[BC3] Volksopstand non-vaccinatiebeleid?

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Wordt het niet eens tijd om in opstand te komen tegen het non-vaccinatie beleid van onze overheid (lees: de EU) om het vernietigen van al het gezonde vee te stoppen?

Skaah

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Weet je wel wat de nadelen van vaccineren zijn?

Verwijderd

Mwoah.. ik kom zelf uit een gebied met veel agrariërs (kben gewoon een stomme boer :P), en ik kan je wel vertellen dat de maat goed vol is bij de meeste boeren. Als Brinkhorst zo heerlijk ongenuanceerd over zijn beslissingen blijft doen (sneeuwskooteren in Zweden terwijl een groot gedeelte van de Nederlandse boeren crepeert), zijn het niet alleen de dieren die geslacht gaan worden.

Ik ken zelf mensen uit Kootwijkerbroek, en ik kan je vertellen dat die mensen nu alleen nogmaar beledigd waren, nog geeneens kwaad :)

Ik verwacht dat als deze crisis nog lang doorgaat dat er daadwerkelijk bij gevechten met de ME doden gaan vallen.

• BC3 Victim
Op zaterdag 14 april 2001 12:57 schreef ecteinascidin het volgende:
Weet je wel wat de nadelen van vaccineren zijn?
Ik vermoed van niet.

Toch hoor je ondanks alle publiciteit niet veel uitleg over deze nadelen van inenten. Een paar losse opmerkingen hier en daar maar nooit een gedegen uitleg over welke problemen er nu precies zijn. Of misschien loop ik elke keer de interessante gedeelten mis; ik kan ook niet alles volgen.

Van wat ik eruit begrijp vallen de nadelen te scharen onder twee categorieën.

1) Sociaal-economisch
Het preventief inenten van alle evenhoevigen (daar hebben we het over neem ik aan?) zal ertoe leiden dat de export zo ongeveer in duigen valt. Ik weet de getallen niet precies, maar ik begrijp er uit dat meer dan helft van de boeren zijn of haar biezen kan pakken. De schade zou beperkt kunnen worden als het non-vaccinatiebesluit door de EU gedragen zou worden, want dan kunnen we tenminste nog binnen de EU exporteren (wat een belangrijk deel van de export omvat). Zover is het nog niet, en het is de vraag of het er van komt. Ga bijvoorbeeld maar eens de Denen uitleggen dat zij niet meer kunnen exporteren (75% van hun produktie) terwijl daar geen MKZ heerst. Het draagvlak hiervoor is (nog) niet groot genoeg.

Volgens mij gaat het ook niet de levens van de varkens en de runderen redden. Als de export instort is er veel te veel aanbod. De subsibie wetten en maatregelen treden dan in werking. De overheid koopt het teveel op en draait het door. Zie de BSE crisis en de opkoopregeling, of was je die alweer vergeten?

2) Veterinair
Een inenting vermindert wel de kans dat dieren ziek worden, maar voorkomen kan zij het niet. Vergelijk het met een griepprik: Daar roei je ook de griep niet mee uit; je vermindert alleen de impact een beetje. De problemen zijn dezelfde: er zijn vele verschillende stammen en een inenting kan slechts tegen één of enkele stammen beschermen.

Tenslotte zorgt inenten ervoor dat er geen onderscheid meer gemaakt kan worden tussen zieke en ingeënte dieren. Op die manier kun je er nooit meer zeker van zijn dat je de ziekte er uit hebt. Vergelijk de protesten in Kootwijkerbroek. De boeren daar beweren dat er geen MKZ is, maar dat een illegaal geïmporteerd ingeënt dier een valse uitslag heeft gegeven. Ik denk niet dat zij daar gelijk in hebben, maar het geeft wel het probleem aan.

Er zijn ook verhalen over een entstof die dit probleem niet zou geven, maar daar weet ik te weinig van. Ik stel me voor dat dit nog lang niet uitgebreid genoeg getest is en dus nog niet op korte termijn massaal te gebruiken is.

In 1991 (of daaromtrent) heeft de EU veel geïnvesteerd om de ziekte definitief uit te bannen (het non-vaccinatiebeleid). Nu weer gaan inenten zou betekenen dat al die moeite voor niets is geweest en je weer terug bij af bent.

Zo, toch nog een heel verhaal :). Ik pretendeer niet dat dit uitputtend of uitsluitend of zelfs volledig correct is, maar het is de weinige informatie die ik uit de media heb kunnen opvangen. Graag opmerkingen en aanvullingen dus.

[/edit typefoutje]

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
je hebt aardige nadelen genoemd
maar leg mij dan eens uit waarom het meeste vlees dat hier, in Nederland wordt gegeten, uit Argentinië komt, waar royaal geënt wordt en wie-weet-wat met het vlees gebeurt?Cijfers weet ik ook niet, maar dat het vlees wordt geimporteerd omdat het zo goedkoop is lijkt me al goed ziek. Het probleem ligt ''m ook in de consumenten, als we ons eigen vlees zelf opeten kunnen me misschien een aardig deel van onze nationale productie wegwerken?

• BC3 Victim
Het lijkt me ook wel slim dat we het hoofdkantoor van de EU in Brussel ruimen, dat zou orde scheppen in de chaos! ):-O

Verwijderd

grootste probleem met vaccinatie is dat dieren die gevaccineerd zijn, het virus toch kunnen overdragen. Net zoals trouwens mensen, vogels, kleine zoogdieren zoals muizen en ratten, enz. dat kunnen...

We zijn er nog niet vanaf.

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-01 17:25

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op zaterdag 14 april 2001 20:22 schreef Captain Proton het volgende:
grootste probleem met vaccinatie is dat dieren die gevaccineerd zijn, het virus toch kunnen overdragen. Net zoals trouwens mensen, vogels, kleine zoogdieren zoals muizen en ratten, enz. dat kunnen...

Maar waarom die dieren die ingeent zijn ruimen, ok, ze kunnen drager zijn, maar dan moet je ook de boeren zelf ruimen (die kunnen immers ook drager zijn)

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Uhm, als je de dieren vaccineert kunnen ze er toch anti-stoffen tegen maken? Die gaan dan toch de verspreiding tegen (het virus overleeft het dan niet in het lichaam). Er mag alleen zolang het virus dan in het lichaam zitten geen contact zijn met andere beesten.

Verwijderd

Op zaterdag 14 april 2001 13:33 schreef SpinMeister het volgende:

[..]

Ik vermoed van niet.

Toch hoor je ondanks alle publiciteit niet veel uitleg over deze nadelen van inenten. Een paar losse opmerkingen hier en daar maar nooit een gedegen uitleg over welke problemen er nu precies zijn. Of misschien loop ik elke keer de interessante gedeelten mis; ik kan ook niet alles volgen.

Van wat ik eruit begrijp vallen de nadelen te scharen onder twee categorieën.

1) Sociaal-economisch
Het preventief inenten van alle evenhoevigen (daar hebben we het over neem ik aan?) zal ertoe leiden dat de export zo ongeveer in duigen valt. Ik weet de getallen niet precies, maar ik begrijp er uit dat meer dan helft van de boeren zijn of haar biezen kan pakken. De schade zou beperkt kunnen worden als het non-vaccinatiebesluit door de EU gedragen zou worden, want dan kunnen we tenminste nog binnen de EU exporteren (wat een belangrijk deel van de export omvat). Zover is het nog niet, en het is de vraag of het er van komt. Ga bijvoorbeeld maar eens de Denen uitleggen dat zij niet meer kunnen exporteren (75% van hun produktie) terwijl daar geen MKZ heerst. Het draagvlak hiervoor is (nog) niet groot genoeg.
Op dit moment is het zo dat het grootste gedeelte van het vlees dat in nederland geproduceerd wordt geexportteerd wordt en het vlees dat in nederland gegeten wordt geimporteerd wordt. Dit kan natuurlijk veel efficienter als we ons eigen vlees op eten.

Waarschijnlijk gaat wel een gedeelte van de boeren failliet, maar dit is een prijs die we misschien moeten betalen. De veeteelt zoals die op de huidige manier bedreven wordt kan niet veel langer meer doorgaan. Een gedeelte van de boeren kan overstappen op de biologische veeteelt. Met hun landbouwschooldiploma kunnen boeren natuurlijk ook ander werk gaan doen. En eventueel kunnen ze zelfs emigreren naar bijv. Canada.

Er bestaan tegenwoordig ook testen waarmee verschil te zien is tussen zieke dieren en ingeënte dieren. Deze testen bestonden al in Argentinië en Akzo Nobel heeft nu ook eigen test ontwikkeld. Landen die geen gevaccineerde dieren willen importeren kunnen daar dus geen geldige argumenten voor aanvoeren.
Volgens mij gaat het ook niet de levens van de varkens en de runderen redden. Als de export instort is er veel te veel aanbod. De subsibie wetten en maatregelen treden dan in werking. De overheid koopt het teveel op en draait het door. Zie de BSE crisis en de opkoopregeling, of was je die alweer vergeten?
De veeteelt moet als een normale bedrijfstak worden gezien. Boeren zijn zelfstandige ondernemers en zijn dus zelf verantwoordelijk voor alle bedrijfsrisico''s. De uitbraak van besmettelijke ziekten valt hieronder en boeren zijn zelf ook medeverantwoordelijk voor het uitbreken van deze ziektes door de manier waarop de dieren gehouden worden.
2) Veterinair
Een inenting vermindert wel de kans dat dieren ziek worden, maar voorkomen kan zij het niet. Vergelijk het met een griepprik: Daar roei je ook de griep niet mee uit; je vermindert alleen de impact een beetje. De problemen zijn dezelfde: er zijn vele verschillende stammen en een inenting kan slechts tegen één of enkele stammen beschermen.
Dat klopt, maar inenten verkleint wel de kans van een uitbraak. In landen waar gevaccineerd wordt zijn veel minder uitbraken en blijven die uitbraken ook beperkt tot een klein gebied en zijn ze makkelijk onder controle te houden.
Tenslotte zorgt inenten ervoor dat er geen onderscheid meer gemaakt kan worden tussen zieke en ingeënte dieren. Op die manier kun je er nooit meer zeker van zijn dat je de ziekte er uit hebt. Vergelijk de protesten in Kootwijkerbroek. De boeren daar beweren dat er geen MKZ is, maar dat een illegaal geïmporteerd ingeënt dier een valse uitslag heeft gegeven. Ik denk niet dat zij daar gelijk in hebben, maar het geeft wel het probleem aan.
Zie hierboven over nieuwe testen.
Er zijn ook verhalen over een entstof die dit probleem niet zou geven, maar daar weet ik te weinig van. Ik stel me voor dat dit nog lang niet uitgebreid genoeg getest is en dus nog niet op korte termijn massaal te gebruiken is.
De test van Akzo is op dit moment beschikbaar.
In 1991 (of daaromtrent) heeft de EU veel geïnvesteerd om de ziekte definitief uit te bannen (het non-vaccinatiebeleid). Nu weer gaan inenten zou betekenen dat al die moeite voor niets is geweest en je weer terug bij af bent.
De ziekte is nu duidelijk weer terug. Bij de invoering van het non-vaccinatiebeleid was al berekent dat gemiddeld 1 keer in de 10 jaar een uitbraak zou komen. Men heeft toen berekent dat dit minder geld zou kosten dat het preventief inenten van alle dieren. Alleen op die grond is overgegaan op het non-vaccinatiebeleid. Nu blijkt dat een uitbraak in Engeland niet alleen veel meer geld kost, maar ook nog eens veel schade toebrengt aan het sociale leven. In nederland is de economische schade nog niet hoger dan de voorspellingen, maar dat duurt niet lang meer. Bovendien is er in nederland al wel veel sociaal leed. Om een voorbeeld te noemen: Ik zou uitgaan met een leuk meisje, maar dat ging niet door omdat op dat moment MKZ was uitgebroken in haar dorp :(. Dat sociele leed weegt natuurlijk niet op tegen de kosten van vaccineren ;).
Zo, toch nog een heel verhaal :). Ik pretendeer niet dat dit uitputtend of uitsluitend of zelfs volledig correct is, maar het is de weinige informatie die ik uit de media heb kunnen opvangen. Graag opmerkingen en aanvullingen dus.

[/edit typefoutje]
Ondanks dat er wel een paar nadelen aan het vaccineren zitten vindt ik dat de voordelen veel groter zijn. Bovendien is er totaal geen rekening gehouden met de ethische kant bij de beslissing tot het non-vaccinatiebeleid.

• BC3 Victim
Zoals ik het zie, hebben we flinke problemen waarvoor op hele korte termijn (lees: gisteren) oplossingen voor moeten komen. Tegelijkertijd zitten we niet alleen met zieke dieren, maar ook met een zieke landbouwstructuur (om het maar even zo te zeggen). We hebben dus behoefte aan zowel korte als lange termijn oplossingen. De korte termijn heeft dan wel een hogere prioriteit, maar kan niet los gezien worden van de lange termijn.

Beslissingen die nù genomen moeten worden om de ziekte op de korte termijn te bestrijden, hebben grote invloed op wat er mogelijk is om de situatie op de lange termijn beter te krijgen. Dat is de moeilijkheid waar het ministerie van L&V (en ook de LTO en de landbouwministers van de EU) mee te maken hebben.
Op dit moment is het zo dat het grootste gedeelte van het vlees dat in nederland geproduceerd wordt geexportteerd wordt en het vlees dat in nederland gegeten wordt geimporteerd wordt. Dit kan natuurlijk veel efficienter als we ons eigen vlees op eten.
Dit is typisch een lange termijn oplossing, maar daardoor niet minder belangrijk. Ik denk ook dat we daar heen moeten. Het gesleep met dieren is één van de oorzaken waardoor het virus zo snel om zich heen heeft gegrepen.
Er bestaan tegenwoordig ook testen waarmee verschil te zien is tussen zieke dieren en ingeënte dieren. Deze testen bestonden al in Argentinië en Akzo Nobel heeft nu ook eigen test ontwikkeld. Landen die geen gevaccineerde dieren willen importeren kunnen daar dus geen geldige argumenten voor aanvoeren.
Natuurlijk wel: ze willen niet alle beesten die ze gaan importeren gaan testen. Dat kost te veel geld en te veel tijd. Ze importeren liever uit een MKZ-vrij land.
De veeteelt moet als een normale bedrijfstak worden gezien. Boeren zijn zelfstandige ondernemers en zijn dus zelf verantwoordelijk voor alle bedrijfsrisico''s. De uitbraak van besmettelijke ziekten valt hieronder en boeren zijn zelf ook medeverantwoordelijk voor het uitbreken van deze ziektes door de manier waarop de dieren gehouden worden.
Volledig mee eens, maar dit helpt je niet op de korte termijn. De boeren mochten niet inenten en nu kun je ze natuurlijk niet ineens de volledige verantwoordelijkheid laten dragen.
De ziekte is nu duidelijk weer terug. Bij de invoering van het non-vaccinatiebeleid was al berekent dat gemiddeld 1 keer in de 10 jaar een uitbraak zou komen. Men heeft toen berekent dat dit minder geld zou kosten dat het preventief inenten van alle dieren. Alleen op die grond is overgegaan op het non-vaccinatiebeleid.
Niet helemaal waar. Het feit dat je niet vaccineert is een bewijs dat je land vrij is van de ziekte. Dat maakt de export aantrekkelijker. Hoewel we daar nu misschien wat anders tegenaan kijken, werd dat toen een legitieme reden geacht.
Nu blijkt dat een uitbraak in Engeland niet alleen veel meer geld kost, maar ook nog eens veel schade toebrengt aan het sociale leven. In nederland is de economische schade nog niet hoger dan de voorspellingen, maar dat duurt niet lang meer. Bovendien is er in nederland al wel veel sociaal leed. Om een voorbeeld te noemen: Ik zou uitgaan met een leuk meisje, maar dat ging niet door omdat op dat moment MKZ was uitgebroken in haar dorp. Dat sociale leed weegt natuurlijk niet op tegen de kosten van vaccineren.
Ik geloof dat men inderdaad toegeeft dat dit aspect destijds een beetje verkeerd ingeschat (zeg maar gerust onderschat) werd.
Ondanks dat er wel een paar nadelen aan het vaccineren zitten vindt ik dat de voordelen veel groter zijn. Bovendien is er totaal geen rekening gehouden met de ethische kant bij de beslissing tot het non-vaccinatiebeleid.
Om weer terug te komen op mijn verhaaltje aan het begin: ik begrijp de noodzaak om op korte termijn actie te ondernemen, maar we kunnen de lange termijn niet uit het oog verliezen. Het ministerie van L&V (ook de EU landbouwcommissie) houdt een beetje vast aan het "ideaal" beeld van zonder vaccineren de ziekte eruit te krijgen zodat we alle opties open houden om een gezonde structuur van het landbouwbeleid voor de lange termijn op te zetten. Maar ik ben met je eens dat dit wel eens te hoog gegrepen zou kunnen blijken.

Verwijderd

Zoals ik het begrepen heb ligt Kootwijker broek in een streng christelijk gebied.
In die gebieden word toch vaak de stelregel "Wij vaccineren niet want ons lot ligt in God''s hand" gehanteerd ???

Als dat zo is begrijp ik niet waar ze zich daar druk over maken. Als ze de keus hadden gehad tussen vaccineren en niet vaccineren hadden ze het dus niet gedaan. Als er dan MKZ geconstateerd (wat dan ook slechts een kwestie van tijd was geweest) was hun veestapel ook uitgeroeid om besmetting in de rest van nederland te voorkomen.

• BC3 Victim
Op zondag 15 april 2001 02:08 schreef GEEZER het volgende:
Zoals ik het begrepen heb ligt Kootwijker broek in een streng christelijk gebied.
In die gebieden word toch vaak de stelregel "Wij vaccineren niet want ons lot ligt in God''s hand" gehanteerd ???

Als dat zo is begrijp ik niet waar ze zich daar druk over maken. Als ze de keus hadden gehad tussen vaccineren en niet vaccineren hadden ze het dus niet gedaan. Als er dan MKZ geconstateerd (wat dan ook slechts een kwestie van tijd was geweest) was hun veestapel ook uitgeroeid om besmetting in de rest van nederland te voorkomen.
Ik weet niet of het religieuze aspect zo erg meespeelt daar. De argumenten (hoewel meestal niet echt geloofwaardig: "er *is* geen mkz hier") wijzen niet in die richting.

Aan de andere kant. Het is wel vreemd dat alleen daar grote problemen zijn. Wat betreft vind ik de houding van de Friezen en de boeren in de Noord-Veluwe (voor wie het net zo erg is) wel nuchterder.

Verwijderd

Op zondag 15 april 2001 03:29 schreef SpinMeister het volgende:

[..]

Ik weet niet of het religieuze aspect zo erg meespeelt daar.
Vorige week zondag is er in die buurt niet gevaccineerd noch geruimd ivm met de zondags heiliging. Het religieuze aspect speelt dus wel degelijk mee.
Het MKZ virus kent geen zondags rust.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Da''s precies wat ik in gedachten had als nadeel. Inenten betekent dat je alle beesten ter wereld incl nageslacht zou moeten inenten, generatie na generatie na generatie.....
Anders sterven de dieren in het wild uit, als het virus kan bestaan. Daar gaan je wilde boszwijnen etc. Of de steppekoeien, of de miereneters, of misschien de neushoorn wel (alhoewel deze niet 2-hoevig is).....

Inenten lijkt zoooo makkelijk, maar met een reducutie van 80% van de veestapel is het probleem IMHO definitief opgelost. Maar ja... da''s politiek niet verkoopbaar.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Waarom zouden de dieren in het wild uitsterven? MKZ is best wel een stevige ziekte, maar niet ernstiger dan een echte griep voor mensen. De meeste genezen gewoon en de de zwakke oude en zieken gaan dood

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• BC3 Victim
Op zondag 15 april 2001 23:11 schreef ecteinascidin het volgende:

[..]

Da''s precies wat ik in gedachten had als nadeel. Inenten betekent dat je alle beesten ter wereld incl nageslacht zou moeten inenten, generatie na generatie na generatie.....
Anders sterven de dieren in het wild uit, als het virus kan bestaan. Daar gaan je wilde boszwijnen etc. Of de steppekoeien, of de miereneters, of misschien de neushoorn wel (alhoewel deze niet 2-hoevig is).....
Dit begrijp ik niet helemaal. Je doet het voorkomen alsof MKZ een soort doomsday-virus is welke de halve nederlandse fauna zal uitroeien. Zo erg is het nou ook weer niet. Je moet het een beetje vergelijken met de griep. Je wordt er flink ziek van en sommigen gaan er aan dood (en onderschat de griep niet, jaarlijks gaan er meer mensen dood aan de griep dan aan bijvoorbeeld AIDS, maar dat terzijde).
Inenten lijkt zoooo makkelijk, maar met een reductie van 80% van de veestapel is het probleem IMHO definitief opgelost. Maar ja... da''s politiek niet verkoopbaar.
De keuze waar we nu voor staan is: proberen we de MKZ uit te bannen? Of accepteren we het en proberen we alleen maar de gevolgen te beperken (zoals bij griep door in te enten). Het probleem is: zodra je de laatste keuze neemt, wordt het heel moeilijk om weer terug te komen tot een MKZ vrije situatie. Net zoals nu de griep waarschijnlijk niet meer uit te bannen valt.

Aan de andere kant: een MKZ-vrije situatie zonder inenten lijkt erg instabiel, we hebben het een kleine 10 jaar volgehouden. Hoe lang zal het de volgende keer duren? Vooropgesteld dat het lukt een dergelijke situatie te creëren, hoe zorgen we ervoor dat we het daarna langer volhouden? Ik neem alvast een schot voor de boeg: door de landbouw flink te herstructureren.

Je ziet het: voordelen en nadelen. Dit zou goed uitgezocht moeten worden, maar die tijd hebben we helaas niet. In 1990 dachten we dat we het wisten (en daar is het Europese beleid op afgestemd), maar nu zien we het toch weer met andere ogen. Met het uitstellen van inenten kopen we wat extra tijd, maar zoals velen betogen: tegen een hoge prijs.

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Op zaterdag 14 april 2001 13:28 schreef LoWLaNDeR het volgende:
Mwoah.. ik kom zelf uit een gebied met veel agrariërs (kben gewoon een stomme boer :P), en ik kan je wel vertellen dat de maat goed vol is bij de meeste boeren. Als Brinkhorst zo heerlijk ongenuanceerd over zijn beslissingen blijft doen (sneeuwskooteren in Zweden terwijl een groot gedeelte van de Nederlandse boeren crepeert), zijn het niet alleen de dieren die geslacht gaan worden.

Ik ken zelf mensen uit Kootwijkerbroek, en ik kan je vertellen dat die mensen nu alleen nogmaar beledigd waren, nog geeneens kwaad :)

Ik verwacht dat als deze crisis nog lang doorgaat dat er daadwerkelijk bij gevechten met de ME doden gaan vallen.
dan wel aan de kant van de boeren hoop ik. in nederland hebben we een beschaving opgezet, en dat heeft als consequentie dat als je het ergens niet mee eens bent, dat je niet eigen rechter gaat spelen, maar de daarvoor ontworpen procedures volgt. zo niet, dan moet daar tegen opgetreden worden.

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Op zaterdag 14 april 2001 20:08 schreef Skaah het volgende:
Cijfers weet ik ook niet, maar dat het vlees wordt geimporteerd omdat het zo goedkoop is lijkt me al goed ziek.
het is ziek om vlees wat je goedkoop kan importeren te eten inplaats van nederlands vlees? lijkt me een gezonde marktsituatie.

wat me veel zieker lijkt is dat je boeren subsidie gaat geven omdat ze niet economisch gerechtvaardigd kunnen produceren. het is gewoon veel te duur om vlees in nederland te produceren. dat kan ergens anders veel goedkoper.

als een bedrijf de concurrentie niet overleeft wegens inefficienty, dan is het goed dat het bedrijf daar kapot aan gaat. wat er overblijft zijn bedrijven die efficienter kunnen produceren. daar is iedereen bij gebaat.

hetzelfde geld voor een boerenbedrijf. als de omstandigheden in nederland dusdanig zijn dat het niet mogelijk is om in nederland concurrerend vlees te produceren, dan mogen alle boerenbedrijven in nederland van mij kapot gaan. het is dan namelijk gewoon dom om in nederland vlees te blijven produceren.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Die regels zijn in 1990 afgesproken, kan ik er wat aan doen dat boeren dan hun veestapel sindsdien verdubbelt, verdrievoudigd hebben?

En ik heb liever dat een boer een keer failliet gaat dan dat er een continue-geldstroom (die in de zorg/onderwijs beter terecht komt) nodig is om het bedrijf jarenlang kunstmatig in leven te houden incl de periodieke ramp.

Verwijderd

Een boer is een zelfstandige ondernemer, als zijn bedrijf door welke oorzaak dan ook failliet gaat, dan is dat heel jammer, maar subsidie MAG je niet verwachten, laat staan subsidie eisen.

Als de winkel om de hoek failliet gaat, dan krijgt deze ook geen subsidie.

Als laatste punt is alles te verzekeren, dus hadden de boeren zich kunnen laten verzekeren, misschien een onderschatting langs hun kant??
Pagina: 1