[BC3] Waarom God niet met een hoofdletter?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Waarom schrijven atheisten God niet met een hoofdletter?
Dit getuigt mijns inziens al van afkeer tegen Hem, want als je ff normaal nadenkt weet je dat de Christelijke god met een hoofdletter "g" geschreven moet worden (check woordenboek), maar als we het over een god hebben is het met een kleine letter.
Dit komt omdat men van God walgt en alles er aan wil doen om de mensen die wel in hem geloven er af te krijgen.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12

Elvhenk

Madam Mikmak

Een stukje luiheid ook, denk ik. Bij mij in elk geval wel.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Hé Mastermind,

Duidelijk. Ga ik gedeeeltelijk in mee. Want...

ik heb graag een zinvol gesprek met iemand God met een "kleine letter" (god, dus) schrijft!!!

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het heeft ook te maken met of je wel of niet in een god geloofd. Ik doe het bewust soms wel en bewust soms niet. Afhankelijk of ik het over mijn mening heb, of dat het over ''de Christelijke God'' gaat.

Waarom zou een Mohammedaan, een Jood of een Hindoe trouwens de Christelijk God met hoofdletters schrijven? Daarmee zouden ze aageven dat hun Goden minder waard zijn

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 19 april 2001 15:51 schreef Mastermind het volgende:
Dit komt omdat men van God walgt en alles er aan wil doen om de mensen die wel in hem geloven er af te krijgen.
Nog even een aanvulling...je kan dit met gemak omdraaien hoor. Andersdenkenden moeten van Christenen een hoofdletter gebruiken omdat Christenen alsmaar willen bewijzen dat hun god superieur zou zijn. En ze doen er alles aan om dat door te drukken.

Verwijderd

:Z

god gOD gOd

Big deal.

Nu weer wat belangrijks graag...

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
Waarom zou ik god met een hoofdletter schrijven? Ik schrijf mens toch ook niet met een hoofdletter? God is een aanduiding net zoals mens een aanduiding is. Jawhe is een naam, daarom schrijf ik Jawhe met een hoofdletter.

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Op donderdag 19 april 2001 16:00 schreef Ortep het volgende:
(...)
Waarom zou een Mohammedaan, een Jood of een Hindoe trouwens de Christelijk God met hoofdletters schrijven? (...)
Omdat ze jouw naam ook met een hoofdletter zouden schrijven?

Overigens gebruik ik meestal een kleine letter, omdat ik God (de chr. god) niet als enige god zou accepteren (als ik gelovig was) en omdat ik vind dat, in het kader van de domain-claim affaires, het wel erg makkelijk is om je god God te noemen, terwijl er meer entiteiten aanspraak zouden moeten kunnen maken op die term. Ik schrijf om die reden Jahweh, Allah of Buddha wel met een hoofdletter. Dat erken ik als echte eigen namen. Maar met god/God als eigen naam heb ik een probleem, al moet ik toegeven dat ik nog wat moeite heb met de formulering van dat probleem.

grtz.
AxiMaxi

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Verwijderd

Op donderdag 19 april 2001 16:00 schreef Ortep het volgende:
Het heeft ook te maken met of je wel of niet in een god geloofd. Ik doe het bewust soms wel en bewust soms niet. Afhankelijk of ik het over mijn mening heb, of dat het over ''de Christelijke God'' gaat.
Ik doe precies het zelfde, als ik over zo maar een willekeurige god praat schrijf ik het niet met hoofdletter, als ik het over de bijbels/christelijke God heb gebruik ik een hoofdletter. Dit doe ik dus a) om onderscheid te maken, en b) uit respect voor de christelijke medemens (voor mij persoonlijk is er geen wezenlijk verschil tussen God en andere goden).

• under-world
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Jah man!! :7

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 19 april 2001 16:25 schreef AxiMaxi het volgende:
Omdat ze jouw naam ook met een hoofdletter zouden schrijven?
Je gaf het zelf al aan...Is het een naam? Of is het een ''verschijnsel''? Jawhe is duidelijk een naam.

• AxiMaxi
  • Laatst online: 06-10-2025
Op donderdag 19 april 2001 16:34 schreef Ortep het volgende:

[..]

Je gaf het zelf al aan...Is het een naam? Of is het een ''verschijnsel''? Jawhe is duidelijk een naam.
Er stond ook een vraagteken achter mijn opmerking... ;)

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

no flames please

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Pagina: 1