Toon posts:

[BC3] vraag over bier

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We zijn bezig met een proef over de hoeveelheid koolzuur in bier en nou zitten we met een probleem:

We hebben de methode van blom hierop losgelaten en nou moeten we een berekening maken maar die snappen we niet.

We hebben het koolzuur van het bier op laten nemen door 40 ml 0,3M NaOH en hierna hebben we een hoeveelheid van 18,1 ml 0,5M HCl toegevoegd. nu kunnen we met behulp van deze gegevens op een of andere manier berekenen wat de koolzuurconcentratie en inhoud is.

graag ff snel antwoord want ik heb et vandaag nodig!

greetzzzzzz

(8>

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Het is niet de bedoeling van W&L dat je huiswerk neer plant, maar omdat het zo''n noodgeval is zal ik ''m ff openlaten. :)

Kan je misschien de bijbehorende reactieformules posten?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Topicstarter
de reactievergelijkingen zijn:
Na en Cl zijn tribune ionen
OH- + H3O + -> 2H2O
0,3M 0,5M
40ml 18,1ml 58,1ml

de pH van de OH- is 13,48

Het is trouwens niet ons huiswerk maar een onderzoek die van groot belang is voor onze verdere toekomst.

(8>

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Je hebt 0.04 * 0.3 = 0.012 mol OH-

Je hebt 0.0181 * 0.5 = 0.00905 mol H3O

Maareh... ik zie geen koolzuur in de reactie zitten? Hoe ga je koolzuur meten als het niet reageert?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Is dit niet een terugtitratie.

Je laat eerst al het CO2 reageren met een overmaat NaOH en wat er dan nog over is titreer je terug met HCl.

Je moet kijken hoeveel mol verschil er zit in de toegevoegde HCl en NaOH. Zoveel mol heeft meegedaan aan de reactie met CO2.

Verwijderd

Topicstarter
Het is idd een terugtitratie.

maar als ik een overmaat NaOH laat reageren dan is bij iedereen het verschil tussen de hoeveelheid HCl en de hoeveelheid NaOH anders?

(8>

Verwijderd

De hoeveelheid NaOH kies je. Je bepaald uit literatuurwaardes dat er nooit meer CO2 in kan zitten als met bijv. 40 ml. kan reageren.

Nu doe je er 50,00 ml bij (het liefst heel nauwkeurig) en dan ga je terugtitreren. Hiervoor had je ook nog CaNO3 erbij kunnen doen en filtreren zodat alle CO3- er uit is en niet meer als zuur kan werken.

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:32

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Jajaja,

Glas leeg drinken -> Boer laten -> Boer opvangen -> ''boer meten''

Gr:):)tZZ

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Je wordt soft op je oude dag LD :)

Serieus, dit hoort hier niet thuis. Noodgeval of geen noodgeval.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Pagina: 1