[BC3] Wraak, waarom en hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:30
naar aanleiding van een thread in SG, en een heel verhaal van mij begon ik na te denken over het concept "wraak".

Waarom? hoe? hoevaak?

het ging dus om deze topic:
[topic=154392]

In SG is hij gesloten. Er zijn al een aantal topic geweest over wraak, maar wat me opviel is dat de meeste geclosed zijn. dus misschien hier een kans dat er wel serieus over gepraat kan worden.

I raad iedereen die thread te lezen om een beetje een beeld te krijgen van wat ik bedoel met mijn op-een-na-laatste post uit die thread.

I want to live forever, so far.. so good.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:53

Elvhenk

Madam Mikmak

Ik ben niet zo''n wraakzuchtig tiep, zeker al niet de kleinzielige variant. Meestal vind ik het te veel moeite.
Als mensen me echt een loer draaien en/of dwarsbomen, dan doe ik hooguit een kleine "spell". :Y) Die is dan meestal in de trant dat ik visualiseer dat diegene hetzelfde terug krijgt als hij/zij de wereld inslingert. Oftewel ik geef het principe "je eigen acties krijg je dubbel en dwars terug" een extra lading. Gecombineerd met het afschermen van mezelf tegen die persoon. De boel loslaten en klaar. Dat werkt meestal prima.

Verwijderd

Wraak komt uit de mens die denkt daarmee de ander terug te kunnen pakken voor iets wat tegen hem/haar gedaan is..... mijn wraak is dan ook om daar, als iemand iets probeert te wreken bij mij of mij gewoon probeerd te "naaien", daar ZEKER niet op in te gaan.... :Y) Daar worden dat soort mensen vaak alleen maar kwader over.... heeeerrrrlijk......

Ikzelf ben niet zo''n type die snel mensen hetzelfde toewenst als dat mij is aangedaan. En zeker zal ik niet iemand op dezelfde manier terug pakken..... Ooit zal het toch wel tegen hen gebruikt worden.... maar niet door mij.

edit:

d en t blijven toch moeilijk..... sjonge jonge zeg Practor.....

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Nee, niet door mij. Dat bedoelde ik ook niet.
Zoals ik al zei: meestal te veel moeite. Maar vandaag kwam ik er net achter dat me een loer gedraaid was, dus ben net even wat feller vandaag. ;)

[muggeziftermode]
Practor, er zit nog een foute "d" in... LOL :D
[/muggeziftermode]

Verwijderd

Op woensdag 04 april 2001 15:04 schreef Elvhenk het volgende:

[muggeziftermode]
Practor, er zit nog een foute "d" in... LOL :D
[/muggeziftermode]
When will the hurting stop?!?!?! :9

Zal er voortaan even beter op letten......

Wraak nemen op speelse wijze kan daarentegen WEL weer leuk zijn. Zo hebben we een keer in een studentenhuis een waterballonnen gevcht gehouden..... De vrouwen (ja..ja.. de eeuwige strijd tussen man en vrouw) waren begonnen, nadat wij mannen met waterpistooltjes aan de gang waren geweest, met het maken EN gebruiken van deze munitie.... Op een avond hebben wij als de groep heren die wij waren het plan gemaakt om de dames eens goed terug te pakken......

Ik geef een hint......

Ze hebben goed mogen dwijlen in de kamer waar ze op dat moment zaten..... *D

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05-2025
Ik geloof niet in wraak. Voor mij bestaat er zoiets als het slechte en speel je dat alleen maar in de hand door wraak te nemen. De beste wraak die je kunt nemen is de wraak op het slechte en die neem je juist door geen wraak te nemen. Bovendien geeft wraak je slechts een schijngevoel van tevredenheid en word je in werkelijkheid een tevredener en kalmer persoon als je je boosheid naar een persoon kunt omzetten in een boosheid over de slechte dingen in de wereld en zo deze als kracht gebruiken om de wereld een betere plaats te maken.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:11

blitzkrieg

Whoop Whoop!

of het goed is of niet ligt er maar net aan.
je kan ook leuk wraak nemen >:)

Maar dan moet je wel vrienden zijn met de persoon die je genaait heeft :?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Verwijderd

Op woensdag 04 april 2001 15:18 schreef TlighT het volgende:
Bovendien geeft wraak je slechts een schijngevoel van tevredenheid en word je in werkelijkheid een tevredener en kalmer persoon als je je boosheid naar een persoon kunt omzetten in een boosheid over de slechte dingen in de wereld en zo deze als kracht gebruiken om de wereld een betere plaats te maken.
Dat klinkt pas echt verstandig...

Jammergenoeg staat je hoofd er nooit naar om de wereld te gaan verbeteren als je net een loer is gedraaid...

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Waarom? Nergens om.
Hoe? Niet.
Hoe vaak? Nooit.

Wraak is een pathetisch concept dat voortkomt uit het idee van ''eer'', die hersteld moet worden door de eer van de ander aan te tasten. Eer is een waanidee van de eerste orde, dat meer leed heeft veroorzaakt dan de meeste andere ideeen. Als je dit weg neemt blijft er meteen geen reden tot wraak meer over, want hoe zou iemand pijn doen om het pijn doen ooit moreel gerechtvaardigd kunnen zijn?

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:33

Lordy79

Vastberaden

Jezus zei:"Als iemand u in uw gelaat slaat, keer hem dan ook uw andere wang toe."

(nee, laat deze discussie nu niet in een God-discussie verzanden)

Bij mezelf merk ik dat ik best wel vaak ''wraakgevoelens'' heb. Bijvoorbeeld in het verkeer. Voorbeelden kun je zelf wel verzinnen.

Het komt vaak voort uit onmacht, jaloezie of haat denk ik. En het idee dat je jezelf beter gaat voelen als iemand anders hetzelfde overkomt of ook iets ergs.

In de loop der jaren probeer ik het steeds beter onder controle te krijgen omdat je door wraak of wroeging in een negatieve spiraal terechtkomt die je alleen maar extra ballast geeft als je je wraak ''uitvoert''.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

ik heb weleens over wraaknemen gedacht, maar de waarheid is dat ik er eigenlijk veel te lui voor ben, het is mij de moeite niet waard. Dat en het feit dat het toch een vrij zielige bezigheid is.

Nouja, ik heb 1 keer als klein jongetje van een jaar of 11 iemand met een knuppel in elkaar gemept omdat hij mij zat te pesten. Maar dat was meer dan alleen wraak, dat had ook nog een nut, namelijk dat hij mij daarna nooit meer heeft gepest...

Maar over het algemeen is wraak een vrij zielige en zinloze bezigheid.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:14

Sharky

Skamn Dippy!

je moet gewoon ff bij jezelf te rade gaan wat er nu eigenlijk gebeurde en er objectief tegen aankijken. ik ben ook niet echt haatdragend. heb ook nog nooit echt wraak genomen.

er is wel een persoon die ik nog een keer helemaal tot een bloedige pulp ga slaan. die heeft iemand die erg dicht bij me staat zoiets ergs aangedaan dat ik het hier niet ga vertellen maar die gast gaat er echt aan.

ja lekker fout maar anders blijf ik er zelf mee rondlopen. hij is ook nooit veroordeeld door justitie...

This too shall pass

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Op woensdag 04 april 2001 17:27 schreef Codin het volgende:

[..]

Jammergenoeg staat je hoofd er nooit naar om de wereld te gaan verbeteren als je net een loer is gedraaid...
LOL, ja precies!
Mijn variant van wraak is meestal voorkomen dat diegene het me nog eens flikt. En inderdaad, breeduit en akelig wraak is niet slim, kost ook teveel energie en roept te veel negativiteit op. Laat staan strafbare feiten.
Maar een beetje subtiel wraak, dat is echt wel lekker hoor. Nou kan je hier wel heiliger dan de paus zitten doen, maar dat is gewoon menselijk. *D

• Warbringer
maw , zo hard terugpakken dat hij het zelfs geen wraak meer kan uitvoeren of wil uitvoeren..

Gelijk heeft hij wel, maar of het nou de juiste manier is?...

• Warbringer
Pcies.. subtiele wraak. Ik bedoel ook niet dat je iemand helemaal wezeloos slaat, maar gewoon geniepig terugpakt.
Don''t fock with me ya know? :7

Maar in het geval van de thread uit de 1e post.

Ik zou zeer graag wraak willen nemen, ik had het alleen zo niet gedaan. Ik had het gewoon in de face gedaan. Je staat vet in je recht als je ziet wat je geflikt is. Je bent gewoon bedrogen en daar mag je best kwaad om zijn.

Ik denk dat wraak iets is dat als je pijn gedaan bent door iemand dat je hem/haar wil laten voelen hoe dat is, en dat ze 2 keer nadenken voordat ze het nog een keer doen. Dat ze zelf die pijn voelen, lichamelijk of geestelijk. Hoewel ik geestelijk prefereer.
Lord Deamon wrote:
Wraak is een pathetisch concept dat voortkomt uit het idee van ''eer'', die hersteld moet worden door de eer van de ander aan te tasten. Eer is een waanidee van de eerste orde, dat meer leed heeft veroorzaakt dan de meeste andere ideeen. Als je dit weg neemt blijft er meteen geen reden tot wraak meer over, want hoe zou iemand pijn doen om het pijn doen ooit moreel gerechtvaardigd kunnen zijn?
Wat jij zegt over ''eer''.. het zou misschien wel kloppen maar ik denk dat dat meer een excuus is om gewoon iemand terug te pakken voor zijn of haar daden.

ECHTE eer, zoals uit het stereotype van china en japan met erecodes etc. Da''s gewoon fair in mijn ogen. Oog om oog, tand om tand.

Ik vind mezelf loyaal, eervol, rechtvaardig en wilskrachtig.

Loyaal omdat ik mijn vrienden en mensen om mij heen help, en niet laat vallen bij de eerste problemen.

Eervol, misschien kun je het een "geweten" noemen maar er is iets wat mij er altijd van weerhoud om een totale klootzak te zijn. Ik kan het zijn, ontzettend lomp, zelfs zo erg dat als ik op dreef bent dat ik mensen huilend weg kan laten lopen, gewoon door lompe opmerkingen.. vaak niet ten goede van mijn reputatie, maar soms heb ik het recht om kwaad te zijn en dan wordt het getolereerd. maar normaal gesproken ben ik gewoon een type dat z''n beloftes nakomt etc. Je kunt me geloven op mijn woord.

Rechtvaardig, dat heb ik heel sterk. Een jongen wordt doodgeslagen, en omdat justitie niet weet wie de dodelijke trap heeft verkocht, gaan ze allemaal maar voor mishandeling. SICK! al die technische gaten in de wet.. allemaal sick. Daar wordt ik dus pissig om. zie me maar als lawful/chaotic Good :Y)

en als laatste wilskrachtig, omdat als ik iets echt wil, dat ik het ook krijg. Interreseert me niet watik er voor over moet hebben, hoe meer ik het wil, hoe meer in er voor over heb. Ik ben het type dat zichzelf 1 keer 110% inzet, en dan kijkt hoever hij komt. Kan ik met een 2e keer proberen verder komen? nog een keer, zo niet. dan laten we het rusten. Als ik later weer een betre kans denk te maken. hoppa weer 110% ertegen.

Nou ga ik er dus vanuit dat mijn waarde en normen redelijk standaard zijn hier onder de tweakers.. maar toch ben ik blijkbaar een van de weinige die wraak een ''goed'' idee vind.

Dan geen lichamelijke wraak, dat is maar tijdelijk, en vaak krijg je er nog spijt van ook, maar ik bedoel dus psychologische oorlogvoering.

Wat doen jullie nou met wraakgevoelens, ik oefen ze uit. Jullie zeggen "te lui" of "niet nodig" maar je hebt de gevoelens dus wel.. dt blijft toch aan je knagen of zit ik nu verkeerd te denken?..

ben benieuwd..

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Wraak is een evolutionair feit.
Het is een waarschuwing voor degene die iemand iets wil doen. Hij kan erna gestraft worden. Als hij het hierdoor dus niet doet, heeft de bedreigde groep een voordeel.

Iemand die wraakgevoelens negeerd is hierbij dus ook vaak de lul dus het evolueert beide kanten op...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Een kleine zoekactie op ''revenge'' op mijn HD bracht mij een quote die ik jullie toch niet zou willen onthouden, al was het maar omdat hij zo ziek is:

Upon this, one has to remark that men ought either to be well treated or crushed, because they can avenge themselves of lighter injuries, of more serious ones they cannot; therefore the injury that is to be done to a man ought to be of such a kind that one does not stand in fear of revenge.
- Machiavelli, The Prince

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

LD : idd.. maar totaal crushen brengt onzekerheden met zich mee... heb ik ze wel ALLEMAAL gepakt... en daarom vermijdt men deze meestal + het feit dat tegenwoordig zo''n groep alleen maar met atoomwapens vernietigd kan worden...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Pagina: 1