Toon posts:

[BC3] Gevoel en verstand.

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is er nou verschil tussen gevoel en verstand?

Zo, ja, wat is de relatie ertussen.

Mijn idee:

Ik denk dat gevoel en verstand uiteindelijk het zelfde zijn.

Als ik zie hoe ik op een idee kom, dan is het eerst een soort gevoel, en langzaam worden het gedachten. Er is niet een afgescheiden gevoel, noch een afgescheiden gedachte. Ik heb meer het idee dat het een grote analyzer is die objecten in je hoofd evalueert, en verschillende output modi heeft.

Als metafoor: je voert een bak getallen in in de computer, en de ''analyser'' maakt er een grafiek van (overzicht, het gevoel) en een kruistabel (details, het verstand). Het geeft dus de zelfde informatie op een net iets andere manier. Zo gesteld lijkt het verschillend, maar uiteindelijk geven ze de zelfde soort informatie, alleen de vorm is anders. Om allleen naar outputvorm gevoel iets wezelijk anders te laten zijn dan verstand, vind ik onterecht.

Verwijderd

Topicstarter
Soms is het handig om het als afgescheiden te zien, omdat je zo kunt spreken over hoe je gevoel je verstand beinvloed en je verstand je gevoel. Zo kun je ze dus managen. Maar wederom, dit geeft naar mijn idee nog niet aan dat het verschillende dingen zijn.

In mijn idee, is gevoel altijd in grote lijnen in overeenstemming met verstand. Omdat het een andere vorm van output betreft, worden andere dingen benadrukt. Het is dus wel mogelijk dat er kleine discrepanties zijn tussen gevoel en verstand.

Goed, genoeg: ik ben benieuwd of er geinige filosofietjes zijn van de tweakers.

Verwijderd

Neuh, gevoel is iets anders....

Stel je zit ergens en opeens ''voel'' je dat er naar je gekeken word...
Hoe verklaar je dat dan in relatie tot het verstand?

Edit: IMHO

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op donderdag 26 april 2001 10:38 schreef olav het volgende:
Ik denk dat gevoel en verstand uiteindelijk het zelfde zijn.
Met mijn gevoel ben ik stapelknettergek op mijn stiefzusje, en van mijn verstand moet ik bij d''r wegblijven.

Ik vind van niet dus.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 10:41 schreef ELANAZ het volgende:
Neuh, gevoel is iets anders....

Stel je zit ergens en opeens ''voel'' je dat er naar je gekeken word...
Hoe verklaar je dat dan in relatie tot het verstand?

Edit: IMHO
Nou, het wordt geanalyseerd, en je gevoelsoutput heeft een andere nuance dan je verstandsoutput. Verstandelijk merk je ook heus dat iemand naar je kijkt, alleen de relevantie daarvan ligt lager, zodat je het niet merkt.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 10:41 schreef Varienaja het volgende:

[..]

Met mijn gevoel ben ik stapelknettergek op mijn stiefzusje, en van mijn verstand moet ik bij d''r wegblijven.

Ik vind van niet dus.
Je voelt dat je het niet kan maken haar te versieren? Je gevoel zegt dan toch ook het zelfde.

Je verstand vindt waarschijnlijk ook dat zij bewonderingswaardige eigenschappen heeft.

Met andere woorden, je gevoel en verstand zeggen toch hetzelfde, hetzij met een andere nuance.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12

Elvhenk

Madam Mikmak

Gevoel en verstand zijn twee verschillende dingen. Je kan met de één de ander afdekken/ verstoppen. Gevoel afdekken met rationele verstand komt het meeste voor in de huidige maatschappij volgens mij.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik kan hopeloos verliefd zijn op mijn buurvrouw. Maar mijn verstand zegt dat de buurman een halve kop groter is dan ik. En dat hij 4 keer per week op de sportschool zit.

Hmmm...als hij toch niet thuis is kan ik misschien...

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Gevoel en verstand zijn beide hersenactiviteiten en dus beide fundamenteel hetzelfde. Maar er is natuurlijk wel een verschil:

Gevoel zijn onze instincten. Het doel hiervan is om mensen tot bepaalde soorten acties aan te zetten, de mens doelen te geven.

Verstand is het rationeel nadenken: dit is de enige weg om ook werkelijk beslissingen te nemen, uit te vinden hoe je doelen kan bereiken, etcetera.

Wel gevoel, geen verstand = iemand met doelen die hij niet kan bereiken.
Geen gevoel, wel verstand = iemand zonder doelen, die wel van alles kan bereiken.
Wel gevoel, wel verstand = iemand met doelen die hij ook nog kan bereiken.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Op donderdag 26 april 2001 11:52 schreef Ortep het volgende:

Hmmm...als hij toch niet thuis is kan ik misschien...
ROFL!! Kijk, zo gebeuren er ongelukken...

Verwijderd

Topicstarter
[b]Op donderdag 26 april 2001 11:54

Also sprach Zarathustra.
duidelijk!

*D

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Op donderdag 26 april 2001 11:54 schreef Lord Daemon het volgende:

Wel gevoel, geen verstand = iemand met doelen die hij niet kan bereiken.
Geen gevoel, wel verstand = iemand zonder doelen, die wel van alles kan bereiken.
Wel gevoel, wel verstand = iemand met doelen die hij ook nog kan bereiken.

Lord Daemon
Dit vind ik wel een hele goeie definitie: de één kan ook niet zonder de ander.

Hee, LD, heb je ''t door? Ik ben het met je eens: een unicum!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik ga Bijna altijd op m''n gevoel af. De eerste indruk van een ander persoon is bij mij eigenlijk altijd de juiste. Volgens mij zit er wel degelijk verschil tussen gevoel en verstand. Ondanks het feit dat je gevoel een "onderdeel" is van je verstand. Je mening ergens over vormen doe je met je verstand en gevoel. Verliefd worden op iemand doe je met je gevoel alleen. En vaak komt daar later het verstand bij kijken. Ik ben wel eens verliefd geworden op iemand waar ik helemaal niet verliefd op wilde worden. Je gevoel schakelt dus in bij een emotie. En wanneer je (net als ik) een emotioneel persoon bent dan doe je veel op je gevoel.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 26 april 2001 12:02 schreef Elvhenk het volgende:
ROFL!! Kijk, zo gebeuren er ongelukken...
Hoe zat het ook al weer met dat topic over mono/polygamie :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 11:54 schreef Lord Daemon het volgende:
Gevoel en verstand zijn beide hersenactiviteiten en dus beide fundamenteel hetzelfde.
Wel kleine opmerking:
Om gevoel en verstand beide hetzelfde te noemen, omdat het hersenprocessen betreft is een beetje een triviale claim. Bovendien: dan is zien ook het zelfde als voelen, omdat zien ook een hersenproces is. Gevoel en verstand zouden dus meer identiek moeten dan alleen de overeenkomst van het zijn van hersenprocessen.

Naar mijn idee klopt dat ook. Het zijn beide reflecties van ervaringen.

Gevoel zien als ''instinct'' en als ''doelmaker'' leidt idd tot jouw conclusies. Wat jij ziet als gevoel zie ik meer als ''motivaties'' en wat ik met gevoel bedoel is meer de ervaring van de staat ''emotie''. Dus je voelt je blij, je voelt je verwonderd.

Die verwondering is een gevoel. De gedachten die samen bij dat gevoel vrijkomen zijn bv, Tsss, wat grappig dat dat zo zit. Interessant!.

In die zin zie ik dus geen fundamenteel verschil tussen gevoel en verstand, omdat het beide dezelfde informatie bevat, alleen op een andere manier genuanceerd.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een voorbeeld:

Je bent verliefd op de buurvrouw. De buurman is sterker (rot voor je).

Je gevoel is "verliefd", je gedachten zijn: "ohh, wat zou ik haar toch graag versieren. Wow, ze heeft toch altijd zo''n leuke kijk op dingen."

Je voelt: "Ik ben bang voor de buurman", en je verstand zegt "Mmm, ik kan beter niet met hem vechten, laat ik hem niet kwaad maken".

Verwijderd

Topicstarter
Vindt iemand nog wat, of is alles al naar de politie gebracht?

• Triple
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05-2025

Triple

SWOK!

Mijn gevoel zegt dat ik iets moet doen, mijn verstand zegt dat dat catastrofale gevolgen kan hebben. Ik doe het dus niet.

There is no beast without cruelty, Friedrich Nietzsche

• dextertje
  • Laatst online: 00:07
Hmm, wel interessant, eerste indruk die ik van de openingspost had, was: daar zit wel wat in. Maar voor mijn gevoel ;) is er wel verschil. Tja, laten we dat dan eens rationaliseren. :D

Het gevoel dat je kunt hebben als je ergens over nadenkt, is vaak niet echt een gevoel in de zin van een ''drift''. ''t Lijkt me meer een intuïtieve rationele gedachte. Mijn ''gevoel'' dat er verschil is tussen ''gevoel'' en ''verstand'' is geen ''drift'', maar een intuitieve gedachte.

Het klassieke conflict tussen ''gevoel'' en ''verstand'' is volgens mij meer gebaseerd op het conflict tussen je ''driften'' en je ''verstand''.
Freud had er zelfs drie lagen voor: id, ego en superego, alleen weet ik niet meer de volledige betekenis. Freud mocht dan wel niet echt wetenschappelijk zijn, hij gaf wel een interessante kijk op de menselijke psyche.
Je hersenschors houdt meestal de kleinere hersenen goed in bedwang en laat je geen domme dingen doen... (misschien zijn er hier mensen die het wat exacter kunnen uitleggen)
Wordt je echter dronken, dan verminderd die invloed. Het resultaat zullen velen wel kennen. 8-)

Volgens mij is de aanleiding tot deze vraag vooral een kwestie van betekenisgeving aan de woorden ''gevoel'' en ''verstand''. Het lijkt me verstandig :P om deze begrippen eerst wat nader te definiëren...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zal proberen het wat strakker te omlijnen:
Op donderdag 26 april 2001 12:31 schreef olav het volgende:

Gevoel en verstand zijn beide reflecties van ervaringen.

Wat ik met gevoel bedoel is meer de ervaring van de staat ''emotie''. Dus je voelt je blij, je voelt je verwonderd.

Die verwondering is een gevoel. De gedachten die samen bij dat gevoel vrijkomen (oftewel het verstand dat aan het werk is) zijn bv, Tsss, wat grappig dat dat zo zit. Interessant!.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:15

BertV

Handgemaakt

hmmm, je redenatie van hersenen als grabbelton klop idd niet helemaal.

Gevoel zit echt fysiek in een ander ("primitiever") deel van de hersenen.

Daardoor vind ik het redelijk om te zeggen dat die twee los van elkaar bekeken kunnen worden.

Iemand die mishandeld (geestelijk of lichamelijk) wordt door zijn partner kan toch van die persoon houden, dat is niet te verklaren dmv verstand want dat zou gewoon stom zijn.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 27 april 2001 10:53 schreef BertV het volgende:
hmmm, je redenatie van hersenen als grabbelton klop idd niet helemaal.
Huh?
Gevoel zit echt fysiek in een ander ("primitiever") deel van de hersenen.
Dan ben jij de eerste wetenschapper die aantoont waar gevoel zit, en dat er gevoel zit.
Daardoor vind ik het redelijk om te zeggen dat die twee los van elkaar bekeken kunnen worden.
Je twee handen zijn ook fysiek gescheiden, maar dat is nog geen reden om te zeggen dat ze fundamenteel verschillend zijn, dan zijn ze namelijk niet.
Iemand die mishandeld (geestelijk of lichamelijk) wordt door zijn partner kan toch van die persoon houden, dat is niet te verklaren dmv verstand want dat zou gewoon stom zijn.
I refer to my earlier example.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 27 april 2001 11:10 schreef olav het volgende:
Dan ben jij de eerste wetenschapper die aantoont waar gevoel zit, en dat er gevoel zit.
Ik begrijp wel wat hij bedoeld. Om op het voorbeeld van de buurvrouw terug te komen: Dat ik verliefd op haar ben, kan wel eens gewoon geiligheid zijn. Mijn verstand zegt NIET DOEN.
Het is een basis instinkt wat je ook terug vind bij mensen die bv een IQ van minder 70 hebben. Die houden zich niet echt in.
En vraag maar eens aan verzorgsters in een ''Psycho Geriatrische Instelling" Of volkomen demente oude mannen altijd netjes hun handen thuis houden.
Dat zijn basis instinkten. Soms worden die voor gevoel versleten.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 12:38 schreef olav het volgende:
Nog een voorbeeld:

Je bent verliefd op de buurvrouw. De buurman is sterker (rot voor je).

Je gevoel is "verliefd", je gedachten zijn: "ohh, wat zou ik haar toch graag versieren. Wow, ze heeft toch altijd zo''n leuke kijk op dingen."

Je voelt: "Ik ben bang voor de buurman", en je verstand zegt "Mmm, ik kan beter niet met hem vechten, laat ik hem niet kwaad maken".
Dus voor beide gevoelens komen corresponderende gedachten op.
Het is niet geil voelen, en kuis denken. Er is zowel een gevoelsconflict als een verstandsconflict. Het kan natuurlijk zijn dat het gevoel het conflict een andere oplossing geeft dan het verstand, maar dat kan toe te schrijven zijn aan het nuance verschil dat gevoel en verstand leggen op de waarneming.

Verwijderd

Zoals LD al heeft gezegd zijn gevoel en verstand onlosmakend. Alleen omdat er ergens een gevoel onstaat wat een beetje tegen de (door iets of iemand anders vastgelegde) regels ingaat komt een tweede gevoel naar boven, een gevoel om het tegengestelde te doen. Maar omdat die tweede overlapt met de aangeleerde regels zal dat sneller als verstand worden beschouwd terwijl dat dus eigenlijk ook een gevoel is. Verstand wordt meestal gezien als iets dat je ervoor behoud iets te doen wat tegen de "regels" ingaat te doen. En in dit geval kan "regels" heel erg ruim genomen worden.

Nou zullen er misschien een aantal zijn die dan zeggen hoe het te verklaren valt dat je voelt dat er mensen naar je kijken (zoals al eerder is gezegd). Ik denk dat dat ook te maken heeft met het feit dat je op dat moment een minder gevoel van zekerheid hebt en je verstand (om het zo dan maar even te noemen) jou daarvoor waarschuwd en je het idee gaat krijgen dat er anderen in de buurt zijn die jou in de gaten houden. De instincten die de mens heeft meegekregen uit een zeeeeeeeerrrrr lang verleden. Neem bijvoorbeeld een soldaat op een plek waar hij alleen is beland. Hij zal sneller het idee krijgen dat hij daar niet alleen is, als soldaten die in groepsverband zijn. Dit, omdat die ene soldaat alleen si en minder zeker is van waar hij is en dus de omgeving.

• dextertje
  • Laatst online: 00:07
Op vrijdag 27 april 2001 10:01 schreef olav het volgende:
Ok, ik zal proberen het wat strakker te omlijnen:

Gevoel en verstand zijn beide reflecties van ervaringen.
Wat ik met gevoel bedoel is meer de ervaring van de staat ''emotie''. Dus je voelt je blij, je voelt je verwonderd.
Die verwondering is een gevoel. De gedachten die samen bij dat gevoel vrijkomen (oftewel het verstand dat aan het werk is) zijn bv, Tsss, wat grappig dat dat zo zit. Interessant!.
In dat geval... heb je volgens mij wel gelijk, behalve met je idee dat gevoel en verstand uiteindelijk hetzelfde zijn. Je hebt ze immers net dusdanig omkadert, dat ze niet meer hetzelfde zijn. :)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Over het verschil tussen gevoel en verstand heb ik niks gevonden maar misschien is dit een verhelderend tekstje.
Dit stukje komt uit "Het hersenpakket, een 3d reis door anderhalf kilo grijs-roze massa"
Gevoelens en emoties

Wat is het verschil tussen gevoelens en emoties? Sommige neuropsychologen beweren dat emoties in verband staan met zichtbaar emotioneel gedrag, maar gevoelens niet. Gevoelens, zo zeggen ze, zijn onafhankelijke neutrale ervaringen. Een partijtje tennis kan fijn zijn, maar hoeft nog geen emotionele ervaring te zijn. Wandelen langs een mooie tuin kan een fijn gevoel geven omdat het er zo mooi is, maar het kan ook een emotie teweegbrengen als het u doet denken aan een tuin die u vroeger hebt aangelegd. De gebeurtenis van het zien van de tuin krijgt plotseling betekenis omdat het nostalgische, spijtige en gelukkige emoties oproept.
In tegenstelling tot gevoelens, kunnen emoties iets over iemand onthullen. We komen iets unieks te weten over iemand die huilt om reclameboodschappen of bang is voor rupsen. In zo''n geval worden hun persoonlijke ervaringen en de manier waarop ze die interpreteren onthuld door hun emotioneel gedrag.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• sjaakie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

sjaakie

Developer

Op donderdag 26 april 2001 22:28 schreef olav het volgende:
Vindt iemand nog wat, of is alles al naar de politie gebracht?
LOL:D

Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 29 april 2001 12:46 schreef bunkersite.com het volgende:

Gevoelens, zo zeggen ze, zijn onafhankelijke neutrale ervaringen.
Neutraal? Zo ervaar ik het zeker niet. Mijn gevoel van bewustzijn is neutraal, of doorzichtig. Een gevoel leidt er bij mij toe dat ''de wolk van helder bewustzijn een kleur ,een smaak en een dichtheid'' krijgt.

Ben ik blij, ervaar ik de wereld ''geler, frisser en stevig''. Zakt dit weer weg, dan ervaar ik weer neutraler.
Een partijtje tennis ..... door hun emotioneel gedrag.
Ik kan hier niet duidelijk het verschil tussen gevoelens en emoties uithalen. Dat is jammer, want wellicht is het een relevant onderscheid.

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe een poging ze te onderscheiden:

Emotie komt van movare, bewegen. In die zin zou je een emotie kunnen beschrijven als de beweging in je als gevolg van gevoel. Een gevoel moet dan iets verschillend zijn. Ik zou dat op een conceptueler level trekken. Een gevoel is de staat, de ervaring zoals jij in je hart de ''kleur, smaak en dichtheid'' beleeft*D. Een emotie is de manier waarop je tot uiting van die staat komt.

Het gevoel is blij, de emoties die daarbij !bij mij! bij zijn te beschrijven zijn uitgelatenheid, communicatiedrang en lolligheid.

Gevoel is universeel. Iedereen ervaart de ''smaak, kleur en dichtheid''. De emotie is individueel. Zij is persoons- en cultuur gebonden.

Dus iedereen kent de ervaring ''blijheid'', maar sommige mensen hebben bij blijheid een ingetogen emotie, en anderen een uitgelaten emotie.

Dit onderscheid is heel subtiel, en het is wellicht in deze context niet relevant dit te laten verschillen.

Verwijderd

Gevoel en verstand zijn twee verschillende dingen. Je kan met de één de ander afdekken/ verstoppen. Gevoel afdekken met rationele verstand komt het meeste voor in de huidige maatschappij volgens mij.
Dat zou ik zo niet durven stellen... Soaps (al dan niet real-life), sommige muziek, etc, zijn volgens mij juist bewijzen van het tegenovergestelde: verstand afdekken met gevoel.

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Op maandag 30 april 2001 02:05 schreef Captain Proton het volgende:

[..]

Dat zou ik zo niet durven stellen... Soaps (al dan niet real-life), sommige muziek, etc, zijn volgens mij juist bewijzen van het tegenovergestelde: verstand afdekken met gevoel.
Hmmm, als je het zo stelt, dat klopt ook wel ja. Of zouden soaps e.d. dan een soort vervangende emoties zijn. Op die manier "beleven" mensen toch intense emoties - weliswaar tweedehands - die ze onderdrukken in hun dagelijks leven.

[/amateurgoog-mode] ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 30 april 2001 09:43 schreef Elvhenk het volgende:
Op die manier "beleven" mensen toch intense emoties - weliswaar tweedehands - die ze onderdrukken in hun dagelijks leven.
De emoties die je bij soaps ervaart, zijn je eigen emoties. JIJ voelt ze immers. Als jij geen kwaadheid in je hebt, en iemand wordt kwaad op tv, kun jij je niet identificeren met dat gevoel. Met andere woorden: je voelt het dus niet.

Uiteraard ervaar jij de emoties uit een soap niet als ''echte'' emoties, omdat je weet dat je tv kijkt.

Even een vraag:

-die ze onderdrukken in hun dagelijks leven.-

Wat onderdruk jij in je dagelijks leven, Elvhenk?

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Op maandag 30 april 2001 16:22 schreef olav het volgende:

[..]

De emoties die je bij soaps ervaart, zijn je eigen emoties. JIJ voelt ze immers. Als jij geen kwaadheid in je hebt, en iemand wordt kwaad op tv, kun jij je niet identificeren met dat gevoel. Met andere woorden: je voelt het dus niet.
Nee, dat klopt, het zijn dus je eigen emoties. Maar ik denk dat veel mensen zichzelf bepaalde emoties niet gunnen/toestaan in het dagelijks leven, zoals kwaadheid of agressie. Bij een film of soap ofzo kun je die plaatsvervangend beleven en zodoende voldoet het in een behoefte. Ik denk dat er daarom zoveel films over geweld zijn.
-die ze onderdrukken in hun dagelijks leven.-

Wat onderdruk jij in je dagelijks leven, Elvhenk?
>:) Ik kijk geen soaps, beantwoordt dat je vraag?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 30 april 2001 16:56 schreef Elvhenk het volgende:

>:) Ik kijk geen soaps, beantwoordt dat je vraag?
Je kijkt toch wel eens een DivX-je?
Naar wat voor films kijk je dan?
Pagina: 1