Op zondag 15 april 2001 00:41 schreef hybridz het volgende:
[..]
Misschien weet jij het wel zeker, maar je kan niet zeker weten of jij gelijk hebt. Ik weet ook niet zeker of god niet bestaat, maar ik heb wel de meeste argumenten aan mijn kant. Ik ga er dus vanuit dat er geen god bestaat totdat het aannemelijker is dat hij wel bestaat.
Over argumenten of wel of niet bestaat zijn genoeg draadjes waar ik redelijk aktief in ben

Je hebt toch geen Jomanda kwaliteiten? Hoe kun je dit objectief weten (en dan bedoel ik zonder een subjectieve bron als de bijbel te gebruiken)?
Kijk maar om je heen. In het groot en in het klein. Men heeft steeds minder voor elkaar over. In de westerse wereld draait alles om geld, macht en aanzien. En er sterven elk jaar nog steeds ontelbaar veel mensen van de honger, terwijl in een klein deel van de wereld genoeg middelen zijn om dat te stoppen.
Er komen steeds ''betere'' wapens waarmee je NOG meer mensen kunt doden. En volgens murphy''s wet, waar ik stellig in geloof, gebeurt alles wat er kan gebeuren, ooit eens. En aangezien het bijna onmogelijk is dat we ooit ''slechtere'' wapens zullen krijgen, zal het doek snel vallen.
De meeste oorlogen worden veroorzaakt door geloof, verschil in geloof eigenlijk. De meeste haat tussen mensen ontstaat ook doordat ze concurrerende geloofsovertuigingen aanhangen.
Veel oorlogen in de naam van een god ontstaan niet omdat de veroorzakers in die god geloven, maar omdat ze die god als een excuus misbruiken om hun daden te rechtvaardigen.
Daarbij zijn er genoeg voorbeelden te verzinnen waarbij religie geen rol speelt. Ik denk niet dat Rusland, Europa, China en de VS oorlog zullen krijgen om religieuze overtuigingen, maar meer om macht, geld en.... aanzien.
Wat bedoel je daarmee?
Met ''alles in ijdelheid'' bedoel ik dat alles wat een mens doet zinloos in. Een mens wordt geboren en gaat als alles goed gaat zo''n 80 jaren later dood. Wat in die tijd gebeurt, is ijdel. (zinloos, onbeduidend)
Ik heb laten zien dat determinisme vrije wil niet uit sluit. Een alwetende god echter wel. Want die weet wat jij morgen gaat doen.
En als god vandaag weet dat jij morgen gaat fietsen, is het geen vrije wil als jij morgen werkelijk gaat fietsen. Almacht in comninatie met alwetendheid is ook onmogelijk, omdat god dan een perfecte wereld had geschapen en dat is duidelijk niet het geval.
Wel vrije wil. Als ik weet dat mijn buurman mijn buurvrouw vannacht gaat vermoorden, dan is dat ZIJN vrije wil, terwijl ik dat weet. Het valt ook onder ZIJN verantwoordelijkheid.
Even buiten beschouwing latend of ik mijn verantwoordelijkheid om het te voorkomen niet had moeten nemen.
Verder was de schepping ZEER GOED. (volgens bijbel) Echter, de mens verkoos het zonder God te stellen en daar hebben we nog elke dag nadelen van. Overigens heb ik daarover in een draad ook een discussie gevoerd met Aaaargh.
God wist vantevoren dat de mens in zonde zou vallen. God wist ook dat Hij Zijn Zoon zou moeten sturen om de mensheid te reden. Dat verloopt allemaal volgens zijn Plan. Maar dat sluit eigen wil (en dus verantwoordelijkheid) niet uit.
We zitten hiermee overigens wel ver van het onderwerp van deze draad...