Is inderdaad hiswerkhulp, oplossen met partieel integreren antwoord:
F(x)=x*ln(x^2)-2x
F(x)=x*ln(x^2)-2x
Partiëel integreren moet je sowieso. Substitutie kan bij complexere functies nuttig zijn, maar lijkt me bij x^2 niet echt goed voor het overzicht.Op woensdag 25 april 2001 23:54 schreef looskuh het volgende:
Maar het kan dus op twee manieren eigenlijk, met substitutie en "by parts" (ik weet niet wat de NL''se term daarvoor is)
Anoniem: 7690
Dan geldt hetzelfde toch nog. ln(x) voor x>=0 moet alsnog partieel met 1*ln(x) en ofOp donderdag 26 april 2001 17:10 schreef wVm het volgende:
Uhm ln(x^2)=2lnx (of 2ln|x| voor het integreren maakt het niets uit) . Integreren kan je nu zelf dan wel doen.
Ik denk niet dat ie partieel integreren heeft gehad op de middelbare school (op het VWO kreeg je het in ieder geval niet). Ik ging er vanuit dat ie de primitieve van ln(x) wel wist.Op donderdag 26 april 2001 18:22 schreef KexDaFlex het volgende:
[..]
Dan geldt hetzelfde toch nog. ln(x) voor x>=0 moet alsnog partieel met 1*ln(x) en of
f(x)=x of f(x)=x^2 is in:
int(ln(f(x)))=xln(f(x))-int((x*f''(x)/f(x)))
maakt dan weinig verschil.
ln(x^a)=a*ln(x) geldt wel maar partieel integreren ontloop je er niet mee.
Als je de standaardintegraal voor ln(x) al wel wist dan is het inderdaad een kwestie van eenvoudig met 2 vermenigvuldigen.
2*(x*(ln(x)-1)=x*ln(x^2)-2*x
Ergens diep in mijn herinnering dacht ik dat partieel integreren bij de eindexamen eisen van wiskunde op VWO niveau horen, maar ik kan me absoluut vergissen. Het is en blijft een extra gedachtenstap(terug danOp donderdag 26 april 2001 19:43 schreef wVm het volgende:
Ik denk niet dat ie partieel integreren heeft gehad op de middelbare school (op het VWO kreeg je het in ieder geval niet). ...
Ik heb vorig jaar eindexamen gedaan dus...Op donderdag 26 april 2001 20:24 schreef KexDaFlex het volgende:
[..]
Ergens diep in mijn herinnering dacht ik dat partieel integreren bij de eindexamen eisen van wiskunde op VWO niveau horen, maar ik kan me absoluut vergissen. Het is en blijft een extra gedachtenstap(terug dan) na differentieren met de produktregel.
/edit typo
Dan heb je met een grotere waarschijnlijkheid meer gelijk dan ik. Ik heb echter ook een soort van gelijk (gelijkhalers zoals ik zijn zeikerdsOp donderdag 26 april 2001 20:26 schreef wVm het volgende:
[..]
Ik heb vorig jaar eindexamen gedaan dus...
In mijn tijdOp donderdag 26 april 2001 20:30 schreef KexDaFlex het volgende:
[..]
Dan heb je met een grotere waarschijnlijkheid meer gelijk dan ik. Ik heb echter ook een soort van gelijk (gelijkhalers zoals ik zijn zeikerds), want ik zie zojuist in mijn oude Wis. B(heet dat nog wel zo?) boek dat het destijds er wel bijhoorde.
edit:
ik integreren ja, correct typen nee
Als je oud genoeg bent, dan heb je het ook gehad op het VWO, ja. Ik heb ''t wel gehad, mijn broertje kreeg het niet. Ik vind het wel zonde, eigenlijk, want voor een echte beta-studie is een goede wiskundige onderbouwing heel belangrijk...Op donderdag 26 april 2001 20:24 schreef KexDaFlex het volgende:
Ergens diep in mijn herinnering dacht ik dat partieel integreren bij de eindexamen eisen van wiskunde op VWO niveau horen...
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq