Ja Olav; ik had zelf al iets gepost

maar of dat zinnig was moet een ieder voor zich maar uitmaken, hoe het kwam weet ik niet maar toen ik het gepost had arriveerde ik op #55 en het bericht bleek verdwenen; drukte op de server?

(ongeveer 16.30 uur). Moest daarna met spoed naar mijn werkgever (A.H.). Anyway; ik zal proberen te herhalen wat ik schreef.
Als ik iemand leer kennen die in mijn ogen "foute-ideeën" heeft kan ik, indien het tot een gesprek komt, die persoon mijn ideeën voorleggen en als we dan samen bereid zijn de discussie aan te gaan en deze open en eerlijk te voeren, kunnen we tot een uitwisseling komen die er tenslotte toe leidt dat we tot de conclusie komen om de ingenomen standpunten te herzien. Nodig daarvoor is natuurlijk wel de wederzijdse bereidheid om het eigen standpunt niet als een onaantastbare waarheid te zien en vooral open staan voor de ideeën van anderen is een vereiste. Dit soort discussies is helaas vaak niet mogelijk met, zoals je begrijpt, godsdienst-fanaten en mensen die ervan overtuigd zijn het énige, ware geloof te hebben gevonden.:r

Deze personen sluiten zich op/af en staan niet open voor andermans ideeën.
In het voorbeeld dat jij stelt, iemand die zich denigrerend opstelt t.o.v. vrouwen, homo''s, buitenlanders enz., speelt een probleem mee van geheel andere orde. De persoon in kwestie, heeft het nodig andere mensen te vernederen in de -domme- veronderstelling dat hij daardoor in (eigen)waarde toeneemt (het is m.i. alleen dat en niets anders...). Vaak kan de desbetreffende persoon ook geen argumenten aandragen om zijn beweringen te staven. Waarom die "vriend" het nodig heeft anderen te denigreren komt meestal voort uit angst. Vraag je hem: "..ben je soms bang voor vrouwen..."of "..accepteer je het eigen stukje vrouw-zijn in jezelf niet?...", dan zal in veel gevallen blijken dat de "vriend" merkt dat jij dichter bij hem komt dan hem lief is en je niet snel meer opzoeken om met hem dergelijke gemeenplaatsen te delen. Het resultaat kan zijn dat je hem nooit meer terugziet of dat hij je na verloop van tijd weer komt opzoeken omdat hij begrepen heeft dat jij een serieuzer persoontje bent dan waarvoor hij je in eerste instantie had aangezien. In dat laatst geval is er sprake van vriendschap die de kans heeft uit te groeien tot een grotere...Veel succes Olav, enneh...je niet zo snel aangevallen voelen hoor; om je eigen woorden aan te halen: "..je wordt niet zomaar in je reet geneukt..."