Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Wat is dan de beste volgorde van installeren?
ik heb de 1.10 en standaard f4patch 4.1.
is dat goed of had ik alleen de 1.10 moeten instlalleren.
ik heb het even gestart maar ik kon alleen een resolutie van max 800x600.
Weet je misschien of ik nog een patch nodig heb
"How to Install eFalcon 1.10 for Korean Theater"
http://www.haulingiron.com/files/patches/110/110k.html
FF snel uit mijn hoofd:
1. Falcon 4.0 FULL install doen
2. MSVCRT.DLL verwijderen uit Falcon 4.0 directory
3. 1.08 US Patch installeren
4. eFalcon 1.10 installeren
5. Optioneel: F4Patch v4.1 RP5.0 installeren.
Voor dit soort vragen kan je ook beter kijken op de diverse Falcon 4.0 sites zoals:
www.f4community.com
www.frugalsworld.com
www.haulingiron.com
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
ik heb nu wel wat lees werk voor de komende weken
1. Falcon 4.0 full install
2. MSVCRT.DLL weggooien uit F4 dir
3. 1.08 US installeren
4. 1.08i2 installeren
5. F4Patch installeren en de patches:
-F4Turbo (onder DirectX proxies)
-DevCreateSurfaceFix
Op deze manier lijkt de Falcon 4.0 die je installeerd tenminste op de versie welke beschreven wordt in de handleiding. eFalcon 1.10 is echt heel erg anders en kan nogal erg verwarrend werken.
Wil je Falcon 4.0 echt onder de knie krijgen op een realistisch niveau dan MOET Je gewoon door alle trainingsmissies heen werken + je huiswerk doen (handleiding goed lezen).
Ga Falcon 4.0 alsjeblieft niet op EASY spelen want dan kan je het spel 2x gaan leren.
Ik heb een saitek x36 stick & throttle. Is er een manier, anders dan in het spel om de knoppen te programmeren?
Ik zou het niet weten wat voor knoppen bij welke funktie te gebruiken.
1. Falcon 4.0 Keystroke files. Hier staan de mappings in van toetsen naar functies binnen Falcon. Er zit een standaard keystroke file bij Falcon 4.0l
2. Saitek X36 scripts voor Falcon 4.0. Daar zal je echt ff op internet voor moeten zoeken. Probeer de fora van boven genoemde sites? Ik kan je helaas niet helpen, ik heb een TM FLCS+TQS.
Net weer heerlijk online gevlogen met eFalcon 1.10 en RP5.0..
Hopelijk heb ik hem zaterdag.
Om te beginnen dacht ik maar eens deze combo erbij aan te schaffen.
Als het echt super bevalt kan ik natuurlijk altijd nog overstappen op het betere materieel.
alles is gelukt alleen dat kon ik niet vinden.
Het ziet er wel gelikt uit het spel
zo... het is laat ik ga slapen
Die is op zich niet slecht als Arcade stick maar als je echt dieper gaat , dan wil je meer "programmable" buttons hebben.. je keyboard gebruiken is gewoon zwaar irritantOp vrijdag 28 september 2001 03:34 schreef Red Baron het volgende:
Ik heb hem ook eindelijk dan besteld.
Hopelijk heb ik hem zaterdag.
Om te beginnen dacht ik maar eens deze combo erbij aan te schaffen.
Als het echt super bevalt kan ik natuurlijk altijd nog overstappen op het betere materieel.
Je zou ook kunnen kijken naar een Saitek X36 of Suncom Throttle & Stick.. deze zijn niet te duur en bieden toch goede mogelijkheden. Wellicht een gebruikte FLCS of F22Pro met TQS maar dan moet je wel dieper in de buidel tasten.
D'r moet echt zoiets zijn alleen ik ga vanavond naar Duitsland en kom niet meer langs huis dus ik kan je er ff niet mee helpen.Op vrijdag 28 september 2001 03:45 schreef -whodini- het volgende:
Tazzman waar vind ik de DevCreateSurfaceFix.
Let er op, deze patches heb je dus NIET nodig (F4Turbo/DevCreateSurface Fix) als je eFalcon 1.10 gebruikt. Maar deed je niet meer geloof ik?
Wacht maar totdat je alle trainingsmissies gevlogen hebt en je de nieuwe 3D models gaat installeren. Erg jummie!
In de F4 Patch 4.11 is het het optie die boven het eerste gele mapje staat.Op vrijdag 28 september 2001 03:45 schreef -whodini- het volgende:
Tazzman waar vind ik de DevCreateSurfaceFix.
Waar heb je die Saitek x36 vandaan? Ik woon in Groningen en het zou wel relaxed zijn als ik die hier gewoon ergens kon halen. Wel de USB versie graag.
1. je kan natuurlijk niet verder zoneder deze stapOp donderdag 27 september 2001 11:36 schreef Tazz het volgende:
1. Falcon 4.0 FULL install doen
2. MSVCRT.DLL verwijderen uit Falcon 4.0 directory
3. 1.08 US Patch installeren
4. eFalcon 1.10 installeren
5. Optioneel: F4Patch v4.1 RP5.0 installeren.
2. is dit ook nodig met win2k pro of winxp pro?
3. haalt de ergste bugs eruit
4. eenmaal getraind kun je dit doen zonder dat je gek wordt van alle knopjes
5. bedoel je niet rp5?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Het zit een beetje zo... de MSVCRT.DLL die bij Falcon 4.0 geinstalleerd wordt is erg oud en buggy en deze DLL veroorzaakt nogal wat problemen met Direct3D onder Win9x/ME. Delete je deze DLL dan zal Falcon 4.0 de DLL gebruiken uit je System directory welke up-to-date is. Echter sommige mensen hebben beweerd dat het niet deleten van deze oude DLL Falcon 4.0 onder Win2k/XP stabieler laat lopen. Ik zou zeggen.. probeer maar es.Op dinsdag 02 oktober 2001 09:50 schreef ocf81 het volgende:
2. is dit ook nodig met win2k pro of winxp pro?
Wat doen en welke knopjes?4. eenmaal getraind kun je dit doen zonder dat je gek wordt van alle knopjes
Erhm nee er zijn 2 "smaken" Falcon 4.0:5. bedoel je niet rp5?
1. 1.08i2 + Realism Patch 5.0
De 1.08i2 executable is door de coders van Falcon 4.0 gereleased nadat Hasbro officieel de "plug" uit Falcon 4.0 had getrokken (geen Support en Development meer, iedereen ontslagen!). Het bedrijfje iBeta heeft bij de gratie van Hasbro alsnog deze executable mogen releasen en deze bevat voornamelijk wat multiplayer fixes.
De RPG (Releasm Patch Group) heeft 1.08i2 als basis gebruikt voor RP5.0. In 1.08i2 zitten nu ook veel AI verbeteringen die niet in de "oude" 1.08i2 zitten. (RP5.0 bevat een aangepaste 1.08i2 executable).
2. eFalcon 1.10 + Realism Patch 5.0
eFalcon 1.10 is oorspronkelijk gebaseerd op de gelekte source van 1.08 beta. Iedereen zegt dat het 1.07 code is maar dat is niet waar, het was de beta code van 1.08. Anyway na een lange weg heeft men uiteindelijk (via 1.0799, 1.07992, 1.09) 1.10 opgeleverd. De RPG richt zich vooral op beter AI etc terwijl eFalcon 1.10 zich juist richt op het zo realistisch mogelijk weergeven van de F-16C Block 50/52. Dat leverde nogal wat spanningen op tussen de 2 groepen.. met als gevolg dat RP5.0 maar voor 80 - 90 % werkt met eFalcon 1.10. Zo is de AI van 1.08i2+RP5.0 beter dan van eFalcon 1.10 + RP5.0 maar eFalcon 1.10 loopt bij mij veel soepeler dan 1.08i2 en bevat andere gave features zoals een compleet autieke F-16 cockpit met alle switches etc, de mogelijkheid om echte "Ramp start ups" te doen (zo vliegen we dus altijd online), Air-Refueling in Multiplayer (werkt niet met 1.08i2) en nog realistischere radarmodus etc etc.
Zelf vlieg ik dus met 1.10 + RP5.0. De Wingmen zijn wat "dommer" dan met 1.08i2 + RP5.0 maar goed.. ik vlieg toch meestal online met de beste wingmen die je maar kan wensen.
G2 Interactive en Infogrames (Infogrames heeft de rechten van Falcon 4.0, G2i de ontwikkellicentie) heeft de F4 SuperPak group 120 dagen de tijd gegeven om vrij te ontwikkelen. Het doel van F4SP is het volledig laten samenwerken van eFalcon 1.10 en Realism Patch 5.0 en hopelijk ook 6.0. Laten we hopen dat het gaat lukken want dan wordt Falcon 4.0 *nog* beter.
rp5 zal wel niet zo heel veel knopjes hebben want dat is meer een veredelde 1.08us voor zover ik weet (ibeta patches ook nog nooit gespeeld. maar wel van gehoord)
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Of misschien morgen wel. Naja afwachten dus maar.
Verwijderd
Waar heb je die vandaan? Voor hoeveel?Op dinsdag 02 oktober 2001 17:08 schreef Red Baron het volgende:
JA.. hopelijk komt m'n x36 overmorgen binnen
Of misschien morgen wel. Naja afwachten dus maar.
En is de x45 (??) al uit?
Zo ja, waar en hoeveel (als het goed is zelfde prijs)?
Als iemand zin heeft om te trainen online, houd ik me aanbevolen. Zeg ff dat je Falcon 4.0 hebt wanneer je me een ICQ msg stuurt.
Ik heb hem bij PSX shop vandaan. Er staat x45, maar plaatje van x36, naja ik zie het wel.
© ocf81 1981-infinity
fijn dat je me bemoedigend toespreekt
naja ik wacht wel af
eFalcon is inderdaad meer knopjes maar onderschat 1.08i2/RP5.0 niet. Minder knopjes maar wel veel en veel beter AI van zowel je Wingmen als 'the enemy'. Hoewel we een groot deel van de RP5.0 'goodies' ook met eFalcon 1.10 kunnen gebruiken, zijn de werkelijk schitterende AI routines niet "over te zetten" van 1.08i2/RP5.0 naar 1.10/Rp5.0. Maar goed, daar komt hopelijk een patch voor, de F4SuperPak versie.Op dinsdag 02 oktober 2001 15:46 schreef ocf81 het volgende:
Zeg Tazz. ik weet wel wat het is. ik ben nog in training dus ik weet niet hoe eF1.10 of 1.08i2+rp5 is. ik had gelezen dat zowat elk instrument dat in de f16 zit ook in eF1.10 zit met een vrij hoog detail. dat lijkt mij veel meer functies dan dat er in 1.08us zitten dus meer knopjes.
rp5 zal wel niet zo heel veel knopjes hebben want dat is meer een veredelde 1.08us voor zover ik weet (ibeta patches ook nog nooit gespeeld. maar wel van gehoord)
© ocf81 1981-infinity
Thanx ik had het al gevondenOp dinsdag 02 oktober 2001 03:27 schreef Red Baron het volgende:
[..]
In de F4 Patch 4.11 is het het optie die boven het eerste gele mapje staat.
Waar heb je die Saitek x36 vandaan? Ik woon in Groningen en het zou wel relaxed zijn als ik die hier gewoon ergens kon halen. Wel de USB versie graag.
Ik heb het bij Media Markt gekocht in Rotterdam.
Als er een in Groningen zit, dan moet je er ff langs gaan.
Het is USB
Als ik met een training klaar ben dan gaat het netjes naar het beginscherm. Als ik nu weer op een training klik, dan begint het te laden en net voor dat het klaar is, spring het over op Win desktop.
Dit gebeurt zowel in Win2k als in XP.
Ik heb ze allebei geinstalleerd zoals Tazzman het me heeft geleerd.
Alleen ik probeerde iets uit. In win2k zonder msvcrt.dll en xp met dll, omdat ik dit probleem al had met win2k.
Wat kan ik eraan doen?
Welke versie gebruik je exact? (welke patches) en welke trainingsmissie was het?
Training : het landen van f16
Enneuh tis een hechte community dus stel je ook ff voor
Hoe gaat ie met landen? Heb je het al in de vingers? Kan je wel ff kort wat hints geven als je wilt? Als je het eenmaal door hebt dan gaat het met je ogen dicht en 2 vingers in je neus.
Ik heb het al een paar keer netjes neer gezet.
Moet nog wel veel blijven oefenen.
Ik denk dat het ook dat met de tijd beter zal gaan, want je leert steeds meer van de instrumenten.
Maar als je tips heb GRAAG
Okay, ik ga er vanuit dat we visual gaan landen, dus even geen HSI of TACAN gebruik.
We vliegen aan op de runway. Zorg ervoor dat je op 10 miles out op 3000 ft zit, niet sneller dan 300 knots. Extend airbrakes, en compenseer met je throttle dus danig dat je op 250 knots zit. Gear out.
Nu verschijnt er in je HUD een bijzonder belangrijk balkje. Onderaan je HUD (verticale streep).
De TOP van deze streep is 11 graden AoA (Angle of Attack, de hoek van je vliegtuig ten opzichte van de horizon.) De ONDERSTE streep is 15 graden AoA. Het midden van de streep is 13 graden AoA.
Plaatjes je FPM (Flight Path Marker, erg belangrijk ding) op het begin van de runway. Zorg er voor (wederom door het compenseren met de throttle) dat je FPM op de runway treshhold ligt maar ook gelijk is aan de top van het balkje, dus 11 graden AoA. Als je het goed doet hoef je enkel en alleen te compenseren met je throttle maar je mag ook wel stiekum je stick gebruiken.
Heb je dit voor elkaar dan hou je de situatie zo totdat je bijna op de grond staat. Op het moment dat je het begin van de runway overvliegt trek je heel zachtjes je stick iets naar achter zodat je naar 13 graden AoA gaat. Dit is de zogenaamde "flare" wat er voorzorgt dat je nog een beetje afremt voor dat je gaat landen.
Dat "flaren" HOEFT niet als je 11 graden AoA komt aanvliegen. In principe kan je ook gewoon zo blijven vliegen en "kwak" je de F-16 op de runway. Is een tikkeltje "ruw" en je Crew Chief zal er niet blij mee zijn. Meer werk voor hem.
Ik flare dus wel een beetje en op het moment dat ik de grond raak, zet ik mijn throttle op IDLE en airbrakes ON.
Wat je ook doet, zorg ervoor dat je niet met MEER dan 15 graden AoA op de baan komt. Bij 15 graden AoA (dus ONDER op de balk) vlieg je waarschijnlijk je ECM Pod aan gort (Enig idee wat zo'n ding kost?!) en bij MEER dan 15 graden AoA klapt de achterkant van je F-16 op de baan met zware schade als gevolg!
Airspeed is niet zo belangrijk. Je kan best een beetje "snel" op de baan komen .. als je maar 11 - 13 graden AoA bent. Veel mensen letten te veel op snelheid, gaan moeilijk doen met afremmen en dan gaat het fout.. als je TE LANGZAAM (minder dan 140 knots) komt aanvliegen dan zak je te snel!! En dat heb je niet in de gaten! Hoe langzamer je vliegt, hoe harder je zal dalen.. en je gear kan niet meer dan 13 feet/seconden "daalsnelheid" aan.
Vlieg gerust 160 - 180 knots, zit je daar zo'n beetje in de buurt dan hoef je er niet meer op te letten. Overigens, je zwaarder je F-16 is, hoe hoger je land snelheid zal zijn.
Is het een beetje duidelijk? Zo niet dan wil ik wel wat screenies posten.
Ik wist niet dat je AOA op je HUD kon zien.
Dit is zeker de moeite waard om een paar keer te lezen.
Mijn probleem is vaak dat ik te langzaam aan kom vliegen.
Ik ga straks nog een paar keer landen en dan slapen.
Oooo wat hoop ik dat de postbode morgen aanbelt

We komen aan op ongeveer 10 tot 8 miles out, op ongeveer 2500 tot 3000 ft. Airspeed is ongeveer 350 (cruise) tot 300 knots.

We openen de Speed Brakes (Air Brakes), de snelheid loopt nu af richting de 250. Rond de 250 knopen, geven we wat throttle (gas) bij zodat we ongeveer 230 - 250 knots blijven vliegen.

Kijk naar de "Flight Path Marker" (FPM, geeft de beweegrichting aan van de F-16C. Niet exact waar de F-16 heen gaat overigens.). We zetten de FPM op het begin van de runway. We zitten op 2190 ft en 244 knots.

Met ongeveer 245 knots laten we het landingsgestel (gear) zakken. We kijken in de pit en zien op "de Kerstboom" (X-mas tree) 3 groene lichten wat aangeeft dat alle 3 de wielen volledig uitgeklapt en vergrendeld zijn. Daaronder zien we dat inderdaad de speedbrakes open staan.

Gear en Speed Brakes uit, ongeveer 245 knots en nogaltijd iets van 2000 ft, we gaan nu voor 'finals'.

Zodra we onze gear laten zakken, verschijnt er in de HUD de zogenaamde Angle of Attack (AoA) indicator of "bar". De bovenkant van de AoA Indicator geeft 11 degrees AoA aan, de onderkant 15 degrees AoA. In het midden zit dus 13 degrees AoA. De positie van de FPM op de AoA Indicator geeft dus de "Hoek" aan van de F-16 ten opzichte van de horizon (of eigenlijk het doorgetrokken midden van de kist).
We zijn inmiddels iets gezakt en remmen ook ietsjes af.

We houden de FPM nogaltijd op het begin van de runway en met behulp van de throttle (en waar nodig miniscule kleine correcties met de stick) krijgen we de FPM op 11 degrees AoA. Als je meer gas geeft dan neemt je AoA hoek af, geef je minder gas dan neemt de AoA hoek toe.

De truuk is nu om de FPM op ZOWEL het begin van de runway als op 11 degrees AoA te houden (dus gelijk met de bovenkant van de AoA Indicator!). Hou je dit "plaatje" vast, dan glijden we maar naar de runway toe. Je hoeft je niet echt druk te maken om je airspeed. We zitten nu vrij hoog (170+) maar ik draag nu 2x 370 gallon tanks en 2x AGM-88A HARMs naast de 'standaard' 2x AIM-120B en 2x AIM-9M. De kist is aardig beladen. Hoe zwaarder de kist, hoe harder de approach en landing speed zal zijn om de kist op de gewenste 11 degrees AoA te houden.
Zorg er wel voor dat je airspeed niet te veel zakt. Als je goed je throttle gebruikt om je kist op 11 degrees AoA te huoden, dan kan dat niet gebeuren maar je weet maar nooit. De meest gemaakte fout is om te langzaam aan te komen vliegen.
Hoe langzamer je vliegt, des te harder 'zak je naar beneden'. Kom je met 115 of 120 knots aan vliegen (zeker met volle lading) en forceer je de kist op 11 degrees AoA door veelvuldig gebruik van de stick, dan is de kans groot dat je veel te hard zakt en letterlijk de kist op de runway 'klapt'. Met de laatste Realism Patches of eFalcon versie zal dat zeker een vernielde kist betekenen!

We blijven het "11 degrees AoA" plaatje aanhouden totdat we over het begin (treshhold) van de runway vliegen en erg laag zitten. Houden we het "11 degrees AoA" plaatje vast, dan hebben we een succesvolle landing maar wel een beetje ruw dus we willen de kist op het laatste moment nog een beetje afremmen zodat we soepeltjes landen. Dit doen we door de AoA van de kist te vergroten naar 13 degrees AoA. Het resultaat hiervan is het vergroten van het draagvlak en het afremmen op "het lucht kussen" wat zich onder de F-16 bevindt. Dit noemen we 'de flare' of 'flaring'.
Sommige piloten landen zonder 'flare', anderen met. Het ligt er maar aan wat je wilt. Zeker met een zwaar beladen kist (12x CBU-52/58, droptanks of Mk84s/GBU-10/24s) is het aan te raden om *wel* te flaren.

We vergroten de AoA met een tikje aan de stick. In de Falcon 4.0 handleiding wordt dit aangegeven als "Bring the FPM from the beginning of the runway to the end of the runway". Dat is niet helemaal juist. Het is helemaal niet belangrijk waar die FPM naar toe gaat! Het is veel belangrijker om op je AoA Indicator te blijven kijken! Zorg ervoor dat je NIET beneden de onderkant van de AoA Indicator (dus groter dan 15 degrees AoA) komt!
Doe je dat wel, dan ram je de achterkant van je Fighting Falcon met een grote klap op het beton.... en dan is men niet blij met je.
Mijn eigen advies, blijf OP OF ONDER 13 degrees AoA (dus op de AoA indicator "er boven"!). Zelfs op 15 degrees AoA (wat dus veilig moet zijn volgens de handleiding) is er een kans dat je de ECM pod of Photo pod onder de kist erg beschadigd.

Ook wil ik je nog even wijzen op de AoA Indicator naast de HUD in de 2D Cockpit. De bovenstaande shots zijn gemaakt in de "HUD Only View" (1). Deze view wordt door veel mensen gebruikt om te landen en wordt ook aangeraden in de manual. Ik gebruik beided maar switch voornamelijk naar HUD Only View op finals of net voor de flare. De AoA indicator naast de HUD is wel handig als extratje maar geeft slechts grove informatie weer: (van boven naar beneden)
- TE HOOG
- PRECIES GOED
- TE LAAG
Zit je dus op minder dan 11 degrees AoA dan zal het bovenste lampje aangaan. Dit is op zich niet zo heel erg, je zal iets moeten compenseren en je zal later op de runway komen dan je eigenlijk gepland had. Hoewel de kist prima op de grond zal komen is het volgens de echte piloten een slechte landing. Je mikt op een bepaald punt en daar wil je landen. Mis je dat punt dan heb je iets fout gedaan en geef je dus de controle van de kist uit handen.. je bepaald niet langer zelf meer waar je wilt landen. Vergelijk het maar met het nemen van de verkeerde 'wire' op een carrier.
Precies Goed - dat is dus tussen 11 en 15 graden AoA. Het middenste lampje zal gaan branden.
Te Laag - Dat is dus meer dan 15 graden AoA en letterlijk gevaarlijk! Het onderste lampje is aan en nu kun je OF corrigeren OF de landing direct afbreken. Zit je te laag of ben je al over de treshhold, breek de landing dan af. Brakes en Gear in, vol afterburner tot 350 knots en breek af naar links of rechts. Niets is vervelender dan een succesvolle missie te moeten vergallen met het om zeep helpen van je kist.. of jezelf.
Zoals je ziet is de AoA indicator naast de HUD een klein hulpmiddel en lang niet zo goed als de AoA Bar/Indicator in de HUD zelf. Ik gebruik hem dan meestal ook niet. Hij is echter wel HEEL erg handig wanneer je HUD en andere electronische systemen uitgevallen zijn.. Dit kan nog wel eens gebeuren als je tijdens combat missies geraakt wordt door AAA of fragments van een SAM of A2A raket. (De F-16 is vrij kwetsbaar, het is nu eenmaal geen F-4 Phantom II of A-10 Thunderbolt!

Als alles goed is.. dan is dit het resultaat! Een goede landing. Air Brakes in, throttle op IDLE en wheel brakes uit. Snooze Radar en ga op zoek naar de eerst volgende taxibaan. Vlieg je eFalcon 1.10, vergeet dan niet je NWS (Nose Wheel Steering aan te zetten).
Ik hoop dat het een beetje lukt zo.. en dat het bovenstaande een beetje nuttig is!
Zo nu naar bed, moet binnen 5 uurtjes weer op..
Mijn complimenten.
Postbode war blijf je
Ziet er goed uit man!
Had je er wat aan? Gaat het landen nu beter?Op donderdag 04 oktober 2001 15:50 schreef -whodini- het volgende:
Zo dit is veel duidelijker dan in het boek zelf.
Ziet er goed uit man!
Mocht er nog wat zijn dan hoor ik het wel.
ik oefen het landen nog even. Als ik dat goed door heb, dan ga ik verder en dan klop ik weer bij je aan.
Ben ook nog bezig om uit te vogelen wat voor funkties ik mijn HOTAS moet geven.
Verwijderd
Ik heb overigens een X45....10 dagen na bestelling van psxshop gehad...
Verder: Tazz, kewle howto...ik gebruikte zelf altijd de 'analoge' AoA-indicator (die tickertape middenonder), maar op de HUD is 't natuurlijk veel handiger...
Echter ... zo veel functies zitten er ook al weer niet op de echte F-16 FLCS en TQS omdat voor heel veel andere functies knoppen in de cockpit zitten. 1 op 1 "mappen" kan wel maar is niet echt handig.
Zelf gebruik ik de antenna knop niet want erhm die van mij wilt niet meer ..
Ik kan wel een overzichtje in elkaar flansen van welke functies ik waar heb zitten op mijn stick... mocht iemand dat om 1 of andere vage reden handig vinden?
[EDIT]
Ik heb dus een Thrustmaster FLCS en TQS.. geen Saitek X36 .. dus wellicht heb ik meer/minder knoppen dan wel programmeer mogelijkheden.
Voor mij en voor vele andere die nieuw zijn.
Hey dat landen gaat nu echt goed. Ik ben echt blij dat ik kan landen zonder neer te ploffen. Mijn dank is groot Tazzman.

Even belangrijk om te weten.. op de FLCS en TQS (die nou samen werken) zijn 2 hele belangrijke buttons/switches.
1. De "SHIFT" button
2. De MODE Switch.
Je kan namelijk je 'scripts' zodanig schrijven dat deze beide buttons je mogelijkheden behoorlijk vergroten. Laten we beginnen met de MODE Switch, die is het lastigste.
Deze switch kent 3 standen: links, rechts, midden of eigenlijk UP, MIDDLE, DOWN. Je kan nu aan alle andere buttons, switches en hats de volgende functies geven:
Staat de Mode Switch UP, dan heb je functie A. Staat de Mode Switch MIDDLE, dan heb je functie B. Staat de Mode Switch DOWN, dan heb je functie C.
Zo kan je aan *1* button *3* functies meegeven. Voorbeeldje. Mijn functies voor de Mode Switch zijn: Air to Air, Navigation en Air to Ground. Een button kan ik nu meerdere functies geven aan de hand van de Mode Switch.
Een ander belangrijke button is Button #3 of S3 zoals hij eigenlijk heet. (S=switch, H=hat). De S3 button (button #3) werkt als SHIFT knop met 2 waarden... ingedruk en niet ingedrukt. Hiermee kan ik al *2* functies koppelen aan een bepaalde button. Voorbeeld.. Button X heeft zonder S3 functie "Radar OFF" en met S3 button "ECM Jammer".
Beide zijn bijzonder nuttig.. maar het feest breekt pas echt los als we ZOWEL de Mode Switch als de S3 button gaan gebruiken. Dat wil zeggen dat je dus aan *1* button *3* functies kan toekennen op basis van de MODE Switch.. en dan ook nog eens *2* SUB functies op basis van de S3 button!!
Ik heb lang niet alle Falcon 4.0 functies op mijn stick zitten. Alleen die dingen die ik tijdens combat wel nodig heb of heel vaak gebruik zodat ik niet telkens naar het keyboard hoeft te grijpen.
[na 15 minuten proberen script leesbaar te maken].. erhm laat maar ik maar er wel een plaatje van ofzo. Dit is geen werk zo.
Ik ga pitten
Hier is mijn FLCS/TQS Script.. het is erg moeilijk te lezen maar geeft je misschien wel een indruk wat ik gebruik in Falcon 4.0
Codes:
/U : MODE SWITCH UP
/M: MODE SWITCH MIDDLE
/D: MODE SWITCH DOWN:
/I: SHIFT (S3) IN
/O: NO SHIFT (S3) PRESSED
/T: wissel functie.. dus 1x drukken functie A, dan nog een keer functie B etc.
/P /R: Press / Release codes
Al die T buttons zijn mijn TQS. H = HAT. S = Switch (button).
Suc6
rem 28-03-2001 ICP changesICP-Mark ICP-Mark
USE TQS
MDEF tazzf4
USE MTYPE A3
RATE 65
BTN S3 rem *** don't delete this line, it can cause problems otherwise ***
BTN H1U /I ViewHUD
/O CamUp
BTN H1D /I View2DCockpit
/O CamDn
BTN H1L /I ViewVR
/O CamLt
BTN H1R /I Padlock
/O CamRt
BTN H3U /U /I Rdr-RngUp
/O TDC-Up
/M /I Rdr-RngUp
/O TDC-Up
/D /I Rdr-RngUp
/O TDC-Up
BTN H3D /U /I Rdr-RngDn
/O TDC-Dn
/M /I Rdr-RngDn
/O TDC-Dn
/D /I Rdr-RngDn
/O TDC-Dn
BTN H3L /U /I AG-RdrCycle
/O TDC-Lt
/M /O TDC-Lt
/I AA-RdrCycle
/D /I AA-RdrCycle
/O TDC-Lt
BTN H3R /U /I Az&Submode-Cycle
/O TDC-Rt
/M /I Az&Submode-Cycle
/O TDC-Rt
/D /I Az&Submode-Cycle
/O TDC-Rt
BTN H2U /U /I RippleUp
/O SOI-FOV
/M /I ICP-Steerpnt
/O WP-Next
/D /I Rdr-AntUp
/O ModeDogfight
BTN H2D /U /I IntervalUp
/O Maverick-FOV
/M /I ICP-NAV
/O WP-Prev
/D /I Rdr-AntDn
/O ModeMRM
BTN H2L /U /I BurstAlt
/O Rdr-GM-SnowPlow
/M /I ICP-ALOW
/O ICP-Cruise
/D /I Rdr-AntCtr
/O ACM-Bore
BTN H2R /U /I /T BombSingle /T BombPairs
/O FCC-Cycle
/M /I FCC-Cycle
/O ICP-F-ACK
/D /I RdrBar
/O ModeCancel
BTN H4U /I HSD-RngUp
/O Chaff Chaff Chaff
BTN H4D /I HSD-RngDn
/O Flare Flare Flare
BTN H4L /I CATSwitch
/O /T TDC-Ctr /T Rdr-AntCtr
BTN H4R /I Jammers
/O /P GlanceBackP /R GlanceBackR
BTN S4 /O Target
/I JettisonAll
BTN TG1 /O FireGun
/I BreakLock
BTN S2 /U /O Pickle /I Arm_Laser
/M /O Pickle /I Uncage
/D /O Pickle /I Uncage
BTN S1 /U /I AG-Cycle
/O AG-Switch
/M /I Nav-Mode
/O NAV-Switch
/D /I 0AA-Cycle
/O AA-Switch
BTN T1 /O Rogerwilcobutton
/I /N g
BTN T11 /I PadlockSideBar
/O PadlockNext
BTN T12 /I PadlockSideBar
/O HUD-Color
BTN T13 /I PadlockSideBar
/O PadlockNext
BTN T14 /I PadlockSideBar
/O RAW (#12 #33 #F0 #33 #F0 #12)
BTN T6 /O LookClose
/I PrintScreenP
BTN T9 /O BrakesOut
/I BrakesIn
BTN T10 /O Brakes
/I /P WheelBrakesP
/R WheelBrakesR
BTN T7 AG-Switch
BTN T8 AA-Switch
RNG 1 12 SHF F4 SHF F3
ANT 1 8 F7 F5 F6
BTN T2 /O Declare
/I AWACSPicture
BTN T3 /O AWACSThreat
/I AWACSTarget
BTN T5 /U /O ICP-Enter /I ICP-Prev
/M /O MFD-Lt /I ICP-Prev
/D /O MFD-Lt /I ICP-Prev
BTN T4 /U /O ICP-Mark /I ICP-Next
/M /O MFD-Rt /I ICP-Next
/D /O MFD-Rt /I ICP-Next
Altijd grappig om de instellingen van andere mensen te zienOp vrijdag 05 oktober 2001 02:44 schreef tazzman teveel om te quoten:
....
ik heb in het begin nogal zitten te kloten omdat ik geen zut begreep van die dogfight override switch, heb toen ff gevraagd aan de broer van een maat van me en die heb me een en ander uitgelegd, over wat waar zit enzo (persoon die me hielp was toendertijd kapitein bij 322
maar eigenlijk kom je knoppen tekort,
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Veel van de eFalcon 1.10 functionaliteit heb ik niet op de stick zitten, alleen wat echt nodig is in combat. De hele ramp start-up procedure doe ik gewoon met de muis.. lekker schakelaars omzetten etc..
heb meestal wel een sheetje bij de hand voor de dingen die ik niet zo vaak gehad, heb wel eens gehad dat ik me knoppen door elkaar had gehaald, toen dropte ik in paniek, me fuel tanks (die ik nodig had voor de terugweg) af ipv me cluster bommenOp vrijdag 05 oktober 2001 10:22 schreef tazzman het volgende:
Nou ik had er nog meer op kunnen programmeren maar dit is zo'n beetje mijn limiet, dan weet ik nog wat waar ongeveer moet zitten
Veel van de eFalcon 1.10 functionaliteit heb ik niet op de stick zitten, alleen wat echt nodig is in combat. De hele ramp start-up procedure doe ik gewoon met de muis.. lekker schakelaars omzetten etc..
Buiklanding ging wel goed maar toch geheel onnoddig een F-16 afgeschreven.
das minder,
Tijdens een vlucht erachter komen dat je vergeten bent om AIM9 mee te nemen is ook leuk, heb je enkelt 2x AIM120 bij je en je boordkanon
tuurlijk red je het el, maar als je er maar 2 hebt is toch wat weinig als je 3 a 4 vliegtuigen tegenkomtOp vrijdag 05 oktober 2001 13:30 schreef tazzman het volgende:
Mwoah ik red me wel met 2xAIM-120B's, gewoon wat eerder engagen maar zelfs in close-in dogfights kan ik met een AIM-120 nog wel een kist neerschieten. Ik gebruik dan gewoon ACM-Boresight Mode maar ik zorg er dan voor dat de AIM-120 niet te veel G's hoeft te trekken want het zijn geen echte bochtendraaiers.
Dat is zo maar dan moet je jezelf toch afvragen... 1) wat is mijn missie? 2) waarom heb ik er maar 2 bij me dan? 3) heb ik geen wingmen? 4) RTB?Op vrijdag 05 oktober 2001 14:08 schreef -=BoKKiE=- het volgende:
[..]
tuurlijk red je het el, maar als je er maar 2 hebt is toch wat weinig als je 3 a 4 vliegtuigen tegenkomt
let meestal wel op de missie maar confrontatie is onvermijdelijkOp vrijdag 05 oktober 2001 14:36 schreef tazzman het volgende:
[..]
Dat is zo maar dan moet je jezelf toch afvragen... 1) wat is mijn missie? 2) waarom heb ik er maar 2 bij me dan? 3) heb ik geen wingmen? 4) RTB?
maar sinds ik geen HOTAS heb op dit moment, speel ik geen Falcon 4 momenteel, maarrrr zodra de Cougar uitkomt heb ik em
Nu ff je instellingan uitprinten en het een en ander proberen met die knoppen.
De bovenste staande script is mijn B50 script. Bij Thrustmaster FLCS/F22Pro (al dan niet met TQS) gebruik je doorgaans 2 scripts. Een B50 script om de keys te verbinden aan bepaalde knoppen en een M50 script waar je de macro's defineerd die je in je B50 gebruikt.
Alle bovenstaande namen van functies (zoals Chaff, Gear, Radar Gain Up, ModeMRM etc etc) zijn allemaal macro's. In mijn M50 staat welke toets erbij nu bij een Macro hoort.
Voorbeeld: Op mijn FLCS kan ik onder de combinatie S3 (SHIFT) - Trigger (ik noem maar wat) de "Gear" functie hebben om mijn gear te laten zakken. In mijn B50 file staat dan:
TRIGGER /I Gear /O Fire
In mijn M50 file staat dan:
Gear = G
Fire = Spacebar
tis maar ff losvoorbeeld hoor.
Om het nog ingewikkelder te maken... in Falcon 4.0 liggen al die toetsen niet vast! Je kan *welke* toets wijzigen in Falcon 4.0. Zie SETUP -> CONTROLLERS in Falcon 4.0.
Falcon 4.0 gebruikt een zogenaamde Keystrokes file (keystrokes.key).Deze file lijkt wel een beetje op een soort van M50 file voor mijn FLCS/TQS. In deze file staan alle beschikbare functies en bijbehorende toetsencombinaties.
Ik heb ooit es een aparte keystrokes file gekregen van iemand begin 99 die anders was dan de normale keystrokes.key die je bij Falcon 4.0 krijgt. Die heb ik sindsdien gebruikt. Alleen had ik na het installeren van eFalcon 1.10/RP5.0 mijn eigen keystrokes file niet teruggezet.. gevolg, eFalcon pakte de standaard eF1.10 keystrokes file, terwijl mijn FLCS scripts (mijn M50 file) nogaltijd de keys gebvruikte uit de oude keystrokes.key....
En ik kan je vertellen,ik heb nog nooit zo'n rare vlucht meegemaakt.. doe je je gear down (dat wilde ik doen althans), vuur ik ineens een AIM-9M af!! Of toen wilde ik de CAT Switch overhalen, jettisonde ik ineens mijn A2G stores... Duurde ook nog ff voordat ik er achterkwam wat het probleem nou was
ik denk dat als we alles krijgen wat in eF1.10 geeten zou moeten hebben + volledige comatibiliteit met RP5 (en waarschijnlijk ook 6 en verdere edits) dan zal het echt gaaf gaan worden. jammer alleen dat zo'n groot deel van de RPG niet mee wil doen.
© ocf81 1981-infinity
* DroogKloot denkt dat hij de 100% realism mode in Falcon voorlopig wel kan vergeten wegens buttongebrek
Lijkt me echt ondoenlijk om voor al die functies 't toetsenbord te gebruiken.
© ocf81 1981-infinity
SuperPak.. eerst zien, dan geloven. Ik word een beetje ziek van houding van RPG groep.. alles wat niet 1.08i2 is, is dan maar slecht en inferieur en hoeven ze niets voor te doen bla bla bla. Nou tis goed hoor, alsof hun de enige zijn die weten wat realistisch is of niet. *snort*.
Maar goed, een 1.10 + volledige RP5.0 zou wel leuk zijn ja ..1.10 heeft behoorlijk meer te bieden dan 1.08i2.
© ocf81 1981-infinity
Verwijderd
Ik had vaker m'n kist geland dan dat ik er 1 had neergehaald!
Ik heb het nu wel aardig door, alleen speel ik FS4.0 niet meer zo vaak aangezien ik met een 4 knops Joystick + toetsenboard speel, wat niet echt 'ultiem' is!
lees eerst de uileg + missie door dan ga ik vliegen. als ik iets vergeet kijk ik snell ff in jhet gedeelte waar het stond.Op maandag 08 oktober 2001 01:08 schreef tazzman het volgende:
Braaf met boek op schoot?
die radar heb ik na wat spelen in dogfight nu wel goed onder de knie gekregen. gewoon range op 60NM zetten en 4 radar missiles en 2 all aspect heaters opzetten. het onwijken van raketten staat als volgende op het programma. (keep getting shot
© ocf81 1981-infinity
beamen en evasive action, ik doe altijd eerst omhoog naar rechts vervolgens full speed omlaag naar links en dan een hard right, 9 van de 10 keer lukt dat, kost wel wat moeite en tijd, ow en let goed op je speed en angle, want als je het fout doet dan stall je en trekt je jezelf kapot met een crash als gevolgOp dinsdag 09 oktober 2001 01:21 schreef tazzman het volgende:
Blijven beamen die missile en blijven chaff/flaren (ligt er aan wat het is natuurlijk). Als noodmaatregel kan je ook nog es proberen om flink naar de grond te duiken maar wat je ook doet, blijf die raket beamen!
ow en tussendoor neit vergeten te chaffen of flaren idd
© ocf81 1981-infinity
Nou omhoog lijkt me niet zo'n jofel idee. Een SAM of A2A missile is lichter met meer vermogen.. dus zelfs in zweefvlucht (de motor van een A2A raket schiet hem af naar +/- mach 2.0, mach 3.0 en gaat dan uit) klimt die raket sneller dan jij.Op dinsdag 09 oktober 2001 08:06 schreef -=BoKKiE=- het volgende:
[..]
beamen en evasive action, ik doe altijd eerst omhoog naar rechts vervolgens full speed omlaag naar links en dan een hard right, 9 van de 10 keer lukt dat, kost wel wat moeite en tijd, ow en let goed op je speed en angle, want als je het fout doet dan stall je en trekt je jezelf kapot met een crash als gevolgal een paar keer KIA gehad daardoor
ow en tussendoor neit vergeten te chaffen of flaren idd
De truuk is om die raket zover van je weg te houden dat hij zonder energie komt te zitten. Hoe meer bochten die raket moet maken, hoe meer voorwaartse energie hij moet gebruiken.. als die energie (glij snelheid) "op" is dan valt ie naar beneden en mist hij.
Maar goed, jij moet ook je snelheid (energie) behouden. En die raket klimt echt makkelijker dan jij.
Knopje?Op dinsdag 09 oktober 2001 08:34 schreef ocf81 het volgende:
knopje voor beamen?
Daarnaast hebben Doppler Pulse radars moeite met het locken op zijwaards bewegende doelen.. dus vliegtuigen op hun 3 of 9 uur te locken. Door het "beamen" van zo'n radar kan je het de vijand moeilijk maken om een lock te krijgen op je kist of om de lock te breken. Tegen Phase Array radars werkt dit niet maar dit zijn oudere radars die over het algemeen minder effectief zijn.
hangt idd van de raket af bij een SAM dan duik ik als een gek, maar een AAM is het net anders, en zoals ik al zei gaat het niet altijd goedOp dinsdag 09 oktober 2001 11:28 schreef tazzman het volgende:
[..]
Nou omhoog lijkt me niet zo'n jofel idee. Een SAM of A2A missile is lichter met meer vermogen.. dus zelfs in zweefvlucht (de motor van een A2A raket schiet hem af naar +/- mach 2.0, mach 3.0 en gaat dan uit) klimt die raket sneller dan jij.
De truuk is om die raket zover van je weg te houden dat hij zonder energie komt te zitten. Hoe meer bochten die raket moet maken, hoe meer voorwaartse energie hij moet gebruiken.. als die energie (glij snelheid) "op" is dan valt ie naar beneden en mist hij.
Maar goed, jij moet ook je snelheid (energie) behouden. En die raket klimt echt makkelijker dan jij.
© ocf81 1981-infinity
© ocf81 1981-infinity
Nu heb je bij IR raketten niets aan 1 maar statement 2 blijft wel degelijk van kracht. Dus zodra je een Tally hebt op een IR raket, beamen dat ding, flares uitgooien en je throttle terug halen..
Zeker niet je gas DICHT trekken .. want dan verlies je airspeed = energie... energie die je nodig hebt om die raket te ontwijken.
En de RWR geeft dus *GEEN* waarschuwing voor IR launches!! Dus altijd goed om je heen blijven kijken.
Maar een IR raket heeft een relatief korte range en kan maar door twee objecten afgeschoten worden:
1) MANPADs (Man Portable Air Defences) zoals de shoulder-laucnhed SA-7 en SA-14.
2) IR raketten afgeschoten door MiGs.
In geval 1: Heb je een SA-7 of SA-14 aan de broek, dan heb je dus gewoon veel te laag gevlogen. De Max ceiling van een SA-7 is ongeveer 13.000 ft... bij strike missies moet je dan hier ook BOVEN blijven, tenzij er veel SAM-sites zijn.. dan vlieg je NOE. In dat geval is RECON erg belangrijk en vlieg je gewoon met je GMT radar aan om eventuele troepenconcentraties te vermijden.
Oefen dan ook veel CCRP aanvallen ipv CCIP. Ik gebruikte erg veel CCIP maar dan moet je gewoon lager dan 12.000 ft vliegen om nauwkeurig te kunnen mikken.... en veelal kon ik naar huis vliegen met een halve staart en kreupele F-16 door de tig SA-7's die me dan om de oren vlogen.
Gebruik je CCRP dan kan je gewoon van grotere hoogte aanvallen. Is lastiger, meer handelingen maar wel een enorm stuk veiliger
De SA-7 is overigens met beamen en flaren wel te ontwijken .. maar pas op voor SA-14s! Deze zijn *LEVENSGEVAARLIJK* en missen bijna niet. SpecOps troepen dragen de SA-14 en ik meen dat er bij HQ Battalions ook troepen zitten die de SA-14 gebruiken. Blijf dan altijd boven de 15.000 ft of je bent er dus echt geweest. Ik probeer liever een stel SA-2s, SA-5s of SA-3s te ontwijken dan een SA-14.
In geval 2:.... hoe kan die MiG/Sukhoi nou zo dichtbij komen dat ie een IR op je kan launchen? Dat zit er een gat in je SA.. Situation Awareness... sleutelwoord in Falcon 4.0. Altijd weten wat er gebeurd.. ik vraag om te zoveel seconden een "Picture" van AWACS, en "vector to threat" en scan altijd 80 miles RWS.
© ocf81 1981-infinity