Professioneel Hyves-weigeraar
GoT is geen huiswerk-hulp forum. De got-policy is dat dit soort topics hier niet thuis horen (op heel got niet) en dus geclosed moeten worden.
een link: http://home.hccnet.nl/l.commandeur/
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Verwijderd
Beste mensen wie zou mij ff kunnen helpen.
Ik moet samen met iemand anders een werkstuk maken voor natuurkunde over een luchtdruk raket. (een Petfles met water erin, waar je lucht in pompt en als er dan genpoeg lucht in zit schiet hioj weg. )
De bedoelingwas dat metingen zouden doen en de theorien erover opzoeken.
Van die proefjes is niks meer gekomen, dus daarom is de theorie extra belangrijk.
Ik heb me rot lopen zoeken op internet maar ik kan nergens iets vinden. Ik kan ook niks opzoeken in mijn theorie boek, want ik doe Havo en daar leer je niks over druk.
Ik moet de volgende dingen kunnen berekenen:
De lucht weerstand van de petfles.
Hoeveel opwaardse kracht je krijgt bij een bepaalde luchtdruk.
En hoeveel water je nodig hebt bij een bepaalde doorsnede van de oppening.
Wie weet welke formules en wetten je nodig hebt bij berekeningen van deze dingen?
Ik moet samen met iemand anders een werkstuk maken voor natuurkunde over een luchtdruk raket. (een Petfles met water erin, waar je lucht in pompt en als er dan genpoeg lucht in zit schiet hioj weg. )
Van die proefjes is niks meer gekomen, dus daarom is de theorie extra belangrijk.
Ik heb me rot lopen zoeken op internet maar ik kan nergens iets vinden. Ik kan ook niks opzoeken in mijn theorie boek, want ik doe Havo en daar leer je niks over druk.
Wie weet welke formules en wetten je nodig hebt bij berekeningen van deze dingen?
de luchtweerstand is verwaarloosbaar, die dingen gaan toch niet hard, de stuwkracht wordt vooral gebruikt om de eigen massa omhoog te brengen.Op zondag 08 april 2001 10:03 schreef Timo het volgende:
Beste mensen wie zou mij ff kunnen helpen.
de stuwkracht is niet direct afhankelijk van de luchtdruk in de fles en erbuiten. de stuwkracht hangt af van de hoeveelheid massa die wordt uitgeworpen en de snelheid daarvan. met de wet van behoud van impuls (krijg je dat op de havo) kan je uitrekenen wat de snelheid van de raket wordt, als je de massa van het uitgeworpen water, de snelheid van het water en de massa van de raket weet.
het probleem is dat hoe meer water er uit de fles stroomt, hoe lager de massa wordt, en hoe minder kracht er dus nodig is om dezelfde versnelling van de fles op te leveren. daarnaast is de snelheid van het water erg moeilijk te berekenen, dan moet je weten hoeveel weerstand de water met de fleswand heeft, de preciese vorm van de fles, en dan kan je er wat fijne vloeistofstromingsleer op los laten. zeker weten dat je dat op de havo niet kan. ik doe 1e jaars werktuigbouw aan de universiteit twente, en we krijgen nu net stromingsleer. de wiskunde die daarbij nodig hebt, daar wordt je niet echt blij van. ik zou dit verhaal met die fles niet kunnen oplossen.
wat ik zou doen is een bepaalde snelheid van het water aannemen, en dan een mooi verhaal houden over behoud van impuls. dat lijkt me ongeveer havo niveau. dan nog een verhaal over het feit dat de fles steeds lichter wordt (omdat er water uitgaat), en dat de druk afneemt met de tijd, maar dat je dat dus niet kan berekenen, en klaar. als je echt die hard wil doen, zou je het eventueel kunnen hebben over wat je zou moeten doen om dat op te lossen (integreren van de massa van de fles en de druk over de tijd)
ga niet beginnen met de druk in de fles, de afmeting van de uitstroomopening etc. daar kan je met havo niet echt wat zinnigs over zeggen.
succes!
Zelf heb ik weleens dat expiriment gedaan.
Meestal wordt dit een Waterraket genoemd (misschien handig als je gaat zoeken op Internet).
En uit mijn expiriment is gebleken dat als je dat fles met 1/3 water vuld hij het dan het best doet. Waarom weet ik niet precies.
Ik denk dat het lastig wordt om er aan te gaan rekenen (zeker als het havo is).
Meestal wordt dit een Waterraket genoemd (misschien handig als je gaat zoeken op Internet).
En uit mijn expiriment is gebleken dat als je dat fles met 1/3 water vuld hij het dan het best doet. Waarom weet ik niet precies.
Ik denk dat het lastig wordt om er aan te gaan rekenen (zeker als het havo is).
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Ik, en nog 2 anderen, heb als profielwerkstuk op het VWO het ook over een waterraket gehad, maar daar hebben we hem niet weggeschoten, maar aan een fietswiel rond laten draaien.
Op Internet is idd niet veel over de theorie te vinden, daarom hebben we zelf het meeste bedacht, maar ook de natuurkunde die je op het VWO krijgt met een N&T profiel is niet echt voldoende om het precies te beschrijven.
Omdat het regende toen we de proeven wilde doen, hebben we dat deel maar een beetje snel gedaan, maar met de enkele resultaten die we hadden hebben we toch wel wat conclusies kunnen trekken. Ik wil het werkstuk niet sturen, omdat ik vind dat een werkstuk zelf gemaakt moet worden. Maar ik wil je wel een paar "tips" geven.
Er is geen "vaste" ideale waterhoeveelheid, deze is namelijk afhankelijk van de druk, er geld namelijk: p(lucht in fles) * V(lucht in fles) = Constant
Dus als je de waarde van deze constante hebt gevonden (die afhankelijk is van het soort fles dat je gebruikt) kun je uitrekenen hoeveel water er in moet bij een bepaalde druk.
Verder hebben we nog proberen uit te rekenen hoe lang het duurt voordat het water uit de fles is, maar daar zat halverwege ergens een fout in onze redenatie dus die klopte niet.
Mocht je nog wat vragen hebben, stel die maar (je mag ze ook e-mailen/icq''en) dan zal ik ze proberen te beantwoorden. Denk er wel aan dat dit een heel moeilijk onderwerp is, dat vonden zowel wij als onze natuurkunde leraar.
Op Internet is idd niet veel over de theorie te vinden, daarom hebben we zelf het meeste bedacht, maar ook de natuurkunde die je op het VWO krijgt met een N&T profiel is niet echt voldoende om het precies te beschrijven.
Omdat het regende toen we de proeven wilde doen, hebben we dat deel maar een beetje snel gedaan, maar met de enkele resultaten die we hadden hebben we toch wel wat conclusies kunnen trekken. Ik wil het werkstuk niet sturen, omdat ik vind dat een werkstuk zelf gemaakt moet worden. Maar ik wil je wel een paar "tips" geven.
Er is geen "vaste" ideale waterhoeveelheid, deze is namelijk afhankelijk van de druk, er geld namelijk: p(lucht in fles) * V(lucht in fles) = Constant
Dus als je de waarde van deze constante hebt gevonden (die afhankelijk is van het soort fles dat je gebruikt) kun je uitrekenen hoeveel water er in moet bij een bepaalde druk.
Verder hebben we nog proberen uit te rekenen hoe lang het duurt voordat het water uit de fles is, maar daar zat halverwege ergens een fout in onze redenatie dus die klopte niet.
Mocht je nog wat vragen hebben, stel die maar (je mag ze ook e-mailen/icq''en) dan zal ik ze proberen te beantwoorden. Denk er wel aan dat dit een heel moeilijk onderwerp is, dat vonden zowel wij als onze natuurkunde leraar.
totale onzin. de ideale hoeveelheid water wordt bepaald door de volgende dingen:Op zondag 08 april 2001 18:21 schreef Twilight Burn het volgende:
-de totale stuwkracht die het water kan leveren. deze wordt weer bepaald door de druk, de wrijving met de fleswand, de grootte van de opening, de preciese vorm van de fles.
hoe meer water, hoe meer mogelijke totale stuwkracht.
-het verloop van de hoeveelheid water in de fles. als hij op een bepaald punt voor een deel leeg is, hoeft dus niet het hele startgewicht versneld te worden.
hoe meer water, hoe minder uiteindelijke hoogte.
dit zijn dus twee verschijnselen die tegen elkaar inwerken als je de hoeveelheid water groter maakt. het zijn ook nog eens zeker geen lineare verbanden.
no way dat je de ideale hoeveelheid water kan uitrekenen op jouw manier.
Verwijderd
Schizofreen heeft ook zijn profielwerkstuk gedaan over de Waterraket:
Op donderdag 08 maart 2001 21:47 schreef schizofreen
in dit topic het volgende:
Ok, ik zit nu vol met frustraties en ik moet ze even kwijt...
Ik volg 6 VWO a la tweede fase. Hiervoor moest ik een profielwerkstuk maken. Voor degenen die niet weten wat dit inhoud: van 1 van mijn profielvakken (natuurkunde, wiskunde, scheikunde) moet ik een werkstuk maken waarbij ik zelf een onderzoek heb gedaan.
Enfin, ik heb vanaf september zitten werken samen met twee klasgenoten aan ons project. We hadden een raket gemaakt die op luchtdruk en water de lucht in schoot. Dit gebeurde dan ook op een behoorlijk geavanceerde manier. We hebben hier de druk, de hoeveelheid water en de hoogte gemeten. Van al onze resuktaten hebben we een 28 pagina''s tellend verslag gemaakt en op tijd ingeleverd.
andaag moesten we bij de leraar komen. Wat denk je? Heeft die l*l ons werkstuk afgekeurd. We zouden ons zogenaamd niet aan de afspraak gehouden hebben. Er was helemaal geen afspraak. Hij beweert nu opeens dat de onderzoeksvraag was: verzin een methode om de hoogte van de raket te meten. Dat is nooit onze bedoeling geweest.
Dat is dus mooi 80 uur werk naar de knoppen.
Nu moeten we een werkstuk gaan maken over het snelt verwarmen van water binnenshuis. () Hoezo anti-wetenschappelijk? Iemand die daarvoor tips heeft is van harte welkom.
Ik moest dit ff kwijt.
Het werkstuk is hier te vinden, oordeel zelf...
GoT is geen huiswerk-hulp forum. De got-policy is dat dit soort topics hier niet thuis horen (op heel got niet) en dus geclosed moeten worden.
ik ben dus die schizo van daarnet:
ik kan je 1 tip geven: doe het niet
dit onderwerp is echt zwaar ingewikkeld, zeker voor havo kandidaten
ik wil je er morgen wel meer over vertellen maar nu ben ik moe, kga slapen
contact me op ICQ!
ik kan je 1 tip geven: doe het niet
dit onderwerp is echt zwaar ingewikkeld, zeker voor havo kandidaten
ik wil je er morgen wel meer over vertellen maar nu ben ik moe, kga slapen
contact me op ICQ!
laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs
Nee het is een plek waar trouwe bezoekers naar bannerz mogen staren zodat jullie fat arses gevoed worden.Op maandag 09 april 2001 00:16 schreef morgoth het volgende:
Ik zou zweren dat ik deze topic gesloten had.
En meneer raptorx... ik doe dit helemaal voor niks.... ik krijg hier geen geld voor ofzo... dus niks banner geld voor mij.
En meneer raptorx... ik doe dit helemaal voor niks.... ik krijg hier geen geld voor ofzo... dus niks banner geld voor mij.
Pagina: 1