Op woensdag 18 april 2001 18:53 schreef IainHecker het volgende:
[..]
Please, kan je me die mailen (info@iainhecker.com) als je hem nog hebt...
Wat ik overigens nog steeds niet doorheb, is hoe je kan tijdreizen door sneller te zijn dan het licht.
A - je bent op aarde, je ziet de zon van 6 minuten terug. Je reist in een (fictieve) tijd van 0 sec (rest is te verwaarlozen) naar de zon.
B - je ziet de zon zoals die op dat moment is. Je gaat terug naar de aarde in 0 sec.
C - Je bent terug op aarde in (afgerond) 1 sec. Je ziet geen verschil met A...
Wat schiet je er dan mee op?????
Het antwoord is in de search te vinden.
Maar om je vraag te beantwoorden:
Als jij stilstaat en de snelheid van het licht meet, dan meet jij ongeveer 300.000m/s
Als jij met de snelheid van 299.000m/s richting een ster voortbeweegt en dan meet je de snelheid van het licht van die ster t.o.v. jou , zou je ''logisch'' gezien op 599.000m/s uit moeten komen. (het licht van de ster gaat naar jou toe met 300.000m/s en jij gaat met 299.000m/s naar de ster)
Een van de belangrijkste stellingen die worden verdedigd in de relativiteitstheorie is dat je dan geen snelheid van 599.000m/s meet, maar nog steeds 300.000m/s.
Hoe dat kan? I don''t know. Is het bewezen? Ik dacht het van wel eigenlijk, zijn proeven mee gedaan.
Er is een mooie formule voor om uit te rekenen hoe''n grote tijdsprong je maakt als je bijvoorbeeld met 299.000m/s naar een ster toe zou gaan die 1 lichtjaar van hier staat en DIRECT terug zou keren. Je zou er dan iets meer dan 2 jaar over doen.
Alleen zal blijken dat je dan niet in 2003 na Chr. terugkomt, maar veel ''later''.
Hoe dat kan? I don''t know. Is het bewezen? Ik dacht het van wel eigenlijk.
Verder zou als het goed is je teruggaan in de tijd als je sneller dan het licht zou reizen, alleen heb je daar oneindig veel energie voor nodig.
Voor meer info: use the search button