• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Het verschil tussen nazi zijn en voor 5% van mening verschillen is wel giant groot hoor!
1) Wat zijn rare ideeën
2) Wanneer is iemand voor jou een vriend (en dus niet gewoon een kameraad?)

Verwijderd

Goede post.

Ik zou dus zeggen: als iemand voor 5% andere ideeen heeft, en die zijn heel fout, dan is het respect weg voor de hele persoon.
Dus einde vriendschap

Verwijderd

Nee, niet noodzakelijk. Nazi''s wel ja, en dat geldt ook voor de andere voorbelden.

Verwijderd

Ik vraag me af:

In hoeverre kun je goed bevriend zijn met iemand die foute ideeen heeft.

Bv, kun je bevriend zijn met een nazi, als je zelf geen nazi bent.

Bv, kun je je vriendschap los zien van het feit dat iemand zich altijd denigrerend opstelt naar vrouwen?

Als de maker van de Wendy''s Hitsige Homepage mijn vriend was geweest, was hij dat nu niet meer. No matter what.

Persoonlijk zou ik er dus de brui eraan geven.

Ik ga met mensen om omdat ik voornamelijk het geestelijk contact met die mensen waardeer. Als in iemands hoofd zulke grote wanorde gaat heersen dat dergelijke actie het gevolg zijn, denk ik dat het geestelijke contact voor mij niet meer interessant is. Dus einde vriendschap.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:15

BertV

Handgemaakt

Als in iemands hoofd zulke grote wanorde gaat heersen dat dergelijke actie het gevolg zijn
Mensen met andere meningen dan die van jouw(ja, ook nazi''s) hebben lijden gelijk aan geestelijk wannorde?

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op vrijdag 27 april 2001 14:44 schreef olav het volgende:
Ik vraag me af:

Bv, kun je je vriendschap los zien van het feit dat iemand zich altijd denigrerend opstelt naar vrouwen?

Als de maker van de Wendy''s Hitsige Homepage mijn vriend was geweest, was hij dat nu niet meer. No matter what.

Ik ga met mensen om omdat ik voornamelijk het geestelijk contact met die mensen waardeer. Als in iemands hoofd zulke grote wanorde gaat heersen dat dergelijke actie het gevolg zijn, denk ik dat het geestelijke contact voor mij niet meer interessant is. Dus einde vriendschap.
De basis voor een goede vriendschap is wederzijds respect en iets gemeenschappelijks.

Is het gemeenschappelijke weg, dan lul je 99 van de 100 x langs elkaar heen. Einde vriendschap
Is het respect weg en daarmee de acceptatie van elkaars handelen, dan houd het volgens mij ook op.

Conclusie: Er onstaat volgens mij geen vriendschap tussen mensen die niet bij elkaar passen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Coltrui
  • Niet online
edit: dubbelpost

• BC3 Victim
Op vrijdag 27 april 2001 15:10 schreef olav het volgende:
Goede post.

Ik zou dus zeggen: als iemand voor 5% andere ideeen heeft, en die zijn heel fout, dan is het respect weg voor de hele persoon.
Dus einde vriendschap
Dat ligt een beetje aan wat die 5% inhoud. Als het verschil was dat hij van cheesburgers houdt en ik van bigmac''s dan is er niets aan de hand.
Is hij of zij voor 5% overtuigd racist of iets anders rand-debielerigs, dan geen vriendschap. Die 5% gaan dan zo''n overheersende rol spelen. Juist omdat je je er totaal niet mee verbonden voelt.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Het verschil tussen nazi zijn en voor 5% van mening verschillen is wel giant groot hoor!
5% nazi idee, omdat iemand prima over een heleboel andere dingen prima op een interessante manier kan nadenken. Maar alleen dat onderwerp zint niet.

Waneer heeft iemand rare ideeen?

Ideeen die zodanig zijn dat ze in grote mate bedreigend zijn voor: lichamelijk welzijn (iemand die jou de hele tijd wil spanken), respect (Wendy''s pages...), humaniteit (Nazi''s), enz.

Wanneer is iemand een vriend

Lastige vraaag, ik kan daar niet een vast omlijnd antwoord op geven: een vriend is voor mij iemand met wie ik goeie gesprekken kan voeren, op een langdurige basis. Dan is ''goeie gesprekken'' natuurlijk weer te specificeren : interessant, grappig, verhelderend, ,humaan, doordenkend, ontdekkend, ontwikkelend enz.

• BC3 Victim
Op vrijdag 27 april 2001 15:20 schreef olav het volgende:
Nou ja, in zo verre is 5% maar nazi idee, omdat iemand prima over een heleboel andere dingen prima op een interessante manier kan nadenken.

Wanneer is iemand een vriend: Lastige vraaag, ik kan daar niet een vast omlijnd antwoord op geven: een vriend is voor mij iemand met wie ik goeie gesprekken kan voeren, op een langdurige basis. Dan is ''goeie gesprekken'' natuurlijk weer te specificeren : interessant, grappig, verhelderend, ,humaan, doordenkend, ontdekkend, ontwikkelend enz.
Eens, maar die 5% blijft dan altijd op de achtergrond meelopen. Of je moet zeggen, "och ik leer er wel mee omgaan". Ahw acceptatie van de 5%.
In ultimo ben je het zelf die beslist over het al dan niet accepteren van iemands denkwijze en/of gedrag,

• Coltrui
  • Niet online
Op vrijdag 27 april 2001 15:24 schreef Clarify het volgende:
[..]
In ultimo ben je het zelf die beslist over het al dan niet accepteren van iemands denkwijze en/of gedrag,
Daar draait het hem eigenlijk allemaal om.
Is zijn/haar vriendschap het waard om "het" erbij te nemen? Dat moet je dan maar zelf overwegen en kan niemand voor jou doen...

• BC3 Victim
Als iemand eens een keer iets doet, (ja die kerel met die pagina)omdat ie hardstikke in de war is. Is ie niet meteen mijn vriend niet meer hoor, ik voel me dan juist als vriend verplicht om hem daar op te wijzen en aan te sporen om zijn fout te verbeteren.

Aan de andere kant, zou ik toch wel een beetje aan mezelf gaan twijfelen (als vriend) als die kerel mijn vriend was geweest. Hoe kan het dat iemand die ik zo goed (denkt te)ken(nen)opeens tot zo''n daad komt? En heb ik hem verwaarloosd ofzo, dat ie op deze manier zijn frustraties moet uiten?

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 15:24 schreef Clarify het volgende:
Juist!

Ik wens dat dus niet te accepteren, omdat dat je dan zegt: ''je mag het best doen, maar niet hier'', en dat vind ik hypocriet.

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 15:28 schreef The_Ghost_II het volgende:
Ik voel me dan juist als vriend verplicht om hem daar op te wijzen en aan te sporen om zijn fout te verbeteren.
Uiteraard, voor vrienden gaat de sociale comparison theorie op: ik vertel mijn ideeen aan iemand om ze te ''toetsen'' aan zijn mening. zijn reactie is dan mijn evaluatie.

Ik zou dus tegen iemand zeggen dat ik bepaalde ideeen niet goed acht, en hij kan er verder weer mee doen wat hij wil. Als dat te lang doorgaat, en hij wordt overtuigder en overtuigder, dan is het op een bepaald moment afgelopen.

Hij evalueert immers ook mijn ideeen. Ik vertrouw zijn evaluatie dan niet meer.

Verwijderd

Mooi gesproken, en op mijn goede vrienden (N=2) is dit ook van toepassing.

Desalniettemin, mocht een van de twee ooit langdurig ''rare ideeen'' krijgen en ontwikkelen, dan gelden deze mooie zinnen niet meer voor mij....

• Coltrui
  • Niet online
Op vrijdag 27 april 2001 15:30 schreef olav het volgende:

Juist!

Ik wens dat dus niet te accepteren, omdat dat je dan zegt: ''je mag het best doen, maar niet hier'', en dat vind ik hypocriet.
Zoiets zeg je trouwens NOOIT tegen een vriend. Een vriend neem je zoals ie is en leg je geen beperkingen op omdat jou dat niet zint.

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 15:35 schreef Wezen het volgende:
Een vriend neem je zoals ie is en leg je geen beperkingen op omdat jou dat niet zint.
Triviaal onwaar: een vriend die opeens jou de hele tijd in je reet wil neuken (sorry voor het voorbeeld), is binnen een week geen vriend meer, als jij dat niet zelf ook wilt.

• Coltrui
  • Niet online
Op vrijdag 27 april 2001 15:37 schreef olav het volgende:
Triviaal onwaar: een vriend die opeens jou de hele tijd in je reet wil neuken (sorry voor het voorbeeld), is binnen een week geen vriend meer, als jij dat niet zelf ook wilt.
Komaan als dat het geval is is-ie toch gewoon geen vriend meer?
(Only diamants are 4ever als je begrijpt wat ik bedoel :) )

Verwijderd

Olav, als jij de discussie wil voeren op het niveau van: "... vrienden die je in de reet willen neuken ...."; geef je daarmee aan de discussie niet serieus te nemen en daarmee jezelf niet, want jij startte de topic. :r:r:r

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 15:47 schreef Wezen het volgende:
Komaan als dat het geval is is-ie toch gewoon geen vriend meer?
Dat is inderdaad wat ik beweer-> dan ben je het dus met mij eens
koekoeksjong:
...je daarmee aan de discussie niet serieus te nemen en daarmee jezelf niet, want jij startte de topic. :r:r:r
Sorry voor het voorbeeld! Ik moest toch wat aantonen, en dan zodanig dat het voor iedereen duidelijk was. Dit was het enige dat in mij op kwam, en is ABSOLUUT niet bedoeld om te zieken.

BTW: zelf al wat zinnigs gepost in mijn draad?

Verwijderd

Foute vrienden zijn mensen die je voor allerlei dingen uitmaken, vooral als je t moeilijk hebt. Mensen die je dus niet in je waarde laten, die je het gevoel geven dat je minder dan zij bent, dat zijn foute vrienden.

Ik spreek overigens uit zeer recente ervaring ja. :)

Verwijderd

Oké Olav; we zijn weer "vrienden" :);(( mooi vak overigens: statistiek....); tot de volgende "confrontatie";).

Verwijderd

Onlangs kreeg ik van een vriend een mailtje toegezonden met een bijlage dat als titel droeg: "friendship defined". De inhoud spreekt voor zich?
....... A Friend....

Accepts you as you are
Believes in "you"
Calls you just to say "HI"
Doesn''t give up on you
Envisions the whole of you (even the unfinished parts)
Forgives your mistakes
Gives unconditionally
Helps you
Invites you over
Just "be" with you
Keeps you close at heart
Loves you for who you are
Makes a difference in your life
Never Judges
Offer support
Picks you up
Quiets your fears
Raises your spirits
Says nice things about you
Tells you the truth when you need to hear it
Understands you
Values you
Walks beside you
X-plains thing you don''t understand
Yells when you won''t listen and
Zaps you back to reality
Het lijkt me niet dat hier wat tegenin valt te brengen :)

Verwijderd

Ja Olav; ik had zelf al iets gepost :) maar of dat zinnig was moet een ieder voor zich maar uitmaken, hoe het kwam weet ik niet maar toen ik het gepost had arriveerde ik op #55 en het bericht bleek verdwenen; drukte op de server? :? (ongeveer 16.30 uur). Moest daarna met spoed naar mijn werkgever (A.H.). Anyway; ik zal proberen te herhalen wat ik schreef.
Als ik iemand leer kennen die in mijn ogen "foute-ideeën" heeft kan ik, indien het tot een gesprek komt, die persoon mijn ideeën voorleggen en als we dan samen bereid zijn de discussie aan te gaan en deze open en eerlijk te voeren, kunnen we tot een uitwisseling komen die er tenslotte toe leidt dat we tot de conclusie komen om de ingenomen standpunten te herzien. Nodig daarvoor is natuurlijk wel de wederzijdse bereidheid om het eigen standpunt niet als een onaantastbare waarheid te zien en vooral open staan voor de ideeën van anderen is een vereiste. Dit soort discussies is helaas vaak niet mogelijk met, zoals je begrijpt, godsdienst-fanaten en mensen die ervan overtuigd zijn het énige, ware geloof te hebben gevonden.:r :r :r Deze personen sluiten zich op/af en staan niet open voor andermans ideeën.
In het voorbeeld dat jij stelt, iemand die zich denigrerend opstelt t.o.v. vrouwen, homo''s, buitenlanders enz., speelt een probleem mee van geheel andere orde. De persoon in kwestie, heeft het nodig andere mensen te vernederen in de -domme- veronderstelling dat hij daardoor in (eigen)waarde toeneemt (het is m.i. alleen dat en niets anders...). Vaak kan de desbetreffende persoon ook geen argumenten aandragen om zijn beweringen te staven. Waarom die "vriend" het nodig heeft anderen te denigreren komt meestal voort uit angst. Vraag je hem: "..ben je soms bang voor vrouwen..."of "..accepteer je het eigen stukje vrouw-zijn in jezelf niet?...", dan zal in veel gevallen blijken dat de "vriend" merkt dat jij dichter bij hem komt dan hem lief is en je niet snel meer opzoeken om met hem dergelijke gemeenplaatsen te delen. Het resultaat kan zijn dat je hem nooit meer terugziet of dat hij je na verloop van tijd weer komt opzoeken omdat hij begrepen heeft dat jij een serieuzer persoontje bent dan waarvoor hij je in eerste instantie had aangezien. In dat laatst geval is er sprake van vriendschap die de kans heeft uit te groeien tot een grotere...Veel succes Olav, enneh...je niet zo snel aangevallen voelen hoor; om je eigen woorden aan te halen: "..je wordt niet zomaar in je reet geneukt..." 8-) 8-)

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Foute vrienden is relatief, als jij b.v. nazi neigingen hebt hoe kan een nazi dan een foute vriend zijn als jij aan hem je overtuiging kwijt kan of andersom?
Ok buiten het feit om dat het fout is? [maar dat is omdat dit een extreem voorbeeld is]

In hoevere je vrienden kunt zijn met iemand die "fout"is?
Dat gaat heel simpel als je b.v. in de pubertijd zit.
''T is toch algauw omdat je ergens bij wilt horen of ergens juist niet bij wilt horen.

olav: wat is fout?
mischien kunnen we vrienden worden?

Only fools are enslaved by time and space.

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 22:29 schreef koekoeksjong het volgende:
Veel succes Olav, enneh...je niet zo snel aangevallen voelen hoor; om je eigen woorden aan te halen: "..je wordt niet zomaar in je reet geneukt..." 8-) 8-)
Ik ben het met je standpunt eens! Het komt eigenlijk op het zelfde neer wat ik beweer.

Ik voel me niet snel aangevallen, maar heb idd wel de neiging om terug te blaffen als iemand meteen mijn woorden op een flauwe manier opvat.

Verwijderd

Je moet je verbonden voelen met iemand en goed mee overweg kunnen, vertrouwen en respect zijn ook heel belangrijk.

MAAR :
Als ik iemand tegenkom, die aan bovenstaande voldoet, maar stiekum "Nazi" of "retenneuker" is (om je voorbeeld aan te halen), dan is dat voor mij geen reden om mijn respect/vertrouwen te verliezen, tenzij die persoon mij ervan probeert te overtuigen van zijn geloof/idealen.

• sjaakie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

sjaakie

Developer

Op vrijdag 27 april 2001 14:44 schreef olav het volgende:
Ik vraag me af:

Duidelijk, maar waar8-)!!!

Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker...

Pagina: 1