Op maandag 23 april 2001 13:10 schreef mietje het volgende:
dood. Dat wil nog niet zeggen dat we ze onder ondraaglijk leed moeten laten sterven. We kunnen ze dus wel helpen, door hun leed te verzachten. Jij trapt nog steeds in het argument dat je rustig mensen kunt laten doodgaan omdat je "niet genoeg geld hebt om ze te helpen".
Daar trap ik dus NIET in...jij leeft in een hele mooi droomwereld. Ik leef in een echte wereld die misschien wel heel slecht is, maar die ik zo 1,2,3 ook niet even kan veranderen.
Jij laat weer andere mensen doodgaan omdat jij hele hoge morele waarden wilt nastreven. Ik laat geen mensen ''rustig doodgaan''. Jij doet alsof ik dat leuk vind. Ik probeer zo snel mogelijk en zo effectief mogelijk zo veel mogelijk mensen te redden. En voor de 500ste keer, ik wil geen mensen laten lijden. In mijn ogen laat jij er veel meer veel langer lijden.
En natuurlijk heb je gelijk dat we eigenlijk gisteren al een 100% veilige, effectieve en vooral ook gratis HIV vaccinatie hadden moeten hebben. Helaas...die is er niet.
Ik blijft bij mijn standpunt dat economische belangen je niet kunnen vrijwaren van moraal en ethiek.
Heerlijk op een ivoren toren ethisch met het vingertje wijzen en gaan zitten kijken hoe mensen doodgaan. Vooral niet proberen er een paar te redden omdat je dan anderen misschien niet redt. Nee hoor..laat ze maar allemaal dood gaan. Dan behandel je ze tenminste allemaal gelijk.
Je blijft maar beweren dat AIDS bestrijden hongersnoden zal gaan veroorzaken, maar ik zie het causale verband niet. Ga je er van uit dat wij die afrikanen constant van voedsel voorzien en dat niet meer kunnen betalen als wij ook nog AIDS hulp moeten leveren?
Nee, daar ga ik niet van uit...als je terug zou lezen dan zie je dat er gezegd is: Mensen die aan Aids lijden zijn ziek en een groot deel van hun leven niet productief. Een Europeaan met een prima begin conditie en een kantoorbaan kan nog lang blijven werken als zijn baas niet al te rot doet. Maar een Afrikaanse boer kan al gauw niet meer op zijn eigen land werken. Daar is hij te zwak voor. Dus moet zijn vrouw het nu alleen doen, en met zijn tweeen konden ze het al nauwelijks aan. Dan heb ik het dus niet over geld dat wij sturen. Als je die medicijnen gratis aan hem zou geven, dan nog hangt hij als een molensteen om de nek van zijn gezin. Bovendien is het gewoon de botte praktijk in Afrika dat hoe langer een besmet iemand leeft, hoe meer anderen hij besmet. Dus steeds minder mensen moeten steeds meer mensen gaan verzorgen. En de verzorgers kunnen niet meer op het land werken. Die moeten dus OOK hun eten ergens vandaan krijgen. Denk je dat ze dat krijgen van mensen die zelf al niet te eten hebben?. En zo er blijven er steeds minder over om er steeds meer te verzorgen.
BINGO een recept voor instant hongersnood.
In Afrika zelf hebben ze wel een oplossing hoor. Als in een fammilie bekend wordt dat je aids hebt lig je er gelijk uit. Niemand zorgt meer voor je. Dus ouders schoppen hun kinderen er uit en kinderen hun ouders. Je zoekt het maar uit. Ze kunnen het zich niet permiteren om voor je te zorgen. Tot zover de ethiek als je mag kiezen tussen misschien overleven en vrijwel zeker sterven. Mensen wordt snel heel erg praktisch in dit soort situaties.
(Ik ken je...zeg nu niet dat dit iets is wat ik stimuleer of goedkeur)
En jij blijft maar over geld praten, terwijl het hier niet om ons geld gaat. Z-A vraagt niet om geld, ze willen dat die medicijnen goedkoop te verkrijgen zijn. Hoe dat invloed heeft op het geld dat wij besteden aan voedselhulp is mij een raadsel.
Zie hier boven, ik heb het niet over geld dat we schenken. Daar staat trouwens ook hoe duur die medicijnen zelfs nu nog zijn. Zelfs nu de prijs met 90% verlaagd is, nog steeds onbetaalbaar voor 90% van de mensen. Wie weet kan je er in de Afrikaanse middenklasse een paar duizend mensen iets langer laten lijden. De miljoenen gaan gewoon dood, punt.
Er geldt nog steeds:
Aan AIDS ga je dood, er IS geen medicijn
Voorkom dan in hemelsnaam dat er nieuwe slachtoffers komen. En zorg er voor dat de mensen die nu besmet zijn niet onnodig lijden. De zgn. AIDS medicijnen helpen daar niet echt bij zonder een
goed functionerend gezondheids systeem dat de patient steunt. Anders is het middel erger dan de kwaal. Dat klinkt cynisch in het geval van aids. Maar slecht ingnomen medicijnen zorgen voor resistente aids en tbc stammen waardoor de volgende patient dus écht niet meer te helpen is.