altijd haast haast haast. Maar ja, een duur huis dus beiden een baan, full-time natuurlijk. Ook nog ff sporten, dus bijna nooit thuis. Kinderen worden door school opgevangen, blijven elke dag over, tot 6 uur naschoolse opvang. Vreemd dat die kinderen zo hyper worden. Als je dan niet het lef hebt de oorzaak bij je zelf te zoeken en de oorzaak aan te pakken, dan bestrijd je toch gewoon het symptoom met ritalin.

• BC3 Victim
Op dinsdag 01 mei 2001 14:59 schreef Clarify het volgende:

[..]

Wat ik al zei het ligt aan de omgeving dat kinderen onrustig en druk zijn. Vind je het gek, in huishoudens waar altijd stress is. Stress om op het werk te komen, stress bij het eten, stress bij het naar bedgaan, altijd haast haast haast. Maar ja, een duur huis dus beiden een baan, full-time natuurlijk. Ook nog ff sporten, dus bijna nooit thuis. Kinderen worden door school opgevangen, blijven elke dag over, tot 6 uur naschoolse opvang. Vreemd dat die kinderen zo hyper worden. Als je dan niet het lef hebt de oorzaak bij je zelf te zoeken en de oorzaak aan te pakken, dan bestrijd je toch gewoon het symptoom met ritalin.
Maar dat is dus niet het geval bij die jongen uit m''n klas.
Z''n moeder zit gewoon thuis, ze wonen niet in een te grote nieuwbouwvilla, gaat gewoon na school naar huis...
Bij hem is het door een (erkende) dokter vastgesteld dat er iets mis is met die klep (hoe heetie ookweer?) in je hoofd waardoor je een minder goede rem kent.

Maar m''n vraag was eigenlijk: hoe kan je er nou het best mee omgaan?

• BC3 Victim
Op dinsdag 01 mei 2001 16:07 schreef bunkersite.com het volgende:

[..]

Maar dat is dus niet het geval bij die jongen uit m''n klas.
Z''n moeder zit gewoon thuis, ze wonen niet in een te grote nieuwbouwvilla, gaat gewoon na school naar huis...
Bij hem is het door een (erkende) dokter vastgesteld dat er iets mis is met die klep (hoe heetie ookweer?) in je hoofd waardoor je een minder goede rem kent.

Maar m''n vraag was eigenlijk: hoe kan je er nou het best mee omgaan?
Wat voor hem het beste is, proberen zo consequent mogelijk te reageren. Dus bij onterecht vragen om aandacht, hem negeren. In discussie gaan of telkens terecht wijzen maakt het alleen maar erger.

Als negeren niet werkt, dan is weglopen een optie. Als dat betekend dat je de klas verlaat, dan moet dat maar. Een "echt" ADHD kind heeft behoefte aan zeer duidelijke signalen.

Pagina: 1