• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 21:18
Haai,
ff een (vast simpel) vraagje.
Als je ijsblokjes maakt van kraan of bronwater in een vriezer dan ziet het ijs er altijd lelijk uit.

Krijg je ijsblokjes (in je cola bij de MAc bijvoorbeeld) die zijn altijd helder.

Wie legt mij het uit?
Hoe krijg ik die ook zo mooi helder?

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:37
[gokje]

door het lucht wat erin zit, probeer het ijs wat langzamer in te vriezen

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• om3ega
Dat gaat niet zo makkelijk in een vriezer :)
Misschien helpt het als ik het water eerst kook? Dat heb ik niet geprobeerd nog.

Verwijderd

Heet water invriezen.

Verwijderd

Je moet het water zachtjes bewegen terwijl je het invriest. Zo krijgen de luchtbellen minder kans om in te vriezen in het ijs, waardoor het mooi doorzichtig wordt.

Verwijderd

Gewoon eerst koken.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:54
onder vacuum invriezen

;)
[edit]
onder licht vacuum invriezen, anders moet je een behoorlijke vriezer hebben.....

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06-2025
Of gedestileerd water gebruiken :)

• om3ega
Op maandag 02 april 2001 21:13 schreef mietje het volgende:
Je moet het water zachtjes bewegen terwijl je het invriest. Zo krijgen de luchtbellen minder kans om in te vriezen in het ijs, waardoor het mooi doorzichtig wordt.
En hoe denk je dat te willen doen? ..

Gedestileerd water gebruiken lijkt me ook niet echt gezond.. (ga je zo vaak van naar de WC)

:)

Ik ga gewoon kokend water proberen. Heet water bevat minder zuurstof dan koudwater .. misschien is dat de tip :)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:54
Ik ga gewoon kokend water proberen. Heet water bevat minder zuurstof dan koudwater .. misschien is dat de tip :)
nee, gekookt water bevat minder lucht dan water direct uit de kraan. Het hoeft niet speciaal warm te zijn.

Verwijderd

Op maandag 02 april 2001 22:16 schreef om3ega het volgende:
En hoe denk je dat te willen doen? ..
Eens in de 5 a 10 minuten het vriesvak open maken en even met het malletje heen en weer bewegen?

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Naar de MAC lopen en vragen welk apparaat ze gebruiken.. daarna deze aanschaffen en voila ;)

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Webgnome
  • Laatst online: 13:40
of bouw met lego een soort wip waarin het bakje waar je de ijsklontjes in maakt precies past en bevestig deze wip aan een motor die om de zoveel tijd de wip een beetje laat werken, niet te hard natuurlijk want dan gaat het water eruit.

''k weet eigenlijk niet of de lego bestand is tegen die kou.

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Op maandag 02 april 2001 22:29 schreef mietje het volgende:

[..]

Eens in de 5 a 10 minuten het vriesvak open maken en even met het malletje heen en weer bewegen?
Daarom duurt het altijd zo lang voordat je geholpen wordt bij de mac, ze zijn druk bezig met heen en weer lopen naar de vriezer.

Bij ins aan boord hadden we een zgn "ijskip" die ijblokjes kon leggen :) Die gaf ook van die mooie heldere blokjes. Volgens mij ligt dat aan de temperatuur. Iedere keer ontdooit het ijs weer een beetje en vriest het weer op zodra die kip weer begint te leggen (om de zoveel minuten) :? Anders weet ik het ook niet.

• Zip McOccup
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:56
Als je het water te snel afkoeld (in de vriezer) dan gan zich door de hele vloeistof tegelijkertijd (ijs)kristalletjes vormen; deze groeien naar elkaar, maar zijn niet in de zelfde richting georienteerd... Daarom groeien ze alleen tegen elkaar aan, maar er blijft een scheidingsvlak tussen zitten. Nu, zoals ik al zei; bij snelle afkoeling veel kleine kristallen, dus veel scheidingsvlakken en diffuse licht doorlating.

Koel het langzamer af en er ontstaan minder, maar grotere kristallen; minder scheidingsvlakken en dus een helderder ijs :)

Het ligt dus niet echt aan de lucht er in (ook wel) maar meer aan de afkoelsnelheid

Verwijderd

Op dinsdag 03 april 2001 15:52 schreef ik_zei_de_gek het volgende:

[..]

Daarom duurt het altijd zo lang voordat je geholpen wordt bij de mac, ze zijn druk bezig met heen en weer lopen naar de vriezer.

Bij ins aan boord hadden we een zgn "ijskip" die ijblokjes kon leggen :) Die gaf ook van die mooie heldere blokjes. Volgens mij ligt dat aan de temperatuur. Iedere keer ontdooit het ijs weer een beetje en vriest het weer op zodra die kip weer begint te leggen (om de zoveel minuten) :? Anders weet ik het ook niet.
Zo''n ijskip ontdooit het ijs niet, maar vriest het water laagje voor laagje in. Het water beweegt dus over het ijs, waardoor luchtbellen geen kans krijgen in te vriezen.

Natuurlijk werkt elke manier die het opgenomen gas in het water kwijtraakt. Het ijs-in-vorming afentoe schudden leek me makkelijker dan kokend water in een (plastic) ijsmalletje schudden, die mal luchtdicht in te pakken en dat in te vriezen...

(En "wit" ijs wordt veroorzaakt door luchtbellen, niet door de grootte van de ijskristallen).

• Wirf
Op maandag 02 april 2001 22:16 schreef om3ega het volgende:

[..]
Gedestileerd water gebruiken lijkt me ook niet echt gezond.. (ga je zo vaak van naar de WC)
eeh... gedestileerd water is niets anders dan heel schoon water.. wat is er ongezond aan het drinken van schoon water?

Verwijderd

Heeft met osmose te maken. ~toch?~
Gedestileerd water heeft geen opgeloste stoffen dus gaat het water dan naar plaatsen met hogere percentage opgeloste stoffen. Kennelijk is dat je stront en komt er dan dus spuitpoep naar buiten (omdat er meer water inzit.).

/me gokt, ik weet niet precies meer hoe dat zat.

• Zip McOccup
"wit ijs" wordt ook (zelfs voornamlijk) eroorzaakt door afkoelsnelheid en dus kristalgrootte

Verwijderd

Op dinsdag 03 april 2001 16:54 schreef mietje het volgende:

[..]

Zo''n ijskip ontdooit het ijs niet, maar vriest het water laagje voor laagje in. Het water beweegt dus over het ijs, waardoor luchtbellen geen kans krijgen in te vriezen.

Natuurlijk werkt elke manier die het opgenomen gas in het water kwijtraakt. Het ijs-in-vorming afentoe schudden leek me makkelijker dan kokend water in een (plastic) ijsmalletje schudden, die mal luchtdicht in te pakken en dat in te vriezen...

(En "wit" ijs wordt veroorzaakt door luchtbellen, niet door de grootte van de ijskristallen).
Dat bedoelde ik ook niet met ontdooien, maar zodra het ijs uit die kip valt begint het al te ontdooien, de temperatuur in die bak onde de kip is maar net rond het nulpunt.

Verwijderd

Op dinsdag 03 april 2001 17:41 schreef Sjaak90210 het volgende:
"wit ijs" wordt ook (zelfs voornamlijk) eroorzaakt door afkoelsnelheid en dus kristalgrootte
Gasbellen maken dus minder uit dan de grootte van de kristallen? Kun je een linkje pasten of zo?

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Snel gevormt ijs is lichter van kleur, en volgens mij ook harder.

• Wirf
Op dinsdag 03 april 2001 17:29 schreef Bart_traB het volgende:
Heeft met osmose te maken. ~toch?~
Gedestileerd water heeft geen opgeloste stoffen dus gaat het water dan naar plaatsen met hogere percentage opgeloste stoffen. Kennelijk is dat je stront en komt er dan dus spuitpoep naar buiten (omdat er meer water inzit.).

/me gokt, ik weet niet precies meer hoe dat zat.
ik denk het niet, tegen de tijd dat water stront is, is het al eerst door de maag gegaan, en in je maag zitten zat stoffen die kunnen oplossen in water (suiker bijv.)

Verwijderd

naja, het eerste gedeelte had ik wel goed :)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op maandag 02 april 2001 18:50 schreef om3ega het volgende:
Haai,
ff een (vast simpel) vraagje.
Als je ijsblokjes maakt van kraan of bronwater in een vriezer dan ziet het ijs er altijd lelijk uit.

Krijg je ijsblokjes (in je cola bij de MAc bijvoorbeeld) die zijn altijd helder.

Wie legt mij het uit?
Hoe krijg ik die ook zo mooi helder?
Maarrehhh, gooi jij voor de sier ijsblokjes in de cola?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• om3ega
Op woensdag 04 april 2001 12:59 schreef Gandalf_de_Grijze het volgende:

[..]

Maarrehhh, gooi jij voor de sier ijsblokjes in de cola?
Neuh.. niet echt.. Maar goed.. als je iemand eens een glas Whiskey on the rocks wilt voorschotelen ziet het er wel lekkerder uit als er mooie klontjes inzitten dan van die vieze witte blokken. Tis maar een klein detail.. en bovendien speelde het al een tijdje in mijn hoofd af .. :)

• Zip McOccup
Op dinsdag 03 april 2001 18:03 schreef mietje het volgende:

[..]

Gasbellen maken dus minder uit dan de grootte van de kristallen? Kun je een linkje pasten of zo?
Voortvloeing van kennis uit een vak dat Materiaalkunde heet; dar werd het als voorbeeld aangedragen door hoorcollegedocent. Lijkt me wel een redelijk betrouwbare bron :)

Verwijderd

Sjaak>> ik weet het niet hoor, zowat alle sites die ik met google vinden kan beweren dat het de ingesloten lucht is die wit ijs veroorzaakt, en dat meen ik me zelf ook te kunnen herinneren. Ik ontken niet dat de grootte en structuur van de kristallen iets met kleur en polarisatie te doen hebben, maar ik denk dat de ingesloten lucht een groter effect heeft op de kleur/transparantie.

(We hebben het dus hier over ijsblokjes die in een paar uur in een vriezer ontstaan, niet over meerjarig zeeijs of poolijs of zo.)

• Zip McOccup
Luchtbellen zijn ook ookzaak daarvoor, daar heb je wel gelijk in, ,maar toch ook echt de grootte van de kristallen.

Misschien moet ik het zo verklaren;Grote kristallen => minder kristallen, daarvoor is langzamere koeling voor nodig, dus lucht kan dan nog ontwijken. En wordt niet ingesloten Klinkt ook wel plausibel.

>:)
Pagina: 1