Linux probjes van een newbie

Pagina: 1
Acties:

• Sabbath
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09-2025
Allereerst zal ik even vertellen dat ik een onwijze linux newbie ben.
Ik heb Linux Mandrake 8.0 geinstalleerd (met veel moeite voordat X werkte) en toen stuitte ik op een paar probleempjes.

1. Als ik naar m'n root dir (/) wil gaan dan loopt het programma waar ik dat mee probeer vast.
2. linux wil niet meer afsluiten (loopt vast op een error dat ie ntf niet kan unmounten) (iets te maken met punt1 :?)
3. Het is me nog niet gelukt om een ntfs partitie te mounten.
4. Ik heb een Motorola sm56 speakerphone modem (winmodem) en die doet het dus niet. Weet iemand daar drivers ofzow voor???
5. Ik zou het wel leuk vinden om UT en HL (counterstrike) in linux te spelen. Weet iemand waar ik daar patches voor kan dl????

ik geloof dat dat het was :)

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Op donderdag 27 september 2001 00:08 schreef Sabbath het volgende:
Ik heb Linux Mandrake 8.0 geinstalleerd (met veel moeite voordat X werkte) en toen stuitte ik op een paar probleempjes.

1. Als ik naar m'n root dir (/) wil gaan dan loopt het programma waar ik dat mee probeer vast.
2. linux wil niet meer afsluiten (loopt vast op een error dat ie ntf niet kan unmounten) (iets te maken met punt1 :?)
4. Ik heb een Motorola sm56 speakerphone modem (winmodem) en die doet het dus niet. Weet iemand daar drivers ofzow voor???
5. Ik zou het wel leuk vinden om UT en HL (counterstrike) in linux te spelen. Weet iemand waar ik daar patches voor kan dl????

1. Met welk programma doe je het? konquerer ofzo? of gfm? open eens gewoon een terminal emulator (bijvoorbeeld konsole of xterm) en doe "cd /", kijken wat er dan gebeurt...

2. Ik heb geen idee wat precies het probleem is, kijk eens in /etc/fstab wat daar allemaal staat en kijk of je misschien een fout kan ontdekken.

3. ntfs partities zijn mogelijk om te mounten (in principe alle filesystems), zoek ff een HOWTO ofzo op internet.

4. Winmodems zijn NIET mogelijk in linux. Je zult een andere modem moeten aanschaffen helaas...

5. Ik heb UT al een poosje draaiend onder linux, 150fp, werkt perfect en is gratis mits je de windows versie op cd heb (v400). kijk eens op www.lokigames.com :)

Veel succes verder!

Rookworst zonder R is ook worst.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 20:39

??? Ben je root of ordinary user?
??? (Logs?)
Wordt dat ondersteund in je kernel?
lindrivers.org of .com (wellicht bij linuxbeginners.nl een linkie)
Die zijn er niet. Je emuleert met Wine :D Ik heb het nog niet draaiend gekregen. Probeer eens een search in de forums van counter-strike.net. Meende ook linuxgamers.com oid. Iemand?
Succes :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

:? Hmzz, wat voor een programma is dat? Vastlopen gebeurt echt maar in heel uitzonderlijke situaties.
Geef de output van het mount commando eens.
Zet verder je /etc/fstab eens hier neer.
Waarschijnlijk zorgen je pogingen voor puntje 2, hoewel dat niet de oorzaak hoef te zijn. Heeft je kernel wel support om ntfs partities te mounten. Standaard is dit niet het geval namelijk.
Hoe mount je de partitie.
In de FAQ op NOS staat een stukje over mounten.
[topic=163843] over modems/hardware op.
Ik ben absoluut geen gamer, maar daar zijn gewoon binaries voor te vinden in ieder geval.
Wederom wordt daar in de FAQ op NOS over gesproken.
[topic=163843]
:)

• BezurK
Op donderdag 27 september 2001 00:13 schreef DiedX het volgende:

[..]

Je emuleert met Wine :D

[..]
Wine Is Not an Emulator :)

En JA er zijn heel veel games verkrijgbaar voor linux, zonder dat wine eraan tepas komt... Loki doet dit al vrij lang, het porten van windows games naar linux en dat doen ze met veel succes.

• Sabbath
BezurK:
1. Met welk programma doe je het? konquerer ofzo? of gfm? open eens gewoon een terminal emulator (bijvoorbeeld konsole of xterm) en doe "cd /", kijken wat er dan gebeurt...
Ik heb het met van alles geprobeerd. konquerer, kde menutje, console alles.???

DiedX:
Ben je root of ordinary user?
maakt nix uit doet het bij allebei niet.

BezurkX:
2. Ik heb geen idee wat precies het probleem is, kijk eens in /etc/fstab wat daar allemaal staat en kijk of je misschien een fout kan ontdekken.
ik kan dus niet bij m'n / komen dus ook niet bij /etc maar thx voor de tip :)

DiedX
??? (Logs?)
nog niet :) zal ik strax ff opzoeken/posten

DiedX
Wordt dat ondersteund in je kernel?
ja

DiedX:
Die zijn er niet. Je emuleert met Wine Ik heb het nog niet draaiend gekregen. Probeer eens een search in de forums van counter-strike.net. Meende ook linuxgamers.com oid. Iemand?
en waar kan ik Wine vinden????

verder bedankt voor de tips...

edit:
En die modem heb ik volgens mij toch echt 1jaar geleden ofzow aan de praat gekregen in linux RedHat 6.2

• BezurK
Als je vanuit je homedir direct "cat /etc/fstab" doet krijg je hetzelfde effect, en hoef je dus niet in "/" te komen...
Wine is standaard meegeleverd met elke populaire distro, en dus hoogstwaarschijnlijk met mdk ook...
Je moet goed onthouden dat je terminal emulator (in mijn geval konsole :)) je beste maatje word in linux, terwijl de dos-box in windows waarschijnlijk je grootste vijand is >:)
Onthoud dat :P

• Sabbath
Op donderdag 27 september 2001 00:29 schreef BezurK het volgende:
Als je vanuit je homedir direct "cat /etc/fstab" doet krijg je hetzelfde effect, en hoef je dus niet in "/" te komen...
Wine is standaard meegeleverd met elke populaire distro, en dus hoogstwaarschijnlijk met mdk ook...
Je moet goed onthouden dat je terminal emulator (in mijn geval konsole :)) je beste maatje word in linux, terwijl de dos-box in windows waarschijnlijk je grootste vijand is >:)
Onthoud dat :P
oke dat heb ik nog niet geprobeerd. zal het is proberen.
en de dos-box was altijd al een maatje van mij in windows hoor :)

• active2
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Dan hoop ik voor je dat je geen dual systeem hebt.

Want dan kun je die sm56 modem wel aan de praat krijgen!

Drivers te krijgen op www.motorola.com Moet je maar eens proberen!

Ik zal even de juiste link opzoeken!

Oke hier komt de link:

http://e-www.motorola.com/products/softmodem/support/software.html#linux

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Sabbath
maar dat zijn toch alleen rooie hoed drivers????
Pagina: 1