Je gelooft in iets omdat je er van overtuigd ben dat dat de waarheid is. Niet om de mens te helpen ofzo
Dat kan een bij produkt zijn van je geloof.
Kemo, jij VERKONDIGT misschien niet dat jouw geloof het beste is, maar door voor jouw geloof te kiezen, verkondig je het impliciet wel.
Geldt overigens net zo voor mij, als christen.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Verwijderd
Beste tweakers,
Er zijn vele topics geweest over religies..
deze topic is toch weer iets anders..
De meeste tweakers weten dat ik een moslim ben.. maar ik ga niet verkondigen, dat ik het beste geloof heb.
Ik ben van mening dat religies op dit aardbol zijn gekomen om de mens een hand te helpen en ze een bepaald besef te geven.
(Religies zijn in een tijd gekomen, dat het echt noodzakelijk was geweest.)
Als mensen goed zijn en goede dingen doen voor de mensheid en respect voor anderen hebben... Wie ben ik dan in GODsnaam om mensen te veroordelen om wat ze zijn..
Ik hoop dat er nog meer mensen hetzelfde over denken.
Kemo
Er zijn vele topics geweest over religies..
deze topic is toch weer iets anders..
De meeste tweakers weten dat ik een moslim ben.. maar ik ga niet verkondigen, dat ik het beste geloof heb.
Ik ben van mening dat religies op dit aardbol zijn gekomen om de mens een hand te helpen en ze een bepaald besef te geven.
Als mensen goed zijn en goede dingen doen voor de mensheid en respect voor anderen hebben... Wie ben ik dan in GODsnaam om mensen te veroordelen om wat ze zijn..
Ik hoop dat er nog meer mensen hetzelfde over denken.
Kemo
geloof is er denk ik om mensen hoop te geven. Vroeger was dat veel meer nodig dan tegenwoordig, daarom gaan er zoveel mensen van het geloof af, dat is wel jammer.
Mensen vertrouwen nu veel meer op hun "eigen". Materialisme is nu zo belangrijk, daar wordt op vertrouwd. Waarom zou een mens moeten geloven in "iets", als ze alles hebben wat hun hartje begeert? Ik denk wel dat het hier aan ligt dat veel mensen van de kerk af gaan tegenwoordig.
De hoop op God is niet langer nodig..
(Dit geld niet voor mij hoor!)
Mensen vertrouwen nu veel meer op hun "eigen". Materialisme is nu zo belangrijk, daar wordt op vertrouwd. Waarom zou een mens moeten geloven in "iets", als ze alles hebben wat hun hartje begeert? Ik denk wel dat het hier aan ligt dat veel mensen van de kerk af gaan tegenwoordig.
De hoop op God is niet langer nodig..
(Dit geld niet voor mij hoor!)
Ik denk niet dat het iets met het materialisme te maken heeft dat steeds meer mensen zich van de kerk afkeren(om het zo maar te noemen). Ik denk dat het meer te maken heeft dat mensen nu meer keus hebben en dat je ook als jongere vrijer gelaten word om zelf een keuze te maken in wat je wil. Vroeger was dat niet zo, als je ouders gelovig waren dan werd je dat als kind ook, en daar had je weinig over te zeggen. Het is gewoon wat minder streng dan vroeger.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
da''s wel waar rudmer, wat je zegt, maar wanneer een kind zn ouders verlaat heeft ie toch echt een eigen wil gekregen.
Maar gedeeltelijk heb je wel gelijk ja..
Maar mensen in ontwikkelings landen zijn het geloof als hun hoop op beter leven. Hoop omdat ze iets niet hebben.
Waarom zouden wij hier in Nederland een God nodig moeten hebben? Wat moet Hij geven wat wij nog missen? Nix toch eigenlijk? Daarom geloven ook veel mensen niet, omdat ze op zichzelf vertrouwen en denken dat ze zelf alles kunnen krijgen zonder God te hebben.
Ik denk wel dat materialisme een grote rol speelt bij geloven
Maar mensen in ontwikkelings landen zijn het geloof als hun hoop op beter leven. Hoop omdat ze iets niet hebben.
Waarom zouden wij hier in Nederland een God nodig moeten hebben? Wat moet Hij geven wat wij nog missen? Nix toch eigenlijk? Daarom geloven ook veel mensen niet, omdat ze op zichzelf vertrouwen en denken dat ze zelf alles kunnen krijgen zonder God te hebben.
Ik denk wel dat materialisme een grote rol speelt bij geloven
maar wanneer een kind zn ouders verlaat heeft ie toch echt een eigen wil gekregen.
Even een reactie op je eerste stuk. Vroeger was het zo dat je heel lang thuis bleef wonen en als je er dan uit ging bleef je meestal in de buurt van je ouders of in ieder geval in dezelfde gemeenschap. En dan heb je weer het verhaal van ons kent ons, en dan is het mens eigen om daar dan niet uit te stappen omdat het teveel problemen met zich mee brengt, ze kiezen voor de makkelijke weg dan en niet voor iets wat ze niet kennen(Als ik het mis heb hoor ik het graag).
En op je tweede gedeelte ik denk niet dat de meeste alles moeten hebben en dat ze tevreden zijn met wat ze hebben(Ik denk dat het in Nederland wel meevalt, dat het meer in landen als amerika voorkomt) en wat zou je extra van GOD kunnen krijgen?
Even een reactie op je eerste stuk. Vroeger was het zo dat je heel lang thuis bleef wonen en als je er dan uit ging bleef je meestal in de buurt van je ouders of in ieder geval in dezelfde gemeenschap. En dan heb je weer het verhaal van ons kent ons, en dan is het mens eigen om daar dan niet uit te stappen omdat het teveel problemen met zich mee brengt, ze kiezen voor de makkelijke weg dan en niet voor iets wat ze niet kennen(Als ik het mis heb hoor ik het graag).
En op je tweede gedeelte ik denk niet dat de meeste alles moeten hebben en dat ze tevreden zijn met wat ze hebben(Ik denk dat het in Nederland wel meevalt, dat het meer in landen als amerika voorkomt) en wat zou je extra van GOD kunnen krijgen?
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Zolang er tolerantie binnen een religie bestaat voor de mening/religie van anderen is er niets aan de hand. Secularisatie is daarbij natuurlijk het begin van deze tolerantie.
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
Verwijderd
Ik koos niet voor mijn geloof. Ik ben geboren als moslim, maar ik kon net zo goed geboren worden als christen, jood, boedhist etc.Op maandag 23 april 2001 11:48 schreef Lordy79 het volgende:
Kemo, jij VERKONDIGT misschien niet dat jouw geloof het beste is, maar door voor jouw geloof te kiezen, verkondig je het impliciet wel.
Waar mij het omgaat is dat de wereld hoe dan ook ooit naar elkaar toe zal groeien en elkaars hulp nodig hebben..
Het islam is geen label en iemand in een hokje te plaatsen..
[copy paste mode]
Are certain people arbitrarily guaranteed the Favor of God, while others are excluded? The Mercy of God is not restricted arbitrarily to any one peoples. Everyone and anyone is free to accept the path to God using their own free will and reason,
"And they claim, `None shall ever enter Paradise unless he be a Jew'' - or `a Christian''. Such are their wishful beliefs! Say [to them, O Prophet]: `Produce an evidence for what you are claiming, if what you say is true!'' Yea, indeed: everyone who surrenders his whole being unto God, and is a doer of good, shall have his reward with his Sustainer, and all such need have no fear, and neither shall they grieve." [2:111-112]
The consequence of this is responsibility - everyone will be held accountable on the Day of Judgement. Some of us may be uncomfortable with this, but it is simply the price of freedom,
"It may not accord with your wishful thinking - nor with the wishful thinking of the followers of earlier revelation - [that] he who does evil shall be requited for it, and shall find none to protect him from God, and none to bring him succor, whereas anyone - be it man or woman - who does good deeds and is a believer, shall enter paradise, and shall not be wronged by as much as [would fill] the groove of a date-stone." [4:123-124]
[/copy paste mode]
dit heb ik van url: http://www.usc.edu/dept/MSA/introduction/introfornew.html
Enige wat ik wilde zeggen is dat je niet kunt spreken van een beter geloof..
Zeg liever: een beter geloof begint bij jezelf.
Kemo
Ik denk ook dat er veel mensen van het traditionele "geloof" afstappen omdat de religies meer doden hebben veroorzaakt dan de Nazi-holocaust. Dat met name de christelijke kerk meer misdaden heeft begaan dan welke instantie dan ook. Religie heeft een slechte naam gekregen. Ik stel dit natuurlijk heel zwart-wit maar das wel net zo duidelijk.
Wil dat zeggen dat ik alle gelovigen stom vind, zeker niet, ik heb respect voor deze mensen of ze nu Christen, Moslim of Boedhist zijn. Wel ben ik van mening dat veel gelovigen (zeker niet allemaal) hun geloof op hun eigen manier zouden moeten interpreteren. Niemand zou jou moeten vertellen hoe en wat je moet geloven, geen Koran, geen Bijbel, geen Vestas en zeker geen priester of ouders. Het echte geloof zou ik omschrijven als iemands persoonlijke overtuiging, geen hersenspoeling.
Ruud.
Wil dat zeggen dat ik alle gelovigen stom vind, zeker niet, ik heb respect voor deze mensen of ze nu Christen, Moslim of Boedhist zijn. Wel ben ik van mening dat veel gelovigen (zeker niet allemaal) hun geloof op hun eigen manier zouden moeten interpreteren. Niemand zou jou moeten vertellen hoe en wat je moet geloven, geen Koran, geen Bijbel, geen Vestas en zeker geen priester of ouders. Het echte geloof zou ik omschrijven als iemands persoonlijke overtuiging, geen hersenspoeling.
Ruud.
Verwijderd
Je wordt niet geboren met een stigma op je voorhoofd. Je ouders hebben een keuze gemaakt je op een bepaalde manier op te voeden en bepaalde normen en waarden mee te geven. Ik vind niet dat ouders hun kinderen een bepaald geloof mogen opleggen, want het kind snapt het niet en kan zich niet verweren of dat soort beslissingen maken.Op maandag 23 april 2001 12:59 schreef Kemo het volgende:
[..]
Ik koos niet voor mijn geloof. Ik ben geboren als moslim, maar ik kon net zo goed geboren worden als christen, jood, boedhist etc.
Mijn ouders zijn beide christelijk maar hebben impliciet gekozen mij (ondanks heftig verzet van mijn grootouders) niet te dopen. Ik heb rond mijn vijftiende een keuze gemaakt NA veel verschillende religies te hebben bestudeerd en ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat ik geen religie nodig heb..
Verwijderd
dat is niet waar.. Ik ben niet overtuigd dat datgene waar ik in geloof de enige waarheid is.Op maandag 23 april 2001 15:03 schreef morgoth het volgende:
Je gelooft in iets omdat je er van overtuigd ben dat dat de waarheid is. Niet om de mens te helpen ofzoDat kan een bij produkt zijn van je geloof.
Iedereen kan beweren dat hij/zij/het
Alleen Allah/God/Allmachtige/hoge macht ziet en weet wat wij doen..
We zullen er alleen achterkomen als we dood gaan en dan kunnen we het niet eens doorvertellen aan onze medemens.
Kemo
p.s Elke mens die een goed hart heeft en goede dingen doet voor zijn medemens en streeft naar een beter mileu etc is in mijn ogen goed bezig...
Er is maar 1 waarheid, dus het is onzinnig als je bij een religie hoort als je er eik niet in gelooftdat is niet waar.. Ik ben niet overtuigd dat datgene waar ik in geloof de enige waarheid is.
Verwijderd
Ik blijf erbij dat het geloven in een god te belachelijk voor woorden is. 
Het zijn en blijven alleen cultuur en tijdgebonden antwoorden op vragen die men niet kon/kan beantwoorden (waar komen we vandaan, wat is onweer, wat na de dood etc)
That''s all.
Het bestaan van een almachtig wezen dat zich persoonlijk met mensen bezighoudt? Haha!
Het zijn en blijven alleen cultuur en tijdgebonden antwoorden op vragen die men niet kon/kan beantwoorden (waar komen we vandaan, wat is onweer, wat na de dood etc)
That''s all.
Het bestaan van een almachtig wezen dat zich persoonlijk met mensen bezighoudt? Haha!
Het is gewoon simpelweg onzinnig om in een geloof te geloven als je niet zeker weet of het waar.
Verwijderd
Ja, en dat is dus nét de oorzaak ervan geweest dat er, zoals jij zegt, meer misdaden door de christelijke kerk zijn begaan dan door het nazi-regime.Op maandag 23 april 2001 15:11 schreef HardWired het volgende:
Wel ben ik van mening dat veel gelovigen (zeker niet allemaal) hun geloof op hun eigen manier zouden moeten interpreteren. Niemand zou jou moeten vertellen hoe en wat je moet geloven, geen Koran, geen Bijbel, geen Vestas en zeker geen priester of ouders.
Het is juist die uitleg van de schriften die mensen er toe bewegen om hun overtuiging op geweldadige wijze te verdedigen, terwijl dikwijls de plank volledig wordt misgeslagen.
Maar zolang er menselijke interpretatie aan te pas komt, bestaat de kans dat er dwalingen komen; iets wat vooral vroeger met veel uiterlijk vertoon naar voren kwam. Wil niet zeggen dat dat nu niet meer gebeurt (voor wat betreft de nederlandse situatie), maar je moest eens weten hoe vaak de onderlinge verdraagzaamheid de grond in wordt geboord door de meest onbenullige bijzaken. Oorlog op kleine schaal.
Zelf behoor ik ook (vanaf m''n 10e levensjaar) tot een bepaald kerkgenootschap. Maar of deze de ware leer (zeg maar: de juiste uitleg van het geheel) verkondigd, kan ik niet volledig beoordelen. Wél wordt de kern van het christelijk geloof op de juiste manier verkondigd en beleden en daar kan ik dan ook voor de volle 100% achter staan. Vanuit die kerngedachte (die overigens niet cultuur- en tijdgebonden is), dat mij door overtuiging en persoonlijke ondervinding is toevertrouwd, kan, mag en wil ik verder leven.
Overtuigt van wat? Van je eigen mening? Me dunkt dat ook die mening zijn oorsprong heeft, nietwaar?Het echte geloof zou ik omschrijven als iemands persoonlijke overtuiging, geen hersenspoeling.
Verwijderd
Maar die zal waarschijnlijk in de loop der jaren gevormd zijn door zaken die je op je pad tegenkwam. Niet door een boekje te lezen.Op maandag 23 april 2001 18:56 schreef Lollige_smurf het volgende:
Overtuigt van wat? Van je eigen mening? Me dunkt dat ook die mening zijn oorsprong heeft, nietwaar?
Helemaal mee eens! Ik heb geen geloof nodig om me door het leven te leiden. Ik geloof alleen in mezelf.Op maandag 23 april 2001 17:01 schreef Shady het volgende:
Verwijderd
Hoe bedoel je tijdgebonden? Het christelijke geloof bestaat zoiezo al 2000jr. En is niet gebaseerd op onwetendheid. Ik zou niet weten hoe oud het Jodendom is..Op maandag 23 april 2001 17:01 schreef Shady het volgende:
That''s all.
idd, te gek voor woorden he! Het idee dat er een God is die persoonlijk in je geinterreseerd is. Dat is nou het allermooiste.Het bestaan van een almachtig wezen dat zich persoonlijk met mensen bezighoudt? Haha!
Verwijderd
Kemo bedoelde volgens mij wat anders..
Het maakt niks uit wat voor geloof je aanhangt of doet.. als je maar goede dingen doet voor dit maatschappij en de juiste wegen kiest ..ga zo door.
Jullie beginnen meteen weer over GOD dit en GOD dat..
Bekijk het van een ander standpunt, als iemand zich gelukkig voelt mij die geloof of iets en goed is voor zijn medemens etc..
dan is dat toch goed??
waarom beginnen jullie (meeste dan) meteen met de ontkenning van god ... dara gaat het helemaal niet over..
toch?
hatay
Het maakt niks uit wat voor geloof je aanhangt of doet.. als je maar goede dingen doet voor dit maatschappij en de juiste wegen kiest ..ga zo door.
Jullie beginnen meteen weer over GOD dit en GOD dat..
Bekijk het van een ander standpunt, als iemand zich gelukkig voelt mij die geloof of iets en goed is voor zijn medemens etc..
dan is dat toch goed??
waarom beginnen jullie (meeste dan) meteen met de ontkenning van god ... dara gaat het helemaal niet over..
toch?
hatay
Verwijderd
En dat vind jij oud? De mens loopt al zo''n 5 miljoen jaar hier rondt....en pas de laatste 2000 jaar is het christendom er....en over 2000 jaar zal het hoogstwaarschijnlijk weer weg zijn. 2000 jaar geleden waren er vele religies die nu verdwenen (al dan niet uitgemoord/gedwongen omgeturnd met hulp van de christenen) zijn die ook al duizend jaar of meer bestonden....Op maandag 23 april 2001 21:53 schreef Bart_traB het volgende:
Hoe bedoel je tijdgebonden? Het christelijke geloof bestaat zoiezo al 2000jr. En is niet gebaseerd op onwetendheid. Ik zou niet weten hoe oud het Jodendom is..
Een tijdelijk rimpeltje, meer niet.
Ja, dat zou heel leuk zijn ja. Het zou gelijk alle angst voor de dood en alle vragen die je niet kan en wil beantwoorden omzeilen.idd, te gek voor woorden he! Het idee dat er een God is die persoonlijk in je geinterreseerd is. Dat is nou het allermooiste.
En dat is nou ook precies de reden dat het geloof onstaan is. Mensen WILLEN ergens in geloven. Echter, na verloop van tijd, als de mens meer en meer zaken kan verklaren en hiervoor niet meer aangewezen is op "dat komt door god!!!!" dan wordt het geloof steeds minder. Logisch ook.
Ik zeg niet dat er niks meer is dan de wetenschap nu heeft verklaard, maar het geloven in een god die almachtig is en ons voor de lol heeft geschapen om te kijken of we hem gaan vereren, en ons straft als we dat niet doen (belachelijk, het is immers almactig dus weet dat al van te voren of kan het beinvloeden) en zich met triviale zaken bezighoudt, zoals bv het feit of ik met een vrouw sex heb gehad VOORDAT ik een papiertje heb getekend (trouwen, iets door de mensen verzonnen is) is te belachelijk voor woorden.
Voor jou is er ook vergeving Shady.Op dinsdag 24 april 2001 10:11 schreef Shady het volgende:
...en zich met triviale zaken bezighoudt, zoals bv het feit of ik met een vrouw sex heb gehad VOORDAT ik een papiertje heb getekend
Verwijderd
Natuurlijk mag je niemand beoordelen om zijn geloof, maar wel over zijn geloofsbeleving. Er is niets mis met de Islam, maar het is wel een godsdienst die veel extremisme kent, of het nu die mannen in Pakistan gaat of om dien Spanjaard die een boek schreef over hoe je een vrouw het "beste" slaagt. Maar de joden in Israel zijn geen haar beter naar Palestijnen toe. Dat is pas echt crimineel: heel de wereld staat op zijn kop omdat er een paar standbeelden worden opgeblazen (precies of die niet verkocht worden, ze zouden pas echt dom zijn om het niet te doen) maar jongeren en kinderen doodschieten met rubberkogels met metaal in (=veel gevaarlijker, misschien iets minder dodelijk) kan wel. Godsdiensten, en dan misschien nog de islam in het bijzonder worden dikwijls als excuus gebruikt voor bepaalde figuren en zijn zo ook een manier om een hele bevolking vrijwillig te indoctrineren. Maar dat ter zijde,Op maandag 23 april 2001 01:11 schreef Kemo het volgende:
... Wie ben ik dan in GODsnaam om mensen te veroordelen om wat ze zijn..
Als je dit beseft, waarom geloof je dan nog?Op maandag 23 april 2001 01:11 schreef Kemo het volgende:
Verwijderd
Daarom geloof je er ook misschien in?Op dinsdag 24 april 2001 21:18 schreef morgoth het volgende:
Het is gewoon simpelweg onzinnig om in een geloof te geloven als je niet zeker weet of het waar.
Anders zou je het wel zeker weten en waarschijnlijk een andere naam hebben.
Verwijderd
Als je gelooft weet je juist dat het waar is. Geloven blijft ook niet bij "geloven" het is een persoonlijke relatie met God.Op dinsdag 24 april 2001 21:32 schreef krz het volgende:
[..]
Daarom geloof je er ook misschien in?
Anders zou je het wel zeker weten en waarschijnlijk een andere naam hebben.
Verwijderd
Maar je gelooft toch alleen in iets wat je nooit niet zeker weet?Op dinsdag 24 april 2001 21:37 schreef Bart_traB het volgende:
[..]
Als je gelooft weet je juist dat het waar is. Geloven blijft ook niet bij "geloven" het is een persoonlijke relatie met God.
Geloven is denken dat iets waar is, terwijl de feiten niet na te trekken zijn.
Verwijderd
Iedereen beleeft zijn geloof weer anders ... Ik denk zelf dat je teveel tv kijkt.Op dinsdag 24 april 2001 21:05 schreef Subwoofer het volgende:
[..]
Natuurlijk mag je niemand beoordelen om zijn geloof, maar wel over zijn geloofsbeleving. Er is niets mis met de Islam, maar het is wel een godsdienst die veel extremisme kent, of het nu die mannen in Pakistan gaat of om dien Spanjaard die een boek schreef over hoe je een vrouw het "beste" slaagt. Maar de joden in Israel zijn geen haar beter naar Palestijnen toe. Dat is pas echt crimineel: heel de wereld staat op zijn kop omdat er een paar standbeelden worden opgeblazen (precies of die niet verkocht worden, ze zouden pas echt dom zijn om het niet te doen) maar jongeren en kinderen doodschieten met rubberkogels met metaal in (=veel gevaarlijker, misschien iets minder dodelijk) kan wel. Godsdiensten, en dan misschien nog de islam in het bijzonder worden dikwijls als excuus gebruikt voor bepaalde figuren en zijn zo ook een manier om een hele bevolking vrijwillig te indoctrineren. Maar dat ter zijde,
[..]
Als je dit beseft, waarom geloof je dan nog?
Ik wilde deze topic niet naar mijn geloof draaien... of tot elk ander geloof.
Ik wilde mensen alleen iets bewust maken.. hoe ik het zie en beleef..
Maar ach.. jullie zitten meteen weer het geloof in zijn algeheel af te kraken.
Kemo
(edit: typoŽs)
Kemo, ik ''voel'' helemaal met je mee. Maar ik denk dat het onmogelijk is om op dit forum een discussie over geloof te beginnen zonder reagerende mensen die walgen van alle vormen van religie.Op dinsdag 24 april 2001 22:25 schreef Kemo het volgende:
[..]
Iedereen beleeft zijn geloof weer anders ... Ik denk zelf dat je teveel jij teveel tv kijkt.
Ik wilde deze topic niet naar mijn geloof draaien... of tot elk ander geloof.
Ik wilde mensen alleen iets bewust maken.. hoe ik het zie en beleef..
Maar ach.. jullie zitten meteen weer het geloof in zijn algeheel af te kraken.
Kemo
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Verwijderd
Ik denk (nou ja.. weet haast zeker) dat je gelijk hebt..Er zijn gewoon veels te veel "atheistische missionarissen", die zogenaamd respect hebben voor gelovige mensen.Op dinsdag 24 april 2001 22:27 schreef Lordy79 het volgende:
[..]
Kemo, ik ''voel'' helemaal met je mee. Maar ik denk dat het onmogelijk is om op dit forum een discussie over geloof te beginnen zonder reagerende mensen die walgen van alle vormen van religie.
Kemo
Verwijderd
Haha, ja mooi verhaal. Om vergeven te worden, moet ik eerst iets fout gedaan hebben. En dat heb ik niet. Dus....Op dinsdag 24 april 2001 20:32 schreef MJC het volgende:
[..]
Voor jou is er ook vergeving Shady.
Pagina: 1