Toon posts:

[BC3] Schuld of schamen....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volendam, Enschede, Bijlmerramp maar ook als er bedrijven failliet gaan, relaties uitgaan... eigenlijk alles waarbij iets gebeurt dat niet de bedoeling was gaan we op zoek naar een ''schuldige''.

Instinct? Typisch iets westers?

Ik krijg het er bijna niet uit maar... euh... Fre.. Free.. Freek de Jonge (iemand waar ik me normaal helemaal niet in kan vinden) had het hierover en het zette me destijds nogal aan het denken.

Hij haalde wat van bovenstaande voorbeelden aan en stelde dat we veel meer het woord ''schaamte'' moesten gebruiken.

Zit wel wat in. Met schaamte kun je niet schuiven, en het lijkt tegenwoordig een sport om, zodra er wat gebeurt, met de schuld te gaan schuiven.
Na hier toch wel veel over nagedacht te hebben (en mezelf hier ook op te betrappen) moet ik toegeven dat het me inderdaad wel steeds meer opvalt. In heel veel gevallen verdoen we veel meer tijd aan het zoeken naar een schuldige dan daadwerkelijk iets aan het probleem zelf te doen.
In die stuk- (of bijna stuk-) gelopen relaties zie je b.v. ook vaak de impasse van de eeuwigdurende schuldvraag. Wat maakt dat nou uit? Je moet je samen lekker een potje kapotschamen, klaar en weer verder (of niet).

Volendam, Enschede... wie heeft het gedaan? Na veel schuld-geschuif stappen er een heel stel mensen op maar wat heb je daar nou aan? Konden we die tijd niet beter besteden met nazorg? Straks zit die man van SE fireworks in de gevangenis maar de slachtoffers hebben nog steeds geen normaal onderkomen. We moesten ons kapotschamen.
Is het een gemeenschappelijk waanidee dat als we, na veel geschuif, een schuldige gevonden hebben dat het probleem opgelost is?
Ik snap er af en toe niks van.

Verwijderd

tis gewoon veel simpeler dan dat je het maakt, mensen willen zich neit schamen, dus schuiven ze de problemen/oorzaak naar een ander.

thats it.

Verwijderd

ik heb net ontdekt dat lange berichten mij ervan weerhouden ze te lezen

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Op zaterdag 31 maart 2001 14:27 schreef SympathiekeSok het volgende:
ik heb net ontdekt dat lange berichten mij ervan weerhouden ze te lezen
ja dat heb ik ook ;) :)

Verwijderd

Omdat die schuldige de oorzaak is van die gebeurtenis en als zij hun werk goed hadden gedaan dan was die fout niet gemaakt. Zij zijn nalatig geweest en dat is nu eenmaal strafbaar (dood door nalatigheid).

Als die mensen niet bestraft worden dan kan iedereen er een zooi van maken.

In relaties ligt dit weer wel anders.

Verwijderd

Ik denk dat met Enschede/Volendam de schuldvraag zo belangrijk is omdat er hier ook steeds meer een claimcultuur ontstaat. De schuldige kun je nl kaalplukken en asociaal als we zijn grijpen we elke mogelijkheid aan om er zelf beter van te worden of minder schade zelf te moeten dragen.
Gelukkig dat altijd het principe van de kale kip blijft gelden. Als je iemand als schuldige aanwijst kun je hem wel voor drieëndertigduizendmiljard aansprakelijk stellen, zo veel geld zul je nooit krijgen.

Verwijderd

Het is eignelijk belachelijk dat we iemand aanwijzen als "schuldige", en diegene alles laten oplossen. Ik denk dat de schuldige zich moet berouwen (is dat een werkwoord? "zich berouwen"?), en niet kaalgeplukt moet worden. Natuurlijk zal hij materieel iets van zijn daden moeten werken, maar laten we _samen_ voor een goede oplossing zorgen...

Kaalplukken werkt niet, zie WO2....

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op zaterdag 31 maart 2001 22:25 schreef el_marcianito het volgende:
Ik denk dat met Enschede/Volendam de schuldvraag zo belangrijk is omdat er hier ook steeds meer een claimcultuur ontstaat. De schuldige kun je nl kaalplukken en asociaal als we zijn grijpen we elke mogelijkheid aan om er zelf beter van te worden of minder schade zelf te moeten dragen.
Gelukkig dat altijd het principe van de kale kip blijft gelden. Als je iemand als schuldige aanwijst kun je hem wel voor drieëndertigduizendmiljard aansprakelijk stellen, zo veel geld zul je nooit krijgen.
je spreekt jezelf tegen. de ''schuldige'' van de ramp in enschede of in volendam kan nooit alle schade betalen. niet eens een klein deel ervan. dus is het bij zulke rampen helemaal niet van belang of je een claimcultuur hebt of niet.

ik denk dat het meer te maken moet hebben dat je je ellende op iemand af moet kunnen reageren. ook als er echt niemand schuldig is wordt er vaak toch een zondebok gezocht.

mensen willen een tastbaar iets hebben om de schuld aan toe te wijzen, anders kunnen ze hun emoties niet kwijt.
Pagina: 1