Hub naar Hub linken, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
hallo mensen

Stel dat ik een netwerk heb draaien en de bekabeling is al aangelegd ed. Alles draait ook perfect. Nu is het zo dat het gebouw waarin dit netwerk staat (het is overigens een basisschool) op de derde verdieping een soort computerlokaal wilt inrichten.

Nu is het probleem dat elke lokaal maar een aansluiting heeft, in dit lokaal moeten meerdere computers komen te staan. Nu kan er dus een hub geplaatst worden.

Maar is het mogelijk om d.m.v een normale UTP kabel een hub aan te sluiten die vervolgens door wordt verbonden naar een andere hub? Daar staat nl de rest van het netwerk op (plus inet verbinding ed.)

Ik meen me te herinneren dat je 2 hubs alleen aan elkaar kan linken d.m.v een crosskabel, maar die ligt er nou eenmaal niet.

Nu is mijn vraag of dit mogelijk is? Zo nee zijn er alternatieven?

Het aanschaffen van extra netwerkapparatuur is overigens geen probleem (maar dan heb ik het niet over een compleet nieuwe server oid he :))

alvast bedankt

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
dat kan, meestal via de uplink poort van de hub

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
moet dat persé met een cross-over kabel of hoeft dat niet?

Verwijderd

Nee, dat is met een gewone kabel.

• MICHIEL123
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dan moet je ene eind de kabel in de uplink en het andere eind gewoon in een van de poorten van de volgende hub.
Ik kan het verkeerd hebbe *volgens mij niet maar jah :) ben geen netwerk guru* .

<disjfa> honden zijn dom en die moet je gewoon opeten met kerst en een kat nemen als huisdier :)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
je kunt van hub naar hub op de gewone poorten via een crossover-kabel. Je kunt van hub met uplinkpoort naar hub zonder uplinkpoort met een gewone kabel (van uplinkpoort naar gewone poort). Een aantal hubs "merken" zelf wat voor kabel er wordt gebruikt en stellen zich goed in.
Maar in het kort: je kunt altijd een hub op een hub aansluiten, gewoon ff kijken en proberen (gaat niet stuk ofzo)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

En van een cross-kabel kun je eenvoudig een straight-kabel maken. Gewoon doorknippen, en 4 draden op een kroonsteentje schroeven of solderen. Moet je alleen effe goed kijken welke. De kwaliteit blijft dan erg goed, omdat de twists getwist blijven.

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

jep, gaat idd via de uplink poorten vd hubs

je kan btw ook een pc op de uplink poort aansluiten met een crossover-kabel

weer een extra plaatsje :)

It seemed like a good idea at the time

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-08 20:15

Hoicks

Techno!

Vergeet niet dat de uplink vaak geshared is met een andere poort op een hub. Dat heb ik tenminste. Ik heb een 5 poort hub + uplink, maar kan dus of 5 computers aan die hub hangen of 4 computers en een andere hub.

Even snel gezegd dan.
Pagina: 1