The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril
Verwijderd
Als je zoiets ziet, die eeuwenoude beelden gewoon schaamteloos opgeblazen onder het mom van het geloof... dan vraag ik me af wat die mensen bezield.
Nu weet ik niet precies hoe het een en ander daar in elkaar zit, maar ik kan het niet laten om me af te vragen of de Islam wel zo''n vredelievend geloof is...
Aan een kant denk ik dat het geloof daar in zoverre niet schuld aan is, maar de interpretatie van dat groepje mensen van het geloof...
Ten slotte wij hebben vroeger ook een soort van beeldenstorm gehad, alleen de tijd, de context was erg verschillend..
Maarre wat is jullie mening van de vernietiging van deze historische beelden en de rol van het geloof hierbij?
Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes
Verwijderd
Overigens heeft het niet bijzonder veel te maken met de Islam. Meer met de Taliban. Ik geloof dat andere Moslims ook tegen waren op de sloop.
Verwijderd
vreselijk primitief en kenmerk van een bekrompen geest...
Verder: hadden we niet zoŽn mooie bom uitgevonden ooit, daarmee gingen alleen alle mensen dood en bleven gebouwen etc. staan. Mooie gelegenheid om die eens uit te proberen....
de betaler vervuilt
Wat vind je van deze:Op dinsdag 20 maart 2001 00:53 schreef GA!S het volgende:
TaliBAN
Verder: hadden we niet zoŽn mooie bom uitgevonden ooit, daarmee gingen alleen alle mensen dood en bleven gebouwen etc. staan. Mooie gelegenheid om die eens uit te proberen....
TaliBANsheeboy Se;)
:{ ²
Verwijderd
deze beelden waren cultuur-historische monumenten
onbegrijpelijk zieke actie
afschieten die gasten
Op een of andere manier is de ISLAN verworden tot een godsdienst waarvaan de gelovigen alleen hun eigen denkbeelden tolereren. Je ziet het niet alleen in dit geval maar in het hele middenoosten en zelfs ook al in de westerse wereld.Op maandag 19 maart 2001 22:42 schreef zeikstraal het volgende:
iderdaad, ik denk dat je het niet op de islam moet schuiven. "Het is meer een geval van onder het mom van"
Jammer, want de meest vooruitstrevende denkers uit een bepaalde tijd waren veelal arabieren. Wiskunde en sterrenkunde hebben enorm geprofiteerd van de intellectuele stroming van een paar honderd jaar geleden.
Nu schreuwen alle ayatollahs voor achteruitgang. maar als iemand daar iets over zegt wordt je al heel snel voor racist en xenofoob uitgescholden.
Zolang iemand anders je niet belemmert in het uitvoeren van je geloof, mag je die ander ook niet lastig vallen...
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
De Taliban zijn al een paar 1000 jaar volkomen van de rest van de wereld afgezonderde bergstammen. Alleen flarden uit hun verband gerukte informatie hebben ze ontvangen. En daar hebben ze hun eigen brei van gemaakt.
Ze hebben iets minder ontwikkeling dan de gemiddelde Batavier een paar 1000 jaar geleden in Nederland. Die hadden ook geen idee van wat er in China op dat moment aan cultuur en wetenschap was.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Verwijderd
En dat is dan het gevolg van de kerstening dat er nog zo weinig over de oude Germaanse cultuur bekend is. Inderdaad cultuur, het waren echt geen bende onbeschaafde naakte venten bij elkaarOp maandag 19 maart 2001 22:55 schreef Bart_traB het volgende:
Zonde hoor, dat is nou echte cultuur. Hier moeten we dat missen (op wat terpjes en hunebedden na) En daar slopen ze ut..
In Egypte heb je ook het fenomeen op oude monumenten dat alle hiërogliefen uitgekapt zijn en vervangen door christelijke tekens. Welke dan soms ook nadien hetzelfde lot ondergingen om een islamitisch opschrift te krijgen.
Dit is natuurlijk geen goedpraterij, ik
Een echte schande is het!!
Verwijderd

Of op bewegend beeld:
http://www.lvrj.com/lvrj_home/1997/Oct-23-Thu-1997/photos/blast6.mov
Klaar.
Offtopic: die kerel van de BBC ging dus ook nog naar Iran later..... en wat een mooie vrouwen daar zeg! ongelofeloos!
Only dead fish go with the flow
Verwijderd
Verwijderd
Als je dat doet, ben je dan wel veel beten dan de Taliban?Op dinsdag 20 maart 2001 17:56 schreef Shady het volgende:
Met de Taliban moet je simpelweg hetvolgende doen:
[afbeelding]
Of op bewegend beeld:
http://www.lvrj.com/lvrj_home/1997/Oct-23-Thu-1997/photos/blast6.mov
Klaar.
Maar ik zag laatst op tv dat ze al een hele tijd bezig zijn met beelden mollen etc., ook islamitische beelden die in de musea stonden. Die waren alleen niet zo groot dus daar hoorde je minder over.
En dan is het natuurlijk al helemaal erg wat die gasten de vrouwen in hun land aandoen! Afmaken die gasten. Perventief ruimen voordat de ziekte zich verder verspreidt
Yeah well, that's just, ya know, like, your opinion, man.
Ik kan hetzelfde zeggen over boedah, niemand kent me hier dus waarom zou ik niet de waarheid spreken?
*respect is the key that fits every lock*
kortom wat maak iemand nu zo perfect dat anderen hem/haar geloven?
Only fools are enslaved by time and space.
De Koran is gebaseerd op Exodus, Deuterononium en Leviticus. Meer niet.Op dinsdag 20 maart 2001 08:44 schreef OMX2000 het volgende:
het heeft niks met islam te maken... Er staat expliciet in de Koran dat je opvattingen van anderen moet respecteren...
Zolang iemand anders je niet belemmert in het uitvoeren van je geloof, mag je die ander ook niet lastig vallen...
Dit zijn een paar quotes uit Deuteronomium.
Deuteronomium 13
4 Den HEERE, uw God, zult gij navolgen, en Hem vrezen, en Zijn geboden zult gij houden, en Zijn stem gehoorzaam zijn, en Hem dienen, en Hem aanhangen.
9 Maar gij zult hem zekerlijk doodslaan; uw hand zal eerst tegen hem zijn, om hem te doden, en daarna de hand des gansen volks.
10 En gij zult hem met stenen stenigen, dat hij sterve; want hij heeft u gezocht af te drijven van den HEERE, uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgevoerd heeft.
Deuteronomium 17
5 Zo zult gij dien man of die vrouw, die ditzelve boze stuk gedaan hebben, tot uw poorten uitbrengen, dien man zeg ik, of die vrouw; en gij zult hen met stenen stenigen, dat zij sterven.
Deuteronomium 20
16 Maar van de steden dezer volken, die u de HEERE, uw God, ten erve geeft, zult gij niets laten leven, dat adem heeft.
17 Maar gij zult ze ganselijk verbannen: de Hethieten, en de Amorieten, en de Kanaanieten, en de Ferezieten, de Hevieten, en de Jebusieten, gelijk als u de HEERE, uw God, geboden heeft;
Deuteronomium 22
24 Zo zult gij ze beiden uitbrengen tot de poort derzelver stad, en gij zult hen met stenen stenigen, dat zij sterven; de jonge dochter, ter oorzake, dat zij niet geroepen heeft in de stad, en den man, ter oorzake dat hij zijns naasten vrouw vernederd heeft; zo zult gij het boze uit het midden van u wegdoen.
Deuteronomium 13
1 Wanneer een profeet, of dromen-dromer, in het midden van u zal opstaan, en u geven een teken of wonder;
2 En dat teken of dat wonder komt, dat hij tot u gesproken had, zeggende: Laat ons andere goden, die gij niet gekend hebt, navolgen en hen dienen;
3 Gij zult naar de woorden van dien profeet, of naar dien dromen-dromer niet horen; want de HEERE, uw God, verzoekt ulieden, om te weten, of gij den HEERE, uw God, liefhebt met uw ganse hart en met uw ganse ziel.
8 Zo zult gij hem niet ter wille zijn, en naar hem niet horen; ook zal uw oog hem niet verschonen, en gij zult u niet ontfermen, noch hem verbergen;
9 Maar gij zult hem zekerlijk doodslaan; uw hand zal eerst tegen hem zijn, om hem te doden, en daarna de hand des gansen volks.
10 En gij zult hem met stenen stenigen, dat hij sterve; want hij heeft u gezocht af te drijven van den HEERE, uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgevoerd heeft.
Tja, en als dit 100% radicaal opgevolgd wordt, dan is dit idd. rampzalig.
Het Christendom echter, is veel flexibeler, omdat dit gebaseerd is op de leer van Christus en niet op die van Mohammed. En Christus verwerpt de Oud-Testamentische opvattingen ook, en legt duidelijk uit hoe deze WEL geinterpreteerd moeten worden.
Werken op de Sabbath werd volgens schriftgeleerden volgens het OT als streng verboden opgevat. Maar goed dat Jezus alles heeft "bijgeschaafd" anders zag het er niet goed uit.
Verwijderd
But if you walk in the footspets of a stranger you will learn things you never knew you never knew..
Dit moet geen ja of nee spel worden..
Respect voor ieder geloof en elk geloof heeft weer zijn crooks..
Peace!
2nd:
...de eerste beelden van de Taliban die de 1500 jaar oude Boedha beelde opbliezen.Respect voor ieder geloof.
de betaler vervuilt
Verwijderd
Yep. Stukken beter. De Taliban is namelijk een regime dat niks anders doet dan mensen onderdrukken en vermoorden. En die mogen ze van mij stuk-voor-stuk-afknallenOp dinsdag 20 maart 2001 22:05 schreef Peter het volgende:
[..]
Als je dat doet, ben je dan wel veel beten dan de Taliban?
Verwijderd
In de Middeleeuwen hebben we gezien dat christelijk fundamentalisme ook heel erg kan zijn... Gelukkig hebben we nu scheiding van kerk en staat.
Ik denk echt dat wij beter systeem hebben dan in Afganistan. Ik denk dat het best moreel verantwoord kan zijn om de mensen daar te bevrijden van dat hersenloze regime. Alleen praten en sancties helpen maar heel weinig...
Toch wil men niet meteen de oorlog verklaten denk ik. Ik geloof dat Afganistan niet echt een autonomie is en dat ze voor een groot deel afhankelijk zijn van Pakistan -> sancties tegen Pakistan? Dat moet politiek misschien nog wel haalbaar zijn.
Verwijderd
Neh, iedere godsdienst leent zich voor fundamentalisme: Ook de joden hebben hun "Zionisme" en in het verleden hebben we gezien dat ook de christelijken erwat van kunnen.Op woensdag 21 maart 2001 14:08 schreef Sandalf het volgende:
Ik denk dat de Islam zich beter leent voor fundamentalisme dan christendom. Nu lijkt dat althans het geval te zijn met al die Sjieten in het Midden Oosten. Ze hebben niet voor niets een woord voor ''heilige oorlog'': Jihad.
Godzijdank wel ja. Je slaat de spijker op z''n kop. De moslimfundamentalisten zijn nu net zover als wij 500-1000 jaar geleden. Ze zijn met precies hetzelfde bezig.In de Middeleeuwen hebben we gezien dat christelijk fundamentalisme ook heel erg kan zijn... Gelukkig hebben we nu scheiding van kerk en staat.
Afghanistan was een normaal land, totdat de Taliban begonnen.....de Russen sprongen hierop in door het land binnen te vallen. Helaas reageerde ons fijne Amerika door de Taliban van wapens te voorzien. En kijk eens wie er nu met de gebakken peren zitten: De Afghanen zelf. De Taliban is een misdadig regime, gelijkgestemd met Nazi-Duitsland die niks anders willen dan macht onder het motto van Allah. Wat mij betreft mogen ze naar Afghanistan een 2.000.000 man groot bevrijdingsleger sturen dat de Taliban tot op de laatste man uitmoordt of berecht en Afghanistan weer een gewoon land kan worden.Ik denk echt dat wij beter systeem hebben dan in Afganistan. Ik denk dat het best moreel verantwoord kan zijn om de mensen daar te bevrijden van dat hersenloze regime. Alleen praten en sancties helpen maar heel weinig...
Neh, Afghanistan is het enige land ter wereld waar echt totaal geen centraal bestuur is en wat door een bende struikrovers wordt bestuurd. Pakistan heeft er niks mee te maken. Sterker nog, ik HOOP dat de Taliban het in hun zieke hoofd halen Pakistan binnen te vallen. Dan zal er even korte metten gemaakt worden met deze bebaarde, barbaarse, vrouwenverkrachtende/besnijdende, achterlijke fundamentalistische analfabetische moordenaars op paarden:(Toch wil men niet meteen de oorlog verklaten denk ik. Ik geloof dat Afganistan niet echt een autonomie is en dat ze voor een groot deel afhankelijk zijn van Pakistan -> sancties tegen Pakistan? Dat moet politiek misschien nog wel haalbaar zijn.
Die heb ik hier liggen en ik ga elke week naar cathechisaties toe daar leren we ook van elk geloof wat af...Op woensdag 21 maart 2001 00:45 schreef hatay het volgende:
dat is dus een BIG NO NO mister!!
Lees de Koran eens zal ik maar zeggen..
hatay
Verwijderd
Als ik iemand DOOD maakt helemaal de grond inboor en daarbij zijn ogen uitruk etc etc.
Daarbij ben ik een moslim. Ik maak hem af omdat IK het wil... IK maak hem dus af en als geloof heb ik nog eens de islam erbij. (leg dat even terzijde en zie een persoon, die toevallig een moslim is, die volkomen uit zichzelf en niet uit geloof iemand afmaakt)
Dan ben ik een thiest die niet iemand kilt uit mijn geloof.. maar omdat ik hen ..uhm.. haat
Verwijderd
en als jij nou een atoombom op die paar slechte mensen en op die heleboel goeie mensen die daar ook rondlopen gooit, wat ben jij dan?De Taliban is namelijk een regime dat niks anders doet dan mensen onderdrukken en vermoorden. En die mogen ze van mij stuk-voor-stuk-afknallen
Een beetje nadenken voordat je iets post is hier niet verboden hoor.
Verwijderd
Op woensdag 21 maart 2001 22:21 schreef Captain Proton het volgende:
[..]
en als jij nou een atoombom op die paar slechte mensen en op die heleboel goeie mensen die daar ook rondlopen gooit, wat ben jij dan?
Een beetje nadenken voordat je iets post is hier niet verboden hoor.
Duh! Je weet best hoe ik dat bedoel!
Niet zo miereneuken en alles serieus nemen.
Wat ik bedoel is dat ze van mij de Taliban af mogen maken. Dat is wat ik bedoelde met dat plaatje van die A-bom
Een beetje nadenken voordat je wat replyed is niet verboden hoor>:)
Verwijderd
Het gaat erom dat je niemand zomaar moet afknallen, hoe slecht ze in jouw ogen ook zijn.Op maandag 26 maart 2001 11:57 schreef Shady het volgende:
[..]
Duh! Je weet best hoe ik dat bedoel!
Niet zo miereneuken en alles serieus nemen.
Wat ik bedoel is dat ze van mij de Taliban af mogen maken. Dat is wat ik bedoelde met dat plaatje van die A-bom
Een beetje nadenken voordat je wat replyed is niet verboden hoor>:)
Dat is juist de fout die mensen als van de Taliban maken. Die zijn overtuigd van hun eigen gelijk en houden er dus geen rekening mee dat iemand anders daar wel eens anders over kan denken. In de ogen van de Taliban zijn westerlingen de slechterikken en die roepen dan ook: "Al die westerlingen mogen ze stuk-voor-stuk-afknallen".
Bovendie lost het afknallen van al het kwaad in de wereld niets op. Je kan beter proberen de oorzaak dat de Taliban zoveel macht heeft in Afghanistan aanpakken.
Verwijderd
De "oorzaak" dat de Taliban zoveel macht heeft in Afghanistan, is dat de VS ze een aantal jaren geleden een hoop geld en wapens hebben gegeven om de Russen te verdrijfen.Op maandag 26 maart 2001 14:32 schreef hybridz het volgende:
[..]
Het gaat erom dat je niemand zomaar moet afknallen, hoe slecht ze in jouw ogen ook zijn.
Dat is juist de fout die mensen als van de Taliban maken. Die zijn overtuigd van hun eigen gelijk en houden er dus geen rekening mee dat iemand anders daar wel eens anders over kan denken. In de ogen van de Taliban zijn westerlingen de slechterikken en die roepen dan ook: "Al die westerlingen mogen ze stuk-voor-stuk-afknallen".
Bovendie lost het afknallen van al het kwaad in de wereld niets op. Je kan beter proberen de oorzaak dat de Taliban zoveel macht heeft in Afghanistan aanpakken.
En daar is nu weinig meer aan te doen.
Buiten dat garandeer ik je dat met de Taliban NIET te praten is. De enige taal die hun begrijpen, is de taal van geweld. En die mogen ze wat mij betreft krijgen.
Verwijderd
Precies!Op dinsdag 27 maart 2001 01:08 schreef Tweaker het volgende:
Die hele taliban afschieten, stelletje mongolen daar.
God is het beste excuus om mensen te onderdrukken, je wil op te dringen, mensen die niet kunnen lezen of schrijven te terroriseren etc etc. Dat is op zich wel ironisch omdat uitgangspunt van in ieder geval het christendom is dat de mens uit zichzelf tot niks goeds in staat is. Nou, dat is dan 1 ding wat er klopt. Hoe het met de rest zit......
| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid
Verwijderd
Op dinsdag 27 maart 2001 08:49 schreef TheRitz het volgende:
Platgooien en een grote Ikea van maken!
God is het beste excuus om mensen te onderdrukken, je wil op te dringen, mensen die niet kunnen lezen of schrijven te terroriseren etc etc. Dat is op zich wel ironisch omdat uitgangspunt van in ieder geval het christendom is dat de mens uit zichzelf tot niks goeds in staat is. Nou, dat is dan 1 ding wat er klopt. Hoe het met de rest zit......

Dat wordt nog aardig knutselen
Erger nog; godsdienst heeft ten grondslag gelegen van élke oorlog! Van mij mogen ze godsdienst verbieden (maar ja, dan krijg je weer oorlog...)Op woensdag 21 maart 2001 00:15 schreef Prozaq het volgende:
Godsdienst heeft vaak ten grondslag gelegen aan vele oorlogen.
erm.... das toch niet helemaal waar, er zijn echt TIG oorlogen die niets met godsdienst te maken hadden... bv WOII, nou niet gaan denken van ''maar als er geen joden waren was die er niet geweest'' anders had nl hitler wel mensen met grote tenen of lange vingers of grote neuzen gehaat..... twas haat over je eigen kutsituatie....Op woensdag 28 maart 2001 13:45 schreef Thorne het volgende:
[..]
Erger nog; godsdienst heeft ten grondslag gelegen van élke oorlog! Van mij mogen ze godsdienst verbieden (maar ja, dan krijg je weer oorlog...)
Iets minder dan de gemiddelde Batavier? Dat zegt niks, da''s nog best hoog. Persoonlijk vind ik dat niet zo''n goede vergelijking. Maar als je bedoelt dat die lui niet helemaal goed in hun hoofd zijn, dan kan ik het alleen maar helemaal en volledig met je eens zijn.Op dinsdag 20 maart 2001 08:59 schreef Ortep het volgende:
<knip>
Ze hebben iets minder ontwikkeling dan de gemiddelde Batavier een paar 1000 jaar geleden in Nederland. Die hadden ook geen idee van wat er in China op dat moment aan cultuur en wetenschap was.
</knip>
Den Coeien smickellen ende Graesen heerlyck!!
Als de volkeren in die regio met een aantal dingen zouden stoppen, dan mogen ze van mij die beelden tot zandbakzand malen; afhakken van lichaamsdelen tot en met het hoofd toe bij wijze van straf, besnijding (in het bijzonder die bij vrouwen), kinder arbeid, oorlog om landbezit... noem maar op.
Die beelden interesseren me dan geen ene moer meer, hoor! Laat ze eerst maar ''s wat van die middeleeuwse gebruiken afschaffen waar MENSEN onder lijden.
Tsss....
[Hier had mijn handtekening kunnen staan]