De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
Ze hebben goden nodig omdat ze het niet kunnen verteren dat er geen doel is, dat ze na hun dood pleite zijn, dat er geen sturende macht is en om zaken te verklaren die ze zelf niet begrijpen.
Pure zwakte dus, mijns inziens
Verwijderd
Het is een verrijking van mijn leven.. In vele opzichten ook op spiritueel gebied.Op vrijdag 27 april 2001 13:46 schreef _-SToFFeL-_ het volgende:
Ik vraag me na het lezen van de andere topics af waarom iemand eigenlijk gelooft.
Heb je iets nodig om onverklaarbare dingen aan toe te wijzen, om je leven in te vullen, of geloof je omdat andere mensen het je zo geleerd hebben...?
P.S. ik geloof zelf niet in god(en)
Ieder ervaart zijn geloof weer anders en op zijn speciale manier.
Ik vind zelf dat het je leven een doel geeft.
Kemo
p.s je gelooft niet in god... Laat me raden... je gelooft in jezelf ... GOED HE! ik ben helderziend
Hallelujah! Lang leve Jezus en God!
Verwijderd
We hadden al zo''n vermoeden!Op vrijdag 27 april 2001 14:06 schreef Bigfoot72 het volgende:
Ik geloof omdat ik vrij dom ben, geen eigen mening heb en ook niet wil, gewoon wil doen wat goed is volgens anderen, en omdat ik zo nooit over ingewikkelde zaken hoef na te denken
Hallelujah! Lang leve Jezus en God!
Verwijderd
Dit kun je niet zeggen Shady.. Je moet toegeven, dat je het ook niet weet. Jij gist nu "ook"Op vrijdag 27 april 2001 14:00 schreef Shady het volgende:
Het is een combinatie van die zaken:
Ze hebben goden nodig omdat ze het niet kunnen verteren dat er geen doel is, dat ze na hun dood pleite zijn, dat er geen sturende macht is en om zaken te verklaren die ze zelf niet begrijpen.
Pure zwakte dus, mijns inziens
--Waarom al die moeite in geloven. We gaan toch dood en dan zijn we pleite.. dat is pas makkelijk denken...---
Als we dood zijn.. zullen we het pas weten Shady..
Verwijderd
Ieder heeft zijn levensdoel,maar daarnaast kan het verrijkt worden door je religie.Op vrijdag 27 april 2001 14:25 schreef Wezen het volgende:
[..]
Met alle respect hoor maar kan je dit even verduidelijken?
Welk doel kan je geloof je geven?
Wat wil je dus met geloof bereiken?
Heb je dan zonder geloof geen levensdoel?
Kemo
"Jij bent raar en stom, want je gelooft niet en kijkt niet verder dan je neus lang is"
vs.
"Jij gelooft in sprookjes en kunt niet bewijzen dat je overtuiging klopt"
*zucht*
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Verwijderd
Ik begrijp wat je bedoelt Lordy79. Je vertelde me dit in topic : een geloof topicOp vrijdag 27 april 2001 14:32 schreef Lordy79 het volgende:
Tjong.. daar gaan we weer.. Weer flamen tegen elkaar.
"Jij bent raar en stom, want je gelooft niet en kijkt niet verder dan je neus lang is"
vs.
"Jij gelooft in sprookjes en kunt niet bewijzen dat je overtuiging klopt"
*zucht*
Kemo
Ik ben totaal niet uit op een scheldpartij of een domme discussie van "jij bent fout, ik ben juist..." en be-/veroordeel zeker niemand owv al dan niet godsdienstig zijn.
Vraag me alleen af waar juist de vreugde van het geloven zit... (titel topic?)
Wat is het leven toch simpel he
nee kom op geef nu antwoord misschien bekeer je mij wel!Op vrijdag 27 april 2001 14:38 schreef Kemo het volgende:
[..]
als ik je het antwoord geef... Zal je dan er anders naar kijken..
Nee dus..
Kemo
Lekker zijn is een gave :)
Verwijderd
Hoe verrijkt het je levensdoel?
Nut is wat je er zelf inziet. Klinkt heel vaag, maar toch is het zo. Als jij zegt dat je niet gelooft, dan zie je gewoon het nut er niet van in...omdat het je gewon niks doet..
Ik heb een geloof, omdat het mij op vele fronten helpt (in het leven zelf) en spiritueel inzicht geeft.
Kemo
Ok.Op vrijdag 27 april 2001 15:17 schreef Kemo het volgende:
Ik was/ben geboren als moslim en ik kreeg het mee.
[cautious modus]
Mogen we dan stellen dat een van de redenen waarom iemand al dan niet gelooft zou kunnen zijn dat hij/zij het heeft meegekregen?
[/cautious mode]
Anders: zou je geloven moest je het niet van thuis meegekregen hebben?
(Eigenlijk een moeilijke vraag)
Verwijderd
Ik kreeg het al vanuit huis mee (dat is waar), maar voro een tijdje deed ik er niet zoveel aan en zat ik vol met vragen..Ik ging me erin verdiepen en ik ging op onderzoek uit.Op vrijdag 27 april 2001 15:20 schreef Wezen het volgende:
[..]
Ok.
[cautious modus]
Mogen we dan stellen dat een van de redenen waarom iemand al dan niet gelooft zou kunnen zijn dat hij/zij het heeft meegekregen?
[/cautious mode]
Anders: zou je geloven moest je het niet van thuis meegekregen hebben?
(Eigenlijk een moeilijke vraag)
--
een geloof moet je beleven, voordat je er het de nut er van inziet..
--
Een geloof moet diep in je zitten.. je kunt niet zeggen dat je gelovig bent en daarnaast de foutste dingen doet..
Als mensen (en dat is wat GOD wilde) goed voor zijn medemens is en de juiste dingen doet, dat naar een betere samenleving doelt met al zijn inwoners (dieren, planten, etc) dan is dat toch perfect!
je vraag:
Tuurlijk kan dat ook het geval zijn.. Zal vast wel.
Welke meerwaarde geeft een godsdienst?
[edit: typo
Verwijderd
Je moet de Islam (ik weet niet hoe het met ander godsdiensten is) niet zien als een label maar als een hulp een weg om de rechtvaardige en goede dingen in onze leven te doen. (typo''s)Op vrijdag 27 april 2001 15:51 schreef Wezen het volgende:
Ik weet het verschil tussen goed en kwaad (de oergedachte van alle godsdiensten) , leef daarnaar en dit is voor mij voldoende...
[edit: typo]
lees gecopieerde stuk hieronder (heb ik ook in een ander topic gebruikt)
[copy paste mode]
Are certain people arbitrarily guaranteed the Favor of God, while others are excluded? The Mercy of God is not restricted arbitrarily to any one peoples. Everyone and anyone is free to accept the path to God using their own free will and reason ,
"And they claim, `None shall ever enter Paradise unless he be a Jew'' - or `a Christian''. Such are their wishful beliefs! Say [to them, O Prophet]: `Produce an evidence for what you are claiming, if what you say is true!'' Yea, indeed: everyone who surrenders his whole being unto God, and is a doer of good, shall have his reward with his Sustainer, and all such need have no fear, and neither shall they grieve." [2:111-112]
[/copy paste mode]
dit heb ik van url: http://www.usc.edu/dept/MSA/introduction/introfornew.html
Kemo
Nee, dat zie je niet helemaal goed...Op vrijdag 27 april 2001 14:01 schreef Kemo het volgende:
p.s je gelooft niet in god... Laat me raden... je gelooft in jezelf ... GOED HE! ik ben helderziend
Ik geloof in de wetenschap, in dingen uitzoeken en verklaren, en ik weet ook wel dat we nooit alles zullen kunnen verklaren, maar of dat betekent dat niet alles te verklaren is betwijfel ik ten zeerste!
Ik vind het daarom een beetje naief om te zeggen dat je in een god gelooft, maar dat betekent weer niet dat ik niet kan begrijpen waarom mensen geloven, het zal best een houvast zijn in je leven, zoals ik in de wetenschap geloof...
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Ik geloof... niet in één of andere god.
Ik heb zeg maar mijn eigen levensovertuiging samengesteld uit een hoop informatie die ik gedurende mijn leven heb ontvangen.
En ik ben nog steeds op zoek naar meer informatie.
Ik leef niet volgens de regels van de wetenschap zoals wij die kennen, dus voor mij hoeft iets niet keihard bewezen te worden, iets kan voldoende genoeg aannemelijk gemaakt worden om het als waarheid te beschouwen.
Ik ben nu bijna 27 jaar en ik kan zeggen dat ik een heleboel heb geleerd over het hoe en waarom wij hier op aarde zijn.
En dan te bedenken dat ik tien jaar geleden precies zo dacht als zo''n 70% van de andere W&L-ers, namelijk dat als iets niet bewezen is, het ook niet bestaat.
Ook dacht ik dat mensen maar een God zouden verzinnen om er al het onverklaarbare aan toe te kennen. Nu denk ik er heel anders over. Ik ga dat niet uitleggen, ieder komt er voor zichzelf wel een keer achter en ieder doet dat op zijn eigen manier.
Ik wil alleen een boodschap kwijt: hang niet teveel aan de hedendaagse wetenschap, ga zelf op onderzoek uit.
If it ain't broken, play with it till it breaks.
Het mooie is altijd dat als je gelooft,
je altijd moet verantwoorden tegenover de niet gelovigen. Ze kijken jou altijd aan of iets mag of niet. Geloof moet je voelen. geloof en kerk zijn wel 2 verschillende onderwerpen. ik sta 1000% 8-ter het geloof, maar ik twijfel absoluut wel aan de kerk. Kerk is mensenwerk. God is realiteit!
Voor mij is het de interpretatie van de mens die misloopt.
Ik (voor mezelf) heb geen nood aan een boek dat mij vertelt wat goed is en kwaad is.
Wat vele mensen misschien over het hoofd zien:
De bijbel die wij kennen is een vertaling.
Het oud-Hebreeuws was veel rijker dan ons nederlands. Eén woord oud-Hebreeuws heeft voor onze taal misschien 20 verschillende betekenissen.
Daaruit is een vertaling (lees interpretatie) ontstaan, waarnaar wij zouden moeten leven?!
Verwijderd
heb je wel verteld, dat je dit niet leuk vind?
Heeft toch niemand gezegd?Op vrijdag 27 april 2001 16:25 schreef lordspacie het volgende:
En ik zie het punt er niet van in waarom ik minder of meer zou zijn als haar.
Nee, de paus gaat ''szaterdagsavond uit en komt om 10:00u z''n stamkroeg uit en wil gauw voor het slapengaan nog een misje meepikken...En het enige iritante aan het geloof vind ik dat je ZONDAGS vroeg je bed uit moet voor de kerk. Kunnen we dat niet een paar uur op schuiven?
ja heel leuk maar mijn vriendin mag niet tot 9 uur smorgens uitOp vrijdag 27 april 2001 16:31 schreef Wezen het volgende:
[..]
Heeft toch niemand gezegd?
[..]
Nee, de paus gaat ''szaterdagsavond uit en komt om 10:00u z''n stamkroeg uit en wil gauw voor het slapengaan nog een misje meepikken...
het is niet dwingen hoor d''r ouders hebben liever niet dat ik alleen in huis zit en willen dat ik mee ga. En kijk wat kan je er nou aan over houden dan een beetje moe zijn de heledagOp vrijdag 27 april 2001 16:43 schreef Kemo het volgende:
dat vindt ik wel heel erg.. ze dwingt je tot een bepaalde mate naar haar geloof..
heb je wel verteld, dat je dit niet leuk vind?
Dus ik zou iedereen die denkt dat hij in god gelooft willen vragen een omschrijving van god te geven die begrijpelijk is voor mensen.
Lord Daemon
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Verwijderd
Je bedoelt een visuele voorstelling van theïsten van hun god?Op vrijdag 27 april 2001 17:52 schreef Lord Daemon het volgende:
Ik wil een heel nieuw punt aansnijden. Mijn stelling is: niemand gelooft in god, omdat niemand een conceptie van god heeft die begrijpelijk is. Je kan niet ergens in geloven waar je niets van begrijpt, want waar geloof je dan in? Nergens.
Dus ik zou iedereen die denkt dat hij in god gelooft willen vragen een omschrijving van god te geven die begrijpelijk is voor mensen.
Lord Daemon
Of mag het ook een benadering van een godsbeeld zijn zonder concreet aanwijsbare onderdelen?
Er zijn zaken die ik nu niet begrijp (neem bijvoorbeeld hele ingewikkelde natuurkundige processen) maar toch geloof dat het zo is.
Ik vind een paar begrijpelijke karakteristieken al goed genoeg.Je bedoelt een visuele voorstelling van theïsten van hun god?
Of mag het ook een benadering van een godsbeeld zijn zonder concreet aanwijsbare onderdelen?
Sorry, maar dit is niet waar. Jij gelooft misschien "De Quantummechanica is waar.", maar jij gelooft niet dat iets waar is dat ook werkelijk de QM is, omdat jij die niet kent. Er is zeg maar niets in jouw hersenen dat correspondeert met de QM, hoewel er wel iets is dat correspondeert met het woord ''QuantumMechanica''.In iets geloven wat niet begrijpelijk is != nergens in geloven!
Er zijn zaken die ik nu niet begrijp (neem bijvoorbeeld hele ingewikkelde natuurkundige processen) maar toch geloof dat het zo is.
God = LiefdeOp vrijdag 27 april 2001 17:52 schreef Lord Daemon het volgende:
Ik wil een heel nieuw punt aansnijden. Mijn stelling is: niemand gelooft in god, omdat niemand een conceptie van god heeft die begrijpelijk is. Je kan niet ergens in geloven waar je niets van begrijpt, want waar geloof je dan in? Nergens.
Lord Daemon
die conceptiebegrijp je toch wel lijkt mij
Dat is de enige echte God
Verwijderd
OK, een paar is 2:Op vrijdag 27 april 2001 20:55 schreef Lord Daemon het volgende:
Ik vind een paar begrijpelijke karakteristieken al goed genoeg.
1) God is liefdevol;
2) God is rechtvaardig.
Daar valt door mensen toch best wel wat van voor te stellen/te begrijpen.
Als god liefdevol is waarom heeft ie maria dan de heilige maria geen beurt gegeven? Neuken is liefde toch? Maar goed en god is niet rechtvaardig want hij laat kans armen kinderen zommaar dood gaan lekker ben je dan bezig. EN hoe vaak is ie op aarde nooit hij blijft altijd op een veilige afstand. Lekker laf dus. Geef mij de duivel maar die kom zo nu en dan nog wel is op de aarde.Op vrijdag 27 april 2001 21:15 schreef Lollige_smurf het volgende:
[..]
OK, een paar is 2:
1) God is liefdevol;
2) God is rechtvaardig.
Daar valt door mensen toch best wel wat van voor te stellen/te begrijpen.
sorry suus je weet dat ik zo eroverdenk
HA! Wat is het verschil tussen goed en kwaad jou dan? Dat is ongetwijfeld anders dan dat van een ander hier en nummer 3 heeft weer een ander idee over goed en kwaad.Op vrijdag 27 april 2001 15:51 schreef Wezen het volgende:
Ik weet het verschil tussen goed en kwaad (de oergedachte van alle godsdiensten) , leef daarnaar en dit is voor mij voldoende...
Dat vind ik 1 van de problemen van niet-geloven. Er is geen Universeel, Overal- en Altijdgeldene Moraal.
Dat heb ik al eens gedaan. Waarbij ik aanteken dat het inderdaad onmogelijk is om God te doorgronden aangezien Hij VEEL groter is dan wij.Op vrijdag 27 april 2001 17:52 schreef Lord Daemon het volgende:
Lord Daemon
Komt ie:
Het is overigens onder voorbehoud en puur gebaseerd op mijn parate kennis om 1:30 ''s nachts over God zoals Hij zich in de bijbel openbaart en ik ga proberen deze dingen enigzins bij te schaven.
Eigenschappen van God:
E1) Eeuwig: Hij kent geen tijd, heeft de tijd geschapen
E2) Almachtig: God staat bovenaan. Is de oorsprong van alles en kan overal en altijd ingrijpen waar Hij wil.
E3) God is Alomtegenwoordig: er gaat niets buiten God om, wat ook eigenlijk een afgeleide is van zijn Eeuwigheid en Almacht.
E4) God voert zijn Plan uit en niets dat Hem daarvan zal weerhouden.
E5) God is Liefdevol en vol genade.
E6) God is Rechtvaardig en zal geen overtreding onbestraft laten.
Wat is Gods Plan?
P1) God heeft de mens goed en naar Zijn Beeld geschapen met een vrije wil om bij God te blijven of zich van Hem af te keren.
P2) God heeft voorzien dat de mens in zonde zal vallen. Hij is immers Alwetend. Dit hoort ook bij Gods Plan.
P3) De mens valt in zonde en staat dus in de schuld bij God. God is Rechtvaardig (E6) en zal de zonde dus niet door de vingers zien en zal zijn Almacht dus niet aanwenden om de schepping weer zonder boetedoening te herstellen.
P4) God heeft Zijn Zoon, Jezus Christus, gezonden om de kloof tussen mens en God te dichten. (E5 waarbij ook aan E6 wordt voldaan)
P5) Elk mens heeft hierdoor de mogelijkheid te geven om (terug) te gaan naar God.
P6) Jezus zal wederkeren op aarde en alle levenden en doden zullen geoordeeld worden en goed en kwaad zullen weer gescheiden worden.
P7) God wil uiteindelijk een wereld met mensen die uit vrije wil voor Hem gekozen hebben en de weg daarvoor is P1 t/m P5. De zondeval is dan ook geen streep of omweg van Gods Plan, maar een gePLANd onderdeel.
"P8)" Als er nog iemand op de nieuwe aarde tegen God opstaat na de wederkomst van Jezus, wat op zich zeer onwaarschijnlijk is aangezien iedereen uit vrije wil eerder voor God gekozen heeft, kan God refereren naar onze wereldgeschiedenis en laten zien dat de mens het zonder God niet redden kan en zal. Dit is de ''winst'' die behaald is tussen de fase tussen P1 en P2 en de fase die ontstaat na P7.
NB: P8 zet ik tussen haakjes omdat ik hier minder zeker van ben en weinig bijbelse fundamenten kan bedenken, maar ik heb het eens gelezen en ik kan er zo 1-2-3 geen bijbelse tegenwerpsels voor verzinnen.
Verwijderd
Dit vind ik een zeer zinloze kreet. Hoe kan iets nou liefde zijn
Hier mee is het al helemaal duidelijk dat iets of iemand onmogelijk liefde kan zijn. Omdat liefde gehechtheid aan een persoon of zaak is. Dat kan dus onmogelijk iets zijn wat je bent. Je kan niet de ''gehechtheid'' zijn.lief·de (de ~ (v.))
1 gehechtheid aan een persoon of zaak
2 genegenheid van personen tegenover elkaar, gebaseerd op seksuele aantrekkingskracht
3 warme belangstelling voor een zaak
En dan over god = rechtvaardig.
Dan wil ik eerst even je definitie van rechtvaardig. Dit verhaal vind ik bijvoorbeeld allerminst rechtvaardig:
Lang geleden in duistere tijden verscheen god aan abraham, hoi abraham jij moet gaan reizen, naar kanaan! Ok, na lang omzwerven is ie er. Maar na een tijdje moeten ze ff naar egypte verhuizen aangezien er een hongersnood is en een israeliet onderkoning is van egypte. Goed na een tijdje gaan ze maar weer is naar kanaan. Komen ze daar aan (na heel lang) gaan ze is kijken, hmmz wonen allemaal andere mensen, wat nu
Ok, en israel slacht zo''n beetje heel kanaan af en gaan er fijn wonen
Rechtvaardig huh?
Waarom zou ik dat niet geloven? Als jij dat zegt wil ik dat best geloven hoor, ik snap het probleem niet.maar jij gelooft niet dat iets waar is dat ook werkelijk de QM is, omdat jij die niet kent.
Okee okee..Op zaterdag 28 april 2001 02:01 schreef morgoth het volgende:
Ten eerste over god = liefde.
Dit vind ik een zeer zinloze kreet. Hoe kan iets nou liefde zijnJe kan liefde tot iets hebben, maar een levend iets kan onmogelijk de eigenschap liefde hebben.
God is zeer, zeer, ZEER liefdevol, met name naar de mensheid toe en heeft Zijn Zoon gestuurd om ons te redden van iets wat we aan onszelf te danken hebben. Wat overigens niet inhoudt dat Gods Rechtvaardigheid een minderwaardige eigenschap is t.o.v. zijn Liefde. God laat geen zonde onbestraft. Dit is misschien ook de sleutel voor jouw 2e dilemma.
Abram (later Abraham) moest naar een land dat God zou wijzen en God zou Abra(ha)m zegenen. Dit is een begin van Gods plan. Ver, heel ver na Abraham is Jezus geboren die ons heeft verlost van onze zonden.Dan wil ik eerst even je definitie van rechtvaardig. Dit verhaal vind ik bijvoorbeeld allerminst rechtvaardig:
[...abraham-afslachting-verhaal...]
Waarom moesten alle mensen dood? Dat is een moeilijke zaak. Een ex-vriendin van mij zei dat wat toen gebeurde precies hetzelfde is wat er nu in het Midden-Oosten gebeurt: volkeren uitmoorden in de naam van God (of Allah). Dus menselijk gezien is het verwerpelijk.
De mensen in kanaan zondigden tegen God dus God had het Recht (rechtvaardig) om ze te doden. Wreed? Menselijk gezien wel. Waarom ook ''onschuldige'' kinderen dood? Omdat Gods wet zo in elkaar zit.
Of ik het begrijp? Nee... vind ik 1 van de weinige dingen uit de bijbel die ik nog niet begrijp. Maar ik hoop dat ooit te gaan doen, heb ik nog een heel leven voor.
Ik beloof hierbij plechtig dat ik binnenkort over dit soort zaken een superbrute topic ga openen (met behulp van arnaud, voor intimi
maar ik heb wel een soort bijgeloof.
Als bijv alles tegenzit zit ook ECHT alles tegen.
En dat sommige dingen niet zoveel voorkomen en als ze voorkomen dan ongelegen
ik denk dat dit soort bijgeloof iedereen wel heeft.
Stel nu dat je God niet kan begrijpen. Dan gaat een gesprek aldus: "Ik geloof in God." "Wat is God?" "Ja, dat begrijp ik eigenlijk niet." "Waar geloof je dan in?" "Weet ik eigenlijk niet." "Hoe is jouw geloof dan anders dan helemaal geen geloof?"
Dit is het theistisch agnosticisme, en het is onverdedigbaar omdat je niets hebt om te verdedigen. Dus je moet god wel begrijpelijke eigenschappen toedichten.
George H Smith geeft in zijn ''Atheism'' de volgende eisen aan deze eigenschappen, en die lijken mij idd zeer logisch:
a) Is the attribute internally consistent?
b) Is the attribute consistent with the other proposed attributes of God?
c) Is the attribute applied within the proper context?
d) Does the attribute give us positive knowledge of God''s nature?
e) Is the attribute knowable?
f) Is the attribute compatible with known facts?
Laten wij eens kijken naar de gegeven eigenschappen van God/god.
Als ''Liefde'' = ''liefde'', zoals in het woordenboek zeg maar, dan zijn er twee mogelijkheden. 1) je gebruikt dit woord in de verkeerde context, want het is geen eigenschap maar een selfstandig naamwoord (Zie morgoth) of 2) God == liefde, en het woord ''God'' is dus overbodig.God = Liefde
Als ''Liefde'' != ''liefde'', dan weet ik niet wat je er wel mee bedoelt. Dan is deze eigenschap dus niet begrijpelijk, en faalt hij ook.
Ik ook, ben ik dan God? Nee. Liefdevol is wel leuke eigenschap, maar die gaat op voor zo veel wezens.1) God is liefdevol
Idem. Met alleen liefdevol en rechtvaardig kom je er niet; een redelijk deel van de wereldbevolking is dat ook, en tenzij jij die God noemt lijkt me dat niet helemaal de bedoeling.2) God is rechtvaardig.
Het vervelende van deze eigenschap is dat zij onbegrijpbaar is. Wij kennen alleen dingen binnen de tijd; onze kennis is gebaseerd op tijd. Hoe zouden wij ''buiten de tijd'' kunnen begrijpen? Niet. Ik stel dat dit een eigenschap is die ons niet dichter bij een begrijpelijke god brengt, en ons in feite niets over God vertelt omdat wij haar niet begrijpen.E1) Eeuwig: Hij kent geen tijd, heeft de tijd geschapen
Almachtig betekent per definitie dat als God iets wil, het gebeurt. Hierbij hoeft God geen middelen te gebruiken, want hij is almachtig. Hij doet geen acties, want zijn Wil is genoeg. Hij kan geen doelen hebben, want als Hij een doel heeft, heeft hij het ''onmiddellijk'' bereikt. God, als Hij almachtig is, staat dus buiten de causaliteit, en kan via onbegrijpelijke weg onbegrijpelijke dingen laten gebeuren. Nu, ''buiten de causaliteit'' is even onbegrijpelijk als ''buiten de tijd''! Hier kunnen wij niets mee, voor ons mensen is dit betekenisloos, het valt buiten onze epistemologie. Ook deze eigenschap brengt ons niet dichter bij een begrijpelijk beeld van God.E2) Almachtig: God staat bovenaan. Is de oorsprong van alles en kan overal en altijd ingrijpen waar Hij wil.
Is dit dan te begrijpen? Nee. Een mens kan zich niets voorstellen bij Alomtegenwoordigheid. Is God waar ik nu ben? Hoe doet hij dat dan? Waarom zie ik hem niet? Waar is hij van gemaakt? Opnieuw, dit helpt ons niets om een cognitieve inhoud aan God te geven.E3) God is Alomtegenwoordig: er gaat niets buiten God om, wat ook eigenlijk een afgeleide is van zijn Eeuwigheid en Almacht.
Equivalent aan Almacht, en in tegenspraak met Almacht. (Want een almachtig wezen kan geen plannen hebben, daar Zijn wensen altijd direct werkelijkheid zijn.)E4) God voert zijn Plan uit en niets dat Hem daarvan zal weerhouden.
Zie boven, geldt ook veer zat mensen.E5) God is Liefdevol en vol genade.
Logisch gevolg uit Almacht, zie kritiek daar.E6) God is Rechtvaardig en zal geen overtreding onbestraft laten.
Lord Daemon
Verwijderd
Jep, noem ze BASIC RULEZ voor een leuk leven.Op vrijdag 27 april 2001 16:23 schreef Wezen het volgende:
Ik vind de grondgedachte van iedere godsdienst (die denk ik overal hetzelfde is) best ok is.
1. moord niet
2. steel niet.
3. neuk je buurvrouw/man niet.
4. haat niet
5. wees geduldig en vriendelijk
6. enz
Iedereen met een beetje verstand ziet in dat dit noodzakelijke voorwaarden zijn voor een probleemloos leven. Let wel: noodzakleijk is wellicht niet voldoende!
Is dit dan een big deal?
Ja, om je er consistent aan te houden. De omgeving werkt soms zo tegen, dat het bijna onmogelijk is, volledig volgens dit streven te werken.
Conclusie: het is handig mensen te doordringen met deze regels, omdat wellicht mensen er meer naar gaan leven.
Precies, mensen gaan zeiken over kleine verschillen tussen verschillende versies van een heilig boek, en daarbij verliezen ze VOLLEDIG alle basic rulez uit het oog.Voor mij is het de interpretatie van de mens die misloopt.
Verwijderd
In de strekking van mijn verhaal: met een klein beetje verstand kan iedereen deze regels bedenken.Ik (voor mezelf) heb geen nood aan een boek dat mij vertelt wat goed is en kwaad is.
Jep, en dat kan ook wel: kijk als er staat:Daaruit is een vertaling (lees interpretatie) ontstaan, waarnaar wij zouden moeten leven?!
"Heb uw naaste lief", is de strekking voor iedereen duidelijk. Als je wilt zeiken dan is dat niet meer het geval, want
uw naaste vertaald uit het hebreeuws kan wellicht betekenen:
1. je buren
2. je vrienden
3. je collega''s
en als je dan zo hard gaat zeiken dat je de triviale regel "heb uw naaste lief" uit het oog verliest, dan ben je dus DOM bezig.
Verwijderd
Mooie redenering!!!*D*DOp zaterdag 28 april 2001 11:28 schreef Lord Daemon het volgende:
Eerst nog even Morgoth ervan overtuigen dat je niet in god kan geloven als je hem geen bergijpelijke eigenschappen toe kan dichten.
Dat is fout he?Ik ook, ben ik dan God? Nee. Liefdevol is wel leuke eigenschap, maar die gaat op voor zo veel wezens.
Als iets "God" is, dan is het ook "liefde" impliceert NIET dat iets dat "liefde" is, ook "GOD" is.
Bv: "Als het regent, dan is het nat" impliceert NIET, dat als het "nat" is, dat het dan "geregend" heeft.
Doe datEerst nog even Morgoth ervan overtuigen dat je niet in god kan geloven als je hem geen bergijpelijke eigenschappen toe kan dichten.
Je hebt een geloof die je niet begrijpt, volgens mij is dat niet een lege verzameling waar je in gelooft.Stel nu dat je God niet kan begrijpen. Dan gaat een gesprek aldus: "Ik geloof in God." "Wat is God?" "Ja, dat begrijp ik eigenlijk niet." "Waar geloof je dan in?" "Weet ik eigenlijk niet." "Hoe is jouw geloof dan anders dan helemaal geen geloof?"
Jij gaat er dus vanuit dat je een geloof moet kunnen verdedigen, misschien geloof je het juist wel om dat je het niet kan verdedigen.Dit is het theistisch agnosticisme, en het is onverdedigbaar omdat je niets hebt om te verdedigen. Dus je moet god wel begrijpelijke eigenschappen toedichten.
Op zich logisch, maar zoals je merkt ben ik het er niet mee eens dat deze dingen minimaal nodig zijn voor een geloof in een god.George H Smith geeft in zijn ''Atheism'' de volgende eisen aan deze eigenschappen, en die lijken mij idd zeer logisch:
Als we de god uit de bijbel nemen dan klopt of de definitie van almachtheid niet of god klopt niet, je zegt dat als god iets wilt dat het per definitie gebeurt. Maar in de bijbel staat dat god wil dat iedereen in de hemel komt, en dat gebeurt niet....Almachtig betekent per definitie dat als God iets wil, het gebeurt. Hierbij hoeft God geen middelen te gebruiken, want hij is almachtig. Hij doet geen acties, want zijn Wil is genoeg. Hij kan geen doelen hebben, want als Hij een doel heeft, heeft hij het ''onmiddellijk'' bereikt. God, als Hij almachtig is, staat dus buiten de causaliteit, en kan via onbegrijpelijke weg onbegrijpelijke dingen laten gebeuren. Nu, ''buiten de causaliteit'' is even onbegrijpelijk als ''buiten de tijd''! Hier kunnen wij niets mee, voor ons mensen is dit betekenisloos, het valt buiten onze epistemologie. Ook deze eigenschap brengt ons niet dichter bij een begrijpelijk beeld van God.
Wat spoort er niet?
Verwijderd
Dat maakt voor de vraagstelling niet uit. Je vroeg een paar (door mensen begrijpelijke) karakteristieken van God. Nu, die geef ik je. Ik geef nergens aan dat, als je zelf die eigenschappen bezit, je dan zelf God bent.1) God is liefdevol;
Ik ook, ben ik dan God? Nee. Liefdevol is wel leuke eigenschap, maar die gaat op voor zo veel wezens.
2) God is rechtvaardig.
Idem. Met alleen liefdevol en rechtvaardig kom je er niet; een redelijk deel van de wereldbevolking is dat ook, en tenzij jij die God noemt lijkt me dat niet helemaal de bedoeling.
Over de eeuwigheid van God: op zichzelf is dit idd een voor mensen niet-te-doorgronden begrip. Maar het zegt wel iets over God, namelijk dat Hij zelf buiten ons begrip van tijd staat. Niet dat wij zo direct daar wat aan hebben, maar het geeft wel aan dat we eens zelf deel gaan uitmaken van die eeuwigheid (volgens o.a. christendom).
Het valt me overigens wel op, hoe vaak er in boeken en preken een verwijzing naar die eeuwigheid wordt gegeven, terwijl wij mensen er eigenlijk geen concrete voorstelling van kunnen maken (een pure geloofskwestie dus).
Maar waarom zou God niet een z.g. plan hebben die Hij uitvoert? Waarom zouden Zijn wensen direct (binnen ons tijdsbegrip) in vervulling moeten gaan? Als dat zo zou zijn, houdt dat in dat God niet almachtig is, want dan heeft Hij geen grip op onze tijd. De uitvoer van dat plan heeft enkel betrekking binnen ons tijdsbegrip. Voor God zelf zal dat plan allang (???) uitgevoerd moeten zijn.
Maar goed: zolang we God alleen eigenschappen gaan toekennen die buiten ons voorstellingsvermogen liggen, kunnen mensen er op een rationele wijze niet van overtuigt worden dat God bestaat. Dan wordt het een kwestie van geloven (dat blijft het zowiezo).
Door in Gods Woord te lezen leer je Hem kennen. Dat is dan ook een opdracht van God: lees de bijbel zodat je God leert kennen.Op zaterdag 28 april 2001 11:28 schreef Lord Daemon het volgende:
Stel nu dat je God niet kan begrijpen. Dan gaat een gesprek aldus: "Ik geloof in God." "Wat is God?" "Ja, dat begrijp ik eigenlijk niet." "Waar geloof je dan in?" "Weet ik eigenlijk niet." "Hoe is jouw geloof dan anders dan helemaal geen geloof?"
God is liefdevol
Ik ook, ben ik dan God? Nee. Liefdevol is wel leuke eigenschap, maar die gaat op voor zo veel wezens.
[/quote]
Misschien gedeeltelijk. Maar niet ultieme liefde voor AL je naasten en God. Vrienden liefhebben is heel goed te doen, daar heb je ook best veel voor over. God vraagt van ons ultieme liefde. ''Wie zijn vader of moeder boven Mij stelt, is Mij niet waardig''. Geen schepsel is volmaakt van liefde. Daarbij ben ik sowieso iets pessimistischer over de liefde-graad van de mensheid.
Niet Rechtvaardig naar Gods Wet. Zie Liefdevol. Geen mens en geen menselijke rechter is volmaakt liefdevol of rechtvaardig. Wat is Recht? Dat is voor jou heel anders dan voor mij en voor nummer 3 nog weer anders.God is Rechtvaardig
Idem. Met alleen liefdevol en rechtvaardig kom je er niet; een redelijk deel van de wereldbevolking is dat ook, en tenzij jij die God noemt lijkt me dat niet helemaal de bedoeling.
God is inderdaad niet volledig te begrijpen, net zoals een vlo in het rijksmuseum niet begrijpt hoe de wereld in elkaar zit. (deze metafoor heb ik ergens op W&L horen luiden)God is Eeuwig
Het vervelende van deze eigenschap is dat zij onbegrijpbaar is. Wij kennen alleen dingen binnen de tijd; onze kennis is gebaseerd op tijd. Hoe zouden wij ''buiten de tijd'' kunnen begrijpen? Niet. Ik stel dat dit een eigenschap is die ons niet dichter bij een begrijpelijke god brengt, en ons in feite niets over God vertelt omdat wij haar niet begrijpen.
God is Almachtig. 1 korte zin was genoeg om licht te creeren. God heeft een mens geschapen met een vrije wil en in principe zou je kunnen zeggen dat God dus een deel van zijn Almacht heeft ''ingeleverd''. Toch is dat niet zo. Iemand vergeleek het met iemand die op het dak van een flat staat. Je KUNT dan naar beneden springen, maar je WILT het niet. Gods WIL is om een situatie te creeren waarbij God en mens in harmonie met elkaar kunnen leven. God past zich min of meer aan binnen de menselijke mogelijkheden om dit doel te bereiken. Maar dat neemt niet weg dat Hij met 1 woord het hele universum kan doen oplossen.God is Almachtig
Almachtig betekent per definitie dat als God iets wil, het gebeurt. Hierbij hoeft God geen middelen te gebruiken, want hij is almachtig. Hij doet geen acties, want zijn Wil is genoeg. Hij kan geen doelen hebben, want als Hij een doel heeft, heeft hij het ''onmiddellijk'' bereikt. God, als Hij almachtig is, staat dus buiten de causaliteit, en kan via onbegrijpelijke weg onbegrijpelijke dingen laten gebeuren. Nu, ''buiten de causaliteit'' is even onbegrijpelijk als ''buiten de tijd''! Hier kunnen wij niets mee, voor ons mensen is dit betekenisloos, het valt buiten onze epistemologie. Ook deze eigenschap brengt ons niet dichter bij een begrijpelijk beeld van God.
God zit nu mee te ''kijken'' terwijl ik dit berichtje typ. Tegelijk is God ook naast, in, om, door jou heen. Is niet te begrijpen. Is eigenlijk een aanvulling op Eeuwigheid en Almacht.God is Alomtegenwoordig
Is dit dan te begrijpen? Nee. Een mens kan zich niets voorstellen bij Alomtegenwoordigheid. Is God waar ik nu ben? Hoe doet hij dat dan? Waarom zie ik hem niet? Waar is hij van gemaakt? Opnieuw, dit helpt ons niets om een cognitieve inhoud aan God te geven.
De anderen zijn inderdaad ook voortvloeisels uit de eerste eigenschappen van God.
Hallo allemaal weer...
Over dit onderwerp:
Waarom geloof ik?
Er werd al gezegt dat geloof voortkomt uit je ouders. Als je gelovig bent opgevoed ga je geloven in de rest van je leven.
Hiermee ben ik het deels eens. Je hebt gelijk dat geloof makkelijker wordt/is als je gelovig bent opgevoed. Dan ben je nm "beschermd". Maar vergeet niet dat de mens op bepaalde leeftijd geheel zijn eigen inbreng en gedachten gaat krijgen en dus waarschijnlijk zelf gaat kiezen voor of tegen.
Dit is bij mij het geval geweest op mn 17e. Ik heb nog geen belijdenis gedaan, maar heb wel voorgoed voor God gekozen.
Dit klinkt heel raar, maar ik heb eens een paar maanden tegen God geleefd, omdat ik alles niet meer wilde geloven en omdat allres toch wettenschappelijk te bewijzen is. Naja bijna alles......
Maar ik merkte in die maanden dat ik wel zeker onzeker en saai was. Ik misde wat en wist best wat het was. Dus na een tijdje ben ik weer gaan geloven en dit bevalt me beter. Ik heb nu een doel in mn leven en weet dat er iemand is die let op mij. En op iedereen.
En ja, het is vaak heel onduidelijk wat God met bepaalde dingen/gebeurtenissen wil bereiken. Er kan iets mee worden bereikt op langere termijn, maar vaak is het niet duidelijk. Maar wij mensen hoeven ook niet alles te weten, daar zijn we niet slim genoeg voor. God zal altijd dingen geheim blijven houden.
Oh ja, ik hoop nog eens dat tijdreisen mogelijk is voor bepaalde mensen, dan kunnen deze mensen gaan kijken of wij gelijk hebben met wel een God.
Maar ik denk dat de conclusie pas na de dood ligt. Dan komen we er achter wat er nou echt was en wat waar is.
Ik blijf geloven in God, het is een doel, leven, heerlijk leven na de dood, eeuwig leven..
Thnx Goofyduck
Ontwerp een tegenwerpsel op ''mijn'' eigenschappen van God. (vergeef mij deze oneerbiedige zin)
Verwijderd
Correcte redenering!Op zaterdag 28 april 2001 11:28 schreef Lord Daemon het volgende:
Dus je moet god wel begrijpelijke eigenschappen toedichten.
Dus:George H Smith :
Mijn eigenschap:
Het oog van God ziet alles.
a. JA, er is geen interne tegenspraak als in: "God kan alles, dus ook zichzelf opheffen, en daarna zichzelf weer creeren"
b. Ja, er is geen eigenschap van god waaruit je zou kunnen afleiden dat het niet mogelijk is dat god niet alles kan zien.
Verwijderd
d. Ja, mensen maken zelf waarheid door in hun straatje te interpreteren, maar er is ÉÉN opjectieve kijk, en die beschrijf alles WAT IS, dus niet de waarheid van 1 persoon, maar èn de waarheid van die persoon, èn het feit dat ie in zijn eigen straatje interpreteert. Door kennis te hebben van het feit dat alles wordt "gezien", ben je eerder geneigd op te kijken naar "WAT IS" en geen smoesje ervan te maken.
Dat is positieve kennis over gods natuur, en dus tegelijkertijd ook over ons, want wij zijn "in" god.
e. Ja, dat WAT IS, is te onderzoeken. Daar zijn mensen constant mee bezig. Door te onderzoek hoe alles echt in elkaar zit, kom je dus achter gods natuur.
f. Ja, door ons zelf te leren kennen en alles om ons heen, leren wij god kennen, omdat alles onderdeel is van god. Onze onderzoekende houding is de nieuwsgierigheid naar "AL WAT IS", en dus eigenlijk naar dat wat god ziet. Door beter te zien "WAT IS" verwerft de mens kennis en dat is een staafbaar feit.
Sorry, ik heb mezelf niet duidelijk genoeg gemaakt.Als iets "God" is, dan is het ook "liefde" impliceert NIET dat iets dat "liefde" is, ook "GOD" is.
Probleemloos leven? Waarom zou je dat willen? Doe mij maar een creatieve moraal; ik ga liever van diepe treurigheid naar uitbundige vreugde dan altijd probleemloos in het midden te zitten.Iedereen met een beetje verstand ziet in dat dit noodzakelijke voorwaarden zijn voor een probleemloos leven.
Maar dan heb je dat geloof niet, dan denk je alleen maar dat je dat geloof hebt.Je hebt een geloof die je niet begrijpt, volgens mij is dat niet een lege verzameling waar je in gelooft.
Tja... drie keer raden.Als we de god uit de bijbel nemen dan klopt of de definitie van almachtheid niet of god klopt niet, je zegt dat als god iets wilt dat het per definitie gebeurt. Maar in de bijbel staat dat god wil dat iedereen in de hemel komt, en dat gebeurt niet....
Wat spoort er niet?
Nee, maar nu heb ik niets om God aan te herkennen. Want die eigenschappen die jij geeft zijn ook van toepassing op, bijvoorbeeld, mij en jou. Dus waar kan ik God dan wel aan herkennen?Dat maakt voor de vraagstelling niet uit. Je vroeg een paar (door mensen begrijpelijke) karakteristieken van God. Nu, die geef ik je. Ik geef nergens aan dat, als je zelf die eigenschappen bezit, je dan zelf God bent.
Ok, maar dit is dus een onbegrijpelijke eigenschap, die ons niet kan redden van theistisch agnosticisme. (Ik geloof in God, maar snap niet wat ik daar mee bedoel.)Over de eeuwigheid van God: op zichzelf is dit idd een voor mensen niet-te-doorgronden begrip. Maar het zegt wel iets over God, namelijk dat Hij zelf buiten ons begrip van tijd staat. Niet dat wij zo direct daar wat aan hebben, maar het geeft wel aan dat we eens zelf deel gaan uitmaken van die eeuwigheid (volgens o.a. christendom).
Als God buiten de tijd staat (wat ik me daar dan ook bij moet voorstellen), dan hoeft het helemaal niet direct in onze tijd te gebeuren. Feit is dat een almachtige God geen doelen kan hebben, omdat Hij die voor hem direct bereikt. Dit illustreert alleen maar weer dat wij almacht niet kunnen begrijpen, en dat het ons dus niet redt van agnosticisme.Maar waarom zou God niet een z.g. plan hebben die Hij uitvoert? Waarom zouden Zijn wensen direct (binnen ons tijdsbegrip) in vervulling moeten gaan?
Dit weerspreek ik. Als je God alleen eigenschappen toe kent die buiten je voorstellingsvermogen liggen, dan kan je die ook niet aannemen op ''geloof, omdat je ze soweiso niet kan aannemen! Immers, ze liggen buiten je voorstellingsvermogen. Dus kan je ze niet als waar beschouwen, en het maakt daarvoor niet uit of je via rede of geloof tot die conclusie bent gekomen.Maar goed: zolang we God alleen eigenschappen gaan toekennen die buiten ons voorstellingsvermogen liggen, kunnen mensen er op een rationele wijze niet van overtuigt worden dat God bestaat. Dan wordt het een kwestie van geloven (dat blijft het zowiezo).
Ah, ik meen af te leiden dat je ''ultiem liefdevol'' en ''ultiem rechtvaardig'' bedoelt.Misschien gedeeltelijk. Maar niet ultieme liefde voor AL je naasten en God.
Ten eerste kunnen wij ons niets voorstellen bij ''ultiem''. Wij kennen niets dat ultiem is. ''Ultiem'' correspondeert dus niet met iets dat wij kunnen kennen. Ten tweede is de vraag wat wij ons bij ''liefdevol'' en ''grechtg'' in de context van een bovennatuurlijk wezen moeten voorstellen. Wij kunnen analogieen trekken tussen de eigenschappen van natuurlijke wezens (zodat we van een hond kunnen zeggen dat hij ''trouw'' is bijvoorbeeld), want deze verschillen slechts niet fundamenteel van elkaar. Echter, God, als bovennatuurlijk en transcendent wezen, verschilt fundamenteel van alle natuurlijke wezens. Hoe kunnen we een analogie trekken tussen een natuurlijk en een bovennatuurlijk wezen? Dat is onmogelijk. Dus kunnen we geen analogie trekken tussen onze ''liefdevolheid'' en die van God, of onze ''gerechtigheid'' en die van God. Er is geen sprake van verschil in ''mate'' (God is liefdevoller dan wij, maar het is wel ongeveer hetzelfde), maar een verschil van ''soort'' (God''s liefdevolheid is onvergelijkbaar met de onze). Via analogieen kunnen wij dus geen begrip van deze eigenschappen krijgen, en ze helpen ons niet om uit het agnosticisme weg te komen.
Ik stel dat God helemaal niet te begrijpen is. Dat is een fundamenteel verschil.God is inderdaad niet volledig te begrijpen, net zoals een vlo in het rijksmuseum niet begrijpt hoe de wereld in elkaar zit.
Het spijt me, maar je hele verhaaltje erna (over vrije wil en zo) lijkt niet echt in te gaan op de onbegrijpelijkheid van almacht.God is Almachtig.
Dat redt ons dus ook niet van het agnosticisme...God zit nu mee te ''kijken'' terwijl ik dit berichtje typ. Tegelijk is God ook naast, in, om, door jou heen. Is niet te begrijpen.
Stelling: Even voor de duidelijkheid mijn stelling. God is onbegrijpbaar. Op geen enkele wijze kan je hem zo definieren dat je Hem snapt, al was het maar in details, en dat Hij toch herkenbaar is in een willekeurige verzameling objecten. Daarom is iedere God, ook die van het Christendom, in feite niets anders dan de agnostische, onbergijpelijke, god.
Lord Daemon
Verwijderd
Luister: God is gewoon ALLES...en omdat alles niet te omvatten is (het heelal omvat alles; maar wat is dat ????;..wat weten we ervan?) -> NIETS; is dus God zowel ALLES als NIETS. Alles = (namelijk)= Niets !! (Think about it...).
Dat verklaart tevens de eindeloze discussies en de opmerkingen "...dat we het toch wel nooit eens zullen worden over dit soort zaken....." Dat lukt beter als je God ziet als alles (is dus niets). :z:z:z
Verwijderd
Lekker heftig![b]Op zaterdag 28 april 2001 15:44 schreef koekoeksjong :Luister: God is gewoon ALLES...en omdat alles niet te omvatten is (het heelal omvat alles; maar wat is dat ????;..wat weten we ervan?) -> NIETS
Nop, wij probreen het te leren kennen, en jep, we weten nog weinig.
Gaat niet op volgens de eerste NOODZAKELIJKE EIS:Is dus God zowel ALLES als NIETS.
A is equivalent met (NIET A) is onzin. Dus het is geen goede eigenschap.
Dat is een redenering EN tegelijkertijd GEEN redenering.Alles = (namelijk)= Niets !! (Think about it...).
Verwijderd
Als je weet dat God de mens naar Zijn evenbeeld heeft geschapen (even uitgaande van de God uit de bijbel), kun je ervan uitgaan dat Gods eigenschappen ook in de mens zijn terug te vinden. Hoe wil je God anders herkennen? Alleen een God die zo af en toe in een wolkkolom een volkje de weg wijst en door Zijn toverkunsten mensen laat zien dat Hij God is?Nee, maar nu heb ik niets om God aan te herkennen. Want die eigenschappen die jij geeft zijn ook van toepassing op, bijvoorbeeld, mij en jou. Dus waar kan ik God dan wel aan herkennen?
Daar komt bij dat je a priori moet uitgaan van zijn bestaan als een enig geestelijk Wezen. Ookal is dat met ons verstand niet te vatten (hoe heet dat ook alweer?). Een blind mens redt het van zichzelf ook niet. Hij moet daarbij op z''n omgeving vertrouwen die hem uit de potentiële ellende houdt. Zo houdt God door "Zijn woord - de bijbel en Zijn Geest - in de gedachten van mensen" de mens uit de ellende, genaamd zonde (Pff wat een geestelijke praat
Daarom zijn wij mensen in zekere zin een reflectie van God Zelf. Het zou wel heel onredelijk wezen als God ons niet iets meegaf waaraan wij Hem konden herkennen en ervaren, buiten Zijn onvoorstelbare eigenschappen en de bijbel om. Niet dat die eigenschappen alleen leiden tot God, maar ze refereren wel naar God.Dit weerspreek ik. Als je God alleen eigenschappen toe kent die buiten je voorstellingsvermogen liggen, dan kan je die ook niet aannemen op ''geloof, omdat je ze soweiso niet kan aannemen! Immers, ze liggen buiten je voorstellingsvermogen. Dus kan je ze niet als waar beschouwen, en het maakt daarvoor niet uit of je via rede of geloof tot die conclusie bent gekomen.
Over welke God heb je het nuEchter, God, als bovennatuurlijk en transcendent wezen, verschilt fundamenteel van alle natuurlijke wezens. Hoe kunnen we een analogie trekken tussen een natuurlijk en een bovennatuurlijk wezen? Dat is onmogelijk.
Mee eens. In zoverre: van de eigenschappen die Hij bezit, kunnen wij de ultieme vorm ervan niet bevatten. Wel kunnen we er een voorstelling van maken zonder die betreffende eigenschap een - buiten ons voorstellingsvermogen - onafhankelijke definitie te geven.Stelling: Even voor de duidelijkheid mijn stelling. God is onbegrijpbaar. Op geen enkele wijze kan je hem zo definieren dat je Hem snapt, al was het maar in details,
Als je een stelletje goden naast elkaar zet en je wilt de echte/ware/beste/whatever god ertussenuit vissen, ontkom je er m.i. niet aan door van alle goden voldoende informatie in te winnen. En dat gaat nog altijd het beste door ervaring, en niet door van buitenaf (als blinde) te bekijken, ondersteund met adviezen die qua bron op hetzelfde niveau zitten als jijzelf, welke het beste bij jou pasten dat Hij toch herkenbaar is in een willekeurige verzameling objecten. Daarom is iedere God, ook die van het Christendom, in feite niets anders dan de agnostische, onbergijpelijke, god.
Verwijderd
Je hebt nog steeds niet goed aangetoond, vind ik, waarom het niet mogelijk is om in een god te geloven (waarbij je wel een beeld hebt maar verder geen eigenschappen bij).Maar dan heb je dat geloof niet, dan denk je alleen maar dat je dat geloof hebt. Persoonlijk denk ik dat de meeste theisten zich stiekem toch bij God een of andere oude vent voorstellen die buiten het heelal zit toe te kijke naar de wereld... hoewel dat niet strookt met hun definitie van God. Je kan gewoon niet in iets geloven dat je niet begrijpt. Je kan er maar zover in geloven als dat je het begrijpt.
Er zijn 2 mogelijkheden en ik mag 3x raden? CoolTja... drie keer raden.
ik sluit me bij Lollige Smurf aan aangaande jouw stelling.
God is onbegrijpelijk. Dat klopt. Maar waarom zou ik dan niet in God kunnen geloven? Ik denk dat jij het te rationeel benadert.
Alleen het feit dat God Ultiem Rechtvaardig is, onderscheidt God van alle andere wezens en dat is toch wat jij wilt?
Een onderscheiding voor God...
Verwijderd
We''re stuck to that one.[b]Op zaterdag 28 april 2001 11:28 schreef Lord Daemon
Een conclusie:
Je moet god wel begrijpelijke eigenschappen toedichten.
Dus: ontwerp een eigenschap van god, die aan alle eisen voldoet.George H Smith geeft in zijn ''Atheism'' de volgende eisen aan deze eigenschappen, en die lijken mij idd zeer logisch:
Ik ben benieuwd*D
Verwijderd
Gezien het feit dat jij niet zo volledig bent geweest om alle kenmerken van die eigenschappen op te schrijven, is het voor mij lastig om de eigenschap op jouw manier te zien. Ik kan de eigenshap dus anders interpreteren dan jij doet, en jouw weerwoord gaat dan zijn: ja, maar dat is niet precies die eigenschap van god.
Dus, als je wilt dat ik echt inga op je eigenschappen, evalueer ze zelf eens mbv de criteria van Lord Daemon, en dan zal ik zeggen of ik een tegenwerping heb op jouw eigenschappen.
Ik pak er een.
God is Rechtvaardig
Let op he? De eigenschappen MOETEN beschrijfbaar zijn, anders is het geen goede eigenschap.
Ik vat ''rechtvaarig'' op als: god die beoordeelt (en behandelt) ''fout'' wat fout is, en ''goed'' dat goed is. (Waarbij goed en fout NOOIT gelijk aan elkaar kunnen zijn) God oordeelt het nooit anders. God is ook de creator van goed en fout. Zijn beoordeling is dus consistent met zijn creatie.
Verwijderd
De eigenschap is niet consistent met de andere eigenschappen, want:
God is liefde. Liefde zal er nooit toe leiden dat er mensen verdoemd worden (uit het paradijs worden gejaagd of ''straf'' krijgen van god).
Als God rechtvaardig is, behandelt/beoordeelt hij dus ''foute'' dingen anders dan ''goede dingen'' (zie a) Het ''goede'' kan verenigd worden met liefde. Het ''foute'' niet.
Dus:
De eigenschap is dus niet consistent met de andere eigenschappen.
Verwijderd
2 opties:
1. De context van rechtvaardigheid is "al wat is", god. Alles kan dus als rechtvaardig gezien worden of niet. Voor god kan een steen dus goed of fout zijn. Aangezien ik niet kan begrijpen waarom een steen fout is, kan deze optie niet, want dan wordt de eigenschap ''at hand'' niet meer beschrijfbaar. (Hoe ziet je rechtenstelsel eruit, als een steen ook goed of fout kan zijn?)
2. De context van rechtvaardigheid is het menselijke. Hoe kun je van rechtvaardigheid spreken op aarde? Mensen worden geboren met ongelijke kansen. Gedurende hun leven, worden mensen alleen maar ongelijk behandeld.
Dus, rechtvaardigheid in de menselijke zin, is geen ''proper context''
Ik hoor je denken: "Dat doet de mens zelf!!" Wellicht, maar dan geldt er dus ook dat rechtvaardigheid blijkbaar niet toegepast kan worden op het mensenlijke. Dus, ook geen proper context.
Verwijderd
Nee, we weten DAT ie rechtvaardig is, maar hoe kunnen nou precies weten WAT die rechtvaardigheid is. Om te beginnen: wat is rechtvaardig? Er zijn 20 verschillende heilige boeken en de mens het ook zelf kan uitzoeken.
Dus: door te zeggen dat god rechtvaardig is, leren we niets over god, noch onszelf.
We leren de rechtvaardigheid van god aan de hemelpoort kennen.
Dit is niet meer beschrijfbaar, en dus kunnen we de rechtvaardigheid van god niet meer als eigenschap van god nemen.
De rechtvaardigheid van god kan niet alleen in de hemel zijn (zie e), dus hij moet zich kenbaar maken in de wereld. Er is genoeg onrechtvaardigheid op de wereld, om te kunnen concluderen dat god zijn rechtvaardigheid niet laat kennen via deze wereld. Dan is het dus ook niet te staven met feiten.
Conclusie. Alleen de interne consistentie van de eigenschap blijft staan.
God ''rechtvaardig'' noemen is dus onzin.
Klopt. Toen ik Gods eigenschappen en Plan omschreef met die punten wilde ik liever te bondig zijn dat dingen vertellen die niet waar zijn.Op maandag 30 april 2001 23:59 schreef olav het volgende:
Gezien het feit dat jij niet zo volledig bent geweest om alle kenmerken van die eigenschappen op te schrijven, is het voor mij lastig om de eigenschap op jouw manier te zien.
Vrijwel helemaal mee eens.a) Is the attribute internally consistent?
Ik vat ''rechtvaarig'' op als: god die beoordeelt (en behandelt) ''fout'' wat fout is, en ''goed'' dat goed is. (Waarbij goed en fout NOOIT gelijk aan elkaar kunnen zijn) God oordeelt het nooit anders. God is ook de creator van goed en fout. Zijn beoordeling is dus consistent met zijn creatie.
Goed = Goed
De rest is niet goed, dus fout. Er bestaat geen half goed, want dat is ook fout. En in Gods Eeuwigheid heeft wat goed is altijd vastgestaan.
God is binair
Als God zonder Liefde zou zijn geweest, zou Hij de mensen het paradijs uit hebben geschopt en het daarbij gelaten hebben.b) Is the attribute consistent with the other proposed attributes of God?
God is liefde. Liefde zal er nooit toe leiden dat er mensen verdoemd worden (uit het paradijs worden gejaagd of ''straf'' krijgen van god).
Maar alzo lief had God de wereld, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft, opdat een ieder die gelooft, niet verloren gaat, maar toch eeuwig leven krijgt, ondanks zijn of haar zonden.
Vergelijkinkje ter illustratie:
een vader kan zijn zoon een flink pak op z''n sodemieter geven omdat ie (verzin maar iets) gedaan heeft, maar vervolgens hem wel weer in de armen sluiten uit liefde.
Lees de bijbel, Gods wetten zijn tamelijk duidelijk en we leren God o.a. kennen uit Zijn wet. We leren daar immers zijn normen en waarden uit.d) Does the attribute give us positive knowledge of God''s nature?
Nee, we weten DAT ie rechtvaardig is, maar hoe kunnen nou precies weten WAT die rechtvaardigheid is.
Dit verhaal kun je ook bij E invullen.
Er is inderdaad bijzonder veel onrecht in Gods ogen. Maar God werkt niet zoals jij en/of ik zou(den) willen, maar God werkt met Zijn Plan.f) Is the attribute compatible with known facts?
De rechtvaardigheid van god kan niet alleen in de hemel zijn (zie e), dus hij moet zich kenbaar maken in de wereld. Er is genoeg onrechtvaardigheid op de wereld, om te kunnen concluderen dat god zijn rechtvaardigheid niet laat kennen via deze wereld. Dan is het dus ook niet te staven met feiten.
N.B. Tevens zou God Zijn eigen Plan in de war schoppen als Hij nu zou ingrijpen, zie mijn P7 (overigens is P7 zeer onder voorbehoud)
Verwijderd
Als ik zo vrij mag zijn om jouw gekozen definitie van Gods rechtvaardigheid en de daaruit volgende conclusies voor wat betreft LD''s eisen aan goddelijke eigenschappen toe te lichten:
De rechtvaardigheid van God is wellicht toe te lichten door te zeggen dat die rechtvaardigheid met Zijn eergevoel (voor zover je van gevoel kunt spreken) te maken heeft. En in nauw verband daarmee verbonden de definiëring van ''goed'' en ''fout''. Alles wat tegen Zijn eergevoel in gaat, zal op een rechtvaardige wijze afgehandeld worden. Waaruit kunnen mensen weten wat Zijn eergevoel inhoudt? Kort gezegd: God komt aan Zijn eer als we God leren kennen met ons hele leven (lees die 66 bij elkaar gebundelde boekjes voor nadere infoa) Is the attribute internally consistent?
Daar komt nog bij, dat God idd bij machte is om zowel goede dingen als kwade/foute dingen te scheppen. Echter (hier hebben we denk ik verschil van mening), ik zie niet in waarom God foute, concrete objecten zou scheppen die in het geheel tot nut van de mensheid zijn.
Ik bedoel dus: een gehandicapt geboren mens, om maar een voorbeeld te noemen, is in eerste instantie door God goed geschapen. Maar, zoals je wellicht wel weet, is die mens t.g.v. zondeval besmet met de ziekelijke neiging om in alles tegen Gods eergevoel in te gaan. Iets wat reeds vanaf conceptie intreedt. Dat de éne mens wel lichamelijk gezond geboren wordt en de andere weer niet, maakt hierin geen verschil. De ''fout'' zit ''em in het individu op zich en dan doet het er niet toe in welke vorm zich dat manifesteert (hoe verschrikkelijk en onrechtvaardig dat ook lijkt).
Dan ben ik het niet eens met jouw definitie van ''liefde''. Immers, liefde getuigt niet alleen van eenzijdig respect (wat ik in combinatie met mijn definiëring van Gods rechtvaardigheid uit jouw toelichting haal), maar gaat veel dieper. Een voor God verdoemelijk mens geeft God nog ruimschoots de gelegenheid zijn of haar leven naar Hem toe te richten en daarmee de liefde wederzijds te maken.b) Is the attribute consistent with the other proposed attributes of God?
Als God rechtvaardig is, behandelt/beoordeelt hij dus ''foute'' dingen anders dan ''goede dingen'' (zie a) Het ''goede'' kan verenigd worden met liefde. Het ''foute'' niet.
Dus:
De eigenschap is dus niet consistent met de andere eigenschappen.
Maar aangezien Zijn liefde voor de mens (==> die van zichzelf in het geheel niet van liefde jegens God getuigt) zo groot is, dat Hij al de foute dingen over Zich heen laat komen, is het niet meer dan genade dat Hij Zijn rechtvaardigheid al niet eerder toepast (Hij had, als Hij *alleen* maar rechtvaardigheid zou toepassen, geen mens na Adam geboren laten worden). In die zin staan liefde en rechvaardigheid niet onder elkaar, maar naast elkaar, dus spreken ze elkaar niet tegen.
Mee eens.c) Is the attribute applied within the proper context?
Nee, er is geen proper context.
2 opties:
1. De context van rechtvaardigheid is "al wat is", god. Alles kan dus als rechtvaardig gezien worden of niet. Voor god kan een steen dus goed of fout zijn. Aangezien ik niet kan begrijpen waarom een steen fout is, kan deze optie niet, want dan wordt de eigenschap ''at hand'' niet meer beschrijfbaar. (Hoe ziet je rechtenstelsel eruit, als een steen ook goed of fout kan zijn?)
God kan zo niet gedefinieerd worden als "al wat is" o.i.d. God is een enig, eenvoudig geestelijk Wezen: eeuwig, onbegrijpelijk, onzienlijk, onveranderlijk, oneindig, almachtig, volkomen wijs, rechtvaardig, goed en een zeer overvloedige fontein aller goeden (NGB. art. 1).
Zie mijn verhaal bovenaan. De context voor Gods rechtvaardig handelen dient bij God Zelf gezocht te worden. Zijn motieven om zo en zo rechtvaardig te handelen kunnen mensen niet weerspreken, aangezien ze geen recht daartoe hebben.2. De context van rechtvaardigheid is het menselijke. Hoe kun je van rechtvaardigheid spreken op aarde? Mensen worden geboren met ongelijke kansen. Gedurende hun leven, worden mensen alleen maar ongelijk behandeld.
Dus, rechtvaardigheid in de menselijke zin, is geen ''proper context''
Oneens. Zie nogmaals verhaal ergens hierboven.d) Does the attribute give us positive knowledge of God''s nature?
Nee, we weten DAT ie rechtvaardig is, maar hoe kunnen nou precies weten WAT die rechtvaardigheid is. Om te beginnen: wat is rechtvaardig? Er zijn 20 verschillende heilige boeken en de mens het ook zelf kan uitzoeken.
Dus: door te zeggen dat god rechtvaardig is, leren we niets over god, noch onszelf.
Oneens. Ook in dit leven krijgen we te maken met Gods rechtvaardigheid (God straft niet alleen met eeuwige straffen, maar ook met tijdelijke straffen). De ''straf'' die de mens in dit leven ontvangt is niet meer dan een aansporing om terug naar God te gaan.e) Is the attribute knowable?
We leren de rechtvaardigheid van god aan de hemelpoort kennen.
Dit is niet meer beschrijfbaar, en dus kunnen we de rechtvaardigheid van god niet meer als eigenschap van god nemen.
Gods rechtvaardigheid wordt weerspiegeld in de mens. Ookal benadert het menselijk rechtvaardig handelen lang niet Gods rechtvaardigheid. Het punt is, dat mensen deze eigenschap van God niet (willen) zien vanuit Gods oogpunt bekeken. Zolang de mens dit niet doorheeft, blijft hij als een blinde zoeken in het wilde weg. Dat daarbij ongelukken gebeuren (onrechtvaardigheden in de wereld op allerlei terrein) is niet meer dan een logisch gevolg.f) Is the attribute compatible with known facts?
Hierbij verbeterdConclusie. Alleen de interne consistentie van de eigenschap blijft staan.
God ''rechtvaardig'' noemen is dus onzin.
Verwijderd
Nog een keer...
Dus, als je wilt dat ik echt inga op je eigenschappen, evalueer ze zelf eens mbv de criteria van Lord Daemon, en dan zal ik zeggen of ik een tegenwerping heb op jouw eigenschappen.
Dit zeg ik omdat iemands redenering volgen en er af en toe commentaar op hebben, tot een ander verhaal leidt dat wanneer je het helemaal zelf opbouwt. Ik ben dus benieuwd.
Luister jongens, ik denk dat we zo het wel zo ongeveer genoeg hebben gehad over het wel/niet bestaan van een goed en wat de mens eigenlijk gelooft, de topic ging namelijk over waarom JIJ gelooft...
Voor mensen die niet geloven kan ik voor dat ik de redenen gezien heb stellen dat ik het met ze eens ben, dus ik ben nou eens benieuwd naar iemand die wel gelooft, en dan niet 3 pagina''s text met allerlei theorieën, maar gewoon simpel (lees: realistisch) wat je er aan hebt.
P.S. wat kunnen jullie typen!
Verwijderd
Voor wat betreft mijn insteek op dit verhaal rond die ''begrijpelijke'' eigenschappen rechtvaardigheid en liefde ben ik duidelijk genoeg geweest (dacht ik zo). Daarbij ben ik niet afgeweken van de algemeen geldende definities van die begrippen, zoals ze ook geïnterpreteerd moeten worden (als je zelf een andere, nadere uitleg van die begrippen uit de bijbel kunt halen, sta ik daarvoor open).Op dinsdag 01 mei 2001 08:55 schreef olav het volgende:
Leuke reacties. Wat mij opvalt, zonder er in detail op in te gaan: soms zijn de eigenschappen niet meer beschrijfbaar, en de ene keer bemoeit god zich wel met ons,de andere keer niet.
Nog een keer...
Dit zeg ik omdat iemands redenering volgen en er af en toe commentaar op hebben, tot een ander verhaal leidt dat wanneer je het helemaal zelf opbouwt. Ik ben dus benieuwd.
En tot dusver komen ze overeen met LD''s criteria (ik had het ook zonder jouw redenering kunnen toelichten, maar dat heb ik dus niet gedaan. Het was niet nodig geweest).
Verwijderd
Maar even voor de duidelijkheid: ik heb het hier over de God uit de bijbel (mocht dat nog niet zijn opgevallen
Als eigenschap neem ik nu: de onveranderlijkheid van God.
Om op dezelfde golflengte te zitten v.w.b. voorstelling, als eerste een definitie/BESCHRIJVING van deze eigenschap:
met onveranderlijkheid wordt bedoeld: al Gods eigenschappen en daarmee al Zijn handelen, zullen, ongeacht de omstandigheden, in alle tijden en op alle plaatsen te allen tijde gelden, niet verdwijnen of bijkomen, noch onderling van waarde en inhoud wisselen.
Onveranderlijkheid met bovengenoemde beschrijving spreekt zichzelf niet tegen. Kan ook helemaal niet. Het hangt volledig af van de context (zie punt c) om te beoordelen of de eigenschap in zichzelf consistent is of niet.
Vanuit menselijk oogpunt lijkt de éne eigenschap de andere juist wél te overtreffen, maar daartegenover blijven, vanuit God bekeken, de andere eigenschappen wél staan, ookal ziet de mens dat niet altijd. Ze veranderen iig niet van inhoud en waarde.
Jazeker!
Ter illustratie: als uit een bepaalde situatie blijkt dat Gods actie in die omstandigheid vol van liefde is (Hij laat toe dat mensen het economisch gezien voor de wind gaat), wil dat niet zeggen dat Zijn rechtvaardigheid van ondergeschikt belang is. Ookal hebben mensen het dan in sociaal en materialistisch opzicht goed, dan nog is het niet verdiend, want zonder Gods genade (= God stelt Zijn rechtvaardig handelen uit: andere eigenschap) was het niet meer dan logisch geweest als het economische leven slecht zou zijn gegaan.
Immers, de mens staat sinds de zondeval in het paradijs in vijandschap met God en heeft dientengevolge totaal geen recht op die economische vooruitgang.
Gods rechtvaardigheid blijft echter wel staan; het is puur geduld van God dat Hij het (menselijk gezien) zolang met afkerige mensen uithoudt.
In die zin spreekt iedereen over God = liefde. Maar in dergelijke omstandigheden lijkt de liefde de boventoon te voeren, terwijl dat niet zo is. In een situatie van economische armoede zul je meer van Gods rechtvaardigheid horen, terwijl ook hier Zijn liefde dikwijls niet wordt gezien.
Ja. God blijft onveranderlijk. Sinds de schepping van de mens, zelfs na de zondeval, stelt God belang in Zijn bemoeienis met mensen en zal dat altijd blijven doen. Zodra dat niet meer is, zal er op aarde ultieme anarchie heersen (lekker goed voor te stellen, hè
Ja. Het zegt namelijk iets over de constante toepassing van alle eigenschappen van God, voor zover ze betrekking hebben op mensen. En dient zeker als voorbeeld om als mens ook zo te handelen jegens de naaste.
Mensen veranderen. Maar God is onveranderlijk. Daar kun je van op aan. Op Hem kun je bouwen, want Hij verandert niet.
Ja. Pas je op een onveranderlijke wijze de eigenschappen, zonder de éne eigenschap van God bovende andere te veheffen, toe in het dagelijks leven, dan is dat weldegelijk een leerzaam iets (nogmaals: voor zover ze betrekking hebben op mensen, natuurlijk).
Ja. God blijft onveranderlijk in Zijn eigenschappen.
Voorbeeld:
vóór de zondeval bestond Gods rechtvaardigheid ook al: de toenmalige mensen hadden de vrijheid om van de verboden vrucht te eten of niet. Deden ze dat wel, dan zou God rechtvaardig handelen door de mensen de dood te laten sterven. Maar gelukkig is dit gepaard gegaan met een andere eigenschap van God: genade.
Ná de zondeval (nu dus) had ik zonder genade dit niet kunnen tikken, want had God enkel rechtvaardig gehandeld, dan was uit Adam en Eva geen mens meer geboren.
Ook nu blijft diezelfde rechtvaardigheid gehandhaafd. Als ik iets doe wat tegen Gods wil intreedt, sta ik in dezelfde positie als die eerste 2 mensen daar in die hof. En aangezien ik die dingen constant doe (zelfs het tikken van deze tekst gaat nog met een vleugje eigengerechtigheid en hoogmoed gepaard), is het niet meer dan genade van God dat Hij zoveel geduld met mij heeft.
Kortom: ook de eigenschap ''onveranderlijkheid'' komt wat mij betreft met goed gevolg door de testmolen heen (voor zover ik het kan bekijken door een bijbelse bril
Maar ik ga er bijna van uit dat jij er anders tegenaan kijkt
Verwijderd
About one year before the Columbine shooting, Rachel Scott wrote something prophetic in her journal: This will be my last year, Lord. Then, about 40 minutes before 13 innocent people were killed, she drew a picture of tears flowing from eyes - 13 tears.
Now her parents, Darrell Scott and Beth Nimmo, have written about their 18-year-old daughters life and the tragedy they have endured. In it, they write that Eric Harris reportedly grabbed Rachel by the hair and asked her, Do you believe in God? When she replied, You know I do, he said, Then go be with Him and shot her in the head.