[BC3] Zien wij allemaal dezelfde kleuren??

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:35
Dat leren we op de basisschool!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Jah, daar was ik al bang voor. Dat we allemaal rood zien staat vast, maar of de kleur rood die ik zie exact dezelfde tint rood is die jij ziet???

Something we''ll never find out...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Ik heb me jaren lang PRECIES hetzelfde afgevraagd! Ik noemde het "mijn kleurentheorie"!

Leuk om te horen dat ik niet als enige gek ben! :P

• BC3 Victim
Ik heb een leuke voor jullie: Zien we allemaal kleuren hetzelfde? Ik bedoel hiermee, zie jij bv rood hetzelfde als ik rood zie?
Want dat is iets wat we niet kunnen controleren. Jij kunt bv rood zien, jij denkt dan dat dat rood is, want iemand heeft je vroeger wijs gemaakt dat dat de kleur rood is, maar iemand heeft mij wijsgemaakt dat diezelfde kleur bruin heet...
Hmmz, ik snap mezelf ff niet meer...
Na het weekend weet ik het wel weer, vraag ik het dan nog eens... *D

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• esteis
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-01 11:01
Heb ik al een keer een thread over gezien dacht ik.

Is volgens mij niet echt mogelijk om dat aan te tonen. Dan zou je een manier moeten vinden om via iemand anders z''n ogen te zien....maarja....:)

Verwijderd

Het valt idd niet te controleren.

Maar waarom zou jij kleuren anders zien dan iemand anders? Je ogen werken hetzelfde, je hersens werken hetzelfde. Iedereen vindt rood een warme kleur en blauw een koude. De golflengte van het licht is voor iedereen hetzelfde.

Volgens zijn er geen redenen om aan te nemen dat niet iedereen de kleuren hetzelfde ziet.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:03

Kettrick

Rantmeister!

Een van je ogen vervangen met die van iemand anders, dan kan je zo zien of de ogen anders werken :)

(wordt het hersenen iets moeilijker :))

Verwijderd

/me heeft daar erg vaak bij stil gestaan en er ook vaak met anderen over nagedacht...

Weet eiluks wel zeker dat niet iedereen dat hetzelfde ziet, dus dat die kleur die bij jou PAARS is bij mij bijv ROOD is...

Nu nog bewijzen :D:D:D

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05-2025

StratoFarmer

Anke :*

Wij geven aan een bepaalde golflengte van licht allemaal (ongeveer) dezelfde aanduiding. Deze hebben we ook samen afgesproken. Een rode fiets en een rode kool noemt iedereen rood (neem maar even aan).
Maar of het beeld dat we in ons hoofd hebben van ''het licht dat we rood noemen'' bij iedereen hetzelfde is betwijfel ik. We kunnen tegenwoordig nog niet ''gedachten'' meten ofzo....dus we zullen er nog even niet achterkomen.

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

Verwijderd

heb het me ook wel eens afgevraagd. Eigenlijk ben ik er toch wel van overtuigd ondertussen dat iedereen hetzelfde ziet (op kleurenblinden na dan :) ). We hebben golflengtes gekoppeld aan een kleur. De werking van het oog is voor alle mensen nagenoeg hetzelfde (optisch gezien) en dat moet dus een eenduidig signaal aan de hersenen afgeven. Ondertussen zijn we al wel zover ge-evolueerd dat dat signaal ook door iedereen gelijkzal worden geinterpreteerd.
100% zeker kun je er niet van zijn, maar ik denk toch wel dat iedereen hetzelfde ziet.

Verwijderd

Ik denk ook dat het oog bij ieder mens het zelfde werkt, waarom zou moedertje natuur dat niet doen? Dus dan is de interpretatie van het oog hetzelfde, dus er wordt dezelfde informatie naar de hersenen gestuurd. En dat noem je dan bv. rood.

Maar het is inderdaad niet te bewijzen. Hoe wil je controleren dat de informatie die door mijn oogzenuw gaat hetzelfde is als dat bij een ander.

En meten wat in je hersenen zit kan ook (nog) niet. Dus kan je ook niet vergelijken hoe iedereen de kleur rood heeft opgeslagen.

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 10:48 schreef esteis het volgende:
Heb ik al een keer een thread over gezien dacht ik.

Is volgens mij niet echt mogelijk om dat aan te tonen. Dan zou je een manier moeten vinden om via iemand anders z''n ogen te zien....maarja....:)
Maar wat je ziet is een combinatie van wat je ogen doorgeven en wat je hersenen eraan veranderen/verbeteren. Stel dat mijn ogen alles iets roder zien dan de jouwe dan hebben mijn hersenen door ervaring geleerd om dit bij te stellen. Dus zien we misschien nog wel ongeveer hetzelfde. Maar als we van ogen verwisselen denk jij dat ik alles heel rood zie.

• BC3 Victim
hmmz, maar misschien zie ik wel blauw, terwijl ik denk dat het rood heet...
En rood terwijl ik denk dat dat blauw heet...

Er bestaat zo''n groen/blauw kleurtje, je kent het wel. Waarom vindt de één dat groen, terwijl de ander zegt dat het blauw is??
:?

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Op een grijze zaterdagavond zie ik weleens blauw, maar dat is de volgende dag al snel over als ik een donkerbruin vermoeden heb dat ik rood sta. Oh, dan erger ik me altijd groen en geel!

:9

grtz.
AxiMaxi

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
met het ene oog zie ik alles iets groener, met het andere iets geler. het verschil is wel zo klein dat ik er op moet letten wil ik het merken.

het lijkt me vrij duidelijk dat niet bij iedereen de gevoeligheid voor verschillende golflengtes precies hetzelfde is. maar de verschillen tussen mensen zijn klein (afgezien van mensen die kleurenblind zijn)

maar goed, stel iemand die alles wat roder ziet dan gemiddeld, als je diegene bij een bepaalde kleur bruin verteld dat het bruin is, dan ziet hij dat als roodbruin, maar dat maakt verder niets uit. hij zal vervolgens de kleur die normale mensen als bruin zien wel als roodbruin zien, maar het identificeren als bruin.

• BC3 Victim
Daar heb ik ook al eens over nagedacht. Het is nooit te onderzoeken. Misschien ziet het rood door mijn ogen er wel uit als het blauw door iemand anders ogen. En het argument van iedereen vindt rood een warme kleur en blauw een koude kleur, dat neem je dan gewoon aan denk ik. Als mijn rood er zegmaar uit ziet als jouw blauw, vinden we het allebei een warme kleur omdat we niet anders weten dat het zo is. Ik geloof dat ik nu erg vaag bezig ben maar ik denk dat het idee duidelijk is, toch? Kortom: het is gewoon niet te bewijzen hoe iemand anders kleuren ziet.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:10

Lordy79

Vastberaden

zo ken ik er nog eentje:

elke klank die ik hoor, kan in de oren van een ander wel heel anders klinken.
elke geur die ik ruik..... etc.
en ga zo elk zintuig maar af.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Ik denk het niet. Het zal voor vele net weer iets ander rood zijn dan voor mij dan bv. Dit kan je bv zien bij ene opticien. daar vragen ze ook of welke kleur meer naar voren komt. Hierdoor zie je een kleur toch iets anders, maar een echt merkbaar verschil zal het niet zijn.

Het zal meer gaan om de grijze gebied. bv tussen rood en oranje waarbij de een het meer oranje en de ander meer rood vind.

• BC3 Victim
Op woensdag 25 april 2001 10:54 schreef hybridz het volgende:

Maar waarom zou jij kleuren anders zien dan iemand anders? Je ogen werken hetzelfde, je hersens werken hetzelfde. Iedereen vindt rood een warme kleur en blauw een koude.
Vinden mensen rood geen warme kleur omat ze dat associeren met vuur en zo? En blauw dus koud omdat ze dat associeren met ijs- en watertoestanden?
Dus volgens mij heeft dat er niet veel mee te maken, vermits iemand bvb groen ook een warme kleur zou kunnen vinden als voor die persoon vuur ed altijd groen is.
Sjee, dit wordt ingewikkeld... :?

• BC3 Victim
Rood een warme kleur?
En blauw een koude kleur?
Zeggen ze, ja.
Maar het is ook bewezen dat als je je in een rode kamer bevind, dat je dan agressiever wordt dan als je in een witte kamer bent.
En een blauwe kamer zou rustgevender zijn...
Dus zou je in principe rustiger moeten zijn als het koud is, dan als het warm is??

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 15:33 schreef Lordy79 het volgende:
zo ken ik er nog eentje:

elke klank die ik hoor, kan in de oren van een ander wel heel anders klinken.
elke geur die ik ruik..... etc.
en ga zo elk zintuig maar af.
precies... En waarom zou het anders zijn?
Misschien een heel klein beetje anders omdat geen een oog of oor gelijk is. Maar je kan er van uit gaan dat waarnemingen voor iedereen vrijwel gelijk zijn.

En mijn argument dat rood warm is en blauw koud, daar schiet je idd niet veel mee op...

• BC3 Victim
Dat weet ik, maar daar gaat het hier niet om. Het gaat om het menselijk zicht. het is toch ook bewezen dat het menselijk ook "maar" 16900000 (of zoiets) kleuren kan zien? Wie zegt dan dat ik er niet maar 300000 kan onderscheiden?
En dan heb je ook nog maar het probleem dat als ik in een zeer fel verlichte ruimte ben, ik de kleuren anders onderscheid dan als ik in een donkere ruimte ben... :?

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op de lab-school, moesten we eens een zogeheten Gram-kleuring uitvoeren op een paar E.Coli-cellen...
Als het monster dan rood kleurde, was het negatief, en als het paarsig was, dan was het Gram-positief...(*)

Klas van 21 man, waarvan 7 meiden...
Alle 7 meiden zeiden dat het monster positief was (paars), en de jongens zeiden (op 3 na) dat het rood was, oftewel, negatief...

De docent legde uit, dat mannen het verschil tussen rood en paars niet goed kunnen onderscheiden...
De meiden hadden het overigens goed....

Je spreekt af dat rood rood is en groen groen, maar wat doe je bij iets als blauw-groenigs ?
De 1 zegt dat het groen is en de ander zegt blauw...
Het is IMO een kwestie van interpretatie...

De hersenen werken analoog, dus het begin-signaal (oogzenuw) *hoeft* niet persé hetzelfde te zijn als het eind-signaal (hersenen)...
Ik ben er dan ook van overtuigd dat niemand hetzelfde ziet als een ander (hoewel we dan wel praten over afwijkingen in de marges)

My 2 cents

(*)= kan ook andersom zijn, ben al een tijdje van school af ;)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

Je hebt toch allemaal van die kleur staafjes in je ogen?, net zoals iedereen spieren heeft, zijn die volgens mij allemaal gelijk bij iedereen.

• BC3 Victim
Jaaah, maar spieren zijn bij de één beter ontwikkeld dan bij de andere, is dit dan ook het geval met ogen?
Jij kan nix in/aan je lichaam hebben dat exact hetzelfde is als dat van mij, om het zo maar eens te zeggen...

• Morgoth
  • Laatst online: 13:57
Er kan een malfunction in de staafjes zitten. Overigens download dat ding van mij nou maar, dan kan je jezelf oa ook testen op kleurenblindheid :)

• BC3 Victim
Als er een malfunction in die staafjes zitten, heeft iedereen die dus, en dat zou betekenen dat "de mens" nog niet "af" is.
En als over een x-aantal jaar van evolutie de mens dan eindelijk af is, zouden we dan nog meer kleuren kunnen onderscheiden?
Oh ja, ik ben gelukkig niet kleurenblind...

• Tomas Zwinkels
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11-2021

Tomas Zwinkels

graancirkels in m'n sokke

heb ik ook wel eens over gedacht .. ik bedacht toen dat iedereen waarschijnlijk wel de zelfde kleuren ziet omdat we vaak de zelfde kunstwerken/kleurencombinaties mooi vinden. aangezien onze hersenen voor een groot deel hetzelde werken lijkt het dus logisch dat we de zelfde kleuren zien... zo zou je het trouwens niet alleen met kleuren maar ik met vanalles
- groot en klein
- spiegelbeeld
- je ziet alles eigelijk op z''n kop
- horisontaal word verticaal

enz......

Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 16:08 schreef illem het volgende:
Je hebt toch allemaal van die kleur staafjes in je ogen?, net zoals iedereen spieren heeft, zijn die volgens mij allemaal gelijk bij iedereen.
Ja, maar sommige mensen hebben van nature meer spieren dan anderen.

Je hebt glad spierweefsel en gestreept spierweefsel. De verhouding daartussen zal ook per mens verschillen.

Zo kun je dat ook zien bij de verschillende staafjes en kegeltjes.

Mijn idee is dan ook dat iedereen kleuren anders ziet.

Verwijderd

<off-topic>
Dat over die kleuren en staafjes...
Er is aangetoond dat vrouwen (over het algemeen) beter kleuren kunnen onderscheiden dan mannen. Ook het reukvermogen van vrouwen schijnt beter ontwikkeld te zijn.
Het gehoor daarentegen zou bij de mannen een groter bereik hebben/beter zijn.
</off-topic>

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

[b]Op woensdag 25 april 2001 11:44 Eigenlijk ben ik er toch wel van overtuigd ondertussen dat iedereen hetzelfde ziet (op kleurenblinden na dan :)
JUIST!!!!! Je zegt het zelf al, kleurenblinden zien alleen zwart-wit, dus dat is makkelijk te controleren.
MAAR, misschien zijn we allemaal wel op onze eigen manier een beetje kleurenblind of kleuren-weet-ik-veel-wat, dus dat de kleuren anders in onze hersenen ''aankomen'' zeg maar.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Op woensdag 25 april 2001 10:40 schreef SunStorm69 het volgende:
Ik heb een leuke voor jullie: Zien we allemaal kleuren hetzelfde? Ik bedoel hiermee, zie jij bv rood hetzelfde als ik rood zie?
Want dat is iets wat we niet kunnen controleren. Jij kunt bv rood zien, jij denkt dan dat dat rood is, want iemand heeft je vroeger wijs gemaakt dat dat de kleur rood is, maar iemand heeft mij wijsgemaakt dat diezelfde kleur bruin heet...
Cool, dit is precies wat ik vroeger (en nu ook nog wel) dacht. Want wie verteld mij dat iedereen hetzelfde ziet?? Eigenlijk heel vreemd als je er over na gaat denken.

• BC3 Victim
Bored?! ;)

Ik denk wel dat iederen dezelfde kleuren ziet maar vaak met andere tint ofzo....

• Exirion
  • Laatst online: 21:20

Exirion

Gadgetfetisjist

Als je aan allebei je oorlellen tegelijk trekt, dan gaan je ogen zich automatisch calibreren :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Morgoth
Neneeeeneeee

NIET IEDEREEN ZIET EVENVEEL EN DEZELFDE KLEUREN

Zie http://www.si.hhs.nl/~timf/mv-02/Documenten/allesbijelkaar.pdf en verlicht je zelf :)

Daar staat kleurenblindheid ook in uitgelegd. Overigens bedoel ik met kleurenblindheid dat je sommige kleuren anders of slecht ziet. Das eik fout, maar dat is de algemeen gehandhaafde definitie.

Verwijderd

Die getallen in die rondjes zijn : 3, 10, 8 en 9

ben gelukkig niet kleurenblind (tenzij er wat anders hoort te staan)

• Morgoth
Als je de getallen kan lezen ben je niet kleurenblind :)

Je kan niet een fout getal lezen ofzo.

• Thrillseeka
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

Op woensdag 25 april 2001 11:01 schreef RoeLz het volgende:
Een van je ogen vervangen met die van iemand anders, dan kan je zo zien of de ogen anders werken :)

mag ik met jouwe beginne?

Lekker zijn is een gave :)

• Thrillseeka
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

Op woensdag 25 april 2001 16:55 schreef digitaldead het volgende:
heb ik ook wel eens over gedacht .. ik bedacht toen dat iedereen waarschijnlijk wel de zelfde kleuren ziet omdat we vaak de zelfde kunstwerken/kleurencombinaties mooi vinden. aangezien onze hersenen voor een groot deel hetzelde werken lijkt het dus logisch dat we de zelfde kleuren zien... zo zou je het trouwens niet alleen met kleuren maar ik met vanalles
- groot en klein
- spiegelbeeld
- je ziet alles eigelijk op z''n kop
- horisontaal word verticaal

enz......
leg dat horizontaal word verticaal eens uit de rest begrijp ik wel maar die laatste enkelt niet

Lekker zijn is een gave :)

Verwijderd

Ik heb hier ook wel eens over gedacht: het valt idd niet te bewijzen. Ik dacht dat ik de enige mafketel was die dit dacht.

Verwijderd

Iedereen heeft dit wel eens gedacht toen die 12 was. Je kunt er niet uitkomen, dat klopt ook. Je zou dus concluderen dat het geen boeiend probleem is.

Er zit eigenlijk een veel wezenlijkere vraag achter, en daarom is de vraag wel interessant, omdat je er wat van kunt leren. nl:

Ervaar jij op de zelfde manier als ik.

En dan is ervaren niet de specifieke invulling die jij er aan geeft, maar het ervaren zelf. Kijk, een invulling is: ik houd van spruitjes, jij niet.

Het ervaren zelf is veel fundamenteler:
Ik ervaar mijzelf, en de buitenwereld. Ik zie jou het zelfde doen, en reageren. Jij zegt dat je ook ervaart, dus ik ben geneigd te concluderen dat jij op de zelfde manier ervaart als ik.

Verwijderd

Dit is echter GEEN logische gevolgtrekking. Het kan goed zijn dat wij op een andere manier ervaren.

Zelf denk ik dat
1. Mensen te snel zijn geneigd te concluderen dat de inhoud van het ervaren al het zelfde is tussen mensen. Jij begrijp de schoonheid van een schedel niet, terwijl ik het een prachtig object vind. Dat geeft zoveel inconsistentie in jouw hoofd, dat je mij vreemd vindt.
2. Mensen te snel geneigd zijn te concluderen dat het ervaren zelf tussen mensen niet verschilt. Dit ligt veel subtieler, maar je kunt je voorstellen dat sommige mensen een ziel ervaren, en andere mensen niet. Voor sommige mensen is het ervaren slechts een afbeelding van de buitenwereld in je hoofd, voor anderen is het een product van je geest.

Dit heeft veel verschillende wereldbeelden tot gevolg, en het interessante eraan is, dat als je een open kijk op dingen hebt, je minder snel geneigd bent te oordelen op de manier waarop mensen tegen dingen aankijken/ dingen ervaren. Je leert het dus te relativeren en te objectiveren, iets dat naar mijn idee kennis oplevert. Dit leren is het gevolg van de vraag die je je zelf stelt :Ervaren mensen het zelfde? Je hebt geen antwoord, maar wel meer kennis.

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 10:54 schreef hybridz het volgende:

Maar waarom zou jij kleuren anders zien dan iemand anders? Je ogen werken hetzelfde, je hersens werken hetzelfde. Iedereen vindt rood een warme kleur en blauw een koude. De golflengte van het licht is voor iedereen hetzelfde.

Volgens zijn er geen redenen om aan te nemen dat niet iedereen de kleuren hetzelfde ziet.
dat we rood een warme kleur vinden is aangeleerd dus stel dat ik een kind krijg en die leer ik aan dat blauw een warme kleur is dan blijft ie blauw een warme kleur vinden, wat andere mensen ook zeggen tegen em.

Verwijderd

[edit] olav,

OK, dit is de academische benadering. Maar de idee is: is blauw voor iedereen blauw? Is de interpretatie van kleuren in de hersenen standaard? Als ik met de ogen (hersenen) van een ander kon kijken zou ik misschien ervaren dat wat hij als blauw ziet bij mij rood heet... Ok, het gaat ver en ik ben ook geen 12 meer, maar toch.

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 21:53 schreef oral-B het volgende:
[edit] olav,

Maar de idee is: is blauw voor iedereen blauw? Is de interpretatie van kleuren in de hersenen standaard?
Ok, laat ik het zo bekijken. Roze is een zachte kleur, en knalrood een harde. Als mensen deze kleuren zouden verwisselen, dan zouden ze dus bij rood een zacht gevoel associeren en bij roze een hard. Dit komt naar mijn idee bijna niet voor, waaruit ik zou concluderen dat mensen in ieder geval de kleuren niet verwisselen.

Sommige mensen hebben veel spieren en sommige niet. Sommige hebben in verhouding meer glad spierweefsel dan anderen. in vergelijking: sommige mensen zullem meer groen gevoelige staafjes hebben, sommige meer blauw. Dus, bij de zelfde externe kleur zal de een een blauwere tint ervaren en de ander een groenere. De kleur hoeft dus niet exact het zelfde te zijn.

• BC3 Victim
Dat komt waarschijnlijk omdat de kleur groen, en de kleur blauw naast elkaar liggen in een "kleurenschaal" om het maar ff zo te noemen, net zoals bv rood en oranje... Toch?

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 22:01 schreef olav het volgende:

[..]

Ok, laat ik het zo bekijken. Roze is een zachte kleur, en knalrood een harde. Als mensen deze kleuren zouden verwisselen, dan zouden ze dus bij rood een zacht gevoel associeren en bij roze een hard. Dit komt naar mijn idee bijna niet voor, waaruit ik zou concluderen dat mensen in ieder geval de kleuren niet verwisselen.

Sommige mensen hebben veel spieren en sommige niet. Sommige hebben in verhouding meer glad spierweefsel dan anderen. in vergelijking: sommige mensen zullem meer groen gevoelige staafjes hebben, sommige meer blauw. Dus, bij de zelfde externe kleur zal de een een blauwere tint ervaren en de ander een groenere. De kleur hoeft dus niet exact het zelfde te zijn.
Het gaat niet om ervaren in de zin van kleur interpretatie (is het nou groen of blauw?) maar om het beeld dat in je hersenen ''geprojecteerd wordt''.
Dan gaat het niet over kegeltjes en staafjes en andere genetische effecten of defecten. Natuurlijk ziet een kleurenblinde de wereld anders.

• BC3 Victim
Jaren geleden heb ik ook al deze "kleurentheorie" bedacht, en iedereen aan wie ik het probeerde uit te leggen dacht dat ik het over kleurenblindheid had. Ik kon het aan niemand uitleggen. :?
Het is echt fijn om te weten dat er anderen ook over dit probleem hebben nagedacht, ik ben eindelijk uit mijn lijden verlost :)

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-01 17:07

voz

De echte kenner

Als ik met alleen mijn linkeroog kijk en dan alleen met mijn rechteroog, zie ik iets verschillende tinten. Daaruit volgt dat andere mensen met andere ogen vast ook kleuren verschillend zien. Het verschil zal echter vast niet zo groot zijn dat wat ik blauw zie, voor een ander rood is. Figure it out.

Het komt ook wel eens voor dat ik iets blauw vindt, terwijl een ander het groen vindt.

Systeemspecs
PV Installatie

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 16:33 schreef SunStorm69 het volgende:
Als er een malfunction in die staafjes zitten, heeft iedereen die dus, en dat zou betekenen dat "de mens" nog niet "af" is.
En als over een x-aantal jaar van evolutie de mens dan eindelijk af is, zouden we dan nog meer kleuren kunnen onderscheiden?
Oh ja, ik ben gelukkig niet kleurenblind...
De mens is nooit af en de evolutie is nooit af. De mens is ook niet perfect en de ogen kunnen waarschijnlijk altijd beter.

Verwijderd

Het antwoord op de vraag is:

Nee, niet iedereen ziet dezelfde kleur even sterk.

Hoe fel je een bepaalde kleur ziet hangt af van de hoeveelheid van een bepaalde vloeistoef (die ik niet bij de naam weet te noemen) die je in je oogbol hebt.

En we weten door onderzoek dat die hoeveelheid vloeistof niet bij iedereen hetzelfde is....

Zodoende weten we dat.

Einde discussie :)

Verwijderd

Commodore 64: ik zou een sterkere processor moeten aanschaffen: je hebt de vraag niet helemaal begrepen.

Verwijderd

Op donderdag 26 april 2001 13:40 schreef olav het volgende:
Commodore 64: ik zou een sterkere processor moeten aanschaffen: je hebt de vraag niet helemaal begrepen.
Waarom spreek je me aan met de computer die ik in m''n subtitel heb staan? M''n nick is Codin.

Aan een nieuwe processor heb ik niks. Het is software enkele jaren in de toekomst die zin-constructies zou kunnen begrijpen.

Verder heb ik de vraag prima begrepen (het topic zelf was al een behoorlijk weggevertje), dus wil ik je vriendelijk verzoeken je zielige tering-arrogantie voor je te houden.

Verwijderd

Op donderdag 26 april 2001 14:08 schreef Codin het volgende:
Het topic zelf was al een behoorlijk weggevertje, dus wil ik je vriendelijk verzoeken je zielige tering-arrogantie voor je te houden.
Oh, I love these words.

Nog een keer.

Verwijderd

Op donderdag 26 april 2001 16:51 schreef olav het volgende:

[..]

Oh, I love these words.

Nog een keer.
Alleen als je m''n teksten niet meer wijzigt ;)

En niet jezelf gelijk gepasseerd voelen wanneer iemand iets beter weet dan jij :Z

Verwijderd

Op donderdag 26 april 2001 17:24 schreef Codin het volgende:

[..]

Alleen als je m''n teksten niet meer wijzigt ;)

En niet jezelf gelijk gepasseerd voelen wanneer iemand iets beter weet dan jij :Z
Over arrogantie gesproken, maar ok. Je hebt de stelling alleen niet echt begrepen.

Verwijderd

probeerde ik ook op een lollige manier duidelijk te maken, maar ja.....

• Tomas Zwinkels
  • Laatst online: 29-11-2021

Tomas Zwinkels

graancirkels in m'n sokke

Op woensdag 25 april 2001 20:53 schreef lordspacie het volgende:

[..]

leg dat horizontaal word verticaal eens uit de rest begrijp ik wel maar die laatste enkelt niet
nou kijk.. alles wat voor jouw beeld dus horizon taal is.. is bij mij verticaal als je ze langs elkaar zou leggen dan he.. natuurlijk moet je dan de eigenschappen ook wel mee verwisselen.. zoals bv dat de zwaarte kracht horizontaal op je werkt.. eigelijk zie het maar gewoon als dat je beeld 90 graden getwist je kop binnen komt...

Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::

Verwijderd

Op donderdag 26 april 2001 17:57 schreef oral-B het volgende:

[..]

Over arrogantie gesproken, maar ok. Je hebt de stelling alleen niet echt begrepen.
I beg to differ...

SunStorm, de topicposter, schreef:
"Jah, daar was ik al bang voor. Dat we allemaal rood zien staat vast, maar of de kleur rood die ik zie exact dezelfde tint rood is die jij ziet???
Something we''ll never find out..."
Lijkt me duidelijk.

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 22:32 schreef oral-B het volgende:
Dan gaat het niet over kegeltjes en staafjes en andere genetische effecten of defecten. Natuurlijk ziet een kleurenblinde de wereld anders.
Mij lijkt het ook duidelijk

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 14:47 schreef olav het volgende:

[..]

Mij lijkt het ook duidelijk
Mij ook. Je denkt wat te diep over de stelling door.

Laten we maar even blijven bij de woorden van degene die zowaar het topic heeft gestart, shall we...?

Zie mijn eerdere SunStorm-quote. :7

• BC3 Victim
Yep, ik denk dat wat er allemaal gezegd kan worden over dit topic al gezegd is.
Laten we het hier dan maar houden, niet? 8-)

• BC3 Victim
Op woensdag 25 april 2001 16:08 schreef illem het volgende:
Iedereen heeft staafjes, net als spieren, maar dat wil toch niet zeggen dat ze bij iedereen hetzelfde zijn?
Of zijn jou spieren precies hetzelfde als die van bv. je zusje?

• BC3 Victim
Djeezzz, ik reageer op iets van de eerste pagina |:(

Was te verwachten dat iemand anders daar al op gekomen was, hihi :o

• Morgoth
Op donderdag 26 april 2001 14:08 schreef Codin het volgende:
dus wil ik je vriendelijk verzoeken je zielige tering-arrogantie voor je te houden.
Zullen we even vriendelijk blijven? Zo he dank u wel.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:45

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik zie de kleuren dus anders als jullie: ik ben kleurenblind. Niet helemaal (ik zie geen zwart/wit ;)) Ik onderscheid niet alle kleuren van elkaar. Echt kut, anders was ik nou aant leren voor piloot.
En uitleggen is echt vervelend ja, ik zie namelijk wel wat verschil als je bv donkergroen en bruin naast elkaar legt. Alleen die twee de goede kleuren geven lukt niet.

• BC3 Victim
Zelf denk ik dat niemand precies dezelfde kleuren ziet. Het oog werkt dan wel voor iedereen hetzelfde, maar de waarneming of hoe we het interpreteren is voor iedereen anders. Je hebt vroeger geleerd dat een bepaalde kleur een bepaalde naam had en deze naam (bijvoorbeeld rood) hanteer je nog steeds voor die kleur. Maar dan garandeer je niet dat die kleur ook voor iedereen hetzelfde is. Er zijn in het verleden veel regels opgesteld om goed en makkelijk met elkaar te kunnen communiceren. Als iemand het dan over rood heeft, weet je meteen waar diegene het over heeft.

• LoneRanger
  • Niet online
Praat eens met m''n moeder, heb al eens een hele discussie met haar over dit onderwerp gehad :)
Maar even om je aan te vullen, als het waar is dan zou dat b.v. smaak verschil kunnen verklaren.
Neem nou b.v. een schilderij, jij vind het mooi maar ik vind het afschuwlijk, mischien omdat de kleuren combinatie in mijn ogen fout is?
Maar ja dan kom je weer bij zwart en wit.
Als dat met die kleuren waar zou zijn dan zou dus donker niet voor iedereen donker zijn en hetzelfde voor licht en dat wil er bij mij niet in.
Maar als zovelen [heb niet alles gelezen] vind ik het best grappig dat er meerdere mensen met die gedachte spelen/hebben gespeeld.

Only fools are enslaved by time and space.

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 14:49 schreef Codin het volgende:

[..]

Mij ook. Je denkt wat te diep over de stelling door.

Laten we maar even blijven bij de woorden van degene die zowaar het topic heeft gestart, shall we...?

Zie mijn eerdere SunStorm-quote. :7
Het lijkt je duidelijk maar niet alles is zoals het lijkt- dus op je eigen verzoek het topic nogmaals en niet e.o.a. quote:

Na het weekend weet ik het wel weer, vraag ik het dan nog eens...

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 16:23
ik snap wel wat je bedoelt :)

maar het klopt volgens mij niet.

niemand heeft namelijk een meningsverschil over een kleur (althans een primaire of secundaire kleur)
dis zijn kleuren die je goed kan onderscheiden met zuivere tinten. ik heb hiermee nooit meningsverschil gehad.

vroeg op school leer je het al bij welke kleur wat voor woord erbij hoort
:) = geel

en voordert werken de kegeltjes bij zowat iedereen hetzelfde dus het komt nooit voor

• sjaakie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

sjaakie

Developer

Op woensdag 25 april 2001 10:45 schreef dennisdotcom het volgende:
Dat leren we op de basisschool!
Misschien heeft iemand hiero die overgeslagen>:)

Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker...

• Arshia
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-07-2025
Op woensdag 25 april 2001 11:01 schreef RoeLz het volgende:

dat zou ook niet werken denk ik, want je hersenen maken van wat alle twee de ogen zien 1 geheel.
dus het zou in principe weinig uitmaken of je 1 oog van iemand anders had.

je zou wel 2 ogen kunnen vervangen, maar dan kan je niet meer vergelijken

\o/

• BC3 Victim
ik hier maar een ding op te zeggen

EEEEEEUUUUHHHHHHH!!!

>:)

(inside joke)

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:31

Sharky

Skamn Dippy!

maar helpt het als je ogen verwisseld? die geven alleen prikkeltjes door onder invloed van het licht dat er in valt. bij kleurenblinden gaat het daar al mis maar ik denk dat je in dit geval het gedeelte met elkaar moet uitwisselen dat in de hersens de prikkels verwerkt

This too shall pass

• Arshia
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-07-2025
Op maandag 30 april 2001 14:34 schreef sharkyOnline het volgende:
maar helpt het als je ogen verwisseld? die geven alleen prikkeltjes door onder invloed van het licht dat er in valt. bij kleurenblinden gaat het daar al mis maar ik denk dat je in dit geval het gedeelte met elkaar moet uitwisselen dat in de hersens de prikkels verwerkt
nog beter :)

\o/

• BC3 Victim
Op maandag 30 april 2001 19:14 schreef JohnD het volgende:
ik heb hier maar een ding op te zeggen

EEEEEEUUUUHHHHHHH!!!

(inside joke)
he he he....*D

• BC3 Victim
JohnD nog steeds niet beter van vrijdag?! :r

• BC3 Victim
hihihi

voel me nu al wat beter

wat gaan jullie vrijdag doen?

(de vrouw is pleite)

• BC3 Victim
/off topic/

Nog geen plannen voor vrijdag, waarschijnlijk knallen... >:)

/off topic/

• BC3 Victim
hihihi

heb toch nog 75,-- tegoed :r

• BC3 Victim
/off topic/

zo lang je die Fl 75 maar niet in één keer wegslikt, anders wordt het weer :r

/off topic/

• Servowire
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

Op woensdag 25 april 2001 20:49 schreef morgoth het volgende:
Als je de getallen kan lezen ben je niet kleurenblind :)

Je kan niet een fout getal lezen ofzo.
Sommige zijn wat "vaagjes"

met papier mache kun je alles maken!!

• Morgoth
Als je wat wilt weten over kleuren moet je dit downloaden:
http://www.si.hhs.nl/~timf/mv-02/Documenten/allesbijelkaar.pdf
Pagina: 1