• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Topicstarter
Oohja, maar volgens die theorie is de ruimte ook in zichzelf gekromd, dus is er geen zichtbare horizon...

Maar stel je voor dat er een horizon was, en hij was zichtbaar, je opmerking duidt op een onzichtbare horizon... explain?

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Topicstarter
Wat ik me afvraag, is hoe snel het heelal nu groter wordt.

Als je uitgaat van de theorie dat we vanuit elk punt uitdijen, dus de "ballon" theorie, dan zou de diameter van het heelal steeds sneller toe moeten nemen als de uitdijing per stukje ruimte constant is.

Maar als je dan weer hoort de uidijing aan de lichtsnelheid gelijk is dan klopt het dus niet.

Deze 2 kan ik alleen verenigen als de uitdijing tov de inhoud in verhouding staat tot de totale grootte. Dus de uitdijing moet dan afnemen per gebied naarmate het heelal groter wordt zodat de lichtsnelheid factor gehandhaaft blijft.

Maar als dit dus zo is, dan kost het uitdijen van het heelal dus energie want hoe kan je het anders relateren? Waarschijnlijk speelt dit dan weer op een ander vlak die wij (nog) niet kunnen waarnemen.

Zit ik nu fout te denken, en zo ja, wat dan? :P

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Misschien had ik moeten zeggen: de horizon van het zichtbare universum dijt uit met de lichtsnelheid.

Dus sommige stelsels kunnen we nu nog niet zien, en over een tijdje wel.

Verwijderd

Op maandag 26 maart 2001 22:33 schreef -=Confuzer=- het volgende:

Maar als je dan weer hoort de uidijing aan de lichtsnelheid gelijk is dan klopt het dus niet.
De zichtbare horizon van het universum dijt uit met de lichtsnelheid.

Verwijderd

het heelal dijt alleen uit op grote schaal want op kleine schaal compenseerd de zwaarte kracht de uitdijing.
zodat de afstand tussen de sterrenstelsels
niet echt toeneemt.

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Topicstarter
Ja, anders zou elk molekuul uit elkaar vallen... :P maar ik heb het toch ook over de grote schaal !

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Op maandag 26 maart 2001 22:33 schreef -=Confuzer=- het volgende:

Als je uitgaat van de theorie dat we vanuit elk punt uitdijen, dus de "ballon" theorie, dan zou de diameter van het heelal steeds sneller toe moeten nemen als de uitdijing per stukje ruimte constant is.

Zit ik nu fout te denken, en zo ja, wat dan? :P
nou eigenlijk dijt het heelal helemaal niet uit het lijkt alleen maar zo ;)
de binne kant van die ballon de ruimte word uitelkaar getrokken

dus eigenlijk blijft er evenveel in de ballon zitten

zelfde als je bijv. een ballon heb met een bepaalde druk er in
en die ballon in een ruimte houd waar een lagere druk is dan in de ballon zelf
dan word de ballon ook groter
maar eigenlijk is er nix veranderd ;)

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

volgens einstein mogen massieve objecten nooit de lichtsnelheid behalen, ook van botsende objecten met relativistische snelheden zitten bij elkaar opgeteld altijd onder 100% vd lichtsnelheid. Weet niet de precieze formule. (8>
Geldt volgens mij ook voor een uitdijend 4 (ruimte) dimensionale bol a la het heelal. 8-)

Zoek wat je niet eerder vond

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Topicstarter
Larry4 : het gaat ook niet over de inhoud, maar de oppervlakte van de ballon...

Zarc: Maar ruimte/tijd is geen materie...?
Jij beweert dus dat het een constante uitdijing is, maar hoe combineer je dit met de moderne opvatting/theorie dat we uitdijen als 3D objecten op een 4D ballon?

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:33

Lordy79

Vastberaden

dat is ook wel logisch want dat licht heeft er tijd voor nodig om ons te bereiken en de snelheid waarmee het licht gaat, is de lichtsnelheid...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Het heelal zet op dit moment niet uit met de lichtsnelheid. Maar ooit is het wel sneller gegaan dan de lichtsnelheid. Volgens de relativiteits theorie mag er geen informatie sneller dan het licht gaan. Maar bij het uitzetten van het heelal word er "ruimte" gemaakt tussen verschillende opjecten.

Dat het heelal ooit sneller moet hebben uitgezet dan de lichtsnelheid blijkt ook wel aan de aanwezigheid van een waarnemingshorizon. De waarnemings horizon is een grens waarachter je niets ziet omdat de fotonen de tijd nog niet hebben gehad om je te berijken. Dat houd in dat er voor die fotonen geen andere fotonen waren. Dat komt doordat op een bepaald moment de heelal doorzichtig is geworden voor licht.
Oohja, maar volgens die theorie is de ruimte ook in zichzelf gekromd, dus is er geen zichtbare horizon...
Wat bedoel je hier mee? De ruimte is behoorlijk vlak hoor. Dit komt ook door de snelle uitzetting va het heelal. Deze heeft tot gevolg dat alle rimpels worden gladgestreken.

Virgol

• Sagittarius
  • Niet online
Dit gebeurt er en dat gebeurt er. Wat een onzin :r. Alles over dit onderwerp is slechts theorie.

Er wordt hier beweert dat we in een soort ballon zitten. Dan mogen diezelfde personen mij uitleggen wat er zich buiten die zogenaamde ballon bevindt. Het grote zwarte niets misschien? Onzin. Gigantische delen van het heelal zijn grote zwarte nietsen.

Er bestaat geen einde aan het heelal. Dus is er ook geen ballon. De mens kan niet eens fatsoenlijk een sonde naar Mars sturen. De mens kan niet eens het tijdstip van een aardbeving berekenen. Laat staan dat men zou weten hoe groot het heelal is en hoe het zich vormt.

Dit is de zelfde onzin als de theorie dat er een oerknal zou zijn geweest. Oke, stel we gaan ervan uit dat er een oerknal is geweest. Wat was er dan voor die oerknal? Ook weer zo''n zwart niets? Mensen denken alleen in tijd. Daarom ''moet'' er een uitleg komen voor oorsprong en toekomst.

Ik hoor het wel als ik al te wazig word.

Verwijderd

Op woensdag 28 maart 2001 12:14 schreef Sagittarius het volgende:
Dit gebeurt er en dat gebeurt er. Wat een onzin :r. Alles over dit onderwerp is slechts theorie.
Daarom heet dit forum ook wetenschap & levensbeschouwing. Als je het nog niet wist: wetenschap draait om theorieën.
Er wordt hier beweert dat we in een soort ballon zitten. Dan mogen diezelfde personen mij uitleggen wat er zich buiten die zogenaamde ballon bevindt. Het grote zwarte niets misschien? Onzin. Gigantische delen van het heelal zijn grote zwarte nietsen.
Er is niet buiten de ballon. Er is dus ook geen leegte buiten de ballon. Buiten de ballon bestaat gewoon niet. Buiten de ballon is geen ruimte/tijd.

En het voorbeeld met de ballon is analogie. Dat moet je dus niet te letterlijk opvatten. Het is alleen bedoelt om het enigszins voorstelbaar te maken.
Er bestaat geen einde aan het heelal. Dus is er ook geen ballon. De mens kan niet eens fatsoenlijk een sonde naar Mars sturen. De mens kan niet eens het tijdstip van een aardbeving berekenen. Laat staan dat men zou weten hoe groot het heelal is en hoe het zich vormt.
Ze kunnen ook nog geen tandpastatube kan maken waar geen tandpasta in blijft zitten. Maar daarom kunnen we nog wel onderzoek doen naar betere tandpasta''s.
Met de kennis die we nu hebben kunnen we best schattingen maken van de omvang van het heelal. Hoe exact die schattingen zijn weten we alleen nog niet precies.
Dit is de zelfde onzin als de theorie dat er een oerknal zou zijn geweest. Oke, stel we gaan ervan uit dat er een oerknal is geweest. Wat was er dan voor die oerknal? Ook weer zo''n zwart niets? Mensen denken alleen in tijd. Daarom ''moet'' er een uitleg komen voor oorsprong en toekomst.
De oerknal is geen onzin. Het is een theorie die vrijwel alle waarnemingen aan de bewegingen van sterrenstelsels etc. verklaart.
Bij de oerknal ontstonden er ruimte en tijd. Daarvoor was er geen ruimte of tijd. Je kan dus eigenlijk ook niet spreken over "voor de oerknal" want er was geen voor.
Ik hoor het wel als ik al te wazig word.
Bij deze...

• Sagittarius
  • Niet online
Op woensdag 28 maart 2001 12:38 schreef hybridz het volgende:

Er is niets buiten de ballon. Er is dus ook geen leegte buiten de ballon. Buiten de ballon bestaat gewoon niet. Buiten de ballon is geen ruimte/tijd.
Hoezo niets? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Het enige dat ik me daarbij kan voorstellen is een grote lege ruimte. Maar zelfs dat is niet niets. En hoezo IS er niets buiten de ballon? Zeg dan gewoon: "de theorie is dat er niets buiten de zogenaamde ballon is".

Mijn eigen theorie is dan ook dat het heelal altijd al heeft bestaan en dat geen enkel mens, dier, computer ooit achter de werkelijke afmetingen van het heelal zal kunnen komen. Wat trouwens ook niet klopt, want het heelal is niet uit te drukken in afmetingen.

groet.

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Topicstarter
Als je uitgaat van de theorie dat we vanuit elk punt uitdijen, dus de "ballon" theorie
Dit is mijn openingspost en deze hele discussie gaat over het combineren van 2 theorien... dus niet zeuren

Virgol:[quote]
Wat bedoel je hier mee? De ruimte is behoorlijk vlak hoor. Dit komt ook door de snelle uitzetting va het heelal. Deze heeft tot gevolg dat alle rimpels worden gladgestreken.
Virgol
De theorie dat door de zwaartekracht de ruimte inzichzelf gekromt is en hierdoor kan je in theorie de aarde aan de hemel zien staan.

Persoonlijk denk ik dat er energie voor nodig is om ruimte "aan te maken" en ik denk ook dat ALS we een uitdijing hebben, deze langzaam afneemt...

Verwijderd

Als je een ballon opblaast lijkt het ook alsof het opblazen in het begin veel harder gaat. Maar als je dezelfde hoeveelheid lucht in de ballon blijft pompen neemt de snelheid waarmee de inhoud toeneemt natuurlijk niet af. Alleen de snelheid waarmee de diameter groter wordt neemt af (en daarmee ook de oppervlakte).

Misschien lijkt het dus voor ons (in 3D) alsof de snelheid van uitdijen afneemt, terwijl in 4D de snelheid gelijk blijft.

• Defspace
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Misschien lijkt het dus voor ons (in 3D) alsof de snelheid van uitdijen afneemt, terwijl in 4D de snelheid gelijk blijft.
De snelheid van de uitdijing neemt niet af, maar neemt toe.

Sagittarius:
Het heelal is natuurlijk geen ballon, dit wordt alleen maar gebruikt om "iets" te kunnen visualiseren.
Hoezo niets? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Het enige dat ik me daarbij kan voorstellen is een grote lege ruimte. Maar zelfs dat is niet niets. En hoezo IS er niets buiten de ballon? Zeg dan gewoon: "de theorie is dat er niets buiten de zogenaamde ballon is".
Er is geen ballon, en er is niets buiten het universum, want er bestaat geen buiten het universum. Het universum is oneindig. Overal maar materie is, is ruimte, en overal waar ruimte is, is materie.
Mijn eigen theorie is dan ook dat het heelal altijd al heeft bestaan en dat geen enkel mens, dier, computer ooit achter de werkelijke afmetingen van het heelal zal kunnen komen. Wat trouwens ook niet klopt, want het heelal is niet uit te drukken in afmetingen.
De steady state theorie is dacht ik al lang verworpen.
En inderdaad, wat je zegt, het heelal is niet uit te drukken in afmetingen. Het is oneindig.

Verwijderd

zag hier laatst iets over op discovery. over antigravity. Kwam erop neer dat het steeds sneller gaat. totdat het sneller uitdijt dan het licht, en je dus geen andere sterren meer ziet.

Volgens mij duurt dit nog wel ff :)

• Zarc.oh

Zarc.oh

Op dinsdag 27 maart 2001 23:59 schreef -=Confuzer=- het volgende:
Zarc: Maar ruimte/tijd is geen materie...?
Jij beweert dus dat het een constante uitdijing is, maar hoe combineer je dit met de moderne opvatting/theorie dat we uitdijen als 3D objecten op een 4D ballon?
In principe is het heelal een object met massa. 8-)
Ik beweer helemaal niet dat het een constante uitdijing is, ik denk alleen dat ook de uitdijingssnelheid vh heelal niet de lichtsnelheid kan behalen. :)

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Topicstarter
Als je een ballon opblaast lijkt het ook alsof het opblazen in het begin veel harder gaat. Maar als je dezelfde hoeveelheid lucht in de ballon blijft pompen neemt de snelheid waarmee de inhoud toeneemt natuurlijk niet af. Alleen de snelheid waarmee de diameter groter wordt neemt af (en daarmee ook de oppervlakte).
Juist, dat bedoel ik dus, maar er wordt zo vaak gesproken van een uitdijing aan de "rand", en dat gaat niet echt samen toch?
Ik beweer helemaal niet dat het een constante uitdijing is, ik denk alleen dat ook de uitdijingssnelheid vh heelal niet de lichtsnelheid kan behalen.
Hoezo niet dan? materie bestaat in ruimte en de ruimte zelf kan toch snel uitdijen?!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09-2025
Ik dacht eens gelezen te hebben dat in de 6e of 7e dimensie alles in 1 punt zit. En een punt is oneindig klein dus zitten we ook in een oneindig kleine ruimte :9.
Maar natuurlijk niet in onze 3/4 dimensies :).

• Zarc.oh

Zarc.oh

Op donderdag 29 maart 2001 22:48 schreef -=Confuzer=- het volgende:

Hoezo niet dan? materie bestaat in ruimte en de ruimte zelf kan toch snel uitdijen?!
Volgens einstein kan niets met massa sneller dan het licht. Het heelal is een object met een bepaalde massa en kan dus niet met de lichtsnelheid of hoger uitdijen. Lijkt mij. :+

Verwijderd

Op vrijdag 30 maart 2001 15:05 schreef Zarc.oh het volgende:

[..]

Volgens einstein kan niets met massa sneller dan het licht. Het heelal is een object met een bepaalde massa en kan dus niet met de lichtsnelheid of hoger uitdijen. Lijkt mij. :+
Het heelal is ruimte met massa erin.
Waarom zou ruimte zonder massa erin niet met lichtsnelheid kunnen uitdijen?

De relativiteits theorie kan alleen binnen het heelal worden toegepast. Als je het heelal als een object bekijkt, beschouw je het eigenlijk alsof het zelf in een ruimte zit. Ten eerste is dat waaschijnlijk niet waar en ten tweede gelden buiten het heelal de natuurwetten niet meer.

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-01 14:34

Muggie

8 pm

Interressant dat het heelal zich steeds uitbreidt, maar WAARIN breidt dat zich uit ?

Als ik spreek over uitbreiding van massa moet er een ruimte zijn waarin dat iets zich uit kan breiden ..... toch :?

De theorie dat het heelal als een ballon in elkaar steekt, betekent dus dat er een einde is, een grote wand, wat komt daarna, waar zit die ballon in of waar bevind die ballon zich ?? Is dat iets wat wij niet kunnen bevatten ??

Zijn wij mischien de Civilization (of Settlers) op de computer van aliens :?

PSN: mug_8pm

• Zarc.oh

Zarc.oh

Op vrijdag 30 maart 2001 17:31 schreef Muggie het volgende:
Interressant dat het heelal zich steeds uitbreidt, maar WAARIN breidt dat zich uit ?
Nergens...
Als ik spreek over uitbreiding van massa moet er een ruimte zijn waarin dat iets zich uit kan breiden ..... toch :?
Nee, de ruimte waarin de massa zich kan bevinden breidt zich uit.
De theorie dat het heelal als een ballon in elkaar steekt, betekent dus dat er een einde is, een grote wand, wat komt daarna, waar zit die ballon in of waar bevind die ballon zich ?? Is dat iets wat wij niet kunnen bevatten ??
Het heelal is een grote 4-dimensionale bol met 3-dimensionale wezens. Wij kunnen de 4e dimensie niet waarnemen, netals 2-dimensionale mieren oid ook niet kunnen zien dat een 3-dimensionale bol ook nog een doorsnede heeft. Op een ballon die opgeblazen wordt, kan die alleen waarnemen dat het steeds langer duurt om weer op dezelfde plaats uit te komen.
Zijn wij mischien de Civilization (of Settlers) op de computer van aliens :?
Zal ik daar maar niet op reageren...

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
effe de discussie een andere draai geven...
De theorie dat het heelal steeds sneller uitdijt is (uiteraard) gebaseerd op berekeningen.
Er wordt vanuit gegaan dat de lichtsnelheid constant is, maar ik heb wel eens gelezen dat de lichtsnelheid mogelijk beinvloed wordt door de aanwezigheid van materie: hoe meer materie in de buurt, hoe lager de lichtsnelheid.
Kan het dan niet zo zijn dat de berekeningen ,om aan te tonen dat het heelal steeds sneller uitdijt, gebaseerd zijn op een totaal vertekent beeld van het heelal?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

zou kunnen, hoe meer materie er in de buurt is, hoe krommer de 4e dimensie, dus hoe krommer het licht moet bewegen, dus hoe "langzamer" het van punt A naar B is, in de vierde dimensie...

Bovendien is het zo dat het heelal niet aand e rand groter wordt ofzo. De onderlinge afstanden worden groter. Daarom is er ook zoveel loze ruimte in atomen...

Verwijderd

Het lijkt er nu weer op dat het universum open is, en voor altijd zal blijven expanderen. Einstein''s "Dark Force" (z''n cosmologische constante) blijkt dus toch niet zo''n blunder als het leek:
http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?file=/chronicle/archive/2001/04/03/MN235282.DTL

• Defspace

Defspace

Administrator

Ik denk dat ik je begrijp, Defspace...
Je begrijpt het :)

• Zip McOccup
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:56
De vergelijking van de ruimte met een ballon wordt door veel verkeerd opgevat; je moet het zo zien:

Stel er zijn 2d wezens. Ze leven op het oppervlak van een ballon. Maar hebben geen bessef van het bestaan van een derde dimensie. Ze kunnen alleen waarnemen evenwijdig aan het stukje oppervlak waar ze zijn. Maar, gaan die wezens nou lopen, dan zullen ze dus een rondje over die ballon lopen. Dit hebben ze zelf echter niet door; ze hebben geen besef van een derde dimensie en de kromme die ze daar in maken! Nu denkt zo''n wezen dus dattie een rechte lijn loopt, terwijl wij kunnen zien dat hij een cirkelbeweging maakt. Hij zal dus verbaast zijn, als hij (naar zijn idee) in een rechte lijn heeft gelopen en op zijn eigen beginpunt terecht komt.

Zo zit het dus ook met onze ruimte (volgens bepaalde theorien) Onze ruimte is een oppervlak van een 4d-vorm. Dus onze 3 dimensies zijn gekromd in een 4e dimensie. Ook wij zullen na een eindje ;) vliegen in een raket weer op ons beginpunt uitkomen! Dachten dat we een rechte lijn vlogen, maar toch in de 4e dim. een rondje gevlogen!

De 2d wezens hebben dus in feite een eindig oppervlak (eindig groot) Maar het oppervlak is onbegrensd!

Zo ook ons heelal! in 3d onbegrensd volume, maar toch is het eindig en meetbaar!

Denk maar aan een cirkel; oneindig, maar toch met een bepaalde omtrek!

Dus als je een eindje gaat vliegen in je raket, zul je niet plotseling tegen een "muur" opbotsen, ofzo *D
Er is wel een begrenzing; in de 4e dimensie!

Klinkt een beetje vaag, maar ik vind het best aannemelijk. 8-)

Verwijderd

Sssst Sjaak, zo maak je Confuzer helemaal door de war :)

Je hebt het nu over twee verschillende zaken:

1) Multi-connectedness (als je aan een kant het heelal uitvliegt kom je er aan de andere kant weer in, a la pacman). Niet echt bewezen, maar de enige rationele oplossing voor de paradoxen die op de "grens" van een single-connected heelal ontstaan.

2) De 4d vorm van het heelal. Drie mogelijkheden, al nagelang de totale hoeveelheid materie (massa) in het heelal.
a) Het parabolische "open" model voor een eeuwig expanderend universum, met te weinig massa om de expansie te vertragen.
b) Het vlakke "platte" model voor een universum waar precies genoeg massa is om de expansie te vertragen, maar niet genoeg om hem ooit helemaal te doen stoppen.
c) Het bolvormige "gesloten" model voor een universum met genoeg massa om de expansie te stoppen en om te keren tot een uiteindelijke "big crunch".

Zowel voor multi-connectedness als voor het gesloten heelal wordt dus dat 4d bol-model gebruikt, en dat schept een boel verwarring. (Ik heb me hier zelf ook schuldig aan gemaakt.)

<edit>onduidelijke zin</edit>

• Zip McOccup
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:56
Nu maak je mij in de war, ant dat Multi-connectedness impliceert toch een vaste (eindige) hoeveelheid materie binnen een eindig grote ruimte?

Trouwens over dat expanden :) dat is koel! Ik heb er al eerder wat over gelezen. De theorie gaat dat als er in ons huidig universum gemiddeld meer dan twee massadeeltjes per m^3 zijn, dan zal het heelal weer inkrimpen tot een "Big Crunch"
Naar schatting zijn er nu te weinig massadeeltjes voor die "Big Crunch".
Maar, mocht er bewezen worden dat bepaalde deeltjes (naam vergeten; dacht neutrinos van electronen, tauonen en pionen) ook massa hebben, dan komen we ruim aan die gemiddeld 2 deeltjes per m^3!!!
"Big Crunch" here we come! Klinkt wel koel, want ik vind het vrij logisch klinken dat na de "Big Crunch" weer een "Big Bang" zal plaats vinden.

Dit zal dus betekenen dat alles (materie en energie) oneindig lang kan bestaan en al bestaan heeft :):):)

• Defspace

Defspace

Administrator

Dit zal dus betekenen dat alles (materie en energie) oneindig lang kan bestaan en al bestaan heeft
Dat is voor de mens inderdaad de meest logische oplossing, en kan je het het best voorstellen, maar ik denk dat het best wel eens zou kunnen dat het universum open is, en voor altijd zal blijven uitdijen.

Maar wat betekent dat nou ?
Stel het universum is open.
Wat voor consequenties heeft dat nu ?
Het is toch raar voor te stellen, er vind een big-bang plaats (Welke volgens modellen helemaal perfect moet gaan, anders stort hij de eerste seconden alweer in)
en vanaf dat moment blijft het universum eeuwig uitdijen.
Dat wil dus zeggen dat de kans dat er een herhaling van een big-bang plaatsvind nihil is.
Of zou het kunnen dat de uitdijing op een gegeven moment zo enorm is dat het heelal naar 0K gaat en dat misschien alle materieele energie terug gegeven wordt aan de ruimte-tijd(higgs field) en dat de ruimte-tijd weer een big-bang zou kunnen genereren ?

Het probleem van een universum is namelijk dat er (waarschijnlijk) maar 1 kan zijn. En dat je dan absoluut niet over grote kan praten omdat je geen eikpunt hebt. Als er maar 1 ding is in het universum (de bol voor de big-bang) dan kan je niet zeggen hoe groot die is, want je hebt geen referentie punt. Dus stel de ruimte-tijd is ontzettend uit gaan dijen, en alle materieele energie zijn teruggegeven aan de ruimte-tijd dan kan er weer een big-bang ontstaan uit dit uit gedijde heelal zonder dat er ooit iemand kan zeggen dat het vroeger kleiner was.
Of zit ik nu helemaal fout ?

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Topicstarter
Sssst Sjaak, zo maak je Confuzer helemaal door de war
Niet echt :P... die ballon begrijp ik wel hoor... ik verduidelijk mezelf er toch ook mee?

Maar iets wat te begrijpen is, is toch niet gelijk waarheid? die fout zie ik veel mensen maken hier.

Verwijderd

Ik heb daar zelf ook al een keer over gedacht. Stel je voor dat alles (dus ook protonen, quarks, fotonen, etc.) met dezelfde snelheid groter wordt, dan kun je niet zeggen of het groter wordt. De grootte van iets meet je altijd tov van iets anders, en als dus alles tegelijk groter wordt, blijft het dus even groot tov van alles.

Over de grootte van het heelal is dus niets te zeggen. Alleen over de grootte van objecten binnen het heelal kun je iets zeggen. Dit betekent dus dat ons heelal de (bijna) singulariteit voor een nieuw heelal kan zijn.

Je kan dus ook niet met zekerheid zeggen dat het heelal uitdijt. Het kan ook zijn dat alles in het heelal steeds kleiner wordt.

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 15:01 schreef Defspace het volgende:

Je begrijpt het :)
Gelukkig :)

Heb meteen mijn ondertitel aangepast....
(is wel een van de meeste nutteloze features trouwens)

Verwijderd

Waarom zouden er niet 2 heelallen kunnen zijn? Het zou toch best kunnen dat op een hele grote afstand van dit heelal er nog 1 is net zoals melkwegstelsels?
Misschien is daar dan ook een big bang en dat de materie uit dit heelal overgaat in de materie van een volgend aangrenzend heelal en misschien daar wel een big crunch veroorzaakt?

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

zoals al eerder is gezegd, bestaat er een theorie dat het heelal in de x-de dimensie (weet zo ff niet welke :)) opgerold is tot een oneindig klein punt, dus wat dat betreft zouden er wel oneindig veel heelal-en kunnen bestaan :)

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 13:46 schreef hybridz het volgende:

Ik heb daar zelf ook al een keer over gedacht. Stel je voor dat alles (dus ook protonen, quarks, fotonen, etc.) met dezelfde snelheid groter wordt, dan kun je niet zeggen of het groter wordt. De grootte van iets meet je altijd tov van iets anders, en als dus alles tegelijk groter wordt, blijft het dus even groot tov van alles.
Is dat wel zo? Kunnen we niet bv. grote voorwerpen met kleine voorwerpen vergelijken? Zou het niet zo moeten zijn dat als alles met gelijkmatige snelheid kleiner wordt (dus in volume afneemt), grote voorwerpen langzamer in oppervlak zouden afnemen dan kleine?

Laten we een bol nemen, omdat dan de verhouding tussen oppervlak en volume optimaal is: het volume van een bol is 4/3 * pi * r^3, de oppervlakte is 4 * pi * r^2.

Om het je makkelijker voor te stellen, draaien we het proces om, dus we stellen dat alles steeds groter wordt. We zien dan dat het volume van de bol sneller toeneemt (3e macht) dan de oppervlakte (kwadratisch). Naarmate de bol in volume toeneemt, zal hij dus steeds langzamer een groter oppervlak krijgen ("groeien").

Als we de boel weer omdraaien zoals in jullie stelling, zien we dus dat grotere voorwerpen langzamer kleiner zouden worden dan kleinere.

<edit>
En in dit universum is dat natuurlijk niet zo, de verhouding tussen de oppervlaktes van grote en kleine objecten blijft gelijk, terwijl het universum expandeert.
</edit>

<edit2>beetje verduidelijkt</edit2>

• Defspace

Defspace

Administrator

Mietje:
Wat jij zegt klopt, maar het ging eigenlijk om dit stukje:
Over de grootte van het heelal is dus niets te zeggen. Alleen over de grootte van objecten binnen het heelal kun je iets zeggen. Dit betekent dus dat ons heelal de (bijna) singulariteit voor een nieuw heelal kan zijn.
Het heelal, hoe groot het ook lijkt, je kan het niet meten ten opzichte van iets (ja, de meter, maar je moet er hierbij even vanuit gaan dat je je buiten het universum bevindt)
het heeft dus geen grote.

Verwijderd

Natuurlijk moet je een referentiekader hebben om iets aan te meten. Het klopt ook, dat je de grootte van het heelal niet direct kunt meten.

Je kunt er wel (via verschillende methodes) achter komen hoe oud het universum ongeveer is. Als je die leeftijd combineert met je kennis over de snelheid van de expansie van het heelal (Hubble constante, inflatieperiode, enz), kun je wel uitrekenen hoe groot het ongeveer zou moeten zijn.

Ik benadruk dat het dan om schattingen gaat, maar je zou die grootte wel kunnen "quantificeren".

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Topicstarter
Om het je makkelijker voor te stellen, draaien we het proces om, dus we stellen dat alles steeds groter wordt. We zien dan dat het volume van de bol sneller toeneemt (3e macht) dan de oppervlakte (kwadratisch). Naarmate de bol in volume toeneemt, zal hij dus steeds langzamer een groter oppervlak krijgen ("groeien").
Mietje da man !...
Precies wat ik dacht toen ik deze/dit (altijd vaag) topic begon.

Als de oppervlakte dus constant zou uitdijen zou de inhoud eigenlijk dus steeds sneller groter moeten worden.

Ik denk dus dat er een afname plaatsvind van uitdijing. Uitdijing kost volgens mij energie (op wat voor manier kan ik me niet echt voorstellen, maar het klinkt logisch).
Dit is niet zo als er een katalysator is en dat ruimte dezelfde energietoestand heeft als whatever it''s expanding in...

Onzekerheid kunnen we toch nooit uitbannen. Hoe meer ik er over praat, hoemeer ik verdrietiger wordt dat we hier nog geen gegevens over hebben ;( ...

Pagina: 1