Op donderdag 26 april 2001 22:41 schreef Radical1980 het volgende:
[..]
Kun jij dan een duidelijk voorbeeld van een situatie geven waarbij de stelling klopt???
Als hij overtuigend genoeg is, dan sta ik ook vanaf dat moment méér in het midden. :):):)
een behoefte die niet tot vervulling leid: behoefte aan een vredige samenleving, behoefte aan een ferrari voor de deur (behalve voor een zeer selecte groep).
veel behoeftes die niet tot vervulling leiden zijn luxebehoeftes, die niet meer zouden bestaan als ze vervuld werden (als iedereen een ferrari heeft is het niet leuk meer)
vindingen die niet tot behoeftes leidden:
-cd-i
-dcc
-chipknip (of in ieder geval zeer weinig behoefte)
er zijn zonder meer behoeftes die ontstaan als een nieuw product op de markt wordt gezet. maar dat betekent niet dat de behoefte niet ''echt'' is. ook dingen waar je eerst niet aan dacht kunnen best handig zijn. je had er alleen geen behoefte aan, omdat je niet wist dat het bestond. nu je dat wel weet heb je er wel behoefte aan.
jouw voorbeeld aan het begin gaat er vanuit dat mensen de behoefte aan communicatie al hebben, en dat daarom een product als sms gerechtvaardigd is.
ik ben het daar niet mee eens, die behoefte hoeft er voor mij echt niet vooraf te zijn. als een bedrijf bedenkt dat het leuk is om overal ter wereld te kunnen bellen, en ze denken dat te kunnen verkopen, dan doen ze dat toch? als het aanslaat is er kennelijk behoefte aan. die behoefte kan best nieuw zijn, dat lijkt me niet echt relevant.
dat het niets toe zou voegen is dus onzin.
''je kunt ook zonder'' is een waardeloos argument. als iemand dat echt vind, kan hij misschien beter in een berenvel in het oerwoud rond gaan huppelen en hopen dat er wat eten opduikt. dat lijkt me het enige dat essentieel is, al het overige ''kan je zonder''.