DeskStar 40 GB krijg ik niet aan de praat

Pagina: 1
Acties:

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik heb dit...

amd k6-2 @ 400 mHz op een ASUS P5-A SuperSocket 7 mobo

Maar nu krijg ik hem alleen aan de praat op 36gieg en dan duurt het ook nog vet lang voordat ie boot...

hoe krijg ik hem op 40 gieg en ook nog snel?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Probeer je BIOS up te graden.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

heeft dat mobo een ata100/66 controller? en gebruik je eem UDMA kabelke?

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Foeijonghaai
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-04 16:51
Ik heb zelf ook zo'n 40 GB schijf van IBM, en bij mij heeft de BIOS een limiet tot 33.8 GB. Daardoor blijft ie hangen bij de POST.

De oplossing is dan om de clip te gebruiken. Als het goed is kun je op de schijf een jumpercombinatie gebruiken zodat de BIOS zal denken dat de schijf 33.8 GB is.

Als het je 2e schijf wordt, dan is dit voldoende en zal Windows de schijf na het opstarten zelf detecteren en zijn eigen drivers gebruiken ipv de bios routines te gebruiken.

Als het echter je bootschijf wordt, moet je ook nog de ontrack dynamic drive overlay (te vinden op www.ibm.com/storage oid) installeren. Anders kon je BIOS het wel eens moeilijk krijgen met het vinden van de bootsector.

Die clip is ook te zetten met het tooltje, er wordt dan een waarde in de firmware van de drive veranderd.

Het werkte bij mij onder Win2k.

Als je linux gebruikt, moet je ook de clip zetten (software of hardware matig, kun je ook de tool van ibm voor gebruiken, (wel eerst bootflop maken, geen windows/dos voor nodig)) en het is dan wel belangrijk dat je lilo 'vooraan' op de schijf zet.

Ook linux gebruikt na het initialiseren van de kernel zijn eigen drivers en zal geen bios routines aanroepen.

Succes met je drive, ik vond het een goede aankoop.

Als je nog vragen hebt, probeer de search op Foeijonghaai en IBM, je zult dan een topic tegenkomen van mij toen ik mijn drive pas had.

Foeijonghaai

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Op donderdag 27 september 2001 18:06 schreef Foeijonghaai het volgende:
Ik heb zelf ook zo'n 40 GB schijf van IBM, en bij mij heeft de BIOS een limiet tot 33.8 GB. Daardoor blijft ie hangen bij de POST.

De oplossing is dan om de clip te gebruiken. Als het goed is kun je op de schijf een jumpercombinatie gebruiken zodat de BIOS zal denken dat de schijf 33.8 GB is.

Als het je 2e schijf wordt, dan is dit voldoende en zal Windows de schijf na het opstarten zelf detecteren en zijn eigen drivers gebruiken ipv de bios routines te gebruiken.

Als het echter je bootschijf wordt, moet je ook nog de ontrack dynamic drive overlay (te vinden op www.ibm.com/storage oid) installeren. Anders kon je BIOS het wel eens moeilijk krijgen met het vinden van de bootsector.

Die clip is ook te zetten met het tooltje, er wordt dan een waarde in de firmware van de drive veranderd.

Het werkte bij mij onder Win2k.

Als je linux gebruikt, moet je ook de clip zetten (software of hardware matig, kun je ook de tool van ibm voor gebruiken, (wel eerst bootflop maken, geen windows/dos voor nodig)) en het is dan wel belangrijk dat je lilo 'vooraan' op de schijf zet.

Ook linux gebruikt na het initialiseren van de kernel zijn eigen drivers en zal geen bios routines aanroepen.

Succes met je drive, ik vond het een goede aankoop.

Als je nog vragen hebt, probeer de search op Foeijonghaai en IBM, je zult dan een topic tegenkomen van mij toen ik mijn drive pas had.

Foeijonghaai
Dat zou moeten lukke ja, probeer anders een andere controller te kopen of probeer ff zo'n disk tool te vinden van de IBM site, dat wil meestal wel werke