Toon posts:

[BC3] Hoe krijgen insecten zuurstof in hun cellen.

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet zoveel verstand van biologie. Dus ik vroeg me af hoe bv. muggen zuurstof in hun cellen krijgen. Ze hebben geen bloedbaan. (Denk ik :)

Ik had ergens gehoord dat elke cel van een insect in directe verbinding met de buitenlucht staat.

Weet iemand hoe het echt zit? Ik had ook op internet gezocht maar toen ik kreeg ik alleen vage plaatjes die het probleem niet verhelderde.

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Vraag me niet naar de exacte details, maar ik weet dat insecten een tracheëen stelsel hebben. Da''s een soort primitief bloedbanen systeem.
Misschien dat je ''s op dat woord moet zoeken?

grtz.
AxiMaxi

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Verwijderd

Topicstarter
[img]"http://www.rrz.uni-hamburg.de/biologie/b_online/fo06/05a1.jpg[/img]

Dit is een plaatje van die tracheen

Verwijderd

Die trachiëen zijn een soort buizenstelsel dat vanaf hun buitenkant naar binnen gaat. Hierdoor kan er door diffusie direct zuurstof worden opgenomen en CO2 worden afgestaan. Diffusie gaat niet zo heel snel, daarom zijn insecten ook niet zo groot.

Verwijderd

Tja, dan heeft Paul Verhoeven met zijn film Starship Troopers niet goed zijn huiswerk gedaan! ;)

Die bugs waren groter dan mensen en toch zo vitaal als de neten...

Gelukkig liepen er genoeg Troopers rond om wat extra ventilatie gaatjes te schieten in die arme bugs. >:)

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Op woensdag 25 april 2001 12:02 schreef wieikke het volgende:
...
Diffusie gaat niet zo heel snel, daarom zijn insecten ook niet zo groot.
De longen van olifanten werken toch ook met diffusie...? Hoe komen die dan wel zo groot..?

Ook

Wees consequent, maar niet altijd

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
diffusie werkt langzamer naarmate de verbinding tussen twee ruimten langer is.

als een insect te groot zou zijn, zou de diffusie zo langzaam optreden dat het insect niet genoeg zuurstof zou krijgen.

longen werken ook door middel van diffusie, maar de lucht wordt wel eerst naar die longen toe verplaatst. waar diffusie optreedt hoeft dat dan ook maar over een kleine afstand, en dus gaat het snel. daarna wordt de zuurstof door het bloed weer actief verplaatst.

waar insecten dus vanaf de buitenlucht een directe verbinding hebben met elke individuele cel, hebben zoogdieren dus twee actieve systemen om de zuurstof te verplaatsen. daartussenin wordt ook gebruik gemaakt van diffusie, maar wel veel efficienter.

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Met andere woorden: de olifant is wel groot, maar zijn longblaasjes zijn weer heel klein.
En in die longblaasjes treedt de diffusie op.

grtz.
AxiMaxi

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 12:36
het tracheen stelsel bij insecten is infeite gewoon een openbuizen stelsel in het lichaam van een insect. door het vochtig houden van het binnenste ervan kan er diffusie plaats vinden.
diffusie kan inderdaad niet over grote afstanden plaats vinden. dat een olifant groot is, komt omdat een olifant een bloedvaten stelsel heeft, die het bloed (dat zuurstof bevat) door het hele lichaam laat stromen, en daarmee de afstand waramee zuurstof moet diffunderen verkort.

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 12:36
Op woensdag 25 april 2001 13:37 schreef AxiMaxi het volgende:
Met andere woorden: de olifant is wel groot, maar zijn longblaasjes zijn weer heel klein.
En in die longblaasjes treedt de diffusie op.

grtz.
AxiMaxi
die kleine longblaasjes zorgen ervoor dat er in de longen als geheel een groot oppervlak ontstaat waar gassen kunnen diffunderen.

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Pagina: 1