Beetje erg hoge temp voor waterkoeling. Help.

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:09
Ook dit is mijn opzetje.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/albinoraptor/untitled.GIF
(zo gefixed)

Water gaat natuurlijk van pomp naar kelblok naar rad en terug naar pomp.

Mijn temp van mijn proc (TB 1.33 @ 1.33) is nu boven de 50(blijft 53). Dat kan toch niet. Heb die Dangerden Maze2 er erg vast op gezet.
Wie weet wat er aan de hand is.?
Radiator = Senfu radiator alleen dan gemod.
En pompje is een eheim. (1200 liter)
Hoogte verschil is misschien nog geen meter.

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Die laatste IMG moet [/img] zijn ;)

• lvh

lvh

Intressante pic... ;) Paint roeleert he :)

Fans op de radiator? Deed hij dit vroeger ook?

• Albinoraptor
Op woensdag 26 september 2001 21:22 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Intressante pic... ;) Paint roeleert he :)

Fans op de radiator? Deed hij dit vroeger ook?
Jep 2 fans op radiator. 1tje 12V andere 7V. En heb het net ingebouwd *D
Koelblok zelf is ook niet echt warm.

(en inderdaad een pracht plaatje :P)

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:46

Hu9o

Schokkend

Das inderdaad aan de hoge kant. Maar heb je de koelplaat wel goed op je processor zitten? Is het niet zo dat hij een beetje scheef zit?

Pomp je wel genoeg water door? Is het water wat er uit komt ook warm??

P.s. Paint rules!

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Verwijderd

hoe hoog is je watertemp eigenlijk?

• Albinoraptor
Op woensdag 26 september 2001 21:24 schreef Hu9o het volgende:
Das inderdaad aan de hoge kant. Maar heb je de koelplaat wel goed op je processor zitten? Is het niet zo dat hij een beetje scheef zit?

Pomp je wel genoeg water door? Is het water wat er uit komt ook warm??
Ik geloof van niet want alle boutjes effen hoog van af koelblok gezien. En het pomp is 1200 L per uur, lijkt me genoeg :)

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:56
pasta er tussen ?? koelblok er recht op

[persoonlijk record]
500e post :)
[/persoonlijk record]
:+

• Albinoraptor
Op woensdag 26 september 2001 21:24 schreef 1Nismo1 het volgende:
hoe hoog is je watertemp eigenlijk?
Heb jammer genoeg geen temp van water. :(
Maar kan nooit echt warm zijn. Heb hem net aan en temp van water zo langzaam moeten dalen. Ook zijn de pijpen van radiator erg koel.

• Albinoraptor
Op woensdag 26 september 2001 21:26 schreef Rappie het volgende:
pasta er tussen ?? koelblok er recht op
Jep heb er silverpaste tussen.
En koelblok staat echt recht maar zal het nog eens effe gaan checken.
Kan het ook zijn dat mijn temp. sens. gewoon k*t is?
Want volgens bios en PC alert is mbo temp ook al 46 :?

(Gaat erg snel trouwens de replies :))

Verwijderd

Tja das wel kut voor je.....met je k** koeler (zie sig) was ie even warm....:)
Koelblok goed controleren WaterWetter erbij tossen en wat AS2
dan moet het gewoon lukken
en idd ff watertemp opmeten

En weer ben ik te laat ..........:(

• lvh

lvh

Dankje zeggen voor de hint over [/img] :P

Wat voor fans? Delta's/Panaflows/Pabsts...
Het is dus een nieuwe opstelling? Dan kan het ook gewoon normaal zijn... Gebruik je een peltier?

Verwijderd

Gebruik je een peltier?
Ik denk dat die achter de radiator verstopt zit in de tekening, denk je ook niet?

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Op woensdag 26 september 2001 21:36 schreef Penaa het volgende:

[..]

Ik denk dat die achter de radiator verstopt zit in de tekening, denk je ook niet?
:D jaja soms ken je wel lachen hier... :?

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
misschien is je meter een beetje gaar geworden. Hoe was het met je luchtkoeling (als je die had). Voel de bevenkant van je blok is en voel je water is. Blazen je fans door je radiator ook warme lucht dan? Kan beina niet. is maar 100 watt aan warmte en dan voel je dat niet als er 2 ventilators aan het koelen zijn.

Verwijderd

Zit er geen lucht in de radiator. Ik ongeveer dezelfde opstelling, maar met een DangerDen1 (minder goed) en een Black-Ice radiator en de 600L/uur pomp. De 1.33@1.6 word max. 43gr.

• marco899
  • Laatst online: 11-05 18:53

marco899

Know's what he wants.

Op woensdag 26 september 2001 21:19 schreef Albinoraptor het volgende:
Ook dit is mijn opzetje.
[afbeelding]
(zo gefixed)

Water gaat natuurlijk van pomp naar kelblok naar rad en terug naar pomp.

Mijn temp van mijn proc (TB 1.33 @ 1.33) is nu boven de 50(blijft 53). Dat kan toch niet. Heb die Dangerden Maze2 er erg vast op gezet.
Wie weet wat er aan de hand is.?
Radiator = Senfu radiator alleen dan gemod.
En pompje is een eheim. (1200 liter)
Hoogte verschil is misschien nog geen meter.
Maak je niet zo druk om de temperatuur. Mijn systeem zie sig. is met een aquacool de luxe set rond de 50 graden idle en rond de 56 stressed. Mijn radiateur is van een alto en mijn pomp doet 500L/h. Zonder peltier of grote radiateur kom je toch niet veel lager uit, en daarnaast vertrouw ik de temp in de bios ook niet erg. Als ik mijn blue orb op mijn chipset aanzet, dan scheelt dit al 4 graden op mijn cpu, door de airflow die je rond de socketvoet krijgt.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Albinoraptor
Op woensdag 26 september 2001 22:53 schreef roedie het volgende:
misschien is je meter een beetje gaar geworden. Hoe was het met je luchtkoeling (als je die had). Voel de bevenkant van je blok is en voel je water is. Blazen je fans door je radiator ook warme lucht dan? Kan beina niet. is maar 100 watt aan warmte en dan voel je dat niet als er 2 ventilators aan het koelen zijn.
Ik denk inderdaad dat temp sensors een beetje gaar zijn. Volgens dat ding is mijn chassis 48-49 graden. Lijkt me een beetje warm. :)
En heb er extra AS tussen gedaan en koelblok echt supervast en echt recht en nog geeft hij 49 graden aan.
Water zal niet warmer zijn dan 25 graden.
Zal morgen eens water temp. meten en dan hier effe posten.

P.s wie heeft er nog een Dangerden en tot hoever heb je die bouten gedraait?

R4C00N_SL4Y3R bedankt voor de [/img] tip :P

• ZombieExtreme
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-05 18:45
Ja ik heb hetzelfde probleem, hiero wordt mijn temp ook ruim 50 graden, ook hier natuurlijk met waterkoeling, echter alleen een open systeem (bak met water). K'heb trouwens hetzelfde mobo als jij, de MSI 6380. 512 MB DDR en een V6600 van ASUS. De CPU is een 1400.

Van de week een Peltier geprobeerd, nou, had ik dat maar niet gedaan, de CPU steeg naar 60 graden en aan het koelblok verbrand je je fikken. Ben ik es gaan meten vreet het ding maar 3 Amp. Maja, dat hoort hier niet, heeft me ook nog een voeding gekost ook nog.

Maar je hoeft je dus geen zorgen te maken, volgens mij is dat gedoe met waterkoeling een beetje opgeblazen, als je waterkoeling gebruikt zonder peltiers is het niet echt beter dan luchtkoeling (qua temp.)

Met dat vastdraaien kan ik je ook niet echt helpen, kan je wel zeggen dat ik met een klein imbus-sleuteltje (2cm) kan draaien tot ik moet gaan forceren, verder ben ik niet gegaan. Ik verwacht dat die 4 nopjes op de TB zodanig zijn gemaakt dat je wel wat kracht kunt gebruiken.

• Albinoraptor
Op woensdag 26 september 2001 23:23 schreef ZombieExtreme het volgende:
Ja ik heb hetzelfde probleem, hiero wordt mijn temp ook ruim 50 graden, ook hier natuurlijk met waterkoeling, echter alleen een open systeem (bak met water). K'heb trouwens hetzelfde mobo als jij, de MSI 6380. 512 MB DDR en een V6600 van ASUS. De CPU is een 1400.

Van de week een Peltier geprobeerd, nou, had ik dat maar niet gedaan, de CPU steeg naar 60 graden en aan het koelblok verbrand je je fikken. Ben ik es gaan meten vreet het ding maar 3 Amp. Maja, dat hoort hier niet, heeft me ook nog een voeding gekost ook nog.

Maar je hoeft je dus geen zorgen te maken, volgens mij is dat gedoe met waterkoeling een beetje opgeblazen, als je waterkoeling gebruikt zonder peltiers is het niet echt beter dan luchtkoeling (qua temp.)

Met dat vastdraaien kan ik je ook niet echt helpen, kan je wel zeggen dat ik met een klein imbus-sleuteltje (2cm) kan draaien tot ik moet gaan forceren, verder ben ik niet gegaan. Ik verwacht dat die 4 nopjes op de TB zodanig zijn gemaakt dat je wel wat kracht kunt gebruiken.
Zeker een 172W peltier ? Heb ik ook nog :P
Komt er later in. :) Heb net effe een fan boven chipset laten draaien en mijn temp daalt meteen van 49 naar 41 en kast temp van 49 naar 42 :? :? Erg raar dat mobo.

Maar ja waterkoeling is wel verschrikkelijk stil
(Heb er nu nog 5 fans in zitten (allemaal op 7V) en blijft stil. 2 fans op rad. 1 fan boven cd-rom zodat ra frisse lucht krijgt. Klein fannetje boven chipset en een slot koeler onder GF3) Meeste lawaai maakt mijn voeding.

Verwijderd

Heb je niet gewoon te maken met een dicht geslibt blok of radiateur? ligt er aanslag op de bodem van je reservoir? zit er algen in je blok?

of is et allemaal nieuw en heb je et pas?

• Albinoraptor
Op woensdag 26 september 2001 23:40 schreef -GeHlGe-GoaT het volgende:
Heb je niet gewoon te maken met een dicht geslibt blok of radiateur? ligt er aanslag op de bodem van je reservoir? zit er algen in je blok?

of is et allemaal nieuw en heb je et pas?
Jep net allemaal nieuw

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Op woensdag 26 september 2001 23:01 schreef Albinoraptor het volgende:

[..]
En heb er extra AS tussen gedaan en koelblok echt supervast en echt recht en nog geeft hij 49 graden aan.
R4C00N_SL4Y3R bedankt voor de [/img] tip :P
Veel AS =//= goed :)

Artic Silver is geen super warmtegeleider ofzo, maar ongeveer het beste waar je over kan beschikken om alle oneffenheden uit te vullen. Daar heb je dus bijna niets voor nodig (bekende bankpasje/scheermesje truc voor het heel dun opbrengen)

One of the animals has left its cage today.

• ZombieExtreme
Nou bij mij is het allemaal zo'n maand oud, behoorlijk nieuw dus. Die peltier was geen 172 W, het was ene die ik kon krijgen voor nogal weinig centen maar hij is dus ook maar 80 W, ik wilde deze ff testen om vervolgens een echte te kopen en deze op de Geforce te plaatsen, deze heb ik ook water gekoeld en ook hier is geen overclock-improvement.

• Albinoraptor
Op woensdag 26 september 2001 23:54 schreef mrknowitall het volgende:

[..]

Artic Silver is geen super warmtegeleider ofzo, maar ongeveer het beste waar je over kan beschikken om alle oneffenheden uit te vullen. Daar heb je dus bijna niets voor nodig (bekende bankpasje/scheermesje truc voor het heel dun opbrengen)
Nee alles was bijne weg dus een beetje ectra er bij gedaan. Geen kilo ofzo. :P Dus zit niet te veel AS op. Maar mijn CPU temp. blijft nu steeds dalen :? Nou ja is goed. En }:o staat steeds aan. Zit dus nu al rond 40-41 graden.

Verwijderd

Op woensdag 26 september 2001 23:23 schreef ZombieExtreme het volgende:

Waterkoeling is stukken beter dan luchtkoeling, water kan toch veel meer warmte opnemen dan lucht. Als je zorgt voor een goede radiateur en een goed contact van waterblok met core moet je makkelijk de CPU temp rond de 35 kunnen brengen..

Albinoraptor: Heb je je waterkoeling ook op een ander systeem (mobo) getest? .. omdat je een moederbord temp ook veelste hoog is ligt het misschien aan de tempsensor van je MSI ..

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 19:25
Volgens mij ligt het aan de air flow in je kast. Met een normale koeler wordt er veel lucht over de socket geblazen. Nu niet meer, de luchtblijft daar nu wat meer hangen => warmere temp sensor. Een extra fannetje op de socket zou wonderen kunnen verrichten, helaas alleen voor de temp sensor, je cpu wordt er zelf niet kouder op lijkt me.

...

Verwijderd

Je mobotempsensors zijn gewoon net zo gaar als de Asus tempsensors. Tsja, daar kun je ook niks aan doen.

Overigens doet standaard waterkoeling het inderdaad neit veel beter dan een goede luchtkoeler. Op mijn website heb ik alvast een gedeelte van een Theory/FAQ neergezet, waar ik dat in probeer uit te leggen. Die FAQ is nog erg alpha, maar hopelijk heb je er iets aan.

• HermeS
  • Laatst online: 13-05 11:56
Ik heb hier ook een watergekoeld systeem, al bijna weer een jaartje staan, ik heb het gedaaan omdat ik een geluids-fobie had. >:)

Ben echter ook heel erg lui, en heb nog steeds geen radiotor dus doe ik het maar met een grote bak met water. (s'nachts kan ie afkoelen).
Als ik het waterverst heb kan het nooit meer dan 15graden zijn. Als ik hem aanzet loopt hij meteen op naar 40 graden (de cpu temp.). Na een aantal uren is dat 58 tot 60. (duron 700@1030mhz 1,85volt). Dacht dat ik de enigste was, niet dus :) .

Ik heb had er echter geen koelpasta tussen. Dus ik dacht zelf dat het aan het contact met de cpu lag, omdat het water dus 15 graden was en de cpu meteen al 30 a 40. Ik heb er nog wat tandpasta tussen geknepen (zit er nu al 6 maanden, ben te lui om het eraf tehalen, dus zal wel lekker uitgehard zijn :) ). Maar OF die censor klopt niet (lijkt me sterk, toch handig dat er in de toekost temp sensors in de cpu zelf komen he :) ), of er is gewoon een slechte warmteafdracht van cpu warmte naar koelblok (koelblok voelt ook koud aan).

maar ja, ik heb waterkoeling niet voor de prestaties, maar voor het aangename geluidsniveua!

Verwijderd

Op woensdag 26 september 2001 23:54 schreef mrknowitall het volgende:

[..]

Veel AS is helemaal niet goed. Het is niet alleen warmtegeleidend, maar het gelijd ook stroom. Teveel AS op je cpu en je hele cpu zit eronder als jet koelblokkie aanduwt. AS overal en ja hoor het komt vast op een L1,L2,L3 enz bruggetjes...en hoppa daat gaat je cpu. :(

Verwijderd

Op woensdag 26 september 2001 22:59 schreef marco899 het volgende:

[..]

Maak je niet zo druk om de temperatuur. Mijn systeem zie sig. is met een aquacool de luxe set rond de 50 graden idle en rond de 56 stressed. Mijn radiateur is van een alto en mijn pomp doet 500L/h. Zonder peltier of grote radiateur kom je toch niet veel lager uit, en daarnaast vertrouw ik de temp in de bios ook niet erg. Als ik mijn blue orb op mijn chipset aanzet, dan scheelt dit al 4 graden op mijn cpu, ---door de airflow die je rond de socketvoet krijgt.---
Dit6 is niet door de airflow maar door het feit dat je mobo de warmte van je chipset doorgeeft aan de nabij gelegen socket temp sensor.
De opmerking zit er geen lucht in je rad als hij zo hoog zit lijkt mij een goeie.Dus even een ontluchtings nippel(bijv.van verwarming)er opmaken.Of anders je rad even zolaag mogenlijk houden terwijl hij draait(kast op zijn zij)
goed luisteren naar een ander geluid dan normaal,als je dit hoort dan kan je er wel van uit gaan dat er lucht in je systeem zit.En geloof me op een hoogte van 50cm is het al moeilijk met een 1300L pomp die lucht door te persen.

• Albinoraptor
Er zit geen lucht meer in. En ga er gewoon van uit dat temp. sensor verrot is. In ieder geval allemaal bedankt voor de (snelle) reacties.

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Op donderdag 27 september 2001 11:09 schreef nitraat het volgende:

[..]

Veel AS is helemaal niet goed. Het is niet alleen warmtegeleidend, maar het gelijd ook stroom. Teveel AS op je cpu en je hele cpu zit eronder als jet koelblokkie aanduwt. AS overal en ja hoor het komt vast op een L1,L2,L3 enz bruggetjes...en hoppa daat gaat je cpu. :(
Waar heb jij het over :?. Wat betekent dit : ==//== ook alweer ? :P.

• ZombieExtreme
dat ==//== betekend : niet gelijk aan

Ik heb de Peltier weer ertussenuit gesloopt, Enermax voeding gekocht (deze ruled) de pasta weer helemaal goed aangebracht (met bank-kaart) en de kast dicht gemaakt zodat de airflow optimaal is (check m'n site).

de temp van de CPU is inderdaad van ruim 50 naar bijna 40 graden gedaald (net iets over de 35). m'n mobo is nu 32 graden, damn ik wist niet dat de airflow zoveel invloed heeft op de temp bij waterkoeling. Ziet er dus naar uit dat de temp sensor verkeerd geplaatst wordt of afhankelijk is van externe factoren, bij waterkoeling wordt de airflow dit immers.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Als ik dit zo lees is het verstandig om naast je waterkoeling toch nog een aantal fans in je kast te laten hangen zodat de lucht een beetje blijft stromen

Geen inspiratie

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Op donderdag 27 september 2001 21:42 schreef martijn12345 het volgende:
Als ik dit zo lees is het verstandig om naast je waterkoeling toch nog een aantal fans in je kast te laten hangen zodat de lucht een beetje blijft stromen
Klopt, mijn case staat al maanden open, toch maakte mijn Enermax een teringherrie (ik heb de nieuwe kap liggen, maar ja tijd ;)). Ik heb als oplossing een Sunon 92mm @ 7v op de bodem van de kast gezet (in een tunneltje). Die blaast op de verschillende sensoren, resultaat lagere temp en een stille Enermax :).

• Albinoraptor
Zit nu echt steeds rond de 40 graden of ik hem op 1.5 of 1.33 laat lopen. :? Maar ja is goed. enigste wat ik heb gdaan ie een fan van 40 mm op gehangen aan staafje van Waterkoeling zodat hij op chipset van mobo gericht staat en het scheelt gewoon voor beide +/- 10 graden.
Dus mijn conclusie is : KUT temp senors
Pagina: 1