Ik werd even geinspireerd door het topic "mens = parasiet" in Stuffis Gen.
Vandaar, maar gaat nu vooral uw gang!
P.S.
Graag zelfs.
P.S.
Graag zelfs.
Draad wordt verplaats...Op vrijdag 20 april 2001 01:03 schreef Kvasir het volgende:
Ik werd even geinspireerd door het topic "mens = parasiet" in Stuffis Gen.
P.S.
Graag zelfs.
OK...Op vrijdag 20 april 2001 01:12 schreef Kvasir het volgende:
Nee ik deed dit ff omdat ik dacht dat het topic mens = parasiet toch van een net wat anders uitganspunt opereerde.
Verwijderd
The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril
Verwijderd
Verwijderd
The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril
Verwijderd
Ehh, het is toch gewoon een logische redenering?[b]Op vrijdag 20 april 2001 14:09
Olav : evolutie is niet bewust doelgericht.. idd, maar je argument ontgaat me...
In jouw stelling is de dood een middel om een doel te bereiken. Dus ook dan is evolutie doel gericht. Het middel is geen doel en omgekeerd.Op vrijdag 20 april 2001 14:25 schreef olav het volgende:
[..]
Ehh, het is toch gewoon een logische redenering?
Ik zal proberen te verduidelijken.
Er wordt beweerd dat de evolutie een doelgericht proces is. Dat betekent: de evolutie probeert iets te ''bereiken'', wat maakt niet uit.
Ik zeg: de evolutie vindt plaats door het fenomeen de dood. Slechts door uitsterven van de zwakken, blijven de sterken over.
De evolutie bepaalt niet wie er sterft of overleeft, dat bepaalt de omgeving. Het gevolg van die selectie is dat de sterkeren overleven, en als dat keer op keer gebeurt noemen wij dat evolutie.
Je bent het met me eens dat iets dat dood is, geen doel kan hebben, hoop ik.
Dus: als de dood de drijvende kracht is achter de evolutie, dan kan de evolutie zelf nooit doelgericht zijn.
Toch?
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
1. Dat is circulair: de definitie van evolutie is :door recombinatie van de best aangepaste individuen een nog beter aanpassing creeren. Wat is nu het doel? De definitie zelf? Dat betekent dat iets zijn eigen doel is, en dat is zinloos om te beweren.[b]Op vrijdag 20 april 2001 14:33
1. Maar de evolutie is volgens mij een proces met een onbewust doel... dat is namelijk de beste configuratie te vinden die binnen een bepaald milieu kan overleven.
2. Je kan het beter een gevolg noemen ipv een doel.
Verwijderd
Verwijderd
Maar dat is toch ook zo?[b]Op vrijdag 20 april 2001 14:43 Dat het lijkt alsof evolutie streeft naar de beste configuratie komt doordat die configuratie ook de meeste nakomelingen zal krijgen.
Verwijderd
Ja, dat bedoelde ik ookOp vrijdag 20 april 2001 14:45 schreef olav het volgende:
[..]
Maar dat is toch ook zo?
De evolutie streeft niet: streven is mensenlijk, en de evolutie is niet mensenlijk, dus de evolutie streeft niet
De evolutie is een gevolg van het proces dat de zwakkere broeders niet overleven. Maar het is een voldongen feit dat er een steeds beter aangepaste configuratie ontstaat.
Verwijderd
Mmm, plak wat woorden achter elkaar en je hebt een argument.Op vrijdag 20 april 2001 14:33 schreef Clarify het volgende:
In jouw stelling is de dood een middel om een doel te bereiken. Dus ook dan is evolutie doel gericht. Het middel is geen doel en omgekeerd.
Verwijderd
Aangezien het woord ''beter'' voor de meeste mensen ook een impliciet waardeoordeel bevat, begeef je je op glad ijs met deze formulering. Het lijkt me dan ook zinvol dat je jouw interpretatie van het woord ''beter'' in deze context verduidelijkt.Op vrijdag 20 april 2001 14:45 schreef olav het volgende:
De evolutie is een gevolg van het proces dat de zwakkere broeders niet overleven. Maar het is een voldongen feit dat er een steeds beter aangepaste configuratie ontstaat.
Verwijderd
Goede opmerking:Op vrijdag 20 april 2001 14:57 schreef joepP het volgende:
Aangezien het woord ''beter'' voor de meeste mensen ook een impliciet waardeoordeel bevat, begeef je je op glad ijs met deze formulering.
Sorry, was zelf ff de draad kwijtOp vrijdag 20 april 2001 14:57 schreef olav het volgende:
[..]
De dood is geen middel. De dood is een event. Een event krijgt de betekenis ''middel'' als het bewust gebruikt kan worden om een bepaalde eind-staat te bereiken. Iets kunnen gebruiken is een eigenschap van iets dat leeft, de evolutie leeft niet, dus de evolutie kan iets niet gebruiken. Conclusie de dood is geen middel.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
HUH?Op vrijdag 20 april 2001 15:14 schreef Clarify het volgende:
Dat maakt het nog steeds geen doel.
Niet goed gelezen, snap nu wat je bedoelde.Op vrijdag 20 april 2001 15:15 schreef olav het volgende:
[..]
HUH?
clarify cloudifies
Wat geen doel?
Verwijderd
Verwijderd
Maar dan is er geen natuurlijke selectie meer en zal evolutie op dat moment stoppen.Op vrijdag 20 april 2001 15:10 schreef olav het volgende:
mmm is lastig he?
Stel dat de mens na lang evolueren onsterfelijk wordt. Dan is het aantal nakomeling wellicht niet meer van belang, noch de overlevigskans van de nakomelingen.
Verwijderd
Verwijderd
Verklaren is een gevaarlijk woord. Je beweert dan namelijk dat je weet wat voor krachten er achter die processen schuil gaan. Dat is een hele grote bewering. Kijk, als de kraan aan gaat, omdat ik hem open zet, dan is het suf om te spreken van een ''model'' dat voorspelt wat er gebeurt als ik aan de kraan zit. De verklaring dat de kraan opeens gaat lopen, is dat ik hem openzet. No problem[b]Wat kan je nu op basis van Darwin''s theorie voorspellen. Ik ging er altijd vanuit dat ie in het leven geroepen was om juist te verklaren.
Verwijderd
Verwijderd
Dan evolueren we nog steeds. Stel dat wij de natuurlijke selectie onder controle hebben. Dus: heeft iedereen een gelijke overlevingskans. Dan zullen we evolueren in de richting dat mensen meer random eigenschappen hebben.Op vrijdag 20 april 2001 16:08 schreef Kvasir het volgende:
Wij evolueren WAARSCHIJNLIJK nergens meer heen. omdat wij de invloed van natuurlijke selectie trachten te elimineren.
Maar niet volgens Darwin''s model, want dan zouden er, vanuit de mens, andere soorten moeten onstaan.Op vrijdag 20 april 2001 16:15 schreef olav het volgende:
[..]
Dan evolueren we nog steeds. Stel dat wij de natuurlijke selectie onder controle hebben. Dus: heeft iedereen een gelijke overlevingskans. Dan zullen we evolueren in de richting dat mensen meer random eigenschappen hebben.
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Onstaan er toch ook?Op vrijdag 20 april 2001 16:28 schreef Clarify het volgende:
Maar niet volgens Darwin''s model, want dan zouden er, vanuit de mens, andere soorten moeten onstaan.
1=1 vind ik erg bot. Als A dan B lijkt me beter.Als je nu zegt dat ''het beste aangepast'' equivalent is aan ''de grootste kans om je eigenschappen door te geven'' zeg je eigenlijk 1=1.
Verwijderd
er staat ''equivalent''.Op vrijdag 20 april 2001 16:47 schreef -=Confuzer=- het volgende:
olav :
[..]
1=1 vind ik erg bot. Als A dan B lijkt me beter.
B is namelijk het gevolg van A, 1=1 kan je omdraaien, deze niet. We praten niet over vergelijkingen, maar over gevolg.
Verwijderd
Mee eens hoor, het is alleen de conclusie die je krijgt als je doorredeneert:-)Op vrijdag 20 april 2001 19:54 schreef Kvasir het volgende:
En random eigenschappen ontwikkelen zonder de invloed van natuurlijke selectie kan je geen evolutie meer noemen. Ik bedoel het 1 (evolutie) bestaat bij de gratie van (natuurlijke selectie).
He, cool, dat wist ik nietOp vrijdag 20 april 2001 19:59 schreef Kvasir het volgende:
En de opmerking van olav dat de "theorie" circulair zou zijn is absoluut niet nieuw.
Verwijderd
Nee hoor, daar heeft de mens het ziekenhuis voor bedacht. Stom eigenlijk, iets wat al miljoenen jaren lang goed werkt opeens veranderen >:)>:).Op vrijdag 20 april 2001 16:38 schreef -=Confuzer=- het volgende:
We filteren nu waarschijnlijk slechte autobestuurders er geleidelijk uit
Verwijderd
Ehum,Op vrijdag 20 april 2001 20:20 schreef Kvasir het volgende:
ik heb nog weinig argumenten voor of tegen de stelling voorbij zien komen.
Is evolutie nu doelgericht? Of niet?
Verwijderd
What about this?Op vrijdag 20 april 2001 11:10 schreef olav het volgende:
Evolutie zelf is niet doelgericht.
De drijvende kracht achter evolutie is de DOOD, niet het leven. Dit concept is vorige eeuw gevestigd door Darwin, die de toen heersende mening van een ''levende selectie kracht'', een overtuiging van Lamarck, verwierp.
Dood is het ontbreken van leven, en iets dat dood is kan per definitie niet doelgericht zijn.
Dus:
Als de drijvende kracht van de evolutie dood is, kan de evolutie nooit doelgericht zijn.
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Yep, kan verkaard worden door de evolutie theorie.Is zoiets complex als een lensoog ontstaan puur door toeval?
Verwijderd
Verwijderd
fair enough!*D[b]Op zaterdag 21 april 2001 01:28 premisse voor mogelijke verdere discussie:
olav heeft beredeneerd dat evolutie NIET doelgericht is. (Klaar nu? Olav?)
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
mud.call me mud
In het diepst van jezelf ben jij die intelligentia. Jij bent die specifieke configuratie van materie die zich bewust is van zijn doelen.Hoe zien WIJ het ontplooien van leven
Het ontplooien van het leven is in de richting van de intelligentia. Dit houdt op dit moment! in:En: wat verstaan wij onder het ontplooien van leven en hoe relateert zich dat tot een uiting van evolutie?
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq