[BC3] Hardware en Software future.

Pagina: 1
Acties:

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06-2025
Sommigen van jullie hebben al ongetwijfeld het artikel van Hypercomputing gelezen.

Nu had ik me hier al een tijdje in verdiept en veel over liggen nadenken.
Ga er zelfs een Essay over schrijven (Super- and HyperComputers and their future.)

Na een paar dagen flink wat erover te hebben gelezen en gepraat ben ik toch wel zeer enthousiast over deze ontwikkeling.
Ik zal er eens een beetje meer over vertellen.

Stel je bent een doodgewone thuisgebruiker die vaak spelletjes speelt, surft en zo nu en dan wat Tekstbestanden typt.
Je hebt een AMD of PIII, die beiden een andere set van geoptimaliseerde codes hebben.
Dus beiden CPU''s hebben hun nadelen.
De een heeft namelijk Ondersteuning voor SSE en de ander voor 3Dnow.
Je zult dus zien dat op twee CPU''s met dezelfde snelheden toch zeer duidelijke verschillen optreden wanneer er programma''s worden gebruikt die van deze codes gebruik maakt, en dat terwijl ze beiden dezelfde kloksnelheid hebben.

Nu met deze nieuwe ontwikkeling krijgen we een hele andere toekomst voorgeschoteld,
namelijk, deze FPGA''s hebben geen geoptimaliseerde codes,
ze maken ze zelf zodat de software die op dat moment draait PERFECT wordt ondersteund,
een voorbeeld, je speelt Quake3, deze FPGA''s zullen dan als het ware een Hardwarematige Q3 engine gaan vormen (Quite some shit hey ;)) dewelke een meest optimale Q3 code hebben gemaakt on the fly.
Je kunt je voorstellen dat dit met een ongelovelijke snelheid zal gaan.
Zelfs in dit spel zal je FPGA zichzelf vaak verbeteren en aanpassen, zodat alles optimaal blijft lopen, stel je loopt in een level waar op een gegevenmoment veel van T&L gebruik wordt gemaakt, je FPGA past zich dan zo aan dat deze dan ook perfect wordt weergegeven, loop je weg van die scene dan zullen er "enkele" gates op je FPGA vrijkomen die voorheen zich hadden voorgedaan als Hardware T&L processor, deze Gates gaan zich nu weer storten op het normale scenerendering en bumpmapping (wat er dan op dat ogenblik op je beeldscherm te zien is).

Je sluit dan na een hevige multiplayersessie Q3 af waardoor er weer tal van Gates vrijkomen, deze gaan dan rondkijken wat ze kunnen gaan doen zodat alles optimaal zal lopen.
Ze zullen bijvoorbeeld een Hardwarematige Windowskernel processor worden (hier ben ik niet zo erg zeker van maar de kans is zeeer groot).
Je gaat een tijdje weg van je computer, om te eten ofzo, je hebt dan RC5 of Seti@home draaien op de achtergrond.
De beschikbare Gates reconfigureren zich dan als een Hardwarematige RC5 koeitje }:O
of voor de Seti@home gebruiker, een Hardwarematige Seti@home package analyser.
Dewelke je packages eruitspuugt alsof het niets is.

Met andere woorden, deze FPGA''s passen zich aan aan de software wat op dat ogenblik draait op de Computer.

Denk je nu eens in wanneer we dit ook gaan doen met software die zich aanpast aan de hardware die er in je kast zit (Hier heb ik nog nooit wat van gehoord maar die FPGA''s hebben me tot denken aangezet).

Dit zou uitermate handig zijn voor drivers.
Je pakt je een gewone basis video driver met de meest basis dingen die je maar kunt bedenken.
Na een paar keer een Q3 sessie te hebben gespeeld kan deze driver al heel wat meer aangezien hij zich herschrijft tot een zeer optimale driver voor de huidige video/geluids/netwerk etc etc kaart.
Zo "leert" de driver na een tijdje dat je Videokaart T&L ondersteund, nu herschrijft hij zich dus zodanig dat dit 100% wordt ondersteund op de OS die op dat ogenblik draait.
En je driver blijft zolang doorgaan totdat ie zo optimaal is dat de enige oplossing om meer FPS te krijgen een hardware upgrade is, waarna de driver weer opnieuw begint met schrijven van een meest optimale/perfect driver.

Wanneer FPGA''s en deze zichzelf schrijvende drivers in combinatie worden gebruikt, lijken mij de mogelijkheden ENORM om maar even een understatement te maken.

Dit was dan zo''n beetje wat ik er zo snel over kon zeggen.

Ik zou nu ook graag enkele goeddoordachte toepassingen, en misschien ook enkele verbetering op mijn verhaal willen horen, alsook jullie ideeen over deze ontwikkeling.
Kom maar op zou ik zeggen 8-)

Verwijderd

Goddomme zeg, wat een lap text...

:Z

• Vaughn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-12-2025

Vaughn

Powered by Jomanda

Ik zou wat minderen met die wiet... Want dit gaat helemaal de verkeerde kant op zo.. :)

There are 10 kinds of people: Those who understand binary and those who don't.

• Refragmental
Ik zou nu ook graag enkele goeddoordachte toepassingen, en misschien ook enkele verbetering op mijn verhaal willen horen, alsook jullie ideeen over deze ontwikkeling.
Kom maar op zou ik zeggen
Tot nu toe heb ik alleen maar 2 onzinnige replies gekregen waar ik niet om gevraagd had.
En wanneer je niks zinnigs te zeggen hebt zeg dan ook niks.

• Goofyduck384
  • Laatst online: 15:55
Zo "leert" de driver na een tijdje dat je Videokaart T&L ondersteund, nu herschrijft hij zich dus zodanig dat dit 100% wordt ondersteund op de OS die op dat ogenblik draait.
Worden dus kaarten die kunnen leren? Nee daar begin ik niet aan, robots hoef ik niet..

Verwijderd

Alleen als je 24-7 online bent

• Refragmental
Op maandag 02 april 2001 13:02 schreef Goofyduck het volgende:

[..]

Worden dus kaarten die kunnen leren? Nee daar begin ik niet aan, robots hoef ik niet..
Nee er zit natuurlijk geen AI in, maar het is gewoon software die kijkt wat allemaal mogelijk is met de Hardware in combinatie met de OS die draait.
En zoals ik al erbij heb gezegd, dat van die software is gewoon pure speculatie.
Dat van die FPGA''s is gewoon al een feit.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Klinkt op zich wel kicken, maareh..
hoelang duurt het voordat iets dan perfect draait? het lijkt mij wel klote om eerst 100 keer een spelletje te spelen voordat het echt lekker loopt. |:(
Dan kies ik toch liever iets dat gelijk flitsend werkt ofzow...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Refragmental
Op maandag 02 april 2001 14:06 schreef Shivah het volgende:
Klinkt op zich wel kicken, maareh..
hoelang duurt het voordat iets dan perfect draait? het lijkt mij wel klote om eerst 100 keer een spelletje te spelen voordat het echt lekker loopt. |:(
Dat weet ik nog niet echt hoelang het duurt voordat zo''n configuratie optimaal is, maar reken er maar op dat dat heel snel is.
Dan kies ik toch liever iets dat gelijk flitsend werkt ofzow...
Maar dan zodra je een ander spel speelt ben je toch weer gebonden aan die statische optimale codes van je videokaart en CPU, dat terwijl je FPGA''s zich weer wijzigen zodat het volgende spel ook weer optimaal wordt ondersteund en niet half-half.

Verwijderd

Ik denk dat je het nu allemaal iets te mooi voorstelt. Het is een veelbelovende techniek, maar on-the-fly programmeren is niet mogelijk, dus een heleboel toepassing worden dan al niet meer mogelijk. Een FPGA die zich aanpast aan wat een spel op dat moment eist is niet mogelijk met de huidige techniek.

Je kan wel de chip optimaliseren voor 1 programma, maar dit betekent dat je dan geen andere programma''s meer kan draaien totdat je hem weer opnieuw optimaliseert. Je verliest dus veel flexibiliteit.

• Refragmental
Op maandag 02 april 2001 14:15 schreef hybridz het volgende:
Ik denk dat je het nu allemaal iets te mooi voorstelt. Het is een veelbelovende techniek, maar on-the-fly programmeren is niet mogelijk, dus een heleboel toepassing worden dan al niet meer mogelijk. Een FPGA die zich aanpast aan wat een spel op dat moment eist is niet mogelijk met de huidige techniek.
Ik kan je verzekeren dat het wel mogelijk is dat die FPGA''s zich on the fly herconfigureren.
Je kan wel de chip optimaliseren voor 1 programma, maar dit betekent dat je dan geen andere programma''s meer kan draaien totdat je hem weer opnieuw optimaliseert. Je verliest dus veel flexibiliteit.
Daar zit nou juist die flexibiliteit,
je krijgt zodra je het spel beeingdigt weer tal van Gates beschikbaar, die zich vervolgens weer storten op die software die er dan draait.
Natuurlijk heeft ieder programma wel z''n minimum aan gates om te blijven draaien, maar zodra er gates beschikbaar zijn zullen deze zich herconfigureren naar wat er op dat moment het meeste rekenwerk vereist.

Een gewone CPU zonder on the fly herconfiguratiemogenlijkheden (wat een woord)
Is juist veeeeeeeel minder flexibel dan zo''n FPGA.
Juist omdat hij zo vast is geconfigureerd.

EDIT1:
Het is trouwens niet een chip die zich maar op 1 programma kan storten, maar die stort zich op tig programma''s tegelijkertijd.

Verwijderd

Op maandag 02 april 2001 14:24 schreef Legion het volgende:
Ik kan je verzekeren dat het wel mogelijk is dat die FPGA''s zich on the fly herconfigureren.
Idd, ik had het niet goed gelezen.

Maar het duurt nog een hele tijd voordat deze techniek toepasbaar zal zijn en ook betaalbaar voor thuis. Het is niet de eerste keer dat ze met iets "revolutionairs" komen :) Er worden altijd veel nieuwe dingen bedacht, maar lang niet alles haalt het om een standaard te worden.

• marcusk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2023
Hoeveel kost zo''n FPGA''tje eigenlijk? Een Altera FLEX 10K ofzo...

• Rhythmic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10-2025
OK, ik heb dat artikel dus niet gelezen. Heb je misschien een link er naartoe ofzo? Want je gooit wel enthousiast met termen als "FPGA" en "Gates", maar ik heb geen flauw idee waar je het over hebt. Wat zijn dat voor beesten? :)

• Refragmental
Inderdaad zal het enige tijd duren voordat het voor de gewone thuisgebruiker echt toepasbaar wordt tegen een redelijke prijs.

En stom van mij om die links te vergeten. |:(
www.starbridgesystems.com
www.tweakers.net/nieuws/16337

Verwijderd

wat je wel kan doen als software developer is gewoon een ontwerp voor de config van de gates mee te leveren met het stuk software.
dan kan je gewoon voor elke applicatie optimaal draaien en met wat geluk kan je dat ook wel regelen voor multitasking etc..

Verwijderd

Op maandag 02 april 2001 14:24 schreef Legion het volgende:

Als ik even mag helpen....en als ik het juist heb... (volgens mij wel!) :)

FPGA''s worden geprogrammeerd met behulp van een ROM als de spanning op de schakeling wordt gezet. Op deze manier kan een FPGA ingezet worden op dezelfde manier als een ''echte gebakken custom chip''. Updaten kan je d.m.v het rommetje te updaten, en als je er een rommetje aan kan hangen, nou.. dan kan je ook een rammetje eraan hangen om hem tijdens het gebruik te herprogrammeren en te resetten! :)

Die dingen zijn tegek speelgoed als je zelf wat met computereletronica wilt hobbyen, en als je de goede software hebt. Denkelijk ga ik eens zo''n ding te pakken zien te krijgen in de toekomst.

Als je voorbeeld een insteekkaart maakt van dat van dat ding en i.p.v die ROM een soort PCI-memory access geval in elkaar sleutelt (a-la soundblaster life wavetablesysteem; muzieksamples in het systeemgeheugen i.p.v DRAM apart), dan heb je je apparaat al op een ''goedkope'' manier! }:O

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
ja FPGA en/of in de richting van programmeerbare processors hebbe de toekomst

er hoeven geen gespecializeerde chips meer ontwikkeld te worden
alleen software daarvoor (opensource:9)

FPGA''s worden goedkooper dan dram nu

maar FPGA''s zijn geloof ik redelijk traag
de techniek programmeerbaare processors
met snelheid van cache geheugen om te programeren dat zou ik graag wille zien ;)
zodat on-the-fly programeren echt on the fly is. maar daar word het weer duurder van.

voordeel is ook: oneindig schaalbaar

alles gaat naar software toe ;)
goedkooper en makkelijker handteerbaar

echte multitasking;)

ontwikkeling van AI komt door deze ontwikkelingen dichterbij

nadeel is wel dat er nog wel een OS hardwarematig gemapt moet worden ;)
Pagina: 1