De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Ik ga mee met mijn voorganger: Sander, waar zijt gij?
Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP
Verwijderd
Verwijderd
| a^x dx = a^x / ln(a)
<edit>of maak ik nu de zelfde fout als Burat? Pff, inderdaad fout dus, het wordt echt groot.</edit>
gewoon in mathematica stoppen. krijg je een mooi groot antwoord.Op woensdag 18 april 2001 19:19 schreef wVm het volgende:
Ik denk dat het zo''n ding is waar men nog geen primitieve van heeft gevonden of er geen van bestaat. Dat je hem dus alleen kan benaderen.
van e^(-x^2) is geen "echte" primitieve. maar die hebben ze gewoon verzonnen.. Erf(x)
Het wordt trouwens al iets makkelijker als je x^x als e^(x*log(x)) schrijft. Dan is er vast wel iets van te maken met partiele integratie ofzo.. maar dat moet je hobby maar zijn.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Ik denk dat het inderdaad veelste lastig is.
Maar bedank voor jullie posts
Verwijderd
Volgens deze site ( http://wims.unice.fr/~wims/wims.cgi?cmd=new&module=tool/analysis/function.en )is het antwoord:Op woensdag 18 april 2001 17:29 schreef namlessom het volgende:
Weet er iemand de primitive van de functie
f(x) = x^x
Ik heb er al over nagedacht maar hij wordt denk ik best wel complex.
De afgeleide van x^x is niet zo moeilijk.
das f''(x) = x^x * (ln(x)+1)
Hij is wel leuk, maar ik vrees dat ie zich gewoon een beetje verslikt in de formule. Het lijkt er op dat ie tot de zesde macht doorrekent en er daarna gewoon mee stopt.Op donderdag 19 april 2001 14:10 schreef wieikke het volgende:
[..]
Volgens deze site is het antwoord:
[afbeelding]
Wat was daar het resultaat van dan?Op donderdag 19 april 2001 14:34 schreef joepP het volgende:
Mathematica 4 kan het wel
Anyone?
Verwijderd
Hier onder even wat Maple er van bakt:
1
| >int(x^x, x); |

1
| >series(%,x=0); |

% staat overigens voor het laatste wat Maple heeft berekend.
De afgeleide heb ik met Maple bepaald
f''(x) = 1/38880*x^5*(324*ln(x)^5-270*ln(x)^4+180*ln(x)^3-90*ln(x)^2+30*ln(x)-5)+1/233280*x^6*(1620*ln(x)^4/x-1080*ln(x)^3/x+540*ln(x)^2/x-180*ln(x)/x+30*1/x)+1/15000*x^4*(625*ln(x)^4-500*ln(x)^3+300*ln(x)^2-120*ln(x)+24)+1/75000*x^5*(2500*ln(x)^3/x-1500*ln(x)^2/x+600*ln(x)/x-120*1/x)+1/192*x^3*(32*ln(x)^3-24*ln(x)^2+12*ln(x)-3)+1/768*x^4*(96*ln(x)^2/x-48*ln(x)/x+12*1/x)+1/18*x^2*(9*ln(x)^2-6*ln(x)+2)+1/54*x^3*(18*ln(x)/x-6*1/x)+x*ln(x)+1
Dit is de afgeleide van de functie die, die homepage geeft.
Maple geeft een veel beknopter antwoord. (kende het commando series nog niet)
Verwijderd
Deze series zijn rond 0, dus hoeverder je van 0 afkomt hoe groter de afwijking wordt. Uiteindelijk zo groot als x^6 (geloof ik).
Verwijderd
Als ik de integraal rauw aan Mathematica voer, krijg ik hem gewoon net zo hard weer terug. Het enige wat er dus op zit is x^x te ontwikkelen als Taylor reeks (zoals anderen voor mij ook al deden).
Ik krijg dan hetzelfde als wat Nem0 ook al gaf: x + (ln(x)/2 - 1/4)x^2 + O(x^3)
De afgeleide geeft Mathematica wel exact zoals die hoort! Namelijk x^x(1+ln(x)).
Mathematica heerst! (Het is trouwens ook het meest gebruiksvriendelijke programma dat ik ken. Je hoeft niet 1 commando te kennen! Zoek in de help, verander iets aan het voorbeeld dat ze daar geven en klaar!)
Verwijderd
Dus gegeven: x^2.
Dan is 1/3*x^3 + c een primitieve. (c is een constante en element uit R).
Want [1/3*x^3 + c]'' = x^2. Voor elke x uit R.
tegenovergestelde van de afgeleideOp vrijdag 20 april 2001 03:45 schreef Tweaker het volgende:
wat is primitive ?
f(x)= x^2
f''(x) = 2*x {das de afgeleide}
F (x) = 1/3*x^3 {das de primitieve}
huum, iemand anders is me al voor geweest
Verwijderd
Niet alle functies laten zich over het hele interval vangen in een taylorreeks (ln bijvoorbeeld).
Verwijderd
Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen, alleen jij formuleert het beter. ExcuusOp vrijdag 20 april 2001 13:07 schreef Captain Proton het volgende:
Natuurlijk is er wel een oppervlak, maar dat betekent nog niet meteen dat er een functie te vinden is die dat oppervlak beschrijft. Die FUNCTIE is de primitieve, niet het oppervlak zelf.
(Het is trouwens ook het meest gebruiksvriendelijke programma dat ik ken. Je hoeft niet 1 commando te kennen! Zoek in de help, verander iets aan het voorbeeld dat ze daar geven en klaar!)
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Verwijderd
primitive is dus gewoon integraal ?Op vrijdag 20 april 2001 10:22 schreef namlessom het volgende:
[..]
tegenovergestelde van de afgeleide
f(x)= x^2
f''(x) = 2*x {das de afgeleide}
F (x) = 1/3*x^3 {das de primitieve}
huum, iemand anders is me al voor geweest
Het kan moeilijk erger zijn dan dat programma wat wij gebruiken, maple. Dat is echt zo totaal hopeloos, niet leuk meer gewoon..
Het kan alles, dat is absoluut waar, en het is ongelooflijk krachtig. Maar er is ook gewoon totaal niet uit te komen. En help? Bij maple? You better forget it ...
*zucht*
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Verwijderd
Nee, de integraal is de oppervlakte onder een functie. Die krijg je door twee x waarden in te vullen in de primitive van een functie en vervolgens de één van de ander af te trekken.Op vrijdag 20 april 2001 19:54 schreef Tweaker het volgende:
[..]
primitive is dus gewoon integraal ?
Verwijderd
Maple, MathematicOp vrijdag 20 april 2001 20:25 schreef Diadem het volgende:
Lord Daemon:
Het kan moeilijk erger zijn dan dat programma wat wij gebruiken, maple. Dat is echt zo totaal hopeloos, niet leuk meer gewoon..
Het kan alles, dat is absoluut waar, en het is ongelooflijk krachtig. Maar er is ook gewoon totaal niet uit te komen. En help? Bij maple? You better forget it ...
*zucht*
achja, tweede fase, kijk mij eens een formule intikken
frusty
Verwijderd
Als ik (x^x)'' berekent, kom ik toch echt uit op 1/x^2 en dat ziet er een stuk eenvoudiger uit:De afgeleide van x^x is niet zo moeilijk.
das f''(x) = x^x * (ln(x)+1)
(x^x)''=(xx)^x-1=(x^2)^-1=1/(x^2)
Je maakt een stomme fout. Als je differentieerd doe je dat bijvoorbeeld naar x. Maar dan moet je wel beide x en differentieren (niet alleen de onderste).Op zaterdag 21 april 2001 16:43 schreef IEEE802.5 het volgende:
[..]
Als ik (x^x)'' berekent, kom ik toch echt uit op 1/x^2 en dat ziet er een stuk eenvoudiger uit:
(x^x)''=(xx)^x-1=(x^2)^-1=1/(x^2)
Trouwens als je alleen op de onderste doet komt er weer x^x uit
Verwijderd
x^x = e^(ln(x^x)) = e^(x*ln(x))
En deze is makkelijk te differentieren
Namelijk [x*ln(x)]'' * x^x
Eerste deel kan met product regel en dat wordt:
x * 1/x + ln(x)*1.
Dus het antwoord wordt:
(ln(x) + 1)*x^x.
Dit lijkt mij de makkelijkste manier om te differentieren.
Ging het hier overigens niet om de integraal?
Verwijderd
Nee, wij hebben nooit uitgebreid met Math. leren werken. Hooguit 1 stu.pu. in een vak "inleiding computergebruik", maar dat stelde niet zoveel voor.Op vrijdag 20 april 2001 17:16 schreef Lord Daemon het volgende:
Mathematica? Leuke help ja, maar jij hebt zeker nooit dat fantastische tweedejaars mathematica practicum gevolgd... probeer maar eens files te importeren, te werken met deltafuncties, zelf libraries te bouwen, etcetera. het is echt afschuwelijk
In de praktijk gebruik ik Mathematica eigenlijk vrij weinig. Alleen voor integreren, grafieken tekenen, d.v.''s oplossen etc. en voor die simpele toepassingen werkt het uitstekend.