Altijd als de mens iets natuurkundigs ging onderzoeken bleek er een bepaalde wet achter te liggen die precies beschreef wat men waarnam. Een steen valt naar beneden, Newton bedacht krachten en de zwaartekracht bepaalde precies hoe snel de steen valt. Je kunt het zo gek niet bedenken, achter elk fundamenteel natuurkundig verschijnsel ligt wel een strakke wet ten grondslag die het verschijnsel precies beschrijft, en zolang de wet maar nauwkeurig genoeg is, wordt ernooit vanaf geweken! (Newton''s wetten waren dus voor hoge snelheden niet nauwkeurig genoeg.)
Ik zou niet weten, waarom het op zeer kleine schaal ineens niet meer zo is dat alles deterministisch is... Quantummechanica zegt wel dat zo''n golffunctie op een willekeurige plaats in elkaar klapt, maar ik denk (en vele natuurkundigen met mij) dat er een chaotisch, maar deterministisch proces achter zit, waar wij nog niets vanaf weten (en misschien ook wel niets vanaf KUNNEN weten, totdat we kleinere deeltjes ontdekken om mee te detecteren, want als je er een foton op moet gooien om iets te kunnen ''zien'', dan verstoor je je meting teveel.)
Op het niveau waarop wij leven, kun je gerust stellen dat de quantummechanische effecten zo klein zijn dat we al in een deterministische wereld leven.
Quantummechanica levert overigens niet genoeg onzekerheid om vrije wil te veroorzaken.
Natuurlijk maakt het niet zoveel uit dat we geen vrije wil hebben, omdat veel dingen ZO chaotisch zijn, dat je ze het beste met kansen kunt benaderen, wat wij dan ook voortdurend doen.
P.S. Geef de volgende keer de topic een beetje duidelijkere naam, dan weet iedereen meteen waar het over gaat.
Sandalf